Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Den gängse bilden av kommunikatörer inom offentlig sektor är att det är en massa folk som sitter och hittar på propaganda för att försköna bilden av vad verksamheten sysslar med. Jag utesluter inte att det kan vara så på sina ställen och jag har själv dragits med i och hållit med om den kritiken tidigare. Läser man de länkade texterna med snömos blir det dessutom rent komiskt och löjeväckande.

Däremot har min bild av vad kommunikatörer inom offentlig sektor gör förändrats en del efter att ha haft en hel del med denna yrkesgrupp att göra. Det som dessa människor har arbetat har snarare varit att se till att medborgare och anställda kan få viktig information, t ex att det finns aktuell information på 1177.se så man vet vart man skall vända sig om man blir sjuk och såna saker. I en stor organisation som t ex en region är det mer information än många kanske tror som kan vara rätt kritiskt att den underhålls. Därutöver finns allt som inte syns utåt för medborgaren, men som ändå måste göras, t ex arkivering, upprätthållande av lagkrav och liknande.

Väldigt mycket av arbetsuppgifterna uppstår dessutom som ett resultat av beslut från politiker, så när just politiker snackar om att det är för många informatörer skulle de kanske kunna ägna en liten stund åt självreflektion. Tillvaron som jag har mött hos dessa informatörer har oftast varit att de är konstant underbemannade sett till det behov de skall försöka tillgodose.

Kan inte minnas att jag träffat på någon som stämmer in på den gängse bilden av propagandaproducent det brukar snackas om, men det finns säkert en och annan som då har rollen som pressansvarig och liknande.

Men jag vet inte hur representativ min bild är, som sagt.

Det är väl precis som vanligt: innan man vet något om varför det finns är det väldigt lätt att tycka att det inte behövs.

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är väl precis som vanligt: innan man vet något om varför det finns är det väldigt lätt att tycka att det inte behövs.

Mvh
Ja, man kan och bör förstås (ofta på goda grunder) ifrågasätta om en kommun, region eller statlig myndighet verkligen måste hålla på med allt vad den håller på med. Finns en tendens att det sväller och man tar behov för givna utan ifrågasättande, samtidigt som den direkta kärnverksamheten lider av stora brister.

Men jag får intrycket att just kommunikatörerna fått klä skott för ett större fenomen och blivit till en symbolfråga. När man läser det Sakine Madon och en del andra opinionsbildare och journalister skriver i frågan framstår det som att en förmodligen högst befogad frustration över att bollas runt mellan en massa snömosproducerande pressansvariga gör att man låter det bli representativt för gruppen informatörer och kommunikatörer i stort.

Mitt intryck är som sagt att de fenomen som hamnar i skottgluggen för kritiken inte är representativt i stort för vad denna yrkesgrupp arbetar med. Men det är ju bara baserat på mina egna erfarenheter från i det här fallet en större region.

Så det som jag ser som problematiskt i det här fallet är om den kritik som framförs blir osaklig. Det kan leda till att fokus läggs på fel saker och man i onödan skapar intrycket av att sådan kritik alltid är oseriös, när jag tror att det i själva verket vore mycket välbehövligt med en genomlysning och ifrågasättande av vad vi egentligen skall lägga våra skattepengar på och hur politiska beslut leder till enormt svällande och kostsam administration.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Grundläggande i all verksamhet är att konstant ifrågasätta om det man gör med sina resurser är det som ger bäst utfall.
Att inte se det positiva i att få sin verksamhet genomlyst tycker jag är ett tecken på att man inser att man har brister.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Grundläggande i all verksamhet är att konstant ifrågasätta om det man gör med sina resurser är det som ger bäst utfall.
Att inte se det positiva i att få sin verksamhet genomlyst tycker jag är ett tecken på att man inser att man har brister.

Och det är det här som är allvarligt; benägenheten att inte vara transparent och att inte kunna/vilja förändra en organisation.

Sedan är det så med främst offentlig verksamhet att det inte alltid är så att det senaste kvartalets utfall är talande för nästa utfall. Det finns en hel del verksamhet som går i fyraårscykler efter val och om vi tittar på exempelvis försvarsmakten (som innehåller mer administration än vad många nog inser) så kan det vara längre cykler än så.

Men jag vidhåller att den största mängden kritik mot ”onödig administration” kommer från grupper som inte har den minsta aning om vad den aktuella myndigheten ens har för grundläggande uppgifter.

”Ta bort chefer” är vanligt förekommande, som om chefen är oviktig i en organisation vilken som helst. Finns onödiga chefer är organisationen ändå helt åt skogen.

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Och det är det här som är allvarligt; benägenheten att inte vara transparent och att inte kunna/vilja förändra en organisation.

Sedan är det så med främst offentlig verksamhet att det inte alltid är så att det senaste kvartalets utfall är talande för nästa utfall. Det finns en hel del verksamhet som går i fyraårscykler efter val och om vi tittar på exempelvis försvarsmakten (som innehåller mer administration än vad många nog inser) så kan det vara längre cykler än så.

Men jag vidhåller att den största mängden kritik mot ”onödig administration” kommer från grupper som inte har den minsta aning om vad den aktuella myndigheten ens har för grundläggande uppgifter.

