Ja en 328 låter inte så tokigt. Lagom "dålig" för att vara kul utan att det ska gå grymt fort. Det skulle vara perfekt.
Har du ägt en 328?
Nej, den 328 jag körde tillhörde en kompis pappa. Det är nog 8-10 år sedan jag körde bilen i fråga. Med andra ord var det redan då en gammal bil. Som jag minns accelerationen kan man nog jämföra den med en BMW M3 E36, men där slutar jämförelserna. Ferrari är trots allt Ferrari. Det är något särskilt att föra växelspaken genom metallkulissen och känna motståndet mellan varje växel. Växellådan är en dog leg låda med ettan där tvåan sitter på en modern bil. Glöm att du kan dra genom växlarna som på en modern bil. Det krävs känsla och precision i samspelet mellan gas, koppling och växelföring. Över 200 km/h börjar bilen kännas nervös på vägen, men så fort det svänger ligger den perfekt. Det är en analog bil, gillar man det så kommer man nog att uppskatta den. F328 kostar lika mycket nu som då, kanske har de t om börjat gå upp för riktigt fina exemplar. Jag har inte tittat på marknaden så noga på sistone. 2007 såg jag en 246 Dino till salu som jag ångar att jag inte tittade närmare på. En 328 är ett klokare val, men jag gillar Dinon. Skulle dock inte betala de priserna de nu annonseras ut för. Finns många falluckor som dåligt utförda renoveringar. 328 finns i tusental så där kan man vara kräsen, vilket även gäller efterföljarna. Ferrari 355 har ju trillat ner i pris och närmar sig 328 och 348 såg jag nu. De kommer nog allihopa att hamna på ungefär samma nivå, men ägandekostnaderna skiljer sig åt. Det är lite vad man vill få ut av sitt Ferrari ägande. Personligen hade jag satsat på en äldre gat Ferrari som t ex F328 eller gått direkt på en mer bananpassad Ferrari 360 Challange, 430 Scuderia, F40 etc. Men då är vi inne på helt andra pengar.
Oavsett vilken Ferrari man köper gäller det att ha en rejäl buffert både för service, underhåll och reparationer. Det gäller inte minst de allra modernaste Ferrari bilarna med allt mer avancerad teknologi och material. Ferrari 430 och 458 saknar kamremmar, men bara för den sakens skull betyder det inte att de är billiga att serva. Vid 7000 mil ska kamkedjan enligt uppgift bytas och det lär ta 24 arbetstimmar. Keramiska bromsskivor tar Ferrari hutlöst betalt för. Du kan köpa en familjebil för samma pengar det kostar att byta ut fyra bromsskivor och belägg. För de första ägarna är de säkert en trevlig bekantskap, men när de börjar bli till åren blir de nog inte så roliga att äga om man ser till ägandekostnader i förhållande till andrahandsvärdet.
Läs på länkarna jag bifogade, jag tror du kan hitta en hel del matnyttigt där. Sedan finns det väldigt mycket man kan googla fram när man väl hittar information om något och vill veta lite mer om det. Glöm det där påståendet att om man måste fråga har man inte råd. Det är sunt att veta vad man ger sig in på när man köper en bil som en Ferrari.