Elhojar

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
RGNTs vanliga 2025: or är toppfartbegränsade. Fast de kan numera prestera 44 kW som mest och göra 0-100 på 4 sekunder. Inte så tokigt!

Har aldrig tänkt på det där med täcket. Fast det är kanske en fördel för vissa? Ett välbekant ljud som man förknippar med något bra. :)

Om racingvarianten är toppfartbegränsad vet jag inte. Men det vore en begränsning att köra race med max 120 i topp. Så får man gissa så är det kanske inte så. Eller så siktar man på kortbanor där toppfarten spelar mindre roll?

View attachment 509836
Racevarianten kommer inte att vara toppfartsbegränsad. Här är en pressrelease om serien:

RGNT Motorcycles, in collaboration with SVEMO (The Swedish Motorsport Association), BIKE and Dunlop is proud to introduce a new era of electrified motorcycle racing. The RGNT TURBO Championship offers riders the opportunity to make history as Sweden’s first official EV motorcycle racing champion.
This groundbreaking competition blends cutting-edge electric motorcycle technology with innovative gamification elements to elevate racing excitement to unprecedented levels. Participants will race on the RGNT Turbo, an electric powerhouse designed for speed, precision, and sustainability. The competition includes dynamic features such as multiple power modes and a push-to-pass function, delivering an impressive peak power of 52 kW.
To ensure seamless race-day performance, RGNT provides full support and charging infrastructure, allowing for rapid DC/DC fast charging between race sessions.
Performance Highlights:
Top Speed: 180–190 km/h
Race Capacity: 8–10 laps
Quick Recharge: Fully charged in just 1 hour
This championship is an unmissable opportunity for riders to become pioneers in Sweden’s electric motorcycle racing scene. With multiple race events scheduled across Sweden, competitors will have the chance to carve their names into the history books.
Confirmed Race Calendar:
May 24-25 – RC Scandinavian Raceway, Anderstorp June 14-15 – MS Linköpings Motorstadion, Linköping July 26-27 – MF Gelleråsen Arena, Karlskoga
August 30-31 – MK Falkenbergs Motorbana, Falkenberg
Spots are limited, so riders are encouraged to secure their place in this electrifying championship today!
About RGNT Motorcycles
RGNT is a Swedish electric motorcycle brand redefining urban and performance riding with sustainable, high-performance, and stylish electric bikes. By blending classic design with state-of-the-art technology, RGNT is paving the way for the future of motorcycling.
___________________________________________________________________ For more details, test rides, and media inquiries, please contact:
Gideon Schipaanboord
Head of MarketingRGNT Motorcycles
Email: gideon.schipaanboord@rgnt-motorcycles.com
Please note: All specifications are subject to change.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Jag undrar kring resonemanget vad ni, som är sugna på elhojar, känner för motorljud och avgaslukter?

För mig är avgaslukten, i synnerhet från avggassystemet på en varmkörd hoj, en väldigt positiv upplevelse. Det och motorljudet under olika moment, under pådrag och även i tomgång, en mycket behaglig och oumbärlig grej för min helhetsbild av konceptet.

Jag är ganska säker på att jag inte är ensam om detta. Jag har fler svagheter gällande lukter, bl a krutlukt. Jag brukar ofta sniffa mina nyligen avfyrade revolvrar på skjutbanan. Och dom gamla kinapuffarna som jag fick till nyår av mamma, brukade jag plocka upp och lukta på efter dom hade smällt. Hade det funnits rökelse / parfym med den lukten hade jag använt det rikligt.

Andra goda lukter är piptobak, bensin, rök från björkved, barrskog ... mm.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag undrar kring resonemanget vad ni, som är sugna på elhojar, känner för motorljud och avgaslukter?

För mig är avgaslukten, i synnerhet från avggassystemet på en varmkörd hoj, en väldigt positiv upplevelse. Det och motorljudet under olika moment, under pådrag och även i tomgång, en mycket behaglig och oumbärlig grej för min helhetsbild av konceptet.

Jag är ganska säker på att jag inte är ensam om detta. Jag har fler svagheter gällande lukter, bl a krutlukt. Jag brukar ofta sniffa mina nyligen avfyrade revolvrar på skjutbanan. Och dom gamla kinapuffarna som jag fick till nyår av mamma, brukade jag plocka upp och lukta på efter dom hade smällt. Hade det funnits rökelse / parfym med den lukten hade jag använt det rikligt.

