Äga Ferrari, erfarenheter?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Innan man kan uppskatta ägande kostnaden så måste man ver ungefär hur bilen ska användas.

Ganska så stor skillnad om du ska glida huvudgatan upp och ner med lite enstaka ordentliga gaspådrag.
Eller om den ska köras aktivt på bana, om det lutar åt det sistnämnda så kan det blir hur dyrt som helst.

Delarna till 355'an som det länkades till tidigare i tråden är kan nog räknas som hyffsat billiga jämfört med andra märken och modeller.
Däcken som används brukar inte heller vara någon svensson storlekar eller bakelitgummi i.

Verkstäderna som skruvar exklusiva bilar brukar ta hutlöst mycket betalt också.
Så om du kan gör enklare jobb själv eller har någon som du våga lämna bort bilen till så kan du spara mycket pengar.

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
En Maserati kan inte vara ett alternativ för dig?

Maserati 4200 är otroligt vacker. Kanske en av absolut snyggaste bilarna någonsin.

Men jag är inte ute efter varken någon GT "komfortbil" eller supersportbil.
Jag vill ha en spartansk sportbil som man känner allt i.
Lotus Elise eller 308/328 eller kanske en Mondial t.ex.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Har en god vän som köpt en lotus exige. Känns som sjukt mycket spartansk sportbil för pengarna. Toyota motor så delarna är typ gratis. Typ allt jobb går att göra själv.. Dock inte lika flådigt som en ferrari...

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Ha ha läste nån köpguide för 100 år sen i bilsport. Där kommer jag ihåg att de stod:t spelar ingen roll om du kör med den eller har den parkerad, sönder går den oavsett.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
En tidigare chef till mig hade en 308. Typ 1980. Det var något skumt med den bilen tidigare så vissa delar verkade komma från någon annan årsmodell. Troligen krockad i Tyskland någon gång i livet. Det roliga var att Ferrariklubben ringde till han när han hade köpt den. De verkar ha koll på bilarna till salu. Han hade nog mest problem med att hitta en verkstad som ville ta in den. Alla verkade för nervösa för att hålla på med bilen. Sen var det det där med kamremmarna. Dyrt och komplicerad. Och det är väl som Ducce att det ska bytas inte bara efter mil utan och tid. Så även om du inte använder bilen ska den ändå kostas på.

I övrigt sjukt frän bil. Man märker verkligen att någon lagt ner i sin själ i bilen. Allt gick att beundra. Fränt men dyrt. Har för mig att han gav 250 000 för bilen. Men sen var allt övrigt skitdyrt. Själv skulle jag nog köpa något bmw turbo monster för de pengarna.

Jag kan avsluta med en fråga. Om man köper en sån bil men sen byter ut t.ex. bromsar till någon eftermarknadsvariant som är aningen mer prisvärt. Blir det billigare att bruka den då eller är eftermarknadsmarknaden stendöd till bilarna?

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Ferrari... Det ligger fint i munnen!
Med det konstaterat så vill jag först klargöra att jag inte har några personliga erfarenheter av att äga en Ferrari till dags dato. Skulle jag stå i begrepp att köpa någon av de modeller du nämnt skulle jag börja med att slå en signal till någon av mekanikerna hos exempelvis Autoropa. De bör kunna ge svar på tal om vad som gäller. Vad man ska vara extra observant på när man undersöker objektet och vad delar/service verkligen kostar i form av hårda fakta.

Vidare skulle jag försöka få en inblick i resonemangen inom Ferrari Club Sweden. Finns det personer som kan utföra (eller bistå med hjälp om du vill skruva själv) serviceåtgärder av olika karaktär och som har ett såpass gott renommé att det inte behöver vara ett problem när det är dags att sälja? Någonstans går ju gränsen för hur mycket pengar man bör lägga på en Ferrari tillverkad i relativt stora volymer och med 25 år på nacken. Inköpspriset är självklart en faktor i denna ekvation. Att syna myten, vilket är precis vad du gör, är helt rätt.

Till sist, du nämnde också Lotus Elise. Ingen erfarenhet av den heller men väl av Exige S Type 72 (specialare) som jag rattade runt Mantorp Park i somras. Gillar den skarpt av flera anledningar vilket framgår här:

http://www.youtube.com/watch?v=qw23LA5m_T4&list=UUukhoqIIgjISbB7tbZRBvwg&index=1&feature=plcp

Via PM förmedlar jag gärna kontakt till två trevliga människor. Den ena med bra koll på landets Ferrari-bestånd och den andra med värdefull kunskap om Lotus Elise/Exige.

Happy hunting!

//Johan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ett av de bättre platserna att komma i kontakt med svenska ägare av Ferrari och andra typer av prestandabilar är Autolife.se. Tittar du lite där kommer du säkert att hitta lite information om ägandekostnader och typfel på många populära modeller. Om inte så registrera dig och fråga så kommer säkert någon att ge dig några bra råd och dela med sig av sina erfarenheter. Där de kan relatera till andra bilmärken också. Alltså inte helt insnöade på just Ferrari, vilket kan vara bra.

Om du vill läsa på lite generellt om olika Ferrari modeller innan så titta lite här:

http://www.ferrarichat.com/forum/

Titta även här för lite ägareerfarenheter:

http://www.pistonheads.co.uk/gassing/forum.asp?h=0&f=63&mid=0

Trevlig läsning och lycka till med köpet om det går så långt!

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Då du tydligen gillar utseende och ljud mer än prestanda och tillförlitlighet så skulle jag säga go for it!

Var bara beredd på att lyfta på lädret om du skall åka mer/längre/annat än tilll glasskiosken ~10ggr per år.

offeranod

Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
http://www.youtube.com/watch?v=qw23LA5m_T4&list=UUukhoqIIgjISbB7tbZRBvwg&index=1&feature=plcp

Via PM förmedlar jag gärna kontakt till två trevliga människor. Den ena med bra koll på landets Ferrari-bestånd och den andra med värdefull kunskap om Lotus Elise/Exige.

Happy hunting!

//Johan

Tackar för info.

Lotusen är riktigt smaskig. "Less is moore"- Det är precis så det ska vara. Och "Moore av Less"-:tummenupp

Jag ber att få återkomma senare om ditt PM erbjudande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Servicekostnaderna för den stilla cruisingen har ätit upp bankörningsbudgeten.

Jag har lekt med tanken att köpa en sån där gammal modell som är billig bara pga sanslösa servicekostnader och sedan byta ut motor och kanske även andra prylar till modernare med bättre prestanda. Helgerån, javisst men det skulle inte jag bry mig om. Man kan ju alltid ställa den gamla orginalmotorn i en monter i vardagsrummet.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har lekt med tanken att köpa en sån där gammal modell som är billig bara pga sanslösa servicekostnader och sedan byta ut motor och kanske även andra prylar till modernare med bättre prestanda. Helgerån, javisst men det skulle inte jag bry mig om. Man kan ju alltid ställa den gamla orginalmotorn i en monter i vardagsrummet.

Lite synd att jänkevåttorna är så tunga.
De Tomaso Panterorna gick ju bra med en "vanlig" Ford 351 Cleveland.
För att inte tala om Jensen Interceptor med Mopar 383a.

Förmodligen går det bra med en vrööltrimmad volvosnurra också, men då försvinner den akustiska glädjen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lite synd att jänkevåttorna är så tunga.
De Tomaso Panterorna gick ju bra med en "vanlig" Ford 351 Cleveland.
För att inte tala om Jensen Interceptor med Mopar 383a.

Förmodligen går det bra med en vrööltrimmad volvosnurra också, men då försvinner den akustiska glädjen.

En BMW våtta blir lite färre kilon, eller varför inte en trimmad V12a, man får ju en hel 750 för kexpengar. Och jo the sky is the limit för bra med laddtryck i en Volvo men en turbomotor är inte lika skön som en sugmotor med samma effekt.

Fast hade jag en de tomaso då skulle jag nog vilja ha en +500 kubiktums ståtstångare bara för sakens skull.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om jag skulle köpa en instegs Ferrari för att använda fina dagar och endast på gata hade jag tittat på en välskött 328 GTB/GTS med fullständig ägare och servicehistorik. Tillskillnad från 348, 355, 360, 430, 458 behöver man inte köra fort för att den ska vara rolig. Den är väldigt kommunikativ även i lagliga farter. Saknar alla moderna hjälpmedel. ABS tillval på slutet av modellserien. Jag hade inga problem att köra över 100 mil i en dagsetapp genom Europa i en, för att sedan äta middag och ut och köra 20 mil till bara för att det var så roligt på småvägar.

Ferrari är väldigt känsliga för luckor servicehistorik, men på äldre bilar spelar det nog mindre roll om man inte åker till en auktoriserad verkstad så det finns pengar att spara. Men man bör nog anlita en som är välrenommerad i Ferrari kretsar. Servar man bilen helt på egen hand kan det straffa sig när det är dags att sälja vidare. Det är nog en smalare köpkrets på en sådan bil. På en modern Ferrari är man ytterst korkad om man inte servar den via det auktoriserade servicenätet.

offeranod

Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Ja en 328 låter inte så tokigt. Lagom "dålig" för att vara kul utan att det ska gå grymt fort. Det skulle vara perfekt.
Har du ägt en 328?

