Elhojar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Stark Varg 129.900kr
Extra batteri 33.250kr

163.150 inkl extra batteri.

Laddas fullt medan man kör på det andra batteriet.

Aldrig tanka, inga oljebyten, luftfilter, kolvbyten, topprenoveringar osv osv.

2 timmars körning är 10 liter bensin, 180 kr

100 timmar är 500 liter bensin = 8.000 kr

Service och kolvbyten enligt ChatGPT

Dvs på 100h så har en KTM EXC-F kostat 137.900+ kanske 20.000=157.900 och det är vad en Stark Varg med extra batteri kostar…

Kalkylen blir faktiskt inte så dålig som man kanske först skulle tro.

ba2454ef1c3e91d01fff5a1153ef16fa.jpg

Mvh

Hur snabbt byter DU batteri på en Varg?

Och för övrigt kan du inte kalkylera med 2h det har visat sig bla på Gotland och vidare så tror jag inte att en fulladdad Varg ens skulle klara ett SM-heat på Luleås crossbana.
Jag gissar på 15 minuter men max 20 minuter så kommer en elitförare ha tömt batteriet på den banan.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Stark Varg 129.900kr
Extra batteri 33.250kr

163.150 inkl extra batteri.

Laddas fullt medan man kör på det andra batteriet.

Aldrig tanka, inga oljebyten, luftfilter, kolvbyten, topprenoveringar osv osv.

2 timmars körning är 10 liter bensin, 180 kr

100 timmar är 500 liter bensin = 8.000 kr

Service och kolvbyten enligt ChatGPT

Dvs på 100h så har en KTM EXC-F kostat 137.900+ kanske 20.000=157.900 och det är vad en Stark Varg med extra batteri kostar…

Kalkylen blir faktiskt inte så dålig som man kanske först skulle tro.

ba2454ef1c3e91d01fff5a1153ef16fa.jpg

Mvh
Kul med en kalkyl 👍😊 den var intressant lite vinklad till fördel för vargen men ändå
Sen ska man inte glömma kostnaden för å underhålla och ställa in fjädring som iof är lika oavsett varg eller ej
Kolvkit med oljepump till min hoj kostar 3500:-"
Nu är det bara att det ska gå att byta batteri på någon minut eller två kvar
Sen är vi banan👍

Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kul med en kalkyl 👍😊 den var intressant lite vinklad till fördel för vargen men ändå
Sen ska man inte glömma kostnaden för å underhålla och ställa in fjädring som iof är lika oavsett varg eller ej
Kolvkit med oljepump till min hoj kostar 3500:-"
Nu är det bara att det ska gå att byta batteri på någon minut eller två kvar
Sen är vi banan👍
Får nog även räkna in ett elverk i kalkylen om "laddas fullt medans man kör på det andra batteriet" ska fungera i verkligheten. Det är väldigt sällsynt att det finns eluttag vid crossbanan och ännu mer ovanligt vid endurobanor.

Jag tror givetvis att i framtiden kommer det bli mer vanligt med ladd möjlighet. Men idag är det långt bort då de flesta föreningar kämpar med att få in tillräckligt med pengar för att kunna underhålla banan.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
6,5 kWh är inte så mycket och kräver inga enorma effekter för att laddas heller. Om det är totalpanik för att man kör endurance 24h får man väl köpa ännu ett batteri och ett elverk då… :)

Jo det är ju bara en uppskattad kalkyl för att visa på att kostnaden kanske inte behöver bli så enormt mycket högre än en vanlig bensindriven hoj.

Och eftersom ägaren såklart redan har en elbil med V2V så laddar man hojen med befintligt batteri… Eller kanske mer troligt: På en tävling har man med sig ett 20kWh externt batteripack som laddar Vargens batteri tre gånger på väldigt kort tid.

Lätt värt att slippa tanka.

Mvh

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det någon som hemslöjdat till någon lösning för att kunna ladda batteriet separat då?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag har inte hittat någon oberoende test som bekräftar räckvidden som varg påstår
Dessutom på den filmen som visas här så stoppas inte klockan när hojen ligger på marken och föraren står å stonkar å stönar om hur jobbigt det är
Tror de flesta som kör enduro eller cross har en uppfattning om en Varg fungerar till deras behov, gör den inte det väljer man någonting annat. Hoppas den på sikt kommer med möjlighet att byta batteri ännu enklare. Så är det, i många krävande endurobanor så blir man gärna stående, krypkörande eller liggande i tekniska partier och håller ett mycket lägre tempo än på GGN.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Tror de flesta som kör enduro eller cross har en uppfattning om en Varg fungerar till deras behov, gör den inte det väljer man någonting annat. Hoppas den på sikt kommer med möjlighet att byta batteri ännu enklare. Så är det, i många krävande endurobanor så blir man gärna stående, krypkörande eller liggande i tekniska partier och håller ett mycket lägre tempo än på GGN.
Ska man räkna på räckvidd på det viset så skulle min kompis åka ett varv var fjärde månad så räcker batteriet ett år

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ska man räkna på räckvidd på det viset så skulle min kompis åka ett varv var fjärde månad så räcker batteriet ett år
Jag säger väl ingenting om hur man ska räkna på räckvidd? Men räckvidd varierar så klart beroende på bruksområde. Det jag säger är att man får köpa MC/Enduro som fyller eget behov.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Jag säger väl ingenting om hur man ska räkna på räckvidd? Men räckvidd varierar så klart beroende på bruksområde. Det jag säger är att man får köpa MC/Enduro som fyller eget behov.
Absolut ska man köpa vad man vill det lägger jag mig inte i
Tycker bara att Stark varg skarvar lite väl mycket med räckvidden
Som jag skrev tidigare i tråden att vargen verkar vara välbalanserad och med fina fjädringskomponenter
Jag var intresserad av den innan bristerna blev uppenbara
Fixar dom det är det absolut en utmanare

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut ska man köpa vad man vill det lägger jag mig inte i
Tycker bara att Stark varg skarvar lite väl mycket med räckvidden
Som jag skrev tidigare i tråden att vargen verkar vara välbalanserad och med fina fjädringskomponenter
Jag var intresserad av den innan bristerna blev uppenbara
Fixar dom det är det absolut en utmanare

Jag tror inte att det handlar om att ”skarva” utan om vad ”räckvidd” är för något på en endurohoj. Inte fan uppger KTM, Honda eller Yamaha någon ”räckvidd” på sina 8-10 liters tankar.