Den audioella upplevelsen är för mig störra än dofterna men jag kan hålla med om dofter, 2-takts racingolja och 98 oktan samt ljudet av 19500rpm 100cc på gokartbanan är kärlek.
Effektivt satta växlingar mitt i natten på nån väg och man lämnar en V8automat långt efter sig.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag är intresserad av teknik och ser elfordon som något annat än avgasfordon. Hittills har jag inte provat någon elektrisk mc som gett mig rätt känsla. Antingen är de för slätstrukna eller också har stödsystemen varit halvhjärtat programmerade. Går jag över ett krön med lagom med gas vill jag att framhjulet kan lätta lite och inte att det känns som att tändningen stängs av några sekunder.
Jag har inget emot att kunna köra utan att omgivningen blir störd av min framfart.

Går något att göra lika bra utan att det låter föredrar jag tystnaden.

Men...
Sången och doften av en vass motor är njutningsmedel. Sticket i ögonen bredvid en Top Fuel-dragster är en del av upplevelsen precis som dunket i bröstkorgen.

JMKbiker

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Multistrada 950s
Racevarianten kommer inte att vara toppfartsbegränsad. Här är en pressrelease om serien:

RGNT Motorcycles, in collaboration with SVEMO (The Swedish Motorsport Association), BIKE and Dunlop is proud to introduce a new era of electrified motorcycle racing. The RGNT TURBO Championship offers riders the opportunity to make history as Sweden’s first official EV motorcycle racing champion.
This groundbreaking competition blends cutting-edge electric motorcycle technology with innovative gamification elements to elevate racing excitement to unprecedented levels. Participants will race on the RGNT Turbo, an electric powerhouse designed for speed, precision, and sustainability. The competition includes dynamic features such as multiple power modes and a push-to-pass function, delivering an impressive peak power of 52 kW.
To ensure seamless race-day performance, RGNT provides full support and charging infrastructure, allowing for rapid DC/DC fast charging between race sessions.
Performance Highlights:
Top Speed: 180–190 km/h
Race Capacity: 8–10 laps
Quick Recharge: Fully charged in just 1 hour
This championship is an unmissable opportunity for riders to become pioneers in Sweden’s electric motorcycle racing scene. With multiple race events scheduled across Sweden, competitors will have the chance to carve their names into the history books.
Confirmed Race Calendar:
May 24-25 – RC Scandinavian Raceway, Anderstorp June 14-15 – MS Linköpings Motorstadion, Linköping July 26-27 – MF Gelleråsen Arena, Karlskoga
August 30-31 – MK Falkenbergs Motorbana, Falkenberg
Spots are limited, so riders are encouraged to secure their place in this electrifying championship today!
About RGNT Motorcycles
RGNT is a Swedish electric motorcycle brand redefining urban and performance riding with sustainable, high-performance, and stylish electric bikes. By blending classic design with state-of-the-art technology, RGNT is paving the way for the future of motorcycling.
___________________________________________________________________ For more details, test rides, and media inquiries, please contact:
Gideon Schipaanboord
Head of MarketingRGNT Motorcycles
Email: gideon.schipaanboord@rgnt-motorcycles.com
Please note: All specifications are subject to change.
Kommer du köra?
Vilka banor har DC/DC laddning idag?
Kommer de bli ett race på lördag och ett på söndag, eller hur är det tänkt?
Synd att det inte blev racehelg på 60 års racet, hade varit en kul grej i samband med jubileum, gammalt/nytt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Honda i Samarbete med kinesiska Wuyang.

1742957427755.png
"In terms of size, the E-VO is bigger than a Grom but smaller than a full-size motorcycle"

JMKbiker

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Multistrada 950s
Honda i Samarbete med kinesiska Wuyang.

View attachment 512303
"In terms of size, the E-VO is bigger than a Grom but smaller than a full-size motorcycle"

Blev en hemsk skapelse jämfört med koncepthojen 2011.
Trist att efter så lång startsträcka och efter 15 år så blev resultatet så långt ifrån RCE.
Förstår att det pga. praktiska skäl att tekniken inte kommit längre samt är dyr att det är mer lönsamt att producera mindre pendlarfordon men..
1743004799141.png

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blev en hemsk skapelse jämfört med koncepthojen 2011.
Trist att efter så lång startsträcka och efter 15 år så blev resultatet så långt ifrån RCE.
Förstår att det pga. praktiska skäl att tekniken inte kommit längre samt är dyr att det är mer lönsamt att producera mindre pendlarfordon men..
View attachment 512321
Det konceptet var snyggt redan på sin tid

