Yamaha RD350 - Vilken kolvdiameter?

Skogsvaktarn

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2024
Hoj
Yamaha RD350 YPVS 31K
Tjenare!

Jag har nyligen köpt en Yamaha RD350 från 1984, vilket är min första hoj sedan jag körde en Honda NSR125 som 16-åring. Det var ju ungefär 17 år sedan, men kärleken till tvåtakt lever kvar än idag!

När jag googlat har det varit svårt att hitta bra information, så jag tänkte att det kanske finns några tvåtaktsexperter här på forumet. Förhoppningsvis har inte alla flyttat över till Facebook.

Nu står en av mina drömhojar säkert i garaget och ska få lite kärlek under vintern. Planen är att börja med att gå igenom förgasarna, cylindrarna och byta ut alla slangar. Vad jag vet har kolvar och ringar inte bytts på väldigt länge, så det blir prio ett.

Jag har dock märkt att det finns många olika storlekar på kolvar att välja mellan. Finns det någon som kan förklara hur man bäst väljer rätt?
  • Vad är den exakta cylinderdiametern på dessa motorer?
  • Behöver jag mäta upp cylinderloppet, eller kan man gå på en standardstorlek?
  • Något specifikt märke som rekommenderas?
  • Var köper ni delar, så som kolv till dessa hojjar?
Blir allt lite frågor när man väl sitter ner och skriver ett inlägg.. :)
Tack på förhand för all hjälp!!

Bifogat

• WhatsApp Bild 2024-10-07 kl. 18.49.37_8151278c.jpg
    WhatsApp Bild 2024-10-07 kl. 18.49.37_8151278c.jpg
    482.3 KB · Visningar: 105

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Cylindrarna borras efter de kolvar du lämnar till maskinfirman.
Det är vansinne att borra efter ett angivet mått och sedan försöka pressa ner kolvar i hålen som uppstått.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den ser ju fin ut! Jag hade en 83:a som inköptes 96. Dvs den var då bara 13 år gammal, men det mesta var slut på den. Svinglager, styrlager, YPVS-ventilerna läckte som såll, kopplingen slut, toppen läckte kompression ut i kylaren etc etc. Jag köpte den billigt med vetskapen att mycket behövde fixas, så jag var inte missnöjd. Men det är en hoj som är ganska bräckligt byggd tycker jag, så när man har köpt en sådan så skulle jag ägna en vinter åt att ta ner den i molekyler och mäta upp samt byta ut allt som inte är i bra skick.

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Bräcklig, men rätt enkel att skruva med. Utöver det vanliga tvåtaktsjoxet med kolvar, borrning etc. brukar YPVS-delarna slitas ut ganska snabbt (koksar igen, kärvar, nöts ner, glappar upp). Får till följd att avgasporten på höger sida aldrig öppnar helt och motorn därmed inte vill varva ur. Ser dock ut som om Yambits har det mesta i YPVS-väg.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjenare!

Jag har nyligen köpt en Yamaha RD350 från 1984, vilket är min första hoj sedan jag körde en Honda NSR125 som 16-åring. Det var ju ungefär 17 år sedan, men kärleken till tvåtakt lever kvar än idag!

När jag googlat har det varit svårt att hitta bra information, så jag tänkte att det kanske finns några tvåtaktsexperter här på forumet. Förhoppningsvis har inte alla flyttat över till Facebook.

Nu står en av mina drömhojar säkert i garaget och ska få lite kärlek under vintern. Planen är att börja med att gå igenom förgasarna, cylindrarna och byta ut alla slangar. Vad jag vet har kolvar och ringar inte bytts på väldigt länge, så det blir prio ett.

Jag har dock märkt att det finns många olika storlekar på kolvar att välja mellan. Finns det någon som kan förklara hur man bäst väljer rätt?
  • Vad är den exakta cylinderdiametern på dessa motorer?
  • Behöver jag mäta upp cylinderloppet, eller kan man gå på en standardstorlek?
  • Något specifikt märke som rekommenderas?
  • Var köper ni delar, så som kolv till dessa hojjar?
Blir allt lite frågor när man väl sitter ner och skriver ett inlägg.. :)
Tack på förhand för all hjälp!!
Frän Yamaha Speed Blocks-lack! Den fanns inte i Sverige?

