Yamaha RD350 - Vilken kolvdiameter?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Förutom den här lilla detaljen:
"Note for RZ350 installation: eliminates powervalves & requires modified exhaust (spigot type). Requires 2 Banshee water plugs, part no 47X-11355-00-00 available here on the site."

Kanske inte hela världen, men jag hade nog hellre haft en fungerande YPVS än en utan...
 

Skogsvaktarn

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2024
Hoj
Yamaha RD350 YPVS 31K
Tackar igen för alla svar. Kul med alla inputs.
Har snackat med Ebbe och skickar in cylindrar för borrning under nästa vecka. Till det blir det smidda Wiseco kolvar. Toppen åker med så tar dom en koll på den också. Detta skall bli spännande!
Funderade på om man skulle låta dem porta lite också men väntetid till September, så jag nöjer mig med original tills vidare. Viktkompensering kan man göra senare!
Tänker att piporna säkerligen gör lite dem också. JL är jag väl i stort sett bestämd på nu.

Big Bore lät grymt häftigt. Är det någon som kört med det och kan dela med sig om upplevelsen? Blir nog inget denna gång, men lite sugen blev man allt. ;)
 

Skogsvaktarn

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2024
Hoj
Yamaha RD350 YPVS 31K
Udda haveri... Jag har varit med om att få in skit utifrån som hamnat där det inte ska vara och repat cylinder och kolv, jag har varit med om att smälta kolvtoppen och smeta ut smält kolv i cylindern och kolvringar som glidit över stoppinnen och fastnat i utblåset med rejält haveri som följd, men jag har aldrig sett nederdelen av en tvåtaktskolv brytas loss på det här viset.
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna orsaka detta (förutom att någon stoppar in en metallpinne i insuget och kickar) är att kolven är så sjukt mycket för liten för det slitna loppet att den börjar vobbla fram och tillbaka.
Finns det någon annan rimlig förklaring?
Tror du har helt rätt i detta. Eventuellt har den varit borrad tidigare, och någon har monterat originalkolvar, för de var rejält mycket för små för loppen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Big Bore lät grymt häftigt. Är det någon som kört med det och kan dela med sig om upplevelsen? Blir nog inget denna gång, men lite sugen blev man allt. ;)

Jag har köpt ett athena kit till min men har tyvärr inte hunnit montera det, en Handskada kom emellan... men ska absolut återkomma när jag fått testat det :tummenupp

Angående olika avgasrör så har jag gjort en liten jämförelsevideo av de olika rör jag hade på min gamla 82a (dvs ej ypvs) som kanske kan hjälpa dig att bilda dig en uppfattning om hur olika rör låter:


Såhär låter min nuvarande 83a med sista generationens JollyMoto pipor som så vitt jag förstått tillverkas av Jim Lomas numera (ej rostfria utan vanligt stål):


Verkar som att Jollymotorören är tillverkade av fler sektioner än JL, om det är bra eller dåligt ur prestandasynpunkt vet jag inte men viss skillnad utseendemässigt är det ju onekligen:
Jollymoto:
Skärmbild 2025-03-21 205627.png

JL (rostfria så därav färgskillnaden, ville bara visa formskillnaden):
Skärmbild 2025-03-21 205635.png
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har en tråd ngn stans om en Rd 350 jag renoverat.
gör INTE som mig.. borrade & nya kolvar,körde xx antal mil med std system, tyckte den gick & lät trist. drog ur insatserna & brände ena kolven, så det blev borra & nya kolvar en andra gång.
men som ngn sagt.. behåll ypvs systemet, jag renoverade & synkade mina så dom öppnade samtidigt.är inte tändspolarna byttade, så passa på att byta till en ny modern cdi
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Angående vevaxeln, så kan Ebbe hjälpa dig med det också. Det är inte jättemycket pengar för nya lager, packboxar och få den renoverad. Kan kanske vara värt att kolla och jämföra i alla fall om du inte redan beställt en ny komplett dito från utlandet.

/ Mikael
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Såhär låter min nuvarande 83a med sista generationens JollyMoto pipor som så vitt jag förstått tillverkas av Jim Lomas numera (ej rostfria utan vanligt stål):

Åhhhh! Jösses vilken nostalgi att få höra någon vrida på lite med ett par Jollypipor när YPVS öppnar upp.
Jag hade sådana på min RD, och ljudet är beroendeframkallande!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt lite text och en bunt med ritningar som cirkulerat några år så ska Mick Abbey vara de pipor som ger mest effekt om ingen utvecklat nåt bättre därefter men jag tvivlar på att nåt företag lägger pengar på utveckling av pipor till så gamla hojar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Angående bilden på toppen så såg jag något liknande på tvåtakts-motocrosstiden. O-ringen i toppen som håller borta kylvattnet från förbränningsrummet var inte helt tät, toppen och kolvens ovansida var som kex, gick nästan att gröpa ur det yttersta med sked (kändes det som).
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Angående bilden på toppen så såg jag något liknande på tvåtakts-motocrosstiden. O-ringen i toppen som håller borta kylvattnet från förbränningsrummet var inte helt tät, toppen och kolvens ovansida var som kex, gick nästan att gröpa ur det yttersta med sked (kändes det som).
Det är en klassiker på dessa konstiga toppar i så fall. En topp som ska täcka två individuella cylindrar bäddar för läckage.
 
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Top