Sverige idag..

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Betraktelse från dagens Sverige.

Förra veckan började måndagen med lågt vattentryck som påverkade hela området. Inga problem för oss, det är ju så sällan man behöver full sprutt i kranen. Däremot hade en förskola högre upp behövt stänga då de inte fick något vatten alls. Jag undrade redan då varför alla barnen blivit hemskickade. Vår förskola har GOTT om plats, hade vatten och låg bara några hundra meter bort. De hade kunnat knata dit med alla barn och personal och allt hade varit frid och fröjd.
Nåväl, VAKIN som sköter det kommunala VA-nätet gick ut med att det inträffat en läcka en bit bort. Reparationsarbetet skulle påbörjas måndag kväll och då skulle vattnet stängas av för hela området. Beräknades vara klart på tisdag morgon.
Inga problem, en natt utan att spola toaletten klarar vi. För säkerhets skull fyllde jag upp badkaret och några vattenkannor.

Tisdag morgon inget vatten. Skolan och förskolan meddelar att de håller stängt. VAKIN meddelar att problem med reparationsarbetet tillstött, och att de placerat ut tankar med dricksvatten i området. Jahapp, det blir att stanna hemma med barnen, som såklart drog proppen till badkaret så fort de kunde. Vattnet kommer säkert tillbaka under dagen. Dagen går och blir till kväll och inget vatten. Vänjer mej vid tanken på att barnen nog kommer behöva stanna hemma onsdagen också.

Onsdag morgon inget vatten. Vi blir ett gäng föräldrar som drar till badhuset, kul för barnen och man får sej en dusch. Dagen går och på eftermiddagen kommer vattnet tillbaka, men oj vad dåligt tryck. Kan iallafall spola toaletterna igen vilket verkligen var på tiden. VAKIN meddelar att något nytt gått sönder och man kommer stänga av vattnet. Skolan meddelar att de tillsammans med VAKIN försöker göra en lösning där en extern vattentank kopplas in på skolans vattensystem. Vänjer mej vid tanken på att barnen nog kommer behöva stanna hemma torsdagen också.

Torsdag morgon inget vatten. Skolan meddelar att den tillfälliga lösningen inte fungerade tillfredsställande. Nu har vi använt allt dricksvatten vi hade i vattenkannorna. Onsdagens tillfälliga vatten dög inte att dricka. Våra toaletter är fulla av skit och piss. Jag tar in några hinkar med packad snö för att smälta toalettvatten. Åker till närmsta utplacerade vattentank för att hämta dricksvatten. Konstaterar att VAKIN placerat en enda tank i den mest tätbefolkade delen av området och tre andra där det knappt bor någon. Det är heller ingen större tankbil eller IBC-tank, utan på några hundra liter. Fjärrövervakning saknas utan VAKIN ber allmänheten ringa in om någon blir tom, vilket de tydligen ofta blev. Jag har däremot tur och får vatten. Spillet från vattentanken har bildat en stor isgata runtom, vilket tydligen uppmärksammats för när vi är som flest människor som står där och ska hämta vatten så kommer en traktor med sand och sprider ut. Det blir ett tjockt dammlager på allt och alla.
Vänjer mej vid tanken på att barnen nog kommer behöva stanna hemma fredagen också, men på torsdag kväll sker ett mirakel. Vattnet kommer tillbaka och nu ska det tydligen vara permanent. Skola och förskola meddelar att de ska öppna som vanligt på fredag morgon.

Fredag morgon och allt är som vanligt igen. Man morsar på de andra föräldrarna vid lämning skola/förskola och muttrar lite om den uppkomna situationen. En förälder som jobbar på Försvaret nänmner något om den svenska totalförsvarsförmågan. Precis min tanke också.