Skogsvaktarn

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2024
Hoj
Yamaha RD350 YPVS 31K
Oj det var ju en jäkla respons! Tack för alla inputs.

Jo, det är säkerligen en massa saker som kommer behöva fixas när jag väl börjar plocka isär den. Den är rätt trött när man kommer upp i högre varv så något är ju absolut inte som det skall.
Men det spelar inte så stor roll just nu, det räcker att jag vet att den står i garaget och att jag kan gå ut och kolla på den ibland.
När jag är färdig kommer den gå som en skållad råtta och vara maskinellt duglig iallafall!

Kan i stort sett ingenting om dessa hojjar. Läste inte på något innan utan skulle bara ha en. Men det är ju en tvåtaktare så det är ju inte något som är omöjligt och kunskapen verkar ju finnas här också om man undrar något.
Men det här lär ju bli en liten resa både för mig och plånboken, men så har det alltid varit med mina hobbies konstigt nog.

Framdäcket, ser väl fett ut går nästan i skärmen.
Ja jag har sett det också, får undvika att köra på grusvägar. Ser ju rätt fränt ut dock.
Fick med en extra framskärm som är vit/röd som övrig lack som skulle kunna sitta rätt fint också.

Räcker det att mäta upp med ett digitalt skjutmått eller skall man införskaffa en cylinderindikator?

Finns det några sprängskisser att hämta hem någonstans för YPVS systemet? Hade varit intressant att sätta sig in lite i det innan man börjar skurva.

Tackar allesammans!

• Gilla
Reaktioner: bg

Skogsvaktarn

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2024
Hoj
Yamaha RD350 YPVS 31K
Frän Yamaha Speed Blocks-lack! Den fanns inte i Sverige?
Jaså så är det kanske? Det har jag ingen koll på.
Tror dock att den inte är riktigt helt original. Det har säkert hänt lite mellan alla ägare och år. Men snygg är den minst sagt!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, ett vanligt skjutmått duger. Du behöver bara veta på vilken halvmilimeter du är.
64.0
64.5
65.0
65.5
osv

Är cylindrarna repiga eller om dom har för stora vändkanter så ta dom till någon som borrar dom åt dig.

Skogsvaktarn

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2024
Hoj
Yamaha RD350 YPVS 31K
Hej igen! Det blev inte mycket gjort under vintern. Det var först igår som jag och en kompis började plocka ner cylindrarna för att se hur det ser ut.
Jag blev lite chockad att den ens gick att starta med tanke på hur en av kolvarna såg ut.. Förklarar ju definitivt att den var lite svårstartad och inte gick riktigt bra. :oops:

IMGP4471.jpg

Så det blir att klyva motorn och ge den en rejäl genomgång!
Märkte inget glapp i vevstakarna, men köper en helt ny komplett vev från Yambits iallafall. Ligger en tredjedels kolv i småbitar någonstans där nere i röran så här chansar jag inte.

Loppen ser bättre ut än jag trodde, så krävs ingen extrem borrning. Mätte dem till ca 64,05mm med skjutmåttet. Vad kör man för kolvstorlek då, tycker ni?

IMGP4493.jpg

Här kan man också se vilken cylinder som hade en desintegrerad kolv..!

IMGP4498.jpg

Gällande reeds och förgasare, finns det någon trevlig uppgradering man kan göra?
Sen undrar man.. Microns eller JL? ;)

Det här kommer bli dyrt kan jag lova. Men jävlar va fint den skall gå (och låta) när jag är klar.
Dela gärna era tankar och idéer om vad man kan göra när man ändå har motorn ur!

Trevlig helg!

Last edited:

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Hej !

Jag ska inte tala om vad du ska göra och det beror också på vilken budget man har...

...men jag hade inte chansat på att bara montera nya kolvar. Jag hade lämnat cylindrarna till
ex. Ebbe på Eptune för borrning och nya kolvar. Det ska dessutom vara olika kolvspel
beroende på om man har gjutna eller smidda kolvar, så att fixa det rätt från början blir nog
både bäst och billigast på sikt. Vill du ha mer fart i den kan han hjälpa till med det också.

