Kraftfullt Touringåterfall: Kawasaki ZRX 1200 - S

Kardan är ju gulligt. Gummisnodd... är inte gulligt alls men det finns en hel del annat att säga om det.

Nä, en fet kedja i ren metall ska det såklart vara på en muskelhoj.
Nu har ZRXen det och kommer kunna rulla på många mil till.
Lite bök att montera av/på framdrevet då det sitter bakom cylindern för hydralkopplingen.
Har inte meckat hydralkoppling förr men lyckades i sista sekund förstå att det var en bra ide att dra in kopplingshandtaget och låsa det innan cylindern lossades. Tror jag kan ha besparat mig en del extrajobb där.

Nitning av kedja, momentdragning av bultarna för drev fram och bak och nu kan man njuta av en skimrande ren kedja i ren metall. Precis som denna typ av hoj ska ha. Inget bjäfs, inget tjafs, bara funktion. Och därför fruktansvärt snyggt.

50101(2).jpg50101(1).jpg
 
Framhjulet ska såklart på också. Det blir så mycket trevligare att köra då.
Innan monteringen så byttes belägg i bromsoken också. Lite biffiga 6 kolvs-ok sitter monterade orginal på ZRX. Säkerligen fullt dugliga.
Men för att få den där sista kraften så blev det sintrade DP belägg även här.

50113 (1).jpg
50113.jpg
Och med framhjulet på så kan man ju börja flytta på hojen och till och med göra en provtur för att se att allt fungerar som det ska, om nu värmen kommer!
 
Ibland alla de hojar som jag haft eller meckat med så vinner ZRX första pris i tävlingen:
"Enklaste och snabbaste hoj att byta luftfilter på"

Bort med sadeln, två lättåtkomliga skruvar. Sen är filtret bytt. Tidsåtgång under minuten.

50217.jpg

Det gamla hade kunnat hänga med ett tag till men alla servicedetaljer ska bytas ut till nytt. Med förhoppningen att kunna köra många problemfria mil framöver.
 
Sånär som på lacken på fälgarna så upplever jag ZRX som en mycket påkostad kvalitetshoj.
Man har vad jag hittat inte snålat någon stans utan tvärt om kostat på där det säkerligen hade gått bra att ta en genväg.
När det begav sig så var detta nån form av blandning mellan Sporttouring-retroracer-muskelmaskin, beroende på vilken version man valde.

kawdet.jpg

Stötdämparna bak är från KYB och är inställbara.
Söker man på ZRX så kan man hitta folk som klagar på att dessa dämpare är för mjuka.
Jag har kört för lite för att kunna avgöra om dom har rätt men tänker ändå att det nog beror på vad man tänkt ha hojen till.
Detta är en sportig hoj, men inte en sporthoj. ca 250kg som den står trollar man inte bort. Stor motor ger acceleration men när det är dags för att svänga och bromsa så blir det begränsningar. Ska man sätta rekordtider så kommer det finnas extremare grejer.
Men, på allmän väg där hastigheten måste anpassas och vägarnas skick tyvärr inte alltid är i bästa skick.Där skador och potthål kan göra sporthojar rejält nervösa och hoppiga. Där vill man nog ha dämpare som beter sig såhär.
Jag har bara kört denna hoj ca 12 mil ännu. Dom kördes direkt efter att jag fick igång den, innan allt jobb var gjort på den. Men redan då, med slitna däck och vibrerande bromsar så kändes en stabilitet och grepp som förmedlade ett lugn och känsla av att hojen klarar att hålla uppe farten även om omständigheterna inte är optimala, utan mer vardagliga så att säga.
Eftersom denna hoj är tänkt som touring-lok så kommer den från tid till annan vara lastad med packning och lite extra lull lull. Även om man nog kommer vilja snäppa upp hårdheten något hack pga. packväskornas tyngd så gissar jag att dessa dämpare kommer duga mer än väl.
Nu när värmen börjar komma så är jag otroligt sugen på att ta ut denna och testa vad vinterns pyssel resulterat i
 
Innan ZRX får komma ut ordentligt så vore det ju trevligt att göra den lite mer lätt att rengöra. En ordentlig tvätt och lite vax kändes passande att få till innan den får komma ut och användas ordentligt. Fälgarna lär aldrig någonsin vara renare än nu.

Hojen är som nämnt någon gång innan fin så att försöka hålla den så, och kanske till och med förbättra något snäpp till känns som en logiskt del av planen med denna hoj.

Någon gång framöver får det bli en ordentlig polering för att få bort de små tvättrepor som finns. Men just nu så får det duga med lite vax.

Candy Lightning Blue:

20250218_101103.jpg
 
Värmen har så smått börjat göra intåg, även om det går lite sakta.
Kawan har inte ännu varit ute på nån riktig tur efter att den monterades ihop.
Nu har den däremot fått lämna garaget och tagit en kortare tur bara för att se att allt fungerar som det ska.

Det brukar alltid behövas nån liten justering eller åtgärd efter att man rivit lite här och var på en hoj. Men denna gång tror jag att jag klara mig helt och hållet.
Ute i solljuset så kan man också konstatera att det hade varit svårt att motivera att lämna bort jobbet med fälgarna. Det ser riktigt bra ut. Det krävdes en del jobb, och tog tid. Men nu kan man förhoppningsvis njuta av resultatet i många år. Det blev ett stort lyft.

Det finns mer planer för denna framöver men nu är den redo för vägarna igen.
Köpet av denna hoj var en chansning. Det kunde ha slutat lite hur som helst, även om jag såklart trodde det skulle gå vägen. Men att den skulle bli så här bra!
Det gömde sig en riktig pärla där under skalet på den lite sömniga hoj som hämtades hem i hällregn, efter att ha blivit stående en längre stund i ett garage i Mölndal.
50413.jpg50413(1).jpg50413(2).jpg
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top