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj

Alltså.... när jag är åskådare kan jag uppskatta ljudet och det intryck det ger mig. När jag kör själv är det helt ointressant.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kommer du köra?
Vilka banor har DC/DC laddning idag?
Kommer de bli ett race på lördag och ett på söndag, eller hur är det tänkt?
Synd att det inte blev racehelg på 60 års racet, hade varit en kul grej i samband med jubileum, gammalt/nytt.
Det lutar åt det! :yopartyDet blir två korta race på söndag om jag inte minns alldeles tokigt. RGNT är med på tävlingen och supportar med laddning från medhavt batteri. Hojarna kommer att ha typ 35kW med möjlighet att skjuta på med Boost-knapp om 15kW och 5 sekunder vid ett antal tillfällen under loppen. KUL!😀
Pris för komplett racehoj = 65000kr!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Ljudet är för mig viktigt. Hade ljud inte varit viktigt i människornas liv, hade ingen spelat instrument, sjungit, skapat musik, investerat i högtalare, även kanske skippat bio. Välljud och oljud påverkar oss mycket.

JMKbiker

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Multistrada 950s
Det lutar åt det! :yopartyDet blir två korta race på söndag om jag inte minns alldeles tokigt. RGNT är med på tävlingen och supportar med laddning från medhavt batteri. Hojarna kommer att ha typ 35kW med möjlighet att skjuta på med Boost-knapp om 15kW och 5 sekunder vid ett antal tillfällen under loppen. KUL!😀
Pris för komplett racehoj = 65000kr!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
65k! OJ, vad billigt!🤯
Låter som goda förutsättningar för locka till sig några aktiva. Skitkul!

Snart 30 år (och 25kg) sedan jag hade licens men nu började det snurra i huvudet. 🙃
Jobbar 24/5 men ska försöka få till att jag kan komma ner och kolla på racen den 25/5.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
65k! OJ, vad billigt!🤯
Låter som goda förutsättningar för locka till sig några aktiva. Skitkul!

Snart 30 år (och 25kg) sedan jag hade licens men nu började det snurra i huvudet. 🙃
Jobbar 24/5 men ska försöka få till att jag kan komma ner och kolla på racen den 25/5.
Precis! Billigt! Tyvärr kan jag inte vara md på Torpet i maj, jag tävlar i Finland då, men jag kör tävling två på Sviestad 15e juni. :)

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Hej igen!
Jag har fått möjlighet att för Allt om MC:s räkning testa Stark Vargs nya endurocykel. Jag ska köra en dag tillsammans med Anton Wass, grundaren av Stark Varg. Ska bli VÄLDIGT spännande!
Jag är ju inte någon cross/enduro-expert (har kört tre tävlingar och fått tre frakturer) utan bättre på roadracing, så därför undrar jag;
  • Vilka frågor tycker NI att jag bör ställa?

Bifogat

• stark-varg-ex-stark-red-03-scaled.jpeg
    stark-varg-ex-stark-red-03-scaled.jpeg
    128.5 KB · Visningar: 5

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej igen!
Jag har fått möjlighet att för Allt om MC:s räkning testa Stark Vargs nya endurocykel. Jag ska köra en dag tillsammans med Anton Wass, grundaren av Stark Varg. Ska bli VÄLDIGT spännande!
Jag är ju inte någon cross/enduro-expert (har kört tre tävlingar och fått tre frakturer) utan bättre på roadracing, så därför undrar jag;
Skit i frågorna och njut bara av att köra i skogen. Fråga dig själv om det är kul att köra och isåfall vad som är kul :D

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hej igen!
-Vad har han lärt sig i färden i att bygga upp ett helt nytt motorcykelmärke? Vilka minor trampade han på? Vart höll det på att gå snett? Fanns det ett Aha-moment där han insåg att nu kommer det att funka eller har den känslan alltid funnits där?

-Hur ser framtiden ut för företaget? Sammarbetspartners/planer eller köra på själva?
Vad är visionen att vara om 10 år? Ren cross/enduro-tillverkare eller ett mera heltäckande motorcykelmärke?

-Hur ser tankarna ut om modellutbudet? Enduron testar du ju, men sen då? Nya modeller? Gathojar?

-Hur ser planerna ut om teknologin närmaste åren? Batterierna/motorerna?

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...