Ägandekostnad Ferrari

Merovingian

Guest
Jag aspirerar mot att äga en rolig bil i en inte alltför avlägsen framtid. Stark kandidat är en Ferrari 355. En sådan kan man få i vettigt utförande för dryga 500 000.
Eftersom jag inte har någon som helst nytta av bil i övrigt och ämnar att hålla det så även i framtiden skulle jag bara använda den på sommaren när man ska röra sig vid tillfällen då det ter sig lämpligare att ta bil än hoj. Exempelvis när man är flera, eller när man behöver bagage(vägrar köra med någon form av packväskor).

En är ju oundvikligen nyfiken på vad ägandekostnader på en sådan bil hamnar på.
Försäkring har jag sållat fram till 2300/mån helförsäkring, givetvis ställd på mig. Och detta hos Trygghansa, eftersom de kan ge prisuppgifter direkt på nätet. De är ofta väldigt dyra, så där går det att få ner kostnaden nästan garanterat.
Bensinkostnad är försumbart.
Vad som är mer intressant är själva underhållet av bilen. Ferraris mig veterligen kräver kamremsbyten med relativt tät frekvens, och ett sådant byte gör man nog inte själv. Vid en diskussion kom detta upp och då hävdade en människa som påstod ha sig koll att ett kamremsbyte går på