KTM EXC-F

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Lite gammalt urval av en del gamla plastic.
Wow! Grejer det. Dom ser ju aningens plottriga ut, dvs dekalerna bidrar till viss otydlighet i formen på plasterna. Jag gillar rena ytor, renhet, tydlighet, enkel definition. Många dessa motocrosshojar har ett alldeles för detaljerat yttre, så att säga :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Wow! Grejer det. Dom ser ju aningens plottriga ut, dvs dekalerna bidrar till viss otydlighet i formen på plasterna. Jag gillar rena ytor, renhet, tydlighet, enkel definition. Många dessa motocrosshojar har ett alldeles för detaljerat yttre, så att säga :)
Alla olika smak då... Gillar de de ser ut som en sponsrad tävlings maskin även om man själv varken är de eller tävlar då..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Lite nya plaster då. Tänkte experimentera lite med färgkombinationerna.

IMG_7591.JPG


Och så dessa 'underplaster' också, för perfekt färgtäckning utan den där oranga underskärmen vid bakhjulet.

IMG_7618.JPG


Samt lite mera lull för stora fötter ;) .. med risken att böja hela bromspedalen vid fall åt höger sida, över stenbumlingarna.

IMG_7646.JPG

Och så ett mindre framdrev så att jag endast behöver byta mellan 14T och 12T när jag vill konfa hojen mellan "väg", och "terräng", utan att behöva byta mitt 48T bakdrev och kedja. Smart va?

IMG_7610.JPG

OCH så några nyttiga verktyg till tiden som förmodligen kommer då jag inte längre bryr mig om att repa fälgarna mera. Att kunna byta däck på sin hoj är något av det viktigare en endurist behöver, till skillnad mot att matcha färger på plasterna eller välja färg på stövlarna.

IMG_7606.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hade lite mek-fredag idag. Fast det är lördag.

Lite omständligt att faktiskt behöva plocka isär halva hojen för att komma åt att byta ut luftburken. Men det är väl så dom ritat hojen.

IMG_7650.JPG


Nu är den i fall fall svart underifrån, mot tidigare orange. Jobbigt var också att flytta över den där gummiformen som går till motorns luftintag, som filtret sitter på. Den är tuff som fasen, så jag fick fetta in kanterna så den gled in i spåret och på plats. Det tog tid, jobbigare än att byta däck nästan.

Så här ser hojen ut underifrån nu. Svart och fin.

IMG_7657.JPG


Men jag var tvungen att skruva loss hela sub-framen, koppla ur samtliga kontakter, plocka isär hela el-sektionen med ECU, batteri, och alla säkringsdosor och reläer, bara för att öht kunna få ut den där luftburken. Otroligt egentligen att det ska behövas göras så mycket för att uppnå så lite.

IMG_7652.JPG


Var också tvungen att krångla ut dom där små "rubber gromets" som funkar som snabbfästen / snäppfästen till luftfiltret och locket. Dom är hårda som tusan. Kanske ska köpa på mig flera sådana, samt en till sån där gummitratt som leder luften till motorn från luftboxen.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hade lite mek-fredag idag. Fast det är lördag.

Lite omständligt att faktiskt behöva plocka isär halva hojen för att komma åt att byta ut luftburken. Men det är väl så dom ritat hojen.

View attachment 477773


Nu är den i fall fall svart underifrån, mot tidigare orange. Jobbigt var också att flytta över den där gummiformen som går till motorns luftintag, som filtret sitter på. Den är tuff som fasen, så jag fick fetta in kanterna så den gled in i spåret och på plats. Det tog tid, jobbigare än att byta däck nästan.

Så här ser hojen ut underifrån nu. Svart och fin.

View attachment 477774


Men jag var tvungen att skruva loss hela sub-framen, koppla ur samtliga kontakter, plocka isär hela el-sektionen med ECU, batteri, och alla säkringsdosor och reläer, bara för att öht kunna få ut den där luftburken. Otroligt egentligen att det ska behövas göras så mycket för att uppnå så lite.

View attachment 477775


Var också tvungen att krångla ut dom där små "rubber gromets" som funkar som snabbfästen / snäppfästen till luftfiltret och locket. Dom är hårda som tusan. Kanske ska köpa på mig flera sådana, samt en till sån där gummitratt som leder luften till motorn från luftboxen.

När jag byt luftburk så har jag inte plocka isär så mycke som du... Sist byte vit luftburk till orange ..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag brukar bara lossa de nedre benen på bakramen så kan man fälla upp allting som en motorhuv, då är det ganska lätt komma åt.
Vi har två hojar i familjen, en med orange och en med svart botten, den orangea är så mycket lättare att hålla ren och snygg, svart plast blir så solkig... :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar boys. Det hade kanske funkat på min med. Vet att dom brukar skriva ".. 19-22" i namnen på delarna när man köper. Det betyder att då är det samma passform på modellerna från 2019 till 2023.

Nu har ju jag ingen servicemanual, eller nån bygganvisning för min 2022 KTM EXCF 350, så jag får göra som jag gör med allt annat, skruva isär och se hur det sitter ihop, helt enkelt. Det är ingen fara, bara lite jobbigt att behöva göra det i början. Jag letade faktiskt efter filmklipp på youtube på saken, men hittade bara hur dom bytte luftfiltret, inte hela luftboxen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tackar boys. Det hade kanske funkat på min med. Vet att dom brukar skriva ".. 19-22" i namnen på delarna när man köper. Det betyder att då är det samma passform på modellerna från 2019 till 2023.

