Jag har precis tittat på TV4's nyheter med Trafikvärkets hovmupp Bengt Olsson, som i vanlig ordning säger något god dag yxskaft aktigt kring snöfallet och trafiksituationen.
För en som är uppväxt med snö och kyla är det helt obegripligt hur 2+3 cm nysnö - förmodligen mindre att döma av TV-bilderna - kan orsaka så stora trafikstörningar. Jag har bestämt för mig att de som kör snösvängen i min lilla kommun beordras ut först när snödjupet når 15 cm. Före det gör man inte ett skvatt...och ändå kör inte en enda bilist åt fanders...
Så vad är det som är problemet...? Tror folk att greppet är detsamma som på torr sommarväg, så att det anses riskfritt att ligga 130 km/h två meter bakom bilen framför...? Eller är gisslet dessa förbannade dubbfria "vinterdäck"...? När ska folk lära sig...?
Eller är det återigen östeuropeiska lastbilar med däck av hårdplast som ställer till det...?
Jag har en bil med 3 cm frigång och bakhjulsdrift och halvstel bakaxel. Sålänge snön inte är så djup att den lägger sig på underredet så har jag inga problem med snön även om det går sidledes ibland. Mina däck är 12 år gamla friktionsdäck, så de är nästan totalt värdelösa, men jag kunde köra 35 mil hem i snöväder på nyårsdagen ändå.
Vet att det förut brukade vara vanligt att österopeiska lastbilar med nästan blanka däck fastnade i svackor och inte kunde ta sig upp, eller gled av vägen, men far har inte raljerat om det på några år så det kanske har blivit bättre?
Nä, det är nog mest folk som inte kan köra i halka.