VAD ÄR REKORDET i tid Norrköping till Luleå utan att flyga?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gbg - sth rekordet är numera uppdaterat och ligger för tillfället på 2 timmar 9 minuter 57 sekunder, av Herr Andersson, såvida jag inte missat något :tummenupp

Kan ses i sin helhet här

När Mr X körde så var det väl landsväg en bra bit i Östergötland, gamla vägen var ju en utmaning att köra om på.......

Ot:
Jag hade nog 3,5h med 245GLT en tidig morgon Sth-Gbg som bästa tid sent 80'tal.
Med urquattron så såg jag underredet på helikoptern utanför Jönköping, diplom fick jag av en snäll konstapel,+29....

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
När Mr X körde så var det väl landsväg en bra bit i Östergötland, gamla vägen var ju en utmaning att köra om på.......

Ot:
Jag hade nog 3,5h med 245GLT en tidig morgon Sth-Gbg som bästa tid sent 80'tal.
Med urquattron så såg jag underredet på helikoptern utanför Jönköping, diplom fick jag av en snäll konstapel,+29....
Hahaha, jävla legend :hihi:tummenupp

Tror det nämns i videon att gamla vägen som du sa va märkbart svårare, inget snack om den saken! :yoparty Stor skillnad mellan hoj och bil också såklart, funderat på att köra sträckan men är nog för lat, känner mig inte hemma runt gbg heller direkt :)

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Undrar vad rekordet mellan Finspång och Säffle är, eller Kolsva till Svenljunga. Det skulle vara intressant att veta.

• Gilla
Reaktioner: DaK

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
Gbg - sth rekordet är numera uppdaterat och ligger för tillfället på 2 timmar 9 minuter 57 sekunder, av Herr Andersson, såvida jag inte missat något :tummenupp

Kan ses i sin helhet här

Några år senare körde de ju runt Bottenviken med en ZX-9 i snabbfart. Blev inte samma effekt på den artikeln.
Kawa hade många högfartshojar från GPZ1000RX räknat.
Den var väl inte sann utan påhittad den när en ZX9R racade med finlandsfärjan, skrev de i Bike om jag inte missuppfattade, kanske var därför den inte fick sånt genomslag som X2000 racet
Skall kolla jag har den tidningen med nånstans

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
Man skulle kunna lägga upp det tex tåget + flyget (inkl väntetider) vs ZZR 1400 eller Hayabusa vilken är snabbast ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Fick stanna o tanka va 12:e mil :)

Det blir ungefär dom siffrorna också på en sporthoj som får sjunga ut. Något som är värt att beakta om man ska åka långt och fort där mackarna inte ligger på ”rätt” avstånd.

Om man vill ta sig fort bort från Hufvudstaden och norrut så var ett beprövat trick att hålla igen något längs motorvägen mot Uppsala och genom byarna i norra Uppland (detta var innan motorvägen upp till Dalälven). Lyckades man nå Tönnebro med ilsket lysande tanklampa så hade man gjort rätt, för då låg mackarna på perfekt avstånd för ett högre tempo längs resten av resan. Tvingades man däremot tanka redan i Hagsta så sabbade man också nästa ”etapp”.

Vilket egentligen bara bevisar vilket värdelöst fordon en sporthoj är om man ska åka både fort och långt. Tankvolymen är helt enkelt för liten för att få upp medelhastigheten. Därav tankstopp med endurance-tanklock, motorn igång och lättillgängligt tankkort.

Har jag hört från en kompis, naturligtvis.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Det blir ungefär dom siffrorna också på en sporthoj som får sjunga ut. Något som är värt att beakta om man ska åka långt och fort där mackarna inte ligger på ”rätt” avstånd.

Om man vill ta sig fort bort från Hufvudstaden och norrut så var ett beprövat trick att hålla igen något längs motorvägen mot Uppsala och genom byarna i norra Uppland (detta var innan motorvägen upp till Dalälven). Lyckades man nå Tönnebro med ilsket lysande tanklampa så hade man gjort rätt, för då låg mackarna på perfekt avstånd för ett högre tempo längs resten av resan. Tvingades man däremot tanka redan i Hagsta så sabbade man också nästa ”etapp”.

Vilket egentligen bara bevisar vilket värdelöst fordon en sporthoj är om man ska åka både fort och långt. Tankvolymen är helt enkelt för liten för att få upp medelhastigheten. Därav tankstopp med endurance-tanklock, motorn igång och lättillgängligt tankkort.

Dessutom lite ont om mackar på natten(drog iväg kl 3 på em) Skulle nog ha behövt en endurancesadel för snabbtankning. 3,9 liters tank så varannan från dunk räckte ju ca 24 mil(+ kvar lite reserv i dunken utifall) :)

Annars, tycker insprut 1000 sporthoj är grymt bränslesnåla och riktig sköna på långkörning. Marschat 160 både med med 06 CBR1000 och 08 CBR1000 ner till södra Sverige(....och maxat vid 2 filiga vajerräcken). 06:an snittade sanslösa 0,55 milen. 08:an snittade 0,65(redan det är sanslöst snålt tycker jag).

