Baksmäller vid jämn gas Suzuki Intruder VS800 -95

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Tja, har en Intruder VS800 (1995).

Problemet är att hojen backsmäller vid jämn gas. Tomgång går den superbra och vid gaspådrag går den bra. Har för närvarande testat allt känns det som, men får den inte att gå ordentligt. Kan vara bra att tillägga att det bara är den främre cylindern som backsmäller.

Det jag har gjort är:

* Kollat efter läckage
* Bytt tändstift
* Bytt tändhatt
* Rensat förgasarna
* Synkat förgasarna
* Ställt ventilerna
* Mätt mina coils så de har rätt värden
* Bytt bensin (kör på V-Power just nu)
* Skruvat luft/bränsleskruvarna ut och in för att testa, men inget bättre resultat
* Luftfiltren är relativt nya och rena
* Nya avgaspackningar
* Kollat bränslepumpen; den funkar som den ska.

Om någon har den minsta lilla aning, så tar jag gärna emot alla tips som går att testa...
 
Du har gjort ett bra jobb med felsökning.
Men jag tror ändå på luftläckage in i ditt rör från främre cylinder.
 
Luftfiltren som i pluralis? Kan det vara som vanligt och ett så tråkigt fel att insugssidan är alternerad med borttagen luftburk och ersatt med separata filter?
 
Du har gjort ett bra jobb med felsökning.
Men jag tror ändå på luftläckage in i ditt rör från främre cylinder.
Finns det något sätt jag kan testa om det läcker luft . Det måste ju vara melan grenrör och cylindern då, men packningen är ny där🤔 för jag plockade även av ljudämparen och testade utan den men det va samma problem .har även sprutat breake cleaner lite var som för och se om den ökar i varv men inget där heller .
 
Last edited:
Luftfiltren som i pluralis? Kan det vara som vanligt och ett så tråkigt fel att insugssidan är alternerad med borttagen luftburk och ersatt med separata filter?
Ja luftfiltren. Dubbla förgasare . Allt är orginal, orginall luftburkar med orginal luftfilter . Inget ombyggt där eller ändrat.
 
När du kör, smäller den när du kör vid avslag?
Mina erfarenheter. Läckage där avgasröret ansluter till toppen. För låg tändning.
 
Ja luftfiltren. Dubbla förgasare . Allt är orginal, orginall luftburkar med orginal luftfilter . Inget ombyggt där eller ändrat.
Gör det någon skillnad om du höjer eller sänker nålarna något steg? Borde kunna vara en felkälla vid dellast och jämn fart.

Ev slitna nålar också men det borde snarare göra att hojen går fett vilket motverkar avgassmällar om något.

1738535405149.jpeg
 
När du kör, smäller den när du kör vid avslag?
Mina erfarenheter. Läckage där avgasröret ansluter till toppen. För låg tändning.
Nej, den smäller bara när jag kör jämn gas. Tändningen har jag inte kollat än då erfarenheten inte riktigt finns där, men får väl läsa på om det. Men det smäller ju bara på ena cylindern, kan det vara tändningen ändå?
 
Gör det någon skillnad om du höjer eller sänker nålarna något steg? Borde kunna vara en felkälla vid dellast och jämn fart.

Ev slitna nålar också men det borde snarare göra att hojen går fett vilket motverkar avgassmällar om något.

View attachment 509989
Har faktiskt inte ändrat något på nålarna och testat.Då hojen är orginal och inget är ändrat på den och den gått som den ska i somras, vad skulle ha hänt som gör att nålarna skulle behöva skysteras 🤔
 
Har faktiskt inte ändrat något på nålarna och testat.Då hojen är orginal och inget är ändrat på den och den gått som den ska i somras, vad skulle ha hänt som gör att nålarna skulle behöva skysteras 🤔
Jag menar bara som ett sätt att förstå vilken del av bränslesystemet som orsakar problemen du har.
 
Om den gick OK i somras, har bara stått sedan dess och nu visar tecken på mager bränsleblandning så har du ett förgasarproblem förutsatt att avgasröret att tätt.
Tänk på att när du rengör munstycken i förgasare så får du bara använda mjuka saker att pilla med. T ex plaststrån från diskborste, kardeler från flertrådiga elkablar osv.
 
Fråga - kan läckande avgasventil orsaka avgassmällar? Om hojen stått med en ventil i öppet/delvis öppet läge kan man få korrosion i tätningsytorna på ventil o ventilsäte. Ovanligt på mc/bil men kan troligen uppstå under rätt (fel) förutsättningar, mycket vanligt på fritidsbåtar som står på land under presenning
 
Om den gick OK i somras, har bara stått sedan dess och nu visar tecken på mager bränsleblandning så har du ett förgasarproblem förutsatt att avgasröret att tätt.
Tänk på att när du rengör munstycken i förgasare så får du bara använda mjuka saker att pilla med. T ex plaststrån från diskborste, kardeler från flertrådiga elkablar osv.
Jag hat bara torkat av och blåst rent munstyckena nör jag rengjorde dom
 
Fråga - kan läckande avgasventil orsaka avgassmällar? Om hojen stått med en ventil i öppet/delvis öppet läge kan man få korrosion i tätningsytorna på ventil o ventilsäte. Ovanligt på mc/bil men kan troligen uppstå under rätt (fel) förutsättningar, mycket vanligt på fritidsbåtar som står på land under presenning
Kan kan det ju. För att slipa öppna upp allt så skulle jag kunna mätta kompet med tryck mättare . Om kompet inte faller så måste ju ventilerna hålla tet och då kan det inte va ventilerna
 
Kan kan det ju. För att slipa öppna upp allt så skulle jag kunna mätta kompet med tryck mättare . Om kompet inte faller så måste ju ventilerna hålla tet och då kan det inte va ventilerna
Du verkar ha provat det mesta så det är bara att fortsätta :)
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top