KTM EXC-F

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Istället för att skapa en tråd till så kan jag använda denna, den heter ju redan "KTM EXC-F" utan bindning till varken cc eller årsmodell. Så här kommer jag lägga upp allt pyssel med min nya 2024 KTM 450.

Jag har fortfarande kvar min 2022 KTM 350, och den är lika intressant för mig som tidigare. Jag var mest nyfiken på hur 450 är då alla varnade mig för att köpa just en 450 när jag började med enduro. Nu ska jag ta reda på varför ;)

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kan börja med att presentera min nya hoj. Det är en 2024 KTM 450 EXC-F, alltså förra årets modell som jag fick köpa för 109kkr istället för 130kkr hos DinMC i Rotebro, samma butik där jag köpte min 350 tidigare.

2024 modellen är egentligen samma som 2025, samma motor, samma plaster, bara aningens variation i färgsättningen. KTM har gjort flera ändringar i designen, ramen har man lagt lite mer matte på och numera svetsas den av robotar tydligen. Tanken är något mindre än tidigare generation och motorn sitter i aningens ändrad vinkel så att hojen blir lite mer framtung.

IMG_3963.JPG

Efter att dom 'öppnat' hojen åt mig så att den kör som den ska, så körde jag hem den genom stan och bitvis på E4an. På vägen hem stannade jag hos MC-Sport i Västberga och köpte ett mindre bakdrev.

IMG_3986.JPG

Ekervikter hade jag redan beställt på Temu, och dom verkade skickas express, dom kom efter bara 2 dagar precis lagom till min sista lediga dag.

IMG_4021.JPG

Så med allt nödvändigt material hemma pysslade jag den kvällen. Drevade om hojen från 13/52 till 14/44, och med balansede hjul kan jag nu köra fortare än 70 kmh utan att bita mig i tungan.

IMG_4023.JPG

Balanseringsställningen är från 24MX, funkar toppen.

IMG_4024.JPG

Tunga jäkla däcklås. Egentligen borde jag ha två däcklås mitt emot varandra 🤨

IMG_4026.JPG

Ekervikterna räckte lagom till både fram och bakhjul. Nu kollar jag bara på andra plaster så att jag kan repa min nya 450 utan att .. bita mig i tungan.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag vill visa vad jag fick med min 2024, 450.

Verktygen

IMG_3977.JPG

Och här är allt dom 'rensat ur' motorn och avgassystemet. Vet inte ifall dom även mappade om ECUn så den inte varnar för 'farliga utsläpp' och att o2-givaren inte är inkopplad.

IMG_3973.JPG

Vi ser katalysatorn, 14t drevet, verktygsbaggen, det där svarta röret utblåsstrypet, gashandtagets vajerhållare för kvickare drag, o2-givare med kabel, ett par reflexer till framgaffeln, slangarna till kol-behållaren med fördelaren, och så styr-låset som jag inte tänker installera. Även ett fåtal bränslesliar, nån extraskruv och ett antal gummiremmar till kablage / vajrar.

Jag fick med lite mer grejer till min förra 350, kommer jag ihåg.

Och så här förvarar jag min nya 450. Trialhojen rök in i garderoben 😁

IMG_3980.JPG

.. och jag kommer fortfarande åt att spela min tv-golf. Vet inte hur jag skulle klara vintrarna utan den.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
När du ändå har plockat isär lite av hojen så är de inte fel å fetta in typ syrlager, svinglager samt hjullager extra.. De är snålt från början på Exc modellerna..

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
När du ändå har plockat isär lite av hojen så är de inte fel å fetta in typ syrlager, svinglager samt hjullager extra.. De är snålt från början på Exc modellerna..
Ja, faktiskt. Där var ju ändå ganska bra med fett redan, men dom hade inte smörjt ut det ordentligt. Så jag geggade runt där fingrarna. Svingen har jag inte rört än.

Kedjan var värst. Jag satt i fan en timme och försökte få på det där lilla länklåset. Finns det inget bra verktyg för det där? Jag har träningsvärk i nacke och höger axel av allt mekande.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Ja, faktiskt. Där var ju ändå ganska bra med fett redan, men dom hade inte smörjt ut det ordentligt. Så jag geggade runt där fingrarna. Svingen har jag inte rört än.

Kedjan var värst. Jag satt i fan en timme och försökte få på det där lilla länklåset. Finns det inget bra verktyg för det där? Jag har träningsvärk i nacke och höger axel av allt mekande.
Jag tycker de har varit snålt me fett, därför smort in mer.. Även stickaxlar med gängor insmorda efter varje gång man tagit av hjulet.. Samtidigt även tagit bort gammalt smutsigt fett bakom p-boxarna vid hjul lagerna, å in me nytt.. Allt de för att slippa problem.. Hojarna används ju i smutsen..

Jag använder lite polygrip till kedjelåset, funkar kanon..

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag tycker de har varit snålt me fett, därför smort in mer.. Även stickaxlar med gängor insmorda efter varje gång man tagit av hjulet.. Samtidigt även tagit bort gammalt smutsigt fett bakom p-boxarna vid hjul lagerna, å in me nytt.. Allt de för att slippa problem.. Hojarna används ju i smutsen..

