Äga Ferrari, erfarenheter?

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Finns det några Ferrariägare här på sporthoj?
Jag funderar på att köpa en och vill ha lite input om dels att köpa men också ägande.

OBS! Jag är tacksam för svar men om ni svarar så vill jag att det ska finnas någon grund för svaret och inte en massa åsikter utan insikter eller vad man tror eller antar utan erfarenheter!
Tack!
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Gammal eller ny? Prisklass? kan ju vara bra att veta för de som kan ge input.


//B
TapaTalk

Det som är ev. aktuellt är en i en "lägre" prisklass.
Eftersom modellerna är olika attraktiva så kan ju en nyare kosta lika mycket som en en äldre beroende på just modell, så är jag öppen med vilken modell man i så fall skulle ha.

Men det är ju inte direkt en dussinbil så jag öppen för info om alla årsmodeller och modeller.:)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Från fd. verkstadsägare så skall iaf. lådorna på äldre vara rätt känsliga, nyare ingen aning hur det förhåller sig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en bekant som har en.

Det är ingen dussinbil, så det kan ta 6 månader att få hem delar till den, delarna kostar inte som på biltema.

Det är en högtrimmad konstruktion i alla avseenden, inget är gjort extra kraftigt för säkerhetsskull, räcker det med 0.8mm gods i en hjulupphängning så använder man inte 1.0-1.5, räcker det med den minsta uniballen i änden på styrstaget så använder man inte den näst minsta...

Det är ett ständigt bytande av dyra grejor och mycket av tiden står den på pallbockar (IOFS oftast för förebyggande underhål), även han själv suckar lite över det ibland, men frågar man honom efter en bankörning eller ett besök på ringen så är det värt varenda krona och varenda timme i garaget.

Har du pengarna tiden och garaget, varför inte.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag har en bekant som har en.

Har du pengarna tiden och garaget, varför inte.

Tackar.
Vilken modell har din bekanta?
Och han meckar med den själv? Det var intressant, annars har jag fått intryck av att de flesta ägarna lämnar bort dom för service och reparation. Vet du var han köper delar?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tackar.
Vilken modell har din bekanta?
Och han meckar med den själv? Det var intressant, annars har jag fått intryck av att de flesta ägarna lämnar bort dom för service och reparation. Vet du var han köper delar?
Kan inte det hänga ihop med att genomsnittsköparen av en Ferrari är en person med större plånbok än tekniskt intresse/kunnande? Med tanke på att sporthojar är helt klart mer lättskruvade än många andra hojar, för att det finns ett racetänk i bakgrunden så inbillar jag mig att det är lättare att skruva Modena än en Mondeo...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tackar.
Vilken modell har din bekanta?
Och han meckar med den själv? Det var intressant, annars har jag fått intryck av att de flesta ägarna lämnar bort dom för service och reparation. Vet du var han köper delar?

Näe, jag vet inte vad modellen heter men det är ingen värsting modell och den är inte speciellt ny heller (93a tror jag det var), vi träffas inte så ofta och då pratar vi om allt möjligt och inte bara bilar.

Han köper nog delarna från Italien själv skulle jag tro, i vintras väntade han på ett paket nya bromsar från Italien vet jag.

Att skruva själv är nog en stor del av hobbyn för honom.
 
Last edited:

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Du kanske har råd å köpa en, men har du råd å äga en?

Vad man har råd med eller inte beror ju på vad man har för tillgångar och vilka prioriteringar man har möjlighet att göra.