Frågar man lär svaret bli ”Det är omöjligt att säga, det skiljer så enormt pga körstil, väder, underlag, bana osv osv”.

Nu räcker tankarna cirka 2h enligt många som kör enduro. Vackert så. Nästa fråga: Hur många sitter alltid kvar på hojen och tankar fullt och kör genast vidare 2h till? Ganska få skulle jag tro. Och med Stark Varg får man ”bara” 1,5 h.

Jag tror att det är en mental grej ungefär som med elbil (när man inte har elbil själv). Det blir ett fokus på det man TROR är ett problem. Sedan när man har det så anpassar man sig lite och det blir inte ett problem.

Tänk så mycket besvär, kladd och service man slipper med en Stark Varg. Man kan köra inomhus. Man kan ha crossbana mitt inne i tätorten. Man kan köra sena kvällar utan att någon klagar. Man slipper slabba med oljor och bensin. Ready to race på 5 sek från man lastar av den. Man kan låna ut den till klantpolaren och begränsa effekten. Osv osv.

Mvh

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Race i stan? Har du hört tjutet från elmotorn?

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Jag tror inte att det handlar om att ”skarva” utan om vad ”räckvidd” är för något på en endurohoj. Inte fan uppger KTM, Honda eller Yamaha någon ”räckvidd” på sina 8-10 liters tankar.

Frågar man lär svaret bli ”Det är omöjligt att säga, det skiljer så enormt pga körstil, väder, underlag, bana osv osv”.

Nu räcker tankarna cirka 2h enligt många som kör enduro. Vackert så. Nästa fråga: Hur många sitter alltid kvar på hojen och tankar fullt och kör genast vidare 2h till? Ganska få skulle jag tro. Och med Stark Varg får man ”bara” 1,5 h.

Jag tror att det är en mental grej ungefär som med elbil (när man inte har elbil själv). Det blir ett fokus på det man TROR är ett problem. Sedan när man har det så anpassar man sig lite och det blir inte ett problem.

Tänk så mycket besvär, kladd och service man slipper med en Stark Varg. Man kan köra inomhus. Man kan ha crossbana mitt inne i tätorten. Man kan köra sena kvällar utan att någon klagar. Man slipper slabba med oljor och bensin. Ready to race på 5 sek från man lastar av den. Man kan låna ut den till klantpolaren och begränsa effekten. Osv osv.

Mvh
Ja tycker man det ok att köpa ett tävlingsfordon som inte duger till att åka tävling med så är det kanonbra
I mina ögon är det mest en överprisad stugmoppe

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja tycker man det ok att köpa ett tävlingsfordon som inte duger till att åka tävling med så är det kanonbra
I mina ögon är det mest en överprisad stugmoppe

Hur går det ihop med det du skriver innan?

Du kan köra 1,5 timme istället för kanske max 2 timmar. Eller kanske det är 1,5 timme även för bensinenduron vid motsvarande körning och då måste man tanka likt förbannat. Hur många timmar pallar du endurokörning?

På vilket sätt blir det en ”överprisad stugmoppe” för det? Fattar inte.

Mvh

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Det tar 1minut att tanka hojen då kan jag kör 2tim till
Hur lång tid tar det att ladda alt byta batteri på vargen
Du undrar hur länge jag pallar att kör tja på GGN 3timm 45min

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det tar 1minut att tanka hojen då kan jag kör 2tim till
Hur lång tid tar det att ladda alt byta batteri på vargen
Du undrar hur länge jag pallar att kör tja på GGN 3timm 45min

Det är imponerande!

Du tankar tre gånger då? Eller klarar du dig på två?

Just GGN är kanske Svag Varg på det viset, men man kan ju ha två…

Mvh

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Det är imponerande!

Mvh
🤣nä en tankning
Jag tror du har missförstått min kritik
Jag har ganska goda tankar om vargen
Dock tycker jag som jag skrev förut att deras räckvidds påståenden är väldigt optimistiska
Men det finns förbättringspotential nu är jag väl medveten om att dom första årsmodellerna är crossar och inte enduro
Nu har dom väl släppt en enduro model med lite större batteri
Hur den är återstår att se

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är imponerande!

Mvh

Jag tror de flesta tankar två gånger. En 250F med stor tank skulle de flesta bara behöva tanka en gång men jag vill minnas att dom infört krav på två depåstopp. Tyvärr vill jag säga för de flesta motionärer utan mekaniker med sig skulle nog föredra stor tank och 1 stopp.

Nej, reglementet tillåter inte byte av hoj.
Du måste byta batteri och utan ett tränat fabriksteam tror jag det tar ganska lång tid.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Mvh
Antalet nyöppnade banor i tätort kommer att stanna vid exakt noll oavsett hur många elmoppar det prånglas ut.Det gnälls ju för fan på allt från skateboardparker till ungarnas fotbollsträningar och sen är det inte bara buller som ställer till det heller.Vi har åtminstone en bana här i distriktet som har svårt att hålla öppet pga närliggande hus och då är det främst damm som är ett problem men man kanske slipper det också om man kör på el?

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen