Ett sidospår som sagt och även jag noterar att de vanliga trollen går bananer i sina försök att misskreditera andra forumister snarare än att delta i den allmänna trevligheten på detta forum.
För mig framstår det som att det uppenbarligen finns de som aldrig kört långt och länge själva och därmed ifrågasätter andras egna erfarenheter i ämnet. Det får förstås stå för dem men det är ju trist att det inte verkar gå att hålla en trevlig ton.
Om man nu känner sig så triggad/provocerad av något som skrivs på ett forum så att man går till ständiga personangrepp, är det då inte en bättre idé att helt avstå från att delta, särskilt när man inte ens är intresserad av att prata hoj eller hojrelaterade frågor?
Ämnet.
1989 körde jag Sundsvall-Portoroz på strax under 31 timmar. Inte så märkvärdigt, hastighetsgränser hölls, Tyskland var fri fart och gynnsam tidpunkt på dygnet. Landade in vid femtiden på morgonen; via det gamla fina Brennerpasset.
2013 Bern-Åre på 26 timmar. Toyota Landcruiser, inte hög toppfart.
Skulle jag göra om det idag? Absolut inte. Sämre uthållighet, mer vett och riskanalys.
Går det att hålla höga genomsnittshastigheter med långsamma fordon? Ja absolut, kolla tex med de som kör IBA med småhojar. Marginaler krymper, raster sekundplaneras, lösningar för större tankvolymer installeras för att minimera stoppen. Poängen är jämnheten. I närliggande tråd vittnades om hur någon körde om samma turistbuss fyra gånger på väg genom Tyskland på ursnabb plastraket. Bränsleekonomin blir mycket viktig för snitthastigheten.
Så. Åter till ämnet och skippa de missprydande påhoppen. Nu och tillsvidare.
Mvh