Tillverkar man små volymer kan man aldrig vara billig. Det går inte. Man måste "nöja sig" med att sälja till kunder som är villiga att betala en extra peng för någon form av attraktiv produktegenskap eller annan fördel.
Den kundgruppen är dock inte så stor, vilket gör det svårt (dyrt) att vara liten.
Du tänker kanske på Cake, som inte gillar mc?
RGNT pissar inte på någon. De jag träffat är själva motorcyklister och är klara över vilken sorts produkt de säljer.
Lanserar man något nytt, som är sämre på alla punkter utom en (bränslet) så MÅSTE man sälja billigt för att komma ut på marknaden (om inte någon går in och på konstgjord väg försöker styra marknaden)
Det var därför det bara var ett bonustips.
Regent, som jag tror dom ville heta, tillverkar alltså något med prestanda knappt bättre än en moped (låt säga som en 125'a) som kräver motorcykelkort, motorcykelförsäkring, motorcykelklädsel, motorcykellås osv
Den vill dom givetvis sälja till.... motorcyklister
Vad har dom som tilltalar motorcyklister, som inte billigare, kraftfullare, snabbare, bensinhojar med mycket bättre räckvidd har?
(eventuellt) Bränslet,
(ännu mer eventuellt) Avsaknaden av motorljud.
Om dom lanserade den som Moppe, strypt till 45km/h, sä skulle dom förutom att få bättre räckvidd också kunna tilltala en mycket större grupp, som dels inte behöver ha mc-kort, dels kan köra i sin vanliga jobbkostym, dels få billigare försälring osv...
OM dom inte lyckas lobba fram ett körkortsundantag för tvåhjuliga elektriska fordon med måttlig effekt, till exempel att få köras på B kort och ha en topphastighet på 120, men då är vi tillbaka till att på konstgjord väg styra marknaden, vilket jag tycker är fel, men i just det gär fallet kanske mindre fel om det kan leda till en uppsjö av elscootrar (och RGNT) i våra stadskärnor som ersätter en bensinbil vardera, blir det verkligen effekten så kan jag godta den styrningen av marknaden.
Att det kan fungera ser man på England, där trehjuliga lätta bilar kostde hälften att äga mot en fyrhjulig bil, och Reliant fullkomligen översvämmade landet med sin ganska dåliga trehjuling, som inte såldes alls i länder som saknade den regeln.
Eller Nederländernas knepiga minibilar, eller Japans Kei-cars...
/sidenote:
Jag tror att SD eller något annat marginalparti föreslog att man skulle få köra motorcyklar upp till en viss kubik/effekt på B körkort för att lösa trängseln i våra städer, med hänvisning till dom länder där lite större scooters var populära, men jag minns inte och kan inte hitta någon info om det.
Jag tror att det skulle ha funkat i stockholm och söderut.
Det skulle vara ett bra alternativ till att ha en andrabil i många familjer