Sverige idag..

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Var det klippet när han, iförd jacka i signalfärg, uppeggat talar om ”färre trafik”.

Jag kan inte påstå att jag tänkte på språkbruket då det är svårt nog att bara försöka förstå hans skånka dialekt. Men visst vill jag minnas att han hade varseljacka. Det har han väl i dom flesta TV-inslagen...? Kanske inte för att han vill synas och undvika att bli påkörd, sannolikt mer för att han vill framstå som en handlingskraftig man som minsann utför ett arbete...

För han är ju snart en ny Anders Tegnell med flera minuter i varje TV-kanal så fort det finns snö på väderprognosen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
:):):):):)
Och mängden förare som underskattat vinter körtid. Jag har gjort det. :rodnar
Alltså att köra bil ensam på tom och torr väg i Norrland är inte så svårt.

Däremot vet vi alla hur det går för norrlänningar som skall välja fil vid Haga Norra, (eller bara åka rulltrappa eller hitta från en gata till en annan gata).

Lite gnäll men Nord och Syd ska' de' va'. 🥰

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ett problem i trafiken som eskalerat rejält de senaste åren och som blir särskilt problematiskt vid sämre väder är hastighetsskillnader. Folk som kör överdrivet långsamt, oavsett väglag, samtidigt som andra alltid ligger 30 över och med obefintligt avstånd, oavsett halka, nederbörd och siktförhållanden. Framför allt en total oförmåga att anpassa sig till varandra så att det blir flyt.

Kör man t ex på E6 genom Bohuslän är det konstant folk som ligger i 80-90 (110-väg), även vid omkörning, samtidigt som det är en strid ström av bilar (ofta norrmän eller takboxförsedda fjällturister som kommer i minst 50 km/h högre hastighet bakifrån.

Bara för några år sedan hade det normala vid sämre väder varit att de flesta saktat ned en aning och ökat avståndet. Vid bättre väder hade tempot istället varit generellt högre.

Jag kopplar detta fenomen tydligt till att bränslepriserna blev rejält höga för några år sedan. Sedan verkar fenomenet ha fortsatt, samtidigt som elbilar som också snålkör har blivit betydligt vanligare.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är tur att man aldrig är i Södertälje som per definition börjar söder om Väsbyrondellen.
Det märks att du är utsocknes, orten du nämner stavas och uttalas "Syritälje", om vi spränger slussen, e-leden, västerbron så kan vi frigöra oss från diverse oförmågor. Slöddermalm blir oxå avknoppat.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum