Äga Ferrari, erfarenheter?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Pantera med V8 från BMW funkar också:
//Johan

Ja, med all sannolikhet bättre än en stötstångs-våtta men då har man samtidigt tagit själen ifrån detomason. Inte för att jag är nån talliban men i motsats till Ferarrin så blir det ingen ekonomisk vinst utan ger "bara" en lättare bil. Och ska man ta själen från en exklusiv sportbil vill åtminstone jag kunna motivera det ekonomiskt.

Skönt ljud med en högvarvigare åtta föresten men återigen känns det samtidigt lite fel. Hellre en gammal lågvarvig ineffektiv jänkeåtta med kompressor där kolvslagen känns som knytnävsslag i mellangärdet.

Tycker jag...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men alltså... Du vet inte i dagsläget vilken bil du vill ha, bara att det ska vara en ferrari och att den ska vara någorlunda ekonomisk för en sådan:va Du vill med andra ord bara ha en bil av rätt märke, resten är lite skit detsamma så länge den inte ruinerar dig? Köp en replika och hävda att det är en riktig ifall någon du vill impa på undrar.

Hade det varit en fråga i stil med "jag vill ha en 355 för de är så underbart vackra och går som skållade troll, men har jag råd med den?" hade jag väl kunnat förstå det, men bara "Vilken ferrari ska jag ha? Jag vill ha en ferrari!" låter lite som att det mest handlar om märkesnoja om du frågar mig... Är det inte bättre att du letar reda på en specifik bil du verkligen brinner för (antingen på grund av att den är snygg, att den går bra, att den låter fantastiskt eller något helt annat kriterium) och skaffar en sådan (eller en helt annan bil med samma egenskap du söker) istället för att haka upp dig på hur märket på huven ser ut?:)

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Vad man har råd med eller inte beror ju på vad man har för tillgångar och vilka prioriteringar man har möjlighet att göra.

Alla vet ju vad Ferrari är och att det är en dyr, exlusiv bil. Men vad är egentligen fakta och vad är skrönor. Min uppfattning är att hos Ferrarifolk så är det vedertaget är att man ska sätta undan 100kkr per säsong för driftkostnader och service. Sen kan man ju ha otur och något kan haverera och då kan det bli hur dyrt som helst. Men hur är det egentligen? Om man meckar själv? Hur är tillgången på begagnade delar t.ex.?
Behövs det mycket specialverktyg etc?
Man kan ju anta hur det är men hur ser det ut i verkligheten?
Därför ställde jag en fråga här på sporthoj ifall det fanns någon som äger en eller om det finns någon annan som VERKLIGEN VET något.
Jag är som sagt inte intresserad av spekulationer eller antaganden eller gissningar utan någon form av fakta.

Att generellt säga 100´ per år är ju rent svammel, det beror i allra högsta grad på vad det är för modell. Och var/hur man väljer att genomföra service och reparationer. Samt hur mycket man kör.

Helt klart är dock att du, oavsett modell, får räkna med rätt stor budget för ägandekostnaderna. Annars slutar det förr eller senare som i Top Gear klippet.. När det gäller fordon som Ferrari lönar det sig ALDRIG att köpa det billigaste du kan hitta, det blir fort dyrt att köpa billigt!

Om du funderar på modeller i stil med 308 GTB QV eller 328 GTB så får du nog räkna med minst 350-400´ i inköp. Och några tiotusenlappar per år i ägandekostnader om du inte kan fixa mycket själv. V12 modellerna är bra mycket dyrare att äga.

Har själv haft de funderingarna men inte gjort slag i saken. Var sak har sin tid...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
...låter lite som att det mest handlar om märkesnoja om du frågar mig...

Är det inte bättre att du letar reda på en specifik bil du verkligen brinner för...

...istället för att haka upp dig på hur märket på huven ser ut?:)

Jag måste nästan kommentera det.

Även om jag omöjligen kan se detta för just Ferrari, men det är ju objektivt, så känner jag igen det lite grann.

Nu har inte jag ekonomi att prioritera roliga bilar öht, och kommer förmodligen aldrig att ha det så länge jag ha racingdrömmar på 2 hjul (the sky is the limit för den budgeten också).

Men jag har en grym förkärlek för Porsche. De har, ändå från början och till nu med 997 Turbo, GT3, GT2 osv andats "FUNKTION" och "våldta mig" på ett sätt inga andra märken gör för mig. Det finns många märken som bygger snabba häftiga bilar. Men precis som den här tråden berättar om Ferrari, att ingenting är överdimensionrat utan att man får räkna med att saker går sönder.. Så är Porschen lite tvärtom. Den kanske inte går lika bra som Ferrarin på pappret, men den kommer gå. De är liksom byggda för att ANVÄNDAS, inte stå välpolerade utanför ett café på Birger Jarlsgatan.

Även om jag har fel i sak, så är det vad den den sjöhästen i fronten symboliserar för mig. Och det gäller oavsett om jag skulle lägga miljoner på en GT2 RS eller 250´ på en gammal 911 från -78 eller en halvgammal Boxter.