Om jag skulle köpa en instegs Ferrari för att använda fina dagar och endast på gata hade jag tittat på en välskött 328 GTB/GTS med fullständig ägare och servicehistorik. Tillskillnad från 348, 355, 360, 430, 458 behöver man inte köra fort för att den ska vara rolig. Den är väldigt kommunikativ även i lagliga farter. Saknar alla moderna hjälpmedel. ABS tillval på slutet av modellserien. Jag hade inga problem att köra över 100 mil i en dagsetapp genom Europa i en, för att sedan äta middag och ut och köra 20 mil till bara för att det var så roligt på småvägar.

Ferrari är väldigt känsliga för luckor servicehistorik, men på äldre bilar spelar det nog mindre roll om man inte åker till en auktoriserad verkstad så det finns pengar att spara. Men man bör nog anlita en som är välrenommerad i Ferrari kretsar. Servar man bilen helt på egen hand kan det straffa sig när det är dags att sälja vidare. Det är nog en smalare köpkrets på en sådan bil. På en modern Ferrari är man ytterst korkad om man inte servar den via det auktoriserade servicenätet.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja en 328 låter inte så tokigt. Lagom "dålig" för att vara kul utan att det ska gå grymt fort. Det skulle vara perfekt.
Har du ägt en 328?

Nej, den 328 jag körde tillhörde en kompis pappa. Det är nog 8-10 år sedan jag körde bilen i fråga. Med andra ord var det redan då en gammal bil. Som jag minns accelerationen kan man nog jämföra den med en BMW M3 E36, men där slutar jämförelserna. Ferrari är trots allt Ferrari. Det är något särskilt att föra växelspaken genom metallkulissen och känna motståndet mellan varje växel. Växellådan är en dog leg låda med ettan där tvåan sitter på en modern bil. Glöm att du kan dra genom växlarna som på en modern bil. Det krävs känsla och precision i samspelet mellan gas, koppling och växelföring. Över 200 km/h börjar bilen kännas nervös på vägen, men så fort det svänger ligger den perfekt. Det är en analog bil, gillar man det så kommer man nog att uppskatta den. F328 kostar lika mycket nu som då, kanske har de t om börjat gå upp för riktigt fina exemplar. Jag har inte tittat på marknaden så noga på sistone. 2007 såg jag en 246 Dino till salu som jag ångar att jag inte tittade närmare på. En 328 är ett klokare val, men jag gillar Dinon. Skulle dock inte betala de priserna de nu annonseras ut för. Finns många falluckor som dåligt utförda renoveringar. 328 finns i tusental så där kan man vara kräsen, vilket även gäller efterföljarna. Ferrari 355 har ju trillat ner i pris och närmar sig 328 och 348 såg jag nu. De kommer nog allihopa att hamna på ungefär samma nivå, men ägandekostnaderna skiljer sig åt. Det är lite vad man vill få ut av sitt Ferrari ägande. Personligen hade jag satsat på en äldre gat Ferrari som t ex F328 eller gått direkt på en mer bananpassad Ferrari 360 Challange, 430 Scuderia, F40 etc. Men då är vi inne på helt andra pengar.

Oavsett vilken Ferrari man köper gäller det att ha en rejäl buffert både för service, underhåll och reparationer. Det gäller inte minst de allra modernaste Ferrari bilarna med allt mer avancerad teknologi och material. Ferrari 430 och 458 saknar kamremmar, men bara för den sakens skull betyder det inte att de är billiga att serva. Vid 7000 mil ska kamkedjan enligt uppgift bytas och det lär ta 24 arbetstimmar. Keramiska bromsskivor tar Ferrari hutlöst betalt för. Du kan köpa en familjebil för samma pengar det kostar att byta ut fyra bromsskivor och belägg. För de första ägarna är de säkert en trevlig bekantskap, men när de börjar bli till åren blir de nog inte så roliga att äga om man ser till ägandekostnader i förhållande till andrahandsvärdet.

Läs på länkarna jag bifogade, jag tror du kan hitta en hel del matnyttigt där. Sedan finns det väldigt mycket man kan googla fram när man väl hittar information om något och vill veta lite mer om det. Glöm det där påståendet att om man måste fråga har man inte råd. Det är sunt att veta vad man ger sig in på när man köper en bil som en Ferrari.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Då hade jag stoppat i en Lexus V8 isf. :)

Eller kanske turbofyran som sitter i Lotus Esprit.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...