Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kan någon hjälpa mig förstå det här reklaminslaget för mat på svenska fängelser? En mallig kock visar stolt upp vad internerna ska skämmas bort med. Är det att häckla t ex svagt bemedlade under årets (vanligtvis) fattigaste månad? Ett gäng pensionärer har det nog lite tight efter jul och julklappar. De ska ”spegla” de intagna. Varför? Vill man visa hur bra man kan ha det som intagen? Hjälp mig fatta!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte om jag skulle kalla det där kaos, alla stod i en lång, snygg kö och väntade. Lite jobbigt med möten längs vägen, och om de blockerar utfarter förvisso.

Man kan skratta åt alla elbils-woke's där de sitter och fryser med ångest för att få slut på ladd...

Samtidigt är ju detta fenomen väldigt oroande. Inte att det finns för lite laddstationer eller att det uppenbarligen tar för lång tid att ladda en elbil. Utan fenomenet FRAMFÖRHÅLLNING NOLLA som sakta breder ut sig över landet och uppenbarligen lite fortare hos elbilsägande Hufvudstadsbor...

De flesta av dessa har säkert varit i fjällen förr och vet därför att man flyttar in och ut ur sina hotellrum och stugor på söndag klockan 12.00. De flesta har förhoppningsvis också noterat att de inte är ensamma i fjällen. Hur kan man då komma fram till den eminenta slutsatsen att "vi åker och laddar vår elbil så fort vi har checkat ut".... Är man så in i helvetes trögtänkt eller packad alla kvällar under sin fjällvistelse att man inte kan offra någon timme på att ladda elbilen lite tidigare...?

Det diskuteras ofta hur länge vårat land kan motstå ett militärt angrepp. Baserat på framförhållningen hos elbilsägande Hufvudstadsbor skulle jag säga max tio minuter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan skratta åt alla elbils-woke's där de sitter och fryser med ångest för att få slut på ladd...

Samtidigt är ju detta fenomen väldigt oroande. Inte att det finns för lite laddstationer eller att det uppenbarligen tar för lång tid att ladda en elbil. Utan fenomenet FRAMFÖRHÅLLNING NOLLA som sakta breder ut sig över landet och uppenbarligen lite fortare hos elbilsägande Hufvudstadsbor...

De flesta av dessa har säkert varit i fjällen förr och vet därför att man flyttar in och ut ur sina hotellrum och stugor på söndag klockan 12.00. De flesta har förhoppningsvis också noterat att de inte är ensamma i fjällen. Hur kan man då komma fram till den eminenta slutsatsen att "vi åker och laddar vår elbil så fort vi har checkat ut".... Är man så in i helvetes trögtänkt eller packad alla kvällar under sin fjällvistelse att man inte kan offra någon timme på att ladda elbilen lite tidigare...?

Det diskuteras ofta hur länge vårat land kan motstå ett militärt angrepp. Baserat på framförhållningen hos elbilsägande Hufvudstadsbor skulle jag säga max tio minuter.
Det här med ingen framförhållning är ju en effekt av att allt i livet har fungerat smidigt i ett par årtionden nu. Folk har helt enkelt inte behövt planera något, så de har aldrig lärt sig göra det.
Folk som bor på landsbygden behöver planera vardagen marginellt mer, på grund av att saker stänger tidigare, eller ligger långt bort.
Men det mesta är ändå rätt smidigt och hyfsat strömlinjeformat i svenskt samhälle.

Och det personliga ansvaret har lite optimerats bort i all offentlig diskurs, och det är ju det personliga ansvaret som ligger som grund för planering ändå.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
För att kriga bra behöver du äta bra. Någon i den upponervända toppen kom väl på ideen att sverige vidare skulle kunna bidra till ukraina-kriget med hårda grabbar direkt från sveriges tuffaste anstalter.

