Elhojar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Vem gör det? Snarare är väl inomhushallen en lösning som även tar bort bullret från vanliga hojar.
Inomhushall finns ju redan men är ju lite svårfinansierade.
Det var inte ett direkt svar på ditt påstående utan en fundering vidare i samma spår. Hade jag svarat på ditt inlägg hade jag troligen citerat det.

Ridhus och speedway har varit oförenliga. Hittills! :)
Jag har åkt med i rallybil på Solvalla i samband med "Finnkampen Motorsport", men jag vet inte hur många hästar som var närvarande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ridhus och speedway har varit oförenliga. Hittills! :)

Mvh

Och så kommer det förbli, för du kommer aldrig lyckas med konststycket att få en bunt ridtjejer att komma överens med en bunt crossförare.

Möjligen skulle man kunna tänka sig en privat entreprenör som servade bägge lagen. Men vem skulle betala honom? Det finns ju inte kundunderlag för nåt sånt någonstans i Sverige.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har inga fördomar om hästmänniskor. Hästmänniskor är väldigt fästa vi sina djur. Som småbarnsföräldrar och deras barn.
Hästkvinnor gillar mina ljuddämpare och mitt hänsynstagande vid möten. Jag gillar inte hästar men accepterar dom.

Hur drivs ridhus, hyrs de ut av ägaren, en förening hyr? Föreningsmänniskor gillar stadgar. Jag tror att det blir svårt att få gehör för inomhusspeedway. ”Kan vi klubba stadgeändringen?”
Inomhustrail möjligen. Ett par lastmaskiner som flyttar in och ut sektionerna. Inomhuscross? Stadiumcross, finns det ridhus med en takhöjd som Globen?

Hästfolk är väl i stort som folk är mest, lukten skiljer. Har de fördommar om moderna batterier i bilar, cyklar, mopeder, motorcyklar hooverboards, elskateboards, eldrivna enhjulingar och bussar. De följer väl med i nyhetsrapporteringen.
Vad tycker hästfolk om att elcykelbatterier inte får tas med i Stockholms tunnelbana eller in på vissa arbetsplatser och ev några skolor? Töntigt? De kanske inte bryr sig. Inte ens högvakten eller polishästarna åker ju tunnelbana.
Vill de gambla med sitt svindyra ridhus som byggs upp inom 1-3 år om det mot alla odds skulle brinna ner till grunden. Jag vet inte. Elektrifieringen är framtiden. NIMBY, not in my ridhus.

Kanske klubbar kan gå ihop och få kommunen att bygga inomhusbanor. Chansen är dock minimal att det skulle bli verklighet.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kör hoj först, grilla sen. Win win.
Jag har massa fördomar mot hästägare/brukare. Iallafall dom som rider och kör trav. Och det verkar som dom är bekräftade alldeles för ofta med. Men det är väl rika och inflytelserika människor som håller på med dom så då är det svårt att bli av med det.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Antalet nyöppnade banor i tätort kommer att stanna vid exakt noll oavsett hur många elmoppar det prånglas ut.Det gnälls ju för fan på allt från skateboardparker till ungarnas fotbollsträningar och sen är det inte bara buller som ställer till det heller.Vi har åtminstone en bana här i distriktet som har svårt att hålla öppet pga närliggande hus och då är det främst damm som är ett problem men man kanske slipper det också om man kör på el?
Det tror jag också, noll nyöppnade banor.

Det finns en skola bredvid en fotbollsplan i Saltsjö-Boo där grannarna har klagat på att de störs dag, kväll och helg. Jag minns inte om kommunen införde begränsningar men att de i så fall revs upp. Detta pågick i flera år men slutade med att eventuella begränsningar togs bort.
Jag kan på sätt och vis förstå grannarna. Klart man vill kunna sitta ute i sin trädgård oavsett ålder, yrke eller om man är en gnällig pensionär.
Crossbanor, i den mån de finns kvar har begränsade tider för träning och tävling.
Antar att det är detsamma för racingbanor.
Arrangörer av båttävlingar har svårare att få tillstånd. I några fall ges inte tillstånd längre.
Ljudnivåer mäts i samband med besiktning inför tävling sedan många år tillbaka.
Folk som flyttar till lägenheter i stan klagar sedan på ljud från musikklubbar och liknande. Det har lett till att flera sådana har fått stänga. Dock inte Pub Ancor på Sveavägen. Hårdrocksband kliver på kl 01 och lirar. Endast kontor i det kvarteret.
Folk flyttar till Bromma och jobbar för att flygplatsen ska läggas ner. Det är deras demokratiska rättighet iofs. Nu ser det ut att bli så. Dock inte pga deras protester utan affärsmässiga beslut. 95% av start och landningar (?) har flyttat till Arlanda.
Marken ska saneras, nya bostäder och kollektivtrafik, så det dröjer några år till innan villapriserna går upp. Om det inte redan gjort det.
Lite elfordonsracing på Bromma nu då? Tror inte det.
Att kraven på att Essingeleden ska bli gågata kommer har jag trott länge. Bara förbifarten är klar. De, miljömupparna, har kört tester på Sveavägen ett par somrar och andra gator har blivit gågator sommartid sedan några år tillbaka.
Jag skulle inte kalla alla grannar för gnälliga. Vindkraftverk, vill ni ha det inom hör- eller synhåll? Flyktingförläggning, sprutbyte via vården? Vilka förändringar/försämringar kan man acceptera?

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...