Sen har jag mekat lite med min KTM. Beställde en sk *kopplingsvikt* som ska ge hojen stabilare gång över grov terräng genom att göra svänghjulet tyngre. På ebay - "CNC Clutch Weight 9 Ounce", kolla på den!
Tänkte att samtidigt som jag byter olja, nu efter .. 17 timmar blev det (men jag har knappt kört nån terrängträning nu i höst, mest bara på vägar och stigar) så passar jag på och öppnar motorn och kollar lite vad jag kan förstöra där inne
I alla fall blev det gjort, och det var inte alls svårt. Jag kollade på youtube hur man lägger hojen på sidan på ett proffsigt sätt, man vill ha den liggande för att kopplingsgrejerna ska ligga kvar när man skruvar loss dom skruvarna.
Titta så fint den ligger ner.
Haha, men inte riktigt! Den ligger med vikten på kronan där, mot pallen. Så ska man tydligen stödja hojen.
Sen kan vi börja skruva. Det är fem skruvar för detta lock, men en skruv sitter under bromspedalen! Så vi måste lossa på den med.
Det räcker med att lossa justeringsbulten för bromsen, och sedan släpper fjädern. Då kan man komma åt att skruva loss skruven undertill och lägga locket åt sidan.
Den här runda grejen är kopplingen, den där vikten ska alltså placeras ytterst ovanpå denna. När alla skruvarna är loss måste man akta så att inte skivorna lallar runt för mycket (nu är dom lösa!), och försiktigt lägga vikten ovanpå och sänka ner skruvarna försiktigt och se till att dom lägger sig i sin gänga.
Sedan, på lockets insida så har man monterat någon slags stabiliserande anordning (helt onödig??) som nu behöver avlägsnas för att locket ska passa med den nya vikten inne i kopplingshuset.
Så skruvar vi igen locket i liknande ordning som man spänner ett trumskinn, typ dra åt skruven mittemot och inte den bredvid, för att locket ska stänga så jämnt möjligt mot den tunna packningen.
Så idag tänkte jag prova lite långsam körning och känna efter ifall jag märker nån skillnad från tidigare. Här är artikelnummret på denna 250g vikt för min KTM350.
Servicen jag gjorde efter 17 timmar blev med nytt oljefilter och Motuls delsyntet 10-50 igen. Jag har så mycket av den oljan så att jag kör den tills den är slut. Ingen mening hälla i dyr helsyntet nu, jag tänker inte pressa motorn så värst över vinter hur som helst. Mest köra väg när det är torrt och soligt. Hojen är ändå väg-drevad nu med 14/48, men jag har ett 12T framdrev som jag är väldigt nyfiken på att prova senare. Då blir det 12/48 vilket borde motsvara ca 14/55 (om man räknar en framtand blir 3,5 baktand) dvs nästan som original fast värre. Måste nog släppa kopplingen väldigt försiktigt sen i ettan så hojen inte reser sig på bakhjulet direkt