Just my two cents. / Mikael

Skogsvaktarn

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2024
Hoj
Yamaha RD350 YPVS 31K
Hej !

Jag ska inte tala om vad du ska göra och det beror också på vilken budget man har...

...men jag hade inte chansat på att bara montera nya kolvar. Jag hade lämnat cylindrarna till
ex. Ebbe på Eptune för borrning och nya kolvar. Det ska dessutom vara olika kolvspel
beroende på om man har gjutna eller smidda kolvar, så att fixa det rätt från början blir nog
både bäst och billigast på sikt. Vill du ha mer fart i den kan han hjälpa till med det också.

Just my two cents. / Mikael
Nej jag är helt med på vad du menar. Jag trodde faktiskt inte det var så dåligt om det var, så nu är tanken att gå igenom hela motorn. Lager, packboxar ny vev osv.
Skall absolut kolla upp Eptune.
Tackar för input!

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kompisen hade Micron på sin ett tag under 80-talet och som jag minns det var där en rejäl svacka innan det tog fart. Dålig bottendrag kan man leva med men en rejäl dipp innan toppeffekten kommer stör desto mer.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Det som skiljer sig lite mot en 4 taktare är att slitaget blir koncentrerat på olika ställen. Vid avgasporten och vid insuget.
Så när man mäter upp ett slitage på, ex vis 0,07mm vid avgasporten måste man borra MINST 0,14mm för att cylindern ska bli rund. Helt plötsligt blir det inte så stor marinal om man köper kolvar som är 0,25mm större än tidigare borrning.
Har hänt flertal gånger att man måste köpa ytteligare en dim större kolvar för att en borrning inte räcker. SÅ mät noga innan köp av kolvar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ett skjutmått mäter bara med en exakthet på plus minus 0.05mm, dvs dina cylindrar kan vara allt mellan 64.00 och 64.10.
Med ett skjutmått mäter du bara vändkanten som inte nöts av kolvringarna.

Skjutmåttet säger alltså ingenting om hur mycket cylindrarna är nötta, det ser man dock med ögat och känner med fingrarna. Har du vändkanter i cylindrar eller större repor så behöver dom nog ändå borras.

Finns inget sånt så hona dom och köp 64 mm kolvar. Dom är alltså inte exakt 64.00mm utan så många hundradels mm under som kolvtillverkaren anser lämpligt med den legering dom gjuter sina kolvar i.

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Udda haveri... Jag har varit med om att få in skit utifrån som hamnat där det inte ska vara och repat cylinder och kolv, jag har varit med om att smälta kolvtoppen och smeta ut smält kolv i cylindern och kolvringar som glidit över stoppinnen och fastnat i utblåset med rejält haveri som följd, men jag har aldrig sett nederdelen av en tvåtaktskolv brytas loss på det här viset.
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna orsaka detta (förutom att någon stoppar in en metallpinne i insuget och kickar) är att kolven är så sjukt mycket för liten för det slitna loppet att den börjar vobbla fram och tillbaka.
Finns det någon annan rimlig förklaring?

Tveklöst så behöver dina cylindrar borras (speciellt om det fortfarande är originalborr i dem).
Först behöver man ta reda på hur mycket man behöver borra för att det ska bli ett helsjysst lopp igen. Man vill inte ta för lite, men såklart inte heller onödigt mycket. Sedan ska det beställas kolvar i rätt dimension, och därefter borrar man exakt efter kolvarna om man är seriös.

Din topp behöver också fixas, alternativt bytas ut. Troligen billigare att köpa nytt än att lämna in till någon expert som kan fixa det bra.
veven skulle du ju byta säger du. Det hade jag kanske inte gjort i första hand innan jag hade klyvt motorn och kollar igenom den ordentligt. Det är inte säkert att veven i sig har tagit stryk alls. Bitar av kolven har tagit sig upp genom överströmmarna och sabbat kolvtoppen och toppen och sedan dragit vidare ut i avgassystemet skulle jag gissa. En del bitar hittar du säkert i vevhuset, och det är nog läge att byta ut alla ramlager och vevstakslager. Kort sagt en total genomgång krävs för att man ska vet aatt det är sjysst sedan. Men personligen hade jag lugnat mig med att beställa en helt ny vev tills jag gått igenom allt.

Nyheter
Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...