Kan således passa på och sammanfatta mina första upplevelser på KTM 450, hur den är att köra i förhållande till min 2022 KTM 350.
Den är lika kvick och känslig på gasen som min 350, jag känner att den potentiellt är farligare vid eventuella spasmer i högerhanden då motorn känns mycket starkare. Så jag gasar varsamt på dom grusiga vägarna runt Wellinge (rikligt sandad smal asfalterad slingerbult mest genom skog). Lite grann med hänsyn till att motorn fortfarande körs in, om nu det ska ha betydelse.
Vikten på hojen känns samma som på 350, sittkänslan känns mycket lik med skillnaden att sätets överdrag är aningens klibbigare på 450. Styret, peggarna och själva sittställningen (triangeln) känns samma. Bromsarna är och känns samma. En viss skillnad är vibrationer i säte och styre, men det antar jag kan ordnas med styrändsvikter och ett mjukare säte.
Skillnaden är huvudsakligen motorn. Axet, bottendraget och det maffigare ljudet. Motormässigt beter 450 sig som jag förväntar mig att en tyngre hoj gör, det i kombination med hojens låga vikt manar till en bra dos respekt.
Jag har inte testat 450 på crossbana, något jag eventuellt gör senare i vår då jag först och främst behöver köra in mig själv på hojen samt ordna ett set plaster jag gärna repar lite.
Det folk säger att "En 350 känns som en 250, fast med draget av en 450.." vet jag inte om det riktigt stämmer, 450 har mycket mer drag än 350. Den har ju trots allt 1dl mer smällkraft i cylindern. Sen, dom gånger man eventuellt har nytta av 350 cc över 250 vore nog på rakorna mellan stenbrottet och skogen

På smala stigar vill jag inte ens prova denna 450 då 350 redan känns lite i överkant för det. I det fallet blir min trialhoj (Beta 300 Evo 4T) lämpligare.
Så min möjligtvis aningens för tidiga slutsats är att 450 gör sig bäst på längre vägar, grusvägar och åkermiljö (stubbrace?), öppna landskap och i högre hastigheter. Den har inget i skogen att göra

Jag förstår varför denna typ av hoj (~110 kg) sällan kommer i högre cc än 500. Det är 'mycket motor' på en så lätt hoj.