.. men vänta, nej, det vore människohandel. Äsch, det var inget :unsure:
Att det är bootcamp vet jag, men jag hade inte Ukraina med i kalkylen…

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

Det är nog det enklaste sättet för Putin att slå ut Sverige. Vänta in ett riktigt snöoväder, antyd sedan att det kan bli aktuellt med ett kärnvapenangrepp på Stockholm. Ett par dagar senare sitter stora delar av Stockholms befolkning ihjälfrusna i sina Teslor på väg ut ur landet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag vet inte om jag skulle kalla det där kaos, alla stod i en lång, snygg kö och väntade. Lite jobbigt med möten längs vägen, och om de blockerar utfarter förvisso.
Ingen industriell bonde med dieselagg som kunde tjäna en slant genom att tillhandahålla en extra laddare? :hihi
Jag tror som du att det finns en marknad på sina ställen, under säsong s a s.

Allmänt ställd fråga. Täcker ett kompakt, portabelt elverk som ”reservdunk” och kanske hjälpa någon mer? Tänker som plan B i situationer som denna. Skit i ekonomin, tror den ”industrielle bonden” hade kunnat ta bra betalt för strömmen i Sälen, Malung m fl orter.
Det är ju så vi löser det här i södern med Karlshamnsverket. Hade vi sålt det också eller hur var det, uniper?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det här med ingen framförhållning är ju en effekt av att allt i livet har fungerat smidigt i ett par årtionden nu. Folk har helt enkelt inte behövt planera något, så de har aldrig lärt sig göra det.
Folk som bor på landsbygden behöver planera vardagen marginellt mer, på grund av att saker stänger tidigare, eller ligger långt bort.
Men det mesta är ändå rätt smidigt och hyfsat strömlinjeformat i svenskt samhälle.

Och det personliga ansvaret har lite optimerats bort i all offentlig diskurs, och det är ju det personliga ansvaret som ligger som grund för planering ändå.
Hur många dagar skulle normal hushållet klara sig med maten som finns i skafferiet? Även om strömmen och vattnet försvinner

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur många dagar skulle normal hushållet klara sig med maten som finns i skafferiet? Även om strömmen och vattnet försvinner
Ja det är ju en fråga med. Jag själv skulle nog klara mig i kanske en månad om jag åt väldigt sparsamt. Mina föräldrar ett halvår lätt. :gnissla

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Omöjligt att svara på utan att veta antalet meter till närmaste snabbmatställe samt om det finns rester kvar i kylen från gårdagens pizza.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det är inte många av dom senaste 20 årens "nyord" som jag använder, och på senare år har det ju varit mycket "rinkebysvenska" i listorna.

Jag vet inte om "umarell" är riktigt nödvänfigt faktiskt, och jag kommer aldrig själv att umarella, däremot kommer jag att "gubb-glo" på saker
De flesta amerikaniserade orden låter jag också bli att använda. Lyssnade på Ring P1 men de sände inte direkt utan lajv. :crash
Surströmmingen fermenteras numera då jäsningen av nämnda fisk övergetts. Nu är jag inte säker men tror inte "smaken" förändrats eller så har den fått en ny tejst. :hihi

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Om det är så jävla illa som du beskriver det så är det ju bara att lägga ner allt statligt, kommunalt och landstingen och privatisera allt för det du beskriver är ju rena härdsmältan ekonomiskt.

Fast inte ens jag har så där låg tillförsikt till regimen.
Nu tror jag inte att om det ideologiskt ska privatiseras eller inte är det viktiga utan hur vi skattebetalare får ut mest.

Privata arbetsförmedlare kostade mer men gav inte bättre resultat, visar en ny rapport. Arbetsmarknadsminister Mats Persson (L) är självkritisk.

– Privatiseringen har gått för långt, säger han till TT.

Valfrihet är en av de ideologiska anledningarna. När det gäller Bilprovningen har valfriheten gått så långt att jag nu bara kan välja att ge mina surt förvärvade, och hårt beskattade, pengar till utländska företag. Inte till ett statligt företag som skulle kunna ge vinst till det allmänna.
Nu bor jag inte långt ut i obygden så jag slipper åtminstone kör långt för att betala dyrt...