”Ta bort chefer” är vanligt förekommande, som om chefen är oviktig i en organisation vilken som helst. Finns onödiga chefer är organisationen ändå helt åt skogen.

Mvh
Ett fenomen med kommunikatörerna som jag dock tycker är särskilt allvarligt är när de i allt större utsträckning skickas fram för att försvara diverse olika beslut osv som tagits i en myndighet, kommun eller region - med tillrörande svada av tillrättalagt ordbajseri. Det borde ALLTID vara ansvarig chef eller politiker som möter media - en viktig del i det demokratiska ansvarsutkrävandet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ett fenomen med kommunikatörerna som jag dock tycker är särskilt allvarligt är när de i allt större utsträckning skickas fram för att försvara diverse olika beslut osv som tagits i en myndighet, kommun eller region - med tillrörande svada av tillrättalagt ordbajseri. Det borde ALLTID vara ansvarig chef eller politiker som möter media - en viktig del i det demokratiska ansvarsutkrävandet.

Nu är beslutsfattande i offentlig verksamhet nästan alltid antingen politiska beslut eller myndighetsutövande. Det finns en mycket besvärande tendens att politiker vill skicka fram tjänstepersoner att försvara politiska beslut och det är mycket olyckligt på alla sätt, inte minst vad gäller det demokratiska ansvarsutkrävandet och tydligheten om hur saker och ting fungerar.

Kommunikationsansvarig kan ju vara precis som i fallet stora företag vara de som sköter mediekontakter och -information. Chefer har sällan tillräcklig mediaträning och skapar ofta fler frågetecken än de rätar ut, särskilt när det inte ens är de som fattat beslutet ifråga men förväntas försvara det utåt. Det får pressansvarig göra.

De beslut som fattas av tjänstepersoner är mycket sällan föremål för uppmärksamhet, det är som sagt myndighetsutövning och expedierande beslut.

Men jag håller helt med om att de ofta använder ett språk som är tillrättalagt, meningslöst och fyllt av klyschor. Det går att informera tydligt på ett kortfattat och konkret vis. ”Vi följer utvecklingen” är som att säga att ”vi avvaktar kraftfullt” eller helt sonika ”vi skiter i det helt och hållet”. Skriv det då.

Mvh

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Nu är beslutsfattande i offentlig verksamhet nästan alltid antingen politiska beslut eller myndighetsutövande. Det finns en mycket besvärande tendens att politiker vill skicka fram tjänstepersoner att försvara politiska beslut och det är mycket olyckligt på alla sätt, inte minst vad gäller det demokratiska ansvarsutkrävandet och tydligheten om hur saker och ting fungerar.

Kommunikationsansvarig kan ju vara precis som i fallet stora företag vara de som sköter mediekontakter och -information. Chefer har sällan tillräcklig mediaträning och skapar ofta fler frågetecken än de rätar ut, särskilt när det inte ens är de som fattat beslutet ifråga men förväntas försvara det utåt. Det får pressansvarig göra.

De beslut som fattas av tjänstepersoner är mycket sällan föremål för uppmärksamhet, det är som sagt myndighetsutövning och expedierande beslut.

Men jag håller helt med om att de ofta använder ett språk som är tillrättalagt, meningslöst och fyllt av klyschor. Det går att informera tydligt på ett kortfattat och konkret vis. ”Vi följer utvecklingen” är som att säga att ”vi avvaktar kraftfullt” eller helt sonika ”vi skiter i det helt och hållet”. Skriv det då.

Mvh
Det kan mycket väl vara så att kommunikationsansvarig är bättre på att tillrättalägga budskapet men jag tycker likväl att det är fel att det är de som skall möta journalisternas granskande frågor. Tjänstepersoner som fattat myndighetsbeslut bör i normalfallet inte vara de som ställs till svars, däremot antingen ansvarig myndighetschef (ifall det gäller interna rutiner och liknande) eller ansvarig politiker (om det är frågor där det kan utkrävas politiskt ansvar). Sen kan förstås pressansvarig bistå med stöd till den som granskas, finnas med vid intervjuer osv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan mycket väl vara så att kommunikationsansvarig är bättre på att tillrättalägga budskapet men jag tycker likväl att det är fel att det är de som skall möta journalisternas granskande frågor. Tjänstepersoner som fattat myndighetsbeslut bör i normalfallet inte vara de som ställs till svars, däremot antingen ansvarig myndighetschef (ifall det gäller interna rutiner och liknande) eller ansvarig politiker (om det är frågor där det kan utkrävas politiskt ansvar). Sen kan förstås pressansvarig bistå med stöd till den som granskas, finnas med vid intervjuer osv.

Japp, håller med!

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är väl inte så enkelt att bussarna konstaterar att batteriet är under +5C och därför stoppar laddning ? Örebro.
1736680186898.png

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man skall inte underskatta vad en flod av bullshit kan åstadkomma.
True. Det är ju detta forum ett bra exempel på.

Man skall nog inte överskatta vad en inkvoterad borgmästare kan åstadkomma heller.

Apropå etc skulle jag bara vilja uppmärksamma följande som i alla fall jag missat:

1000043050.jpg

😍😍😍😍😍🙈

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...