Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Klarspråk?

Du menar väl snarare ordbajsa så mycket att läsaren tror sig ha förstått nåt trots att där saknas ett budskap.
Ser en stor besparingspotential i att gå över till ChatGPT istället. Men får enormt mycket mer snömos per skattekrona med en sådan lösning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Den gängse bilden av kommunikatörer inom offentlig sektor är att det är en massa folk som sitter och hittar på propaganda för att försköna bilden av vad verksamheten sysslar med. Jag utesluter inte att det kan vara så på sina ställen och jag har själv dragits med i och hållit med om den kritiken tidigare. Läser man de länkade texterna med snömos blir det dessutom rent komiskt och löjeväckande.

Däremot har min bild av vad kommunikatörer inom offentlig sektor gör förändrats en del efter att ha haft en hel del med denna yrkesgrupp att göra. Det som dessa människor har arbetat har snarare varit att se till att medborgare och anställda kan få viktig information, t ex att det finns aktuell information på 1177.se så man vet vart man skall vända sig om man blir sjuk och såna saker. I en stor organisation som t ex en region är det mer information än många kanske tror som kan vara rätt kritiskt att den underhålls. Därutöver finns allt som inte syns utåt för medborgaren, men som ändå måste göras, t ex arkivering, upprätthållande av lagkrav och liknande.

Väldigt mycket av arbetsuppgifterna uppstår dessutom som ett resultat av beslut från politiker, så när just politiker snackar om att det är för många informatörer skulle de kanske kunna ägna en liten stund åt självreflektion. Tillvaron som jag har mött hos dessa informatörer har oftast varit att de är konstant underbemannade sett till det behov de skall försöka tillgodose.

Kan inte minnas att jag träffat på någon som stämmer in på den gängse bilden av propagandaproducent det brukar snackas om, men det finns säkert en och annan som då har rollen som pressansvarig och liknande.

Men jag vet inte hur representativ min bild är, som sagt.

Det är väl precis som vanligt: innan man vet något om varför det finns är det väldigt lätt att tycka att det inte behövs.

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är väl precis som vanligt: innan man vet något om varför det finns är det väldigt lätt att tycka att det inte behövs.

Mvh
Ja, man kan och bör förstås (ofta på goda grunder) ifrågasätta om en kommun, region eller statlig myndighet verkligen måste hålla på med allt vad den håller på med. Finns en tendens att det sväller och man tar behov för givna utan ifrågasättande, samtidigt som den direkta kärnverksamheten lider av stora brister.

Men jag får intrycket att just kommunikatörerna fått klä skott för ett större fenomen och blivit till en symbolfråga. När man läser det Sakine Madon och en del andra opinionsbildare och journalister skriver i frågan framstår det som att en förmodligen högst befogad frustration över att bollas runt mellan en massa snömosproducerande pressansvariga gör att man låter det bli representativt för gruppen informatörer och kommunikatörer i stort.

Mitt intryck är som sagt att de fenomen som hamnar i skottgluggen för kritiken inte är representativt i stort för vad denna yrkesgrupp arbetar med. Men det är ju bara baserat på mina egna erfarenheter från i det här fallet en större region.

Så det som jag ser som problematiskt i det här fallet är om den kritik som framförs blir osaklig. Det kan leda till att fokus läggs på fel saker och man i onödan skapar intrycket av att sådan kritik alltid är oseriös, när jag tror att det i själva verket vore mycket välbehövligt med en genomlysning och ifrågasättande av vad vi egentligen skall lägga våra skattepengar på och hur politiska beslut leder till enormt svällande och kostsam administration.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Grundläggande i all verksamhet är att konstant ifrågasätta om det man gör med sina resurser är det som ger bäst utfall.
Att inte se det positiva i att få sin verksamhet genomlyst tycker jag är ett tecken på att man inser att man har brister.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning