Elhojar

Det är två saker jag funderar över med de där motorcyklarna.
1. Går de över mopedfart?
2. Kommer det att påverka den Kenyanska dominansen i maratonlöpning att de kör mc?
Motiverade frågor! 😅

Ingen jäkla aning, på ett gissar jag att vägnätet är det som begränsar hastigheten och på två satsar jag en krona på att det är olika målgrupper som springer respektive transporterar varor på småhojar.
 
Motiverade frågor! 😅

Ingen jäkla aning, på ett gissar jag att vägnätet är det som begränsar hastigheten och på två satsar jag en krona på att det är olika målgrupper som springer respektive transporterar varor på småhojar.
Jag testade en KTM E-ride för några år sen, Freeride på el. Det som var coolt var att det bara var 20 hästar men det kändes som det dubbla. Jag drog fullt från stillastående och den drog iväg, sen bara ökade och ökade accelerationen. Jag vet inte hur fort den gick men det var iallafall absolut tillräckligt för offroadbruk. Om de här hojarna gör något liknande så är det definitivt vägnätet (och fjädring/chassi) som sätter stopp för farten... :)
 
Jag testade en KTM E-ride för några år sen, Freeride på el. Det som var coolt var att det bara var 20 hästar men det kändes som det dubbla. Jag drog fullt från stillastående och den drog iväg, sen bara ökade och ökade accelerationen. Jag vet inte hur fort den gick men det var iallafall absolut tillräckligt för offroadbruk. Om de här hojarna gör något liknande så är det definitivt vägnätet (och fjädring/chassi) som sätter stopp för farten... :)
Jag var lite nyfiken så jag kollade upp Kenyas vägnät. Det är mycket bättre utbyggt än jag väntade mig.
 
Jag var lite nyfiken så jag kollade upp Kenyas vägnät. Det är mycket bättre utbyggt än jag väntade mig.
Vi har väldigt mycket fördomar om hur vägarna ser ut i andra länder, specielt i Afrika. Det är bara att följa Itchy Boots på Youtube så får vi en ganska god uppfattning om att de har alltifrån breda motorvägar. till leriga kostigar, precis som i alla andra länder :)
 
Batteribyten är jag skeptisk till.
Om jag köper ett nytt fordon och kör hem och laddar och pysslar om min bil/motorcykel, sedan ska jag på långresa och byter batteri efter vägen mot ett som är 10 år äldre och ofta har urladdats till noll, legat tomt långa stunder, laddats till 100% och sedan legat fullt långa stunder OSV.

Bytesbatterier MÅSTE ha en 100%ig BMS inbygg som garanterar batteriets skick och för logg på det för att man inte ska drabbas av svartepetter.

Med tanke på hur gemene man sköter om sina saker så vet jag inte om jag vill ha någon annans gamla batterier.
 
Har inte RGNT gått i putten? Vem ska stå för garantin? Oavsett är drygt 82kkr fortfarande för dyrt.
De har gjort en omstart. Bytt till billigare lokaler. Bara några få personer på lönelistan istället för många tiotals anställda som tidigare. Vi får hoppas att det får ihop det bättre ekonomiskt den här gången.
 
De har gjort en omstart. Bytt till billigare lokaler. Bara några få personer på lönelistan istället för många tiotals anställda som tidigare. Vi får hoppas att det får ihop det bättre ekonomiskt den här gången.

Ett litet tips till dom är att tillverka något som folk vill köpa och sälja det till ett pris som folk är villiga att betala.

Ett bonustups: Pissa inte på målgruppen motorcyklister, som kanske kan tänkas köpa några enstaka exemplar, eller i alla fall har förutsättningarna att använda dom.
 
Ett litet tips till dom är att tillverka något som folk vill köpa och sälja det till ett pris som folk är villiga att betala.
Tillverkar man små volymer kan man aldrig vara billig. Det går inte. Man måste "nöja sig" med att sälja till kunder som är villiga att betala en extra peng för någon form av attraktiv produktegenskap eller annan fördel.

Den kundgruppen är dock inte så stor, vilket gör det svårt (dyrt) att vara liten.
Ett bonustups: Pissa inte på målgruppen motorcyklister, som kanske kan tänkas köpa några enstaka exemplar, eller i alla fall har förutsättningarna att använda dom.
Du tänker kanske på Cake, som inte gillar mc?
RGNT pissar inte på någon. De jag träffat är själva motorcyklister och är klara över vilken sorts produkt de säljer.
 
Tillverkar man små volymer kan man aldrig vara billig. Det går inte. Man måste "nöja sig" med att sälja till kunder som är villiga att betala en extra peng för någon form av attraktiv produktegenskap eller annan fördel.

Den kundgruppen är dock inte så stor, vilket gör det svårt (dyrt) att vara liten.

Du tänker kanske på Cake, som inte gillar mc?
RGNT pissar inte på någon. De jag träffat är själva motorcyklister och är klara över vilken sorts produkt de säljer.

Lanserar man något nytt, som är sämre på alla punkter utom en (bränslet) så MÅSTE man sälja billigt för att komma ut på marknaden (om inte någon går in och på konstgjord väg försöker styra marknaden)


Det var därför det bara var ett bonustips.

Regent, som jag tror dom ville heta, tillverkar alltså något med prestanda knappt bättre än en moped (låt säga som en 125'a) som kräver motorcykelkort, motorcykelförsäkring, motorcykelklädsel, motorcykellås osv

Den vill dom givetvis sälja till.... motorcyklister
Vad har dom som tilltalar motorcyklister, som inte billigare, kraftfullare, snabbare, bensinhojar med mycket bättre räckvidd har?

(eventuellt) Bränslet,
(ännu mer eventuellt) Avsaknaden av motorljud.

Om dom lanserade den som Moppe, strypt till 45km/h, sä skulle dom förutom att få bättre räckvidd också kunna tilltala en mycket större grupp, som dels inte behöver ha mc-kort, dels kan köra i sin vanliga jobbkostym, dels få billigare försälring osv...

OM dom inte lyckas lobba fram ett körkortsundantag för tvåhjuliga elektriska fordon med måttlig effekt, till exempel att få köras på B kort och ha en topphastighet på 120, men då är vi tillbaka till att på konstgjord väg styra marknaden, vilket jag tycker är fel, men i just det gär fallet kanske mindre fel om det kan leda till en uppsjö av elscootrar (och RGNT) i våra stadskärnor som ersätter en bensinbil vardera, blir det verkligen effekten så kan jag godta den styrningen av marknaden.

Att det kan fungera ser man på England, där trehjuliga lätta bilar kostde hälften att äga mot en fyrhjulig bil, och Reliant fullkomligen översvämmade landet med sin ganska dåliga trehjuling, som inte såldes alls i länder som saknade den regeln.

Eller Nederländernas knepiga minibilar, eller Japans Kei-cars...

/sidenote:
Jag tror att SD eller något annat marginalparti föreslog att man skulle få köra motorcyklar upp till en viss kubik/effekt på B körkort för att lösa trängseln i våra städer, med hänvisning till dom länder där lite större scooters var populära, men jag minns inte och kan inte hitta någon info om det.
Jag tror att det skulle ha funkat i stockholm och söderut.
Det skulle vara ett bra alternativ till att ha en andrabil i många familjer
 
Lanserar man något nytt, som är sämre på alla punkter utom en (bränslet) så MÅSTE man sälja billigt för att komma ut på marknaden (om inte någon går in och på konstgjord väg försöker styra marknaden)
Väldigt bra inlägg(y)
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top