Kraftfullt Touringåterfall: Kawasaki ZRX 1200 - S

Xmax

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Kardan är ju gulligt. Gummisnodd... är inte gulligt alls men det finns en hel del annat att säga om det.

Nä, en fet kedja i ren metall ska det såklart vara på en muskelhoj.
Nu har ZRXen det och kommer kunna rulla på många mil till.
Lite bök att montera av/på framdrevet då det sitter bakom cylindern för hydralkopplingen.
Har inte meckat hydralkoppling förr men lyckades i sista sekund förstå att det var en bra ide att dra in kopplingshandtaget och låsa det innan cylindern lossades. Tror jag kan ha besparat mig en del extrajobb där.

Nitning av kedja, momentdragning av bultarna för drev fram och bak och nu kan man njuta av en skimrande ren kedja i ren metall. Precis som denna typ av hoj ska ha. Inget bjäfs, inget tjafs, bara funktion. Och därför fruktansvärt snyggt.

50101(2).jpg50101(1).jpg
 

Xmax

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Framhjulet ska såklart på också. Det blir så mycket trevligare att köra då.
Innan monteringen så byttes belägg i bromsoken också. Lite biffiga 6 kolvs-ok sitter monterade orginal på ZRX. Säkerligen fullt dugliga.
Men för att få den där sista kraften så blev det sintrade DP belägg även här.

50113 (1).jpg
50113.jpg
Och med framhjulet på så kan man ju börja flytta på hojen och till och med göra en provtur för att se att allt fungerar som det ska, om nu värmen kommer!
 

Xmax

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Ibland alla de hojar som jag haft eller meckat med så vinner ZRX första pris i tävlingen:
"Enklaste och snabbaste hoj att byta luftfilter på"

Bort med sadeln, två lättåtkomliga skruvar. Sen är filtret bytt. Tidsåtgång under minuten.

50217.jpg

Det gamla hade kunnat hänga med ett tag till men alla servicedetaljer ska bytas ut till nytt. Med förhoppningen att kunna köra många problemfria mil framöver.
 

Xmax

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Sånär som på lacken på fälgarna så upplever jag ZRX som en mycket påkostad kvalitetshoj.
Man har vad jag hittat inte snålat någon stans utan tvärt om kostat på där det säkerligen hade gått bra att ta en genväg.
När det begav sig så var detta nån form av blandning mellan Sporttouring-retroracer-muskelmaskin, beroende på vilken version man valde.

kawdet.jpg

Stötdämparna bak är från KYB och är inställbara.
Söker man på ZRX så kan man hitta folk som klagar på att dessa dämpare är för mjuka.
Jag har kört för lite för att kunna avgöra om dom har rätt men tänker ändå att det nog beror på vad man tänkt ha hojen till.
Detta är en sportig hoj, men inte en sporthoj. ca 250kg som den står trollar man inte bort. Stor motor ger acceleration men när det är dags för att svänga och bromsa så blir det begränsningar. Ska man sätta rekordtider så kommer det finnas extremare grejer.
Men, på allmän väg där hastigheten måste anpassas och vägarnas skick tyvärr inte alltid är i bästa skick.Där skador och potthål kan göra sporthojar rejält nervösa och hoppiga. Där vill man nog ha dämpare som beter sig såhär.
Jag har bara kört denna hoj ca 12 mil ännu. Dom kördes direkt efter att jag fick igång den, innan allt jobb var gjort på den. Men redan då, med slitna däck och vibrerande bromsar så kändes en stabilitet och grepp som förmedlade ett lugn och känsla av att hojen klarar att hålla uppe farten även om omständigheterna inte är optimala, utan mer vardagliga så att säga.
Eftersom denna hoj är tänkt som touring-lok så kommer den från tid till annan vara lastad med packning och lite extra lull lull. Även om man nog kommer vilja snäppa upp hårdheten något hack pga. packväskornas tyngd så gissar jag att dessa dämpare kommer duga mer än väl.
Nu när värmen börjar komma så är jag otroligt sugen på att ta ut denna och testa vad vinterns pyssel resulterat i
 
Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Top