VAD ÄR REKORDET i tid Norrköping till Luleå utan att flyga?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag körde ju +200 på väg mot Uppsala vid nåt tillfälle. Ninja 1200
Men det var nån som skrev här.
Var rädd om körkortet.
Fast körde ännu snabbare tidigare med min ninja 900😜

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För mig framstår det som att det uppenbarligen finns de som aldrig kört långt och länge själva och därmed ifrågasätter andras egna erfarenheter i ämnet. Det får förstås stå för dem men det är ju trist att det inte verkar gå att hålla en trevlig ton.

Bero om ursäkt för att jag är otrevlig men jag har i alla fall inte kallat dig för troll ännu men skulle någon annan än du ha dragit den här historian så skulle jag dömt ut den som just en trollning. Men jag pga din tidigare historik här tror jag inte du är ett troll.

Jag skulle nog vilja säga att det förhåller sig exakt tvärtom så att det är just för att jag gjort liknande tokkörningar som jag vet vad det innebär.
Desto längre sträckor desto svårare blir det att hålla höga snitthastigheter och om du verkligen har erfarenhet av såna körningar borde du inse varför din historia bara låter mer anmärkningsvärd för varje gång du utökar berättelsen.

Från kl 21 till 04 kanske 05 uppe i Norrland är en sak, men du har gjort halva körningen under förmiddagen i södra Sverige bland trafiken där.

Nu har du inte beskrivit var du lämnat E4an och kört in till E45an men från kl 02 till 05 har du bara 3 timmar på dig med en bil som gör 160 km/h i verklig fart. Kl 05 har du med gasen i botten om du inte redan tankat så är det dags och du är någonstans norr om Ö-vik och det börjar dyka upp andra trafikanter, lastbilar etc.

Då har jag räknat med att du kört 160 igenom både Skellefteå och Umeå vilket i alla fall inte jag skulle våga mig på utan flaggvakter. Och jag har förvisso bara en bild av din karaktär härifrån forumet men den karaktären överensstämmer dåligt med någon som skulle bränna igenom städer i sådana hastigheter.

Så långt är det dock en smal sak rent praktiskt och med en snabbare bil skulle du säkert hunnit till Härnösand utan att det skulle varit anmärkningsvärt.

Men här är du alltså Norr om Ö-vik kl 5 på morgonen och därifrån har du fortfarande nästan 90 mil kvar att avverka på 7:22 under en förmiddag i slalom mellan andra trafikanter. Ta bort 3 tankningar så är det 7 timmar jämnt.

Det är den här sista biten som jag har svårt att köpa och då har jag räknat extremt fördelaktigt på den första sträckan.

Att starta kl 02 är att ge sig själv handikapp redan från början, man har missat timmarna från 21 till 02 med låg trafik så att man faktiskt kan stå på.

Om du hade startat kl 19 och sluppit andra trafikanter större delen av resan och om du faktiskt är en person som kan köra igenom en rad städer i 100-120 km/h så vore det väl görbart.

Men du förefaller snarare vara den personligheten som alltid saktar ner till 50 där det står så på skyltarna för att sedan möjligen köra 150 där det står 90 eller 110 på skyltarna och då är det totalt kört. Den tiden man förlorar på att köra 50 på de 50-sträckorna tar man inte igen så lätt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har en gång gett ett löfte och jag brukar hålla sådana. Dessutom har jag fortfarande familj…:död
Men om han under pseudonymen Mr.X fick skriva sin egen historia istället för att Gerry skrev den åt han som i reportaget då?
Det är ju ändå 32 år sen första reportaget kom ut. Skulle kunna bli en bra och minnesvärd historia från en ny synvinkel :nicka

Med redaktionella brasklappen: "Vi var unga, vi var dumma och vi var odödliga! Det är inte ni så gör inte om det"

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gbg - sth rekordet är numera uppdaterat och ligger för tillfället på 2 timmar 9 minuter 57 sekunder, av Herr Andersson, såvida jag inte missat något :tummenupp

Kan ses i sin helhet här

Härlig film och helrätt kommentar av @kene540:
"Två hjul spelar alltid i en högre division. Alltid."

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det blir ungefär dom siffrorna också på en sporthoj som får sjunga ut. Något som är värt att beakta om man ska åka långt och fort där mackarna inte ligger på ”rätt” avstånd.