CBR600 09:a fixade jag inte dom hastigheterna. Mådde dåligt när varvräknaren visa 7k redan vid 130(funderade ett tag på att tejpa över varvräknaren). Nåja, den snittade 0,65

190512-1.JPG

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förutom att köra till ringen är väl det snabbaste jag snittat en kort tripp Stockholm Karlskrona för en herrans massa år sedan, snittade 180 km/h. Rullade från Stockholm klockan 1 på natten midsommarafton, och anlände hemma menar tidigare än jag väntat mig, var typ helt tom hela vägen. Men det blev en del tankstopp.
Och det roligaste som hände var när jag passerade en kolonn med husbilar söder om Västervik vid en fartkamera, och de blinkade helljus på mig jag höll ganska sansade full mutter förbi dem för att hinna on alla på samma raka innan det blev mer kurvor och skit.
Fordonet var en z1000sx. Den blev törstig när man marschade i hastigheter över 180. Har för mig något i still med 1.2 liter milen.

Vi skulle ju kunna bygga något halvofficiellt register över sånt här så man vet vad som förväntas på vanliga sträckor.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Kommer ihåg för många år sedan när jag skulle åka hem efter en sväng nere i Europa. Har för mig att det måste varit med min 2004 R1.
Det skulle ätas mil snabbt på autobahn. Vid första tankstoppet (givetvis starta jag med tanklampan lysande) så ser jag en turistbuss som jag flyger förbi vid påfarten efter macken. Jag kör förbi den där jävla bussen 4 gånger den dagen....

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vi skulle ju kunna bygga något halvofficiellt register över sånt här så man vet vad som förväntas på vanliga sträckor.
"någon/några" kan ju ta tid på Mälaren stumt och de klassiska trampcykelsträckorna runt sjöar, Vättern, Siljan etc.
I BSC (bullshitcity) kan vi köra "Brunnsviken stumt" nån onsdagkväll när man drar från donken.
Finns säkert några lokala klassikersträckor oxå utanför BSC......

Btw, det finns väl några tider från Bulten i forumet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kommer ihåg för många år sedan när jag skulle åka hem efter en sväng nere i Europa. Har för mig att det måste varit med min 2004 R1.
Det skulle ätas mil snabbt på autobahn. Vid första tankstoppet (givetvis starta jag med tanklampan lysande) så ser jag en turistbuss som jag flyger förbi vid påfarten efter macken. Jag kör förbi den där jävla bussen 4 gånger den dagen....

Nytt ord likt elbilsbajsa: sporthojstanka.

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Norrlandsvägar på natten är en sak men jag fattar inte hur du lyckats hålla den snittfarten på den sydliga halvan av den resan.
Hur många tankstopp blir det? 4?

Startade 02.00 en lördag i början av juni. Med 84 hk så toppar den ca 175 men större delen av färden låg vi snarare kring 150. En annan DS åkte samma väg; den toppade kring 180 men var mer sliten i motorn så den tappade på rakor och uppför. En fin tur med en magisk bil. Förbrukning 0,9 liter/mil! (Och kompisens drog lite mer och dessutom ca 2 liter olja).

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Startade 02.00 en lördag i början av juni. Med 84 hk så toppar den ca 175 men större delen av färden låg vi snarare kring 150. En annan DS åkte samma väg; den toppade kring 180 men var mer sliten i motorn så den tappade på rakor och uppför. En fin tur med en magisk bil. Förbrukning 0,9 liter/mil! (Och kompisens drog lite mer och dessutom ca 2 liter olja).

Mvh

Så du passerade Gävle lagom till morgonrusningen? Och hela södra halvan av resan skedde alltså under de värsta trafiktimmarna? Det låter allt annat än optimalt.

0.9 liter/mil i 150 km/h? :jisses

140 mil på 10:21 är 135 km/h i snitt drar man bort 4 tankstopp så blir det väl 140-145 i snitt.

Nu blev jag ännu mer imponerad av den resan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så du passerade Gävle lagom till morgonrusningen? Och hela södra halvan av resan skedde alltså under de värsta trafiktimmarna? Det låter allt annat än optimalt.

0.9 liter/mil i 150 km/h? :jisses

140 mil på 10:21 är 135 km/h i snitt drar man bort 4 tankstopp så blir det väl 140-145 i snitt.

Nu blev jag ännu mer imponerad av den resan.
Jag blir mest förundrad varför någon a) ljuger om fjantiga saker samt b) gör det så jävla dåligt.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...