Nu har ju jag ingen servicemanual, eller nån bygganvisning för min 2022 KTM EXCF 350, så jag får göra som jag gör med allt annat, skruva isär och se hur det sitter ihop, helt enkelt. Det är ingen fara, bara lite jobbigt att behöva göra det i början. Jag letade faktiskt efter filmklipp på youtube på saken, men hittade bara hur dom bytte luftfiltret, inte hela luftboxen.

Du ska tänka på att årsmodells betäkningar skiljer sig på cross modellen SX å enduro modellen EXC... SX modellen är/har varit året före mot EXC modellerna senaste 20 åren... Dvs. 2019 till 2022 har många gemensamma delar å passform me EXC modeller 2020 till 2023...
Du kan få en uppfattning hur EXC modellen kommer å se ut 2024 genom att titta SX 2023 år modell...
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Tackar boys. Det hade kanske funkat på min med. Vet att dom brukar skriva ".. 19-22" i namnen på delarna när man köper. Det betyder att då är det samma passform på modellerna från 2019 till 2023.

Nu har ju jag ingen servicemanual, eller nån bygganvisning för min 2022 KTM EXCF 350, så jag får göra som jag gör med allt annat, skruva isär och se hur det sitter ihop, helt enkelt. Det är ingen fara, bara lite jobbigt att behöva göra det i början. Jag letade faktiskt efter filmklipp på youtube på saken, men hittade bara hur dom bytte luftfiltret, inte hela luftboxen.
Finns sprängskisser på ktmshop.se
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Finns sprängskisser på ktmshop.se
Tackar där. Har sett dom skisserna, dom är bra att ha men säger inte mycket om hur man demonterar hojen för specifikt syfte, mest bara visar nummrerat vilka delarna är när man vill köpa reservdelar.

Vet att det finns en sk "service"-manual, men den verkar inte vara tillgänglig för mig som användare. Jag borde väl umgås lite mer med killarna i affären i Rotebro där jag köpte hojen. Dom har säkert en hel del nyttig info, .. och en fin kaffemaskin ;)

Men det är alltså ingen fara, det räcker med att skruva isär hojen en gång, och så kommer jag ihåg hur det ska göras nästa gång. Och efter två-tre gånger kommer man förmodligen på lite 'genvägar' och eventuella snabblösningar på åtgärderna. Jag är bara lite bortskämd från mina Tamiya-bilar, dom har utomordentligt väl illustrerade anvisningar. Men så är dom också byggsatser.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Du ska tänka på att årsmodells betäkningar skiljer sig på cross modellen SX å enduro modellen EXC
Ja. Men dom är i princip samma hoj, bara att EXCn är "endurobestyckad" med lampor och blinkers, och så det där tjaffset med avgasröret och miljö-propparna man täppt till motorn med. Fast det tog dom bort på min innan dom skickade ut mig på E4an förra hösten ;)

Jag köpte t ex plaster / plast-kit till crossversionen, skillnaden var bara framlampans skärm istället var en hel plastbit (för att klistra fast siffrorna på), och bakskärmen som då INTE hade hål för lamp-rampen som sitter undertill. Egentligen två små gängor som fattades. Men det löste jag med att borra två hål, och två bultar som håller i den biten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du ska tänka på att årsmodells betäkningar skiljer sig på cross modellen SX å enduro modellen EXC... SX modellen är/har varit året före mot EXC modellerna senaste 20 åren... Dvs. 2019 till 2022 har många gemensamma delar å passform me EXC modeller 2020 till 2023...
Du kan få en uppfattning hur EXC modellen kommer å se ut 2024 genom att titta SX 2023 år modell...

Optiskt designmässigt ja, men fjädring och motor har ju inte föjt efter lika bra.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
En sak som irriterar mig extra mycket är plasterna på höger sida om min 2022 EXCF, dvs hur dom sätts ihop. Dessa plaster har alltså små hullingar i kanterna som ska sättas i varandra, samt ett par innerhullingar som ska hakas fast i luftboxen typ ovanför avgassystemet.

Alltså tvånget att avlägsna 'ramskyddet' bara för att kunna fästa sidopanelen korrekt, först med den lilla kroken in i bakskärmen, och dom två hålen som har runda 'kragar' som ska hakas fast i luftboxen, och sen hakas fast i ramskyddet (som sitter fast med skruvar och buntband).

Man kan egentligen bara snäppa dit sidopanelen men den kommer inte sitta korrekt om man inte först avlägsnar höger ramskydd som sitter med två buntband och tre-fyra skruvar som håller fast skyddet i bakbromsreservoaren. Det är två storlekar på buntbanden, det betyder att jag måste se till att alltid ha en arsenal buntband tillgängliga. Onödigt.

Det hade varit enklare om dom bara hade struntat i dom nedersta krokarna på sidopanelen, som KTM anser bör hakas fast i ramkyddet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Precis. Enduroversionen EXC har lite annan fjädring också tydligen. Och motorn ska tydligen ha lite annat "fly-wheel" i sig. Annars är det samma hojar.

Jag syftade på hur dom gjort historiskt och ser man lite längre bak i tiden så har dom haft helt olika motorer under betydligt fler än 1 år i följd, inte bara svänghul, kamaxel, växellåda.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag undrar om motorn inte bara är en beställningsgrej från Kina. Kanske KTM ritar och 'bygger' ihop en prototyp som sedan massproduceras i Asien?

Vet ni vilka motorer som KTM använt till sina 350cc hojar från t ex 2010 och till 2022 ?

I manualerna står det olika nämligen, samma motor, samma hoj, olika intervaller på oljebytena / servicen.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top