Om man vill ta sig fort bort från Hufvudstaden och norrut så var ett beprövat trick att hålla igen något längs motorvägen mot Uppsala och genom byarna i norra Uppland (detta var innan motorvägen upp till Dalälven). Lyckades man nå Tönnebro med ilsket lysande tanklampa så hade man gjort rätt, för då låg mackarna på perfekt avstånd för ett högre tempo längs resten av resan. Tvingades man däremot tanka redan i Hagsta så sabbade man också nästa ”etapp”.

Vilket egentligen bara bevisar vilket värdelöst fordon en sporthoj är om man ska åka både fort och långt. Tankvolymen är helt enkelt för liten för att få upp medelhastigheten. Därav tankstopp med endurance-tanklock, motorn igång och lättillgängligt tankkort.

Har jag hört från en kompis, naturligtvis.
Ja, ska man köra fort och långt går det nog fortare med BMW GSA med 33 liters tank än med sportis. Bekvämare och mer praktiskt också är det garanterat men det är det ju att köra bil också.

”någon jag känner väldigt väl” körde Stockholm-Malmö på 6 timmar på en Ducati Supersport men då kunde (fick) han inte köra fortare än 150 km/h pga ej överskrida 6000 rpm före 100-milaservice, sidospår på kurviga vägar söder om Stockholm plus ett matstopp på vägen och sjuhelvetes massa tankstopp (minns ej hur många, troligen fyra). Har för tusan kört på åtta timmar med släp samma sträcka så 6 timmar kändes väldigt långsamt.

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Men om han under pseudonymen Mr.X fick skriva sin egen historia istället för att Gerry skrev den åt han som i reportaget då?
Det är ju ändå 32 år sen första reportaget kom ut. Skulle kunna bli en bra och minnesvärd historia från en ny synvinkel :nicka

Med redaktionella brasklappen: "Vi var unga, vi var dumma och vi var odödliga! Det är inte ni så gör inte om det"
Ta ett snack med Gerry…

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag vet någon som glömde nycklarna till övernattningslägenheten i Södertälje, och upptäcker det sent en söndag kväll. Hans käre far kom ner med nycklarna från Gävle, dom möttes utanför F16 i Uppsala, och sen hade han toppfart på den gamla Golf IIan hela vägen ner till Södertälje centrum. Fjädringen var lite mossig, så hela vägbredden fick utnyttjas på Essingeleden.

Samma person kan också ha kört från centralare delar av Gävle till Globenområdet i Stockholm på 1:35, innan nya E4 byggdes mellan Mehedeby och Uppsala.

Det var en annan tid då :hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, ska man köra fort och långt går det nog fortare med BMW GSA med 33 liters tank än med sportis. Bekvämare och mer praktiskt också är det garanterat men det är det ju att köra bil också.

”någon jag känner väldigt väl” körde Stockholm-Malmö på 6 timmar på en Ducati Supersport men då kunde (fick) han inte köra fortare än 150 km/h pga ej överskrida 6000 rpm före 100-milaservice, sidospår på kurviga vägar söder om Stockholm plus ett matstopp på vägen och sjuhelvetes massa tankstopp (minns ej hur många, troligen fyra). Har för tusan kört på åtta timmar med släp samma sträcka så 6 timmar kändes väldigt långsamt.

Tyvärr blir GSA-n ganska törstig när man kör fortare än 120-130… Boxern i sig är snål, RS-varianten tror jag är ganska bra för högfartstouring men tanken tyvärr inte väldigt stor.

Mvh

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ett sidospår som sagt och även jag noterar att de vanliga trollen går bananer i sina försök att misskreditera andra forumister snarare än att delta i den allmänna trevligheten på detta forum.

För mig framstår det som att det uppenbarligen finns de som aldrig kört långt och länge själva och därmed ifrågasätter andras egna erfarenheter i ämnet. Det får förstås stå för dem men det är ju trist att det inte verkar gå att hålla en trevlig ton.

Om man nu känner sig så triggad/provocerad av något som skrivs på ett forum så att man går till ständiga personangrepp, är det då inte en bättre idé att helt avstå från att delta, särskilt när man inte ens är intresserad av att prata hoj eller hojrelaterade frågor?

Ämnet.
1989 körde jag Sundsvall-Portoroz på strax under 31 timmar. Inte så märkvärdigt, hastighetsgränser hölls, Tyskland var fri fart och gynnsam tidpunkt på dygnet. Landade in vid femtiden på morgonen; via det gamla fina Brennerpasset.

