Merovingian
Guest
Jag aspirerar mot att äga en rolig bil i en inte alltför avlägsen framtid. Stark kandidat är en Ferrari 355. En sådan kan man få i vettigt utförande för dryga 500 000.
Eftersom jag inte har någon som helst nytta av bil i övrigt och ämnar att hålla det så även i framtiden skulle jag bara använda den på sommaren när man ska röra sig vid tillfällen då det ter sig lämpligare att ta bil än hoj. Exempelvis när man är flera, eller när man behöver bagage(vägrar köra med någon form av packväskor).
En är ju oundvikligen nyfiken på vad ägandekostnader på en sådan bil hamnar på.
Försäkring har jag sållat fram till 2300/mån helförsäkring, givetvis ställd på mig. Och detta hos Trygghansa, eftersom de kan ge prisuppgifter direkt på nätet. De är ofta väldigt dyra, så där går det att få ner kostnaden nästan garanterat.
Bensinkostnad är försumbart.
Vad som är mer intressant är själva underhållet av bilen. Ferraris mig veterligen kräver kamremsbyten med relativt tät frekvens, och ett sådant byte gör man nog inte själv. Vid en diskussion kom detta upp och då hävdade en människa som påstod ha sig koll att ett kamremsbyte går på dryga 20 000 och måste göras varje år.
Det är möjligtvis ett ganska tokigt forum att fråga i, men har någon koll på vad en sådan Italiensk pjäs kräver i underhåll?
Vidare hade jag gärna googlat om jag hade kunnat. Har märkliga routerproblem för tillfället som gör att mer eller mindre bara SH och Facebook fungerar, märkligt nog.
Eftersom jag inte har någon som helst nytta av bil i övrigt och ämnar att hålla det så även i framtiden skulle jag bara använda den på sommaren när man ska röra sig vid tillfällen då det ter sig lämpligare att ta bil än hoj. Exempelvis när man är flera, eller när man behöver bagage(vägrar köra med någon form av packväskor).
En är ju oundvikligen nyfiken på vad ägandekostnader på en sådan bil hamnar på.
Försäkring har jag sållat fram till 2300/mån helförsäkring, givetvis ställd på mig. Och detta hos Trygghansa, eftersom de kan ge prisuppgifter direkt på nätet. De är ofta väldigt dyra, så där går det att få ner kostnaden nästan garanterat.
Bensinkostnad är försumbart.
Vad som är mer intressant är själva underhållet av bilen. Ferraris mig veterligen kräver kamremsbyten med relativt tät frekvens, och ett sådant byte gör man nog inte själv. Vid en diskussion kom detta upp och då hävdade en människa som påstod ha sig koll att ett kamremsbyte går på dryga 20 000 och måste göras varje år.
Det är möjligtvis ett ganska tokigt forum att fråga i, men har någon koll på vad en sådan Italiensk pjäs kräver i underhåll?
Vidare hade jag gärna googlat om jag hade kunnat. Har märkliga routerproblem för tillfället som gör att mer eller mindre bara SH och Facebook fungerar, märkligt nog.