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det har kommit ca 2 cm snö under natten och 3 cm snö idag i Göteborg
1736169334495.png
Men idag var det skärpning, plogbil ute i morse vid 07:00 här i Majorna ! :)
Spårvagnen hade svårt starta på planmark från Ekedals hållplats ca 10:30, hjulen spann.
Men efter ca 100 meter fick den grepp innan backen innan Majvallen hållplats som tur var.
Sonen som varit ute med bil berättar att nu är det SKÄPNING med plogningen.
De plogar med 3 bilar på leden Åby - Västra Frölunda - Kungsten.
Normalt med 2 plogbilar i bredd när det är tvåfiligt, när det blir 3 -filigt går den 3 plogbilen upp och de ligger 3 i bredd. Och det är omkörningsförbud av plogbilarna ! :):):):):)
Sverige kan när vi vill :) , tom i Göteborg och
det är första STABSLÄGET på Trafikverket på 35 år.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
View attachment 508824
Men idag var det skärpning, plogbil ute i morse vid 07:00 här i Majorna ! :)
Spårvagnen hade svårt starta på planmark från Ekedals hållplats ca 10:30, hjulen spann.
Men efter ca 100 meter fick den grepp innan backen innan Majvallen hållplats som tur var.
Sonen som varit ute med bil berättar att nu är det SKÄPNING med plogningen.
De plogar med 3 bilar på leden Åby - Västra Frölunda - Kungsten.
Normalt med 2 plogbilar i bredd när det är tvåfiligt, när det blir 3 -filigt går den 3 plogbilen upp och de ligger 3 i bredd. Och det är omkörningsförbud av plogbilarna ! :):):):):)
Sverige kan när vi vill :) , tom i Göteborg och
det är första STABSLÄGET på Trafikverket på 35 år.

2-3 cm!? 😲

Ja då måste dom f-n skynda sig att ploga för om någon timme har det smält bort.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Jag har precis tittat på TV4's nyheter med Trafikvärkets hovmupp Bengt Olsson, som i vanlig ordning säger något god dag yxskaft aktigt kring snöfallet och trafiksituationen.

För en som är uppväxt med snö och kyla är det helt obegripligt hur 2+3 cm nysnö - förmodligen mindre att döma av TV-bilderna - kan orsaka så stora trafikstörningar. Jag har bestämt för mig att de som kör snösvängen i min lilla kommun beordras ut först när snödjupet når 15 cm. Före det gör man inte ett skvatt...och ändå kör inte en enda bilist åt fanders...

Så vad är det som är problemet...? Tror folk att greppet är detsamma som på torr sommarväg, så att det anses riskfritt att ligga 130 km/h två meter bakom bilen framför...? Eller är gisslet dessa förbannade dubbfria "vinterdäck"...? När ska folk lära sig...?

Eller är det återigen östeuropeiska lastbilar med däck av hårdplast som ställer till det...?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har precis tittat på TV4's nyheter med Trafikvärkets hovmupp Bengt Olsson, som i vanlig ordning säger något god dag yxskaft aktigt kring snöfallet och trafiksituationen.

För en som är uppväxt med snö och kyla är det helt obegripligt hur 2+3 cm nysnö - förmodligen mindre att döma av TV-bilderna - kan orsaka så stora trafikstörningar. Jag har bestämt för mig att de som kör snösvängen i min lilla kommun beordras ut först när snödjupet når 15 cm. Före det gör man inte ett skvatt...och ändå kör inte en enda bilist åt fanders...

Så vad är det som är problemet...? Tror folk att greppet är detsamma som på torr sommarväg, så att det anses riskfritt att ligga 130 km/h två meter bakom bilen framför...? Eller är gisslet dessa förbannade dubbfria "vinterdäck"...? När ska folk lära sig...?

Eller är det återigen östeuropeiska lastbilar med däck av hårdplast som ställer till det...?

De där utländska lastbilarna tror jag är uppförstorat så in i bomben.
Jag har bott mina år söderut så jag vet hur folk kör där. Största problemet är nog egentligen inte hastigheten utan att dom saknar känsla för halkan.

Ni minns väl det där kampanjerna om att köra som att man hade ägg under pedalerna. Det är inte många som förstår poängen med söder om Dalälven och ännu värre har det blivit när alla yrkeschaufförer numera är nysvenskar med om möjligt ännu sämre känsla för snö.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Lite förvånad över vem som tydligen pekas ut som IS nya ledare. Ännu mer förvånad över att han radikaliserades under tiden han bodde i Göteborg.

Moomin_1969.jpg

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...