2013 Bern-Åre på 26 timmar. Toyota Landcruiser, inte hög toppfart.

Skulle jag göra om det idag? Absolut inte. Sämre uthållighet, mer vett och riskanalys.

Går det att hålla höga genomsnittshastigheter med långsamma fordon? Ja absolut, kolla tex med de som kör IBA med småhojar. Marginaler krymper, raster sekundplaneras, lösningar för större tankvolymer installeras för att minimera stoppen. Poängen är jämnheten. I närliggande tråd vittnades om hur någon körde om samma turistbuss fyra gånger på väg genom Tyskland på ursnabb plastraket. Bränsleekonomin blir mycket viktig för snitthastigheten.

Så. Åter till ämnet och skippa de missprydande påhoppen. Nu och tillsvidare.

Mvh
Bättre om lite fler bråkar, så det inte blir för mycket på en eller få individer. Annars får det gärna bråkas mer. Vitaliserande.
Alla mot alla, räkna med bråk, typ.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Drar mig till minnes en av mina första längre turer med en äldre
hojåkare. Början av 70-talet.
Tyckte han körde så fort genom samhällen vi passerade.
Kommentaren när vi stannade var: Det gäller att hålla jämt :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bero om ursäkt för att jag är otrevlig men jag har i alla fall inte kallat dig för troll ännu men skulle någon annan än du ha dragit den här historian så skulle jag dömt ut den som just en trollning. Men jag pga din tidigare historik här tror jag inte du är ett troll.

Jag skulle nog vilja säga att det förhåller sig exakt tvärtom så att det är just för att jag gjort liknande tokkörningar som jag vet vad det innebär.
Desto längre sträckor desto svårare blir det att hålla höga snitthastigheter och om du verkligen har erfarenhet av såna körningar borde du inse varför din historia bara låter mer anmärkningsvärd för varje gång du utökar berättelsen.

Från kl 21 till 04 kanske 05 uppe i Norrland är en sak, men du har gjort halva körningen under förmiddagen i södra Sverige bland trafiken där.

Nu har du inte beskrivit var du lämnat E4an och kört in till E45an men från kl 02 till 05 har du bara 3 timmar på dig med en bil som gör 160 km/h i verklig fart. Kl 05 har du med gasen i botten om du inte redan tankat så är det dags och du är någonstans norr om Ö-vik och det börjar dyka upp andra trafikanter, lastbilar etc.

Då har jag räknat med att du kört 160 igenom både Skellefteå och Umeå vilket i alla fall inte jag skulle våga mig på utan flaggvakter. Och jag har förvisso bara en bild av din karaktär härifrån forumet men den karaktären överensstämmer dåligt med någon som skulle bränna igenom städer i sådana hastigheter.

Så långt är det dock en smal sak rent praktiskt och med en snabbare bil skulle du säkert hunnit till Härnösand utan att det skulle varit anmärkningsvärt.

Men här är du alltså Norr om Ö-vik kl 5 på morgonen och därifrån har du fortfarande nästan 90 mil kvar att avverka på 7:22 under en förmiddag i slalom mellan andra trafikanter. Ta bort 3 tankningar så är det 7 timmar jämnt.

Det är den här sista biten som jag har svårt att köpa och då har jag räknat extremt fördelaktigt på den första sträckan.

Att starta kl 02 är att ge sig själv handikapp redan från början, man har missat timmarna från 21 till 02 med låg trafik så att man faktiskt kan stå på.

Om du hade startat kl 19 och sluppit andra trafikanter större delen av resan och om du faktiskt är en person som kan köra igenom en rad städer i 100-120 km/h så vore det väl görbart.

Men du förefaller snarare vara den personligheten som alltid saktar ner till 50 där det står så på skyltarna för att sedan möjligen köra 150 där det står 90 eller 110 på skyltarna och då är det totalt kört. Den tiden man förlorar på att köra 50 på de 50-sträckorna tar man inte igen så lätt.
Ska det här fina inlägget verkligen stå obesvarat?

🥹

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kiruna-Umeå <4h (600km)

Söndagskväll på sommaren för ca 20år sedan och exakt när de hade lagt ny väg men inte hunnit montera mitträcket på stora delar av E4:an.
Saab 9-3 med ett tankstopp.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...