Jag använder lite polygrip till kedjelåset, funkar kanon..
+ På låset där.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag använder lite polygrip till kedjelåset,
Jag använder också polygrip, men just detta kedjelås var ganska envist, det ville inte riktigt klicka helt ner/in, så fick hålla på. Till sist klickade det helt in, men det kändes som en jäkla tur, så jag funderar på om det kanske fanns ett specialverktyg för det.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag använder också polygrip, men just detta kedjelås var ganska envist, det ville inte riktigt klicka helt ner/in, så fick hålla på. Till sist klickade det helt in, men det kändes som en jäkla tur, så jag funderar på om det kanske fanns ett specialverktyg för det.
Bara feeling. Eller så har du fått nåt nytt extra jävligt lås. Tryckte du ihop låset ned i brickan så där var ordentligt med plats? Det kan vara ett meck ibland få till det.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Liten polygrip är typ 10 cm lång å käftarna går att öppna ganska precis att de går å få på clipset..

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag brukar använda en ganska kraftig näbbtång och trycka ihop brickan i länken så ser att den är i botten så spåret till själva låset syns. Sen går det ganska smidigt att trycka dit låsbrickan med en polygrip.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kedjelåset - lärde mig efter förra kedjebytet att det finns två sätt att göra fel.
1. Inte trycka in stödbrickan ordentligt - Satt i över en timme och försökte mosa på låset, det enda jag fick ut av det var klämda fingrar och ett clips som såg ut som något katten släpat hem - arg!
2. Att i ren frustration klämma in stödbrickan för mycket. Lekande lätt att få på clipset, blev så glad (blir ju stor skillnad om man tänker att första besöket är -100 och andra +100 på känsloskalan) att jag inte spänner ut stödbrickan efteråt.

Efter 8 mils njutning gjordes en efterkontroll av kedjan och clipset hade lossnat 😱 (satt åt rätt håll). Bara ren tur att stödbrickan satt så pass hårt att den inte lossnade...

Vis av erfarenheterna ovan så monterades nästa clipslås enligt följande.
1. Klämma ihop stödplattan en aning för mycket, precis så att hela spåren i tapparna syns + ett par tiondelar.
2. På med clipslås
3. Spänna ut stödbrickan
4. Säkra clipset med lite silikon för att det inte ska kunna vibrera ut av sig självt.
Allt utfört med lilla Knipex Cobra polygripen, en 5mm spårmejsel och för oss halvblinda - en lupp :)

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Knipex Cobra polygrip
Ska hämta en sån hos Hornbach idag tror jag.

Tackar boys, jodå jag är väl medveten om hur stödbrickan ska sitta och att spåren behöver vara synliga för att låsbrickan ska kunna glida in och klickas fast. Det är nog min aningens slitna polygrip som fått alldeles för runda käftar och glider av hela tiden. Så det blir en ny fin liten skarp poly till nästa kedjelås.

Min rutin för eländet är annars att jag håller, och klämmer, med en näbbtång tvärs över låslänken, samtidigt snäpper på låsbrickan. Och det har oftast funkat bra, bara inte just med denna nya kedjan / låset. Men som sagt en ny poly, det borde göra susen.

Nitat lås är da shit!

Den grejen har jag tänkt på ibland. Jag har verktygen men drar mig för att testa. Det vore faktiskt bäst på min trialhoj då den har den där fjädrande kedjespännaren på svingen, och när jag kör i 50+ kmh känner jag hur kedjelåset drar förbi gummit.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kan således passa på och sammanfatta mina första upplevelser på KTM 450, hur den är att köra i förhållande till min 2022 KTM 350.

IMG_4045.JPG

Den är lika kvick och känslig på gasen som min 350, jag känner att den potentiellt är farligare vid eventuella spasmer i högerhanden då motorn känns mycket starkare. Så jag gasar varsamt på dom grusiga vägarna runt Wellinge (rikligt sandad smal asfalterad slingerbult mest genom skog). Lite grann med hänsyn till att motorn fortfarande körs in, om nu det ska ha betydelse.

Vikten på hojen känns samma som på 350, sittkänslan känns mycket lik med skillnaden att sätets överdrag är aningens klibbigare på 450. Styret, peggarna och själva sittställningen (triangeln) känns samma. Bromsarna är och känns samma. En viss skillnad är vibrationer i säte och styre, men det antar jag kan ordnas med styrändsvikter och ett mjukare säte.

Skillnaden är huvudsakligen motorn. Axet, bottendraget och det maffigare ljudet. Motormässigt beter 450 sig som jag förväntar mig att en tyngre hoj gör, det i kombination med hojens låga vikt manar till en bra dos respekt.

Jag har inte testat 450 på crossbana, något jag eventuellt gör senare i vår då jag först och främst behöver köra in mig själv på hojen samt ordna ett set plaster jag gärna repar lite.

Det folk säger att "En 350 känns som en 250, fast med draget av en 450.." vet jag inte om det riktigt stämmer, 450 har mycket mer drag än 350. Den har ju trots allt 1dl mer smällkraft i cylindern. Sen, dom gånger man eventuellt har nytta av 350 cc över 250 vore nog på rakorna mellan stenbrottet och skogen ;) På smala stigar vill jag inte ens prova denna 450 då 350 redan känns lite i överkant för det. I det fallet blir min trialhoj (Beta 300 Evo 4T) lämpligare.

Så min möjligtvis aningens för tidiga slutsats är att 450 gör sig bäst på längre vägar, grusvägar och åkermiljö (stubbrace?), öppna landskap och i högre hastigheter. Den har inget i skogen att göra 😕 Jag förstår varför denna typ av hoj (~110 kg) sällan kommer i högre cc än 500. Det är 'mycket motor' på en så lätt hoj.

IMG_4044.JPG

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...