Elhojar

Wow!
Men kedjan behöver ju inte vara magisk tänker jag.
Själv smörjer jag bara en gång per år, när jag ställer bort den för säsongen, och det funkar bra tycker jag.
Men, den hojen i övrigt…vad ska man säga?
Intressant om man får se en enda ”live” någongång.
Nä men då har du ju inte det där vridmomentet som sliter i din kedja konstant heller 😃
 
Maxeffekt 12kW, 3,7kWh batterikapacitet, oreggad och kostar 60k. Jag tror inte den kommer sälja många ex.
Och om man hade kunnat få ut varenda strömming, vilket man inte kan- ur batteriet dryga 18 minuter i körtid. I praktiken blir det väl mer något i stil med strax över 10 minuter eller så, förmodligen om nu inget gått varmt innan dess.
 
Och om man hade kunnat få ut varenda strömming, vilket man inte kan- ur batteriet dryga 18 minuter i körtid. I praktiken blir det väl mer något i stil med strax över 10 minuter eller så, förmodligen om nu inget gått varmt innan dess.
En 1000-kubikare går också ungefär en kvart på en "laddning" om den körs med full effekt på topphastigheten. Enligt samma beräkning du gjorde här.
 
Jag hamnade brevid en Zero idag, första gången jag ser en elmotorcykel ute i det vilda, accet verkade inte vara något vidare, eller så tyckte han att bilarna han svängde ut framför skulle bromsa.

I övrigt såg den helt OK ut
 
Jag hamnade brevid en Zero idag, första gången jag ser en elmotorcykel ute i det vilda, accet verkade inte vara något vidare, eller så tyckte han att bilarna han svängde ut framför skulle bromsa.

I övrigt såg den helt OK ut
Har provsuttit några olika el-MC, känns tunga och otympliga. Skapar inget habegär (ännu)
 
Provkör så märker du att vikten ”försvinner”….
Ja som vanligt mao, men nu finns det lätta trevliga cyklar.
Tycker tunga cyklar är lite tristare helt enkelt.
Haft BMW Boxer, tung men låg tyngdpunkt = trevligare. Men de elcyklar jag klämt på verkar vara med topptunga. Men ge det några års tekn utveckling!
 
Ja som vanligt mao, men nu finns det lätta trevliga cyklar.
Tycker tunga cyklar är lite tristare helt enkelt.
Haft BMW Boxer, tung men låg tyngdpunkt = trevligare. Men de elcyklar jag klämt på verkar vara med topptunga. Men ge det några års tekn utveckling!
Inte alls topptunga, batteriet långt ned och snarare boxerkänsla. :)
 
I senaste Bike finns ett reportage om brukshojar tillverkade av svenskar i Afrika för afrikanska förhållanden.

En sådan vill jag ha!

IMG_9436.jpeg
 
I senaste Bike finns ett reportage om brukshojar tillverkade av svenskar i Afrika för afrikanska förhållanden.

En sådan vill jag ha!

View attachment 501569
Smidigt med lätt utbytbara batterier. Kan tänka mig att någon sorts hyrmodell för ackar kan sättas upp med stationer där man bara svänger in och byter.
Också vettigt att bygga för marknaden, 16 mils räckvidd läter ju fånigt, men om de flesta inte kör mer än 13 mil om dagen är det ju fullt tillräckligt.
 
Smidigt med lätt utbytbara batterier. Kan tänka mig att någon sorts hyrmodell för ackar kan sättas upp med stationer där man bara svänger in och byter.
Också vettigt att bygga för marknaden, 16 mils räckvidd läter ju fånigt, men om de flesta inte kör mer än 13 mil om dagen är det ju fullt tillräckligt.
16 mils räckvidd på en brukshoj för 25.000 som klarar över 200 kilos last, det är inget annat än fenomenalt. Lägg till lätt utbytbara batterier och du har något som fungerar i verkligheten. En bank med 10 batterier som ligger fulladdade under solcellstaket som samtidigt är garage åt hojarna.
 
16 mils räckvidd på en brukshoj för 25.000 som klarar över 200 kilos last, det är inget annat än fenomenalt. Lägg till lätt utbytbara batterier och du har något som fungerar i verkligheten. En bank med 10 batterier som ligger fulladdade under solcellstaket som samtidigt är garage åt hojarna.
Yup.Har sagt rätt länge att det antagligen skulle vara smidigare med batteribankar där man bara svänger in och byter, särskilt med hojar. Lite samma modell som med gasflaskor, man "köper" den första flaskan, och sen betalar man bara för bytet, alternativt prenumererar på det. Skulle ju ta ungefär lika lång tid att byta batteri som att tanka.
 
Yup.Har sagt rätt länge att det antagligen skulle vara smidigare med batteribankar där man bara svänger in och byter, särskilt med hojar. Lite samma modell som med gasflaskor, man "köper" den första flaskan, och sen betalar man bara för bytet, alternativt prenumererar på det. Skulle ju ta ungefär lika lång tid att byta batteri som att tanka.

Där man skall åka jättelångt på jättekort tid finns fördelar, annars är det ju bara ännu en infrastruktur som skall byggas upp… :)
Men jag ser detta på samma sätt som för handverktyg, dvs man köper in sig i ett system där batterierna kan användas till hojen, till packmopeden, till trucken på lagret, till belysningen och internatet i huset osv. Allt laddat med solceller. Då är mycket av energifrågan löst även i områden som idag helt saknar el.
 
Det är två saker jag funderar över med de där motorcyklarna.
1. Går de över mopedfart?
2. Kommer det att påverka den Kenyanska dominansen i maratonlöpning att de kör mc?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top