Var vill jag komma med allt detta? Jo, min betraktelse rör just den svenska totalförsvarsförmågan och effekterna på samhället om något sånt här inträffar. Vårt område är ganska välmående och man kan anta att många som bor här har högavlönade jobb på höga positioner. Vad kostar det samhället när alla förskolor och skolor i området måste stänga och minst en förälder i varje familj måste stanna hemma? Det blir effekter i flera led. Någon kanske jobbar på sjukhuset och operationer måste ställas in. Någon kanske skulle ta beslut om viktiga satsningar i den offentliga eller privata sektorn.
Många frågor uppstår också.
Varför fanns inte rutiner för att göra en tillfällig förbikoppling över vattenläckan?
Varför fanns inte rutiner att koppla externt vatten till skola/förskola?
Finns det rutiner ifall fjärrvärmen inte fungerar? Ifall elen inte fungerar?
Vad händer ifall ovanstående uppstår t.ex. i Stockholm?

Min gissning är att inga rutiner finns på plats eftersom vi är så vana att allting bara flyter på.
Det funkar bara så länge ingen försöker störa systemet. Känsligheten illustrerades väl en gång när vi i skolan var på studiebesök hos ett reningsverk på ett mindre samhälle. Killen som jobbade där (bara en person, det mesta var automatiserat) visade hur man kunde styra avloppspumparna genom ett samtal med en enkel tonvalstelefon. Det gjorde att han slapp åka ut varenda gång något fastnat i en pump. Inga lösenord eller brandväggar där inte. Jag funderar ofta vad som skulle hända ifall någon illvillig person ringde in och backade pumparna i hela kommunen mitt i natten. Skit skulle börja ganska snart börja flöda ur avloppen i de lägst belägna husen. Jourhavande kille skulle då försöka ringa pumparna, men där skulle det tuta upptaget...

Civilsamhället tål inga störningar, oavsett hur bra vårt militära försvar skulle möta ett angrepp.
Ryssland skulle kunna invadera Sverige med en smörkniv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dels är väl en brist på rutiner och anställda med ansvar för det, men dels är det också ett problem med åldrande infrastruktur och felaktig dokumentation av infrastruktur.
Rören är så gamla och ruttna att när det går sönder nånstans och man gräver upp det kan det gå sönder en bit bort igen när man lagat läckan.
Sverige, som många andra västländer, har gammal infrastruktur som börjar vara dags att byta men det är dyrt och ingen vill göra det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Demirok avgick imorse.
Skapligt irrelevant man är om detta inte uppdagas/skrivs om här förrän nu på kvällen...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tycker det är tråkigt att Demirok avgår. Personligen hade jag hoppats att han skulle hängt sig kvar till valet så han sänkt deras valresultat ännu mer.
Tyvärr är det väl nån med mer iq än fiskmås som är kvar i C och som insåg att det går åt h-e med Demirokan!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man kan bara hoppas att C hittar en ledare som talar om vad man vill göra och inte enbart vad man vägrar göra.
Om man zoomar ut, och inte för att hamna i ännu ett invandrare-resonemang, och är lite konspiratoriskt lagd:

Vad lägligt att i princip inget land i Europa går att styra.

I vartenda land är det samma debatt, C här, CDU där.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det vettigt att en turkisk medborgare, fram till nyligen, gör anspråk på att bli statsminister i Sverige?

Hur skulle det låta i en historiebok tror ni?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är jag långt ifrån någon expert i historia. Men "ett tag sen" är väll ungefär +200 år? Eller finns det i modern tid också?

Det finns många exempel från modern tid där det sannolikt hade varit bättre att försöka hitta en fransk general istället…

Mvh

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Nu är jag långt ifrån någon expert i historia. Men "ett tag sen" är väll ungefär +200 år? Eller finns det i modern tid också?
Det var den händelsen jag tänkte på. Sen dess har de väl lyckats yngla av sig tillräckligt för att ha någon att parkera på tronen efteråt.
Det jag menar är att rent historiskt har det inte setts som konstigt med styrande utlänningar.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...