Krigge
Taliban och kapitalist
Köp det här kitet till bra pris? Får du ny topp också
Förutom den här lilla detaljen:Köp det här kitet till bra pris? Får du ny topp också
Tror du har helt rätt i detta. Eventuellt har den varit borrad tidigare, och någon har monterat originalkolvar, för de var rejält mycket för små för loppen.Udda haveri... Jag har varit med om att få in skit utifrån som hamnat där det inte ska vara och repat cylinder och kolv, jag har varit med om att smälta kolvtoppen och smeta ut smält kolv i cylindern och kolvringar som glidit över stoppinnen och fastnat i utblåset med rejält haveri som följd, men jag har aldrig sett nederdelen av en tvåtaktskolv brytas loss på det här viset.
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna orsaka detta (förutom att någon stoppar in en metallpinne i insuget och kickar) är att kolven är så sjukt mycket för liten för det slitna loppet att den börjar vobbla fram och tillbaka.
Finns det någon annan rimlig förklaring?
Big Bore lät grymt häftigt. Är det någon som kört med det och kan dela med sig om upplevelsen? Blir nog inget denna gång, men lite sugen blev man allt.![]()
Åhhhh! Jösses vilken nostalgi att få höra någon vrida på lite med ett par Jollypipor när YPVS öppnar upp.Såhär låter min nuvarande 83a med sista generationens JollyMoto pipor som så vitt jag förstått tillverkas av Jim Lomas numera (ej rostfria utan vanligt stål):
Det är en klassiker på dessa konstiga toppar i så fall. En topp som ska täcka två individuella cylindrar bäddar för läckage.Angående bilden på toppen så såg jag något liknande på tvåtakts-motocrosstiden. O-ringen i toppen som håller borta kylvattnet från förbränningsrummet var inte helt tät, toppen och kolvens ovansida var som kex, gick nästan att gröpa ur det yttersta med sked (kändes det som).
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |
![]() |
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj
Nu börjar det närma sig för... |
![]() |
Norrtälje Custom Bike Show
Förra året firade Twin Club... |