Yamaha RD350 - Vilken kolvdiameter?

Köp det här kitet till bra pris? Får du ny topp också :)
Förutom den här lilla detaljen:
"Note for RZ350 installation: eliminates powervalves & requires modified exhaust (spigot type). Requires 2 Banshee water plugs, part no 47X-11355-00-00 available here on the site."

Kanske inte hela världen, men jag hade nog hellre haft en fungerande YPVS än en utan...
 
Tackar igen för alla svar. Kul med alla inputs.
Har snackat med Ebbe och skickar in cylindrar för borrning under nästa vecka. Till det blir det smidda Wiseco kolvar. Toppen åker med så tar dom en koll på den också. Detta skall bli spännande!
Funderade på om man skulle låta dem porta lite också men väntetid till September, så jag nöjer mig med original tills vidare. Viktkompensering kan man göra senare!
Tänker att piporna säkerligen gör lite dem också. JL är jag väl i stort sett bestämd på nu.

Big Bore lät grymt häftigt. Är det någon som kört med det och kan dela med sig om upplevelsen? Blir nog inget denna gång, men lite sugen blev man allt. ;)
 
Udda haveri... Jag har varit med om att få in skit utifrån som hamnat där det inte ska vara och repat cylinder och kolv, jag har varit med om att smälta kolvtoppen och smeta ut smält kolv i cylindern och kolvringar som glidit över stoppinnen och fastnat i utblåset med rejält haveri som följd, men jag har aldrig sett nederdelen av en tvåtaktskolv brytas loss på det här viset.
Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna orsaka detta (förutom att någon stoppar in en metallpinne i insuget och kickar) är att kolven är så sjukt mycket för liten för det slitna loppet att den börjar vobbla fram och tillbaka.
Finns det någon annan rimlig förklaring?
Tror du har helt rätt i detta. Eventuellt har den varit borrad tidigare, och någon har monterat originalkolvar, för de var rejält mycket för små för loppen.
 
Big Bore lät grymt häftigt. Är det någon som kört med det och kan dela med sig om upplevelsen? Blir nog inget denna gång, men lite sugen blev man allt. ;)

Jag har köpt ett athena kit till min men har tyvärr inte hunnit montera det, en Handskada kom emellan... men ska absolut återkomma när jag fått testat det :tummenupp

Angående olika avgasrör så har jag gjort en liten jämförelsevideo av de olika rör jag hade på min gamla 82a (dvs ej ypvs) som kanske kan hjälpa dig att bilda dig en uppfattning om hur olika rör låter:


Såhär låter min nuvarande 83a med sista generationens JollyMoto pipor som så vitt jag förstått tillverkas av Jim Lomas numera (ej rostfria utan vanligt stål):


Verkar som att Jollymotorören är tillverkade av fler sektioner än JL, om det är bra eller dåligt ur prestandasynpunkt vet jag inte men viss skillnad utseendemässigt är det ju onekligen:
Jollymoto:
Skärmbild 2025-03-21 205627.png

JL (rostfria så därav färgskillnaden, ville bara visa formskillnaden):
Skärmbild 2025-03-21 205635.png
 
Last edited:
jag har en tråd ngn stans om en Rd 350 jag renoverat.
gör INTE som mig.. borrade & nya kolvar,körde xx antal mil med std system, tyckte den gick & lät trist. drog ur insatserna & brände ena kolven, så det blev borra & nya kolvar en andra gång.
men som ngn sagt.. behåll ypvs systemet, jag renoverade & synkade mina så dom öppnade samtidigt.är inte tändspolarna byttade, så passa på att byta till en ny modern cdi
 
Angående vevaxeln, så kan Ebbe hjälpa dig med det också. Det är inte jättemycket pengar för nya lager, packboxar och få den renoverad. Kan kanske vara värt att kolla och jämföra i alla fall om du inte redan beställt en ny komplett dito från utlandet.

/ Mikael
 
Såhär låter min nuvarande 83a med sista generationens JollyMoto pipor som så vitt jag förstått tillverkas av Jim Lomas numera (ej rostfria utan vanligt stål):

Åhhhh! Jösses vilken nostalgi att få höra någon vrida på lite med ett par Jollypipor när YPVS öppnar upp.
Jag hade sådana på min RD, och ljudet är beroendeframkallande!
 
Enligt lite text och en bunt med ritningar som cirkulerat några år så ska Mick Abbey vara de pipor som ger mest effekt om ingen utvecklat nåt bättre därefter men jag tvivlar på att nåt företag lägger pengar på utveckling av pipor till så gamla hojar.
 
Angående bilden på toppen så såg jag något liknande på tvåtakts-motocrosstiden. O-ringen i toppen som håller borta kylvattnet från förbränningsrummet var inte helt tät, toppen och kolvens ovansida var som kex, gick nästan att gröpa ur det yttersta med sked (kändes det som).
 
Angående bilden på toppen så såg jag något liknande på tvåtakts-motocrosstiden. O-ringen i toppen som håller borta kylvattnet från förbränningsrummet var inte helt tät, toppen och kolvens ovansida var som kex, gick nästan att gröpa ur det yttersta med sked (kändes det som).
Det är en klassiker på dessa konstiga toppar i så fall. En topp som ska täcka två individuella cylindrar bäddar för läckage.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top