------------------------------------

Däremot undrar jag lite, för TS verkar inte ens veta om han vill ha en potent sportbil, eller en klassiker som ser ball ut men från frånåkt av en modern tjej-Golf.

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Hoj
2x Gsx-r 750
Sett upp en budget. Spana in en modell och läs allt du kan hitta. Och hör runt med Ferrari folk. Dom vill mer än gärna prata om sina bilar. Hittar du en billig Ferrari så är det troligtvis en dålig Ferrari. Och bilarna ska vara väldokumenterade.

Eller så köper du en Porsche.. Att köpa en fin 993 är bra investerade pengar. Plus att det är en bil som tål att användas dagligen

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag satt för ett tag sen och räkna på att löpa en sportbil. Men tyvärr, när man börjar räkna på det och kollar vad det kostar att äga blir det rätt svårt att motivera det. Porsche är ju mer en dussin bil, men klart enklare att äga än en italienare.

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Men alltså... Du vet inte i dagsläget vilken bil du vill ha, bara att det ska vara en ferrari och att den ska vara någorlunda ekonomisk för en sådan:va Du vill med andra ord bara ha en bil av rätt märke, resten är lite skit detsamma så länge den inte ruinerar dig? Köp en replika och hävda att det är en riktig ifall någon du vill impa på undrar.

Hade det varit en fråga i stil med "jag vill ha en 355 för de är så underbart vackra och går som skållade troll, men har jag råd med den?" hade jag väl kunnat förstå det, men bara "Vilken ferrari ska jag ha? Jag vill ha en ferrari!" låter lite som att det mest handlar om märkesnoja om du frågar mig... Är det inte bättre att du letar reda på en specifik bil du verkligen brinner för (antingen på grund av att den är snygg, att den går bra, att den låter fantastiskt eller något helt annat kriterium) och skaffar en sådan (eller en helt annan bil med samma egenskap du söker) istället för att haka upp dig på hur märket på huven ser ut?:)

Jag skapade den här tråden för att jag hoppades få relevant input angående en bil av ett visst mytomspunnet fabrikat. Förhoppningen av att få det var inte så stor eftersom jag vet hur det kan spåra ur här på SH, men jag är glatt överraskad. Jag har fått bra respons med fin input från folk som har en massa erfarenheter.
Utom från dig, ditt inlägg var precis det som jag bad om att inte få, det tillför absolut inget av värde för mig. Ingen av mina frågor har rört vilken modell jag ska ha utan frågorna har varit helt relaterade till ägandedelen vilket är det största frågetecknet för mig. Jag har fått tips på modeller som jag har kommenterat mina reflektioner över och det är allt.
Du vet ju att du behöver inte skriva i tråden om det är något du stör dig på.:hej

Jag vill passa på att tacka alla andra för fina tips.

offeranod

Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Nej, den 328..........

Jag ska kolla närmre på 308/328/Mondial fram till modellbytet 348/Mondial T. Modelluppdateringarna som kom då med den längsmonterade motor, vilket gör att man får lov att plocka ut hela maskinen vid vissa servicejobb går bort . Hittills har jag utfört alla åtgärder själv på mina hobbyfordon och det tänkte jag även fortsätta med ifall jag köper en Ferrari därför att jag är intresserad av det och tycker att det är en del av min hobby.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag måste nästan kommentera det.

Även om jag omöjligen kan se detta för just Ferrari, men det är ju objektivt, så känner jag igen det lite grann.

Nu har inte jag ekonomi att prioritera roliga bilar öht, och kommer förmodligen aldrig att ha det så länge jag ha racingdrömmar på 2 hjul (the sky is the limit för den budgeten också).

Men jag har en grym förkärlek för Porsche. De har, ändå från början och till nu med 997 Turbo, GT3, GT2 osv andats "FUNKTION" och "våldta mig" på ett sätt inga andra märken gör för mig.

Håller med dig!
Vill ha en smutsig jävel :yoparty
porsche-californication-28921.jpg

Dock finns ett undantag:
magnum-pi-ferrari.jpg

offeranod

Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Eller så köper du en Porsche.. Att köpa en fin 993 är bra investerade pengar. Plus att det är en bil som tål att användas dagligen

Jag håller med. Porsche bygger fantastiskt fina och bra bilar. Men jag är inte ute efter ett bra fortskaffningsmedel utan ett maskin som verkligen berör.
Vad som berör är ju naturligtvis upp till var och en men Porschen är inte min kopp te.

Dagen ilandsproblem:fyllisar Porsche eller Ferrari liksom....

offeranod

Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
EVO magazine nr 163 som kom nu i vintras hade ett reportage om Ferrari 308/348/355/360/430/458 dvs de Ferrari med en v8 i. Finns säkert att köpa gamla nummer eller på app-store om du har en ipad...ett riktigt mumsnummer för oss som drömmer om en Ferrari.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...