Alla vet ju vad Ferrari är och att det är en dyr, exlusiv bil. Men vad är egentligen fakta och vad är skrönor. Min uppfattning är att hos Ferrarifolk så är det vedertaget är att man ska sätta undan 100kkr per säsong för driftkostnader och service. Sen kan man ju ha otur och något kan haverera och då kan det bli hur dyrt som helst. Men hur är det egentligen? Om man meckar själv? Hur är tillgången på begagnade delar t.ex.?
Behövs det mycket specialverktyg etc?
Man kan ju anta hur det är men hur ser det ut i verkligheten?
Därför ställde jag en fråga här på sporthoj ifall det fanns någon som äger en eller om det finns någon annan som VERKLIGEN VET något.
Jag är som sagt inte intresserad av spekulationer eller antaganden eller gissningar utan någon form av fakta.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kostnaden är ju också avhängig av hur mycket du tänkt köra med din bil, och HUR du tänkt köra med den.
Att finåka några soliga söndagar/säsong kan inte kosta mycket.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Finns mycket info om dom olika modellerna på http://www.vonbraun.se/index.taf?_PageId=9 Där har man själv suttit och dreglat några gånger :D

Du ska veta vad du ger dig in på när du köper en Ferrari... Vissa modeller kan göra dig bankrutt ganska fort om något händer...

Om vi tar Ferrari 355 som exempel så måste hela motorn ur vid kamrems byte = dyrt om du lämnar in den. Service intervallen för remmen ligger på 4-5000 mil om jag inte missminner mig. Går remmen åt helvete då blir det dyrt...

Ett annat vanligt fel är att grenrören spricker, och priset på dom ligger på 10-15000kr/st

Rent generellt så är inte delarna jätte dyra, men det finns ju som sagt undantag!
http://www.superformance.co.uk/a-355/brakes.htm
Service kit: https://www.ferrariparts.co.uk/PagesExternal/ShowKit.aspx?Kit=172

Jag har ingen erfarenhet av Ferrari´s själv, men morsans fd gubbe har en kompis som åkte 355 både på bana och på diverse träffar. Därför har man hört lite om just den modellen.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
En (nyare!?) Ferrari tappar ganska mycket i värde efter 3000mil. Säger en del om kärran...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Här i trakterna har det varit ganska gott om ferarri och lamborghini.
Alla köpta med tanke på stilla cruising och enstaka bankörningar.
Servicekostnaderna för den stilla cruisingen har ätit upp bankörningsbudgeten.
Buskörning på allmän väg funkar dåligt också.
De flesta har bytts ut mot porsche, lotus, BMW eller Alfa Romeo.
De som fastnat för banåka hamnar ofta i en Alfa.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
En (nyare!?) Ferrari tappar ganska mycket i värde efter 3000mil. Säger en del om kärran...

Eller att det helt enkelt är så pass dyrt att äga den att den som inte har råd med en ny inte bör fundera på en begagnad heller.

Kan väl knappast vara så att den är ett nedgånget as efter 3000mil.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
En Maserati kan inte vara ett alternativ för dig? Lite diskretare utstrålning, men nog så kompetenta. Dessutom ofta mycket billigare i drift jämfört med en Ferrari. Motorn i 4200 är i grunden en Ferrariåtta, 400hk. Servicekostnaden är väldigt låg jämfört med mittmotorbilarna. Delar hittar man ofta billigast utomlands, inte via svenska generalagenten.

Med lite justering av fjädrar/dämpare så går dom finfint på bana också även om det är mer en GT-vagn än renodlad sportbil. En kompis brukar åka på Ferrari/Maseratis banträffar med sin och han hänger med fint. Gött ljud i den dessutom :)

Och man kan åka 4 pers i den utan att behöva amputera benen på baksätespassagerarna först :hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En Maserati kan inte vara ett alternativ för dig? Lite diskretare utstrålning, men nog så kompetenta. Dessutom ofta mycket billigare i drift jämfört med en Ferrari. Motorn i 4200 är i grunden en Ferrariåtta, 400hk. Servicekostnaden är väldigt låg jämfört med mittmotorbilarna. Delar hittar man ofta billigast utomlands, inte via svenska generalagenten.

Med lite justering av fjädrar/dämpare så går dom finfint på bana också även om det är mer en GT-vagn än renodlad sportbil. En kompis brukar åka på Ferrari/Maseratis banträffar med sin och han hänger med fint. Gött ljud i den dessutom :)

Och man kan åka 4 pers i den utan att behöva amputera benen på baksätespassagerarna först :hihi

Maserati är charmiga och nästan gratis begagnade.
Funkar i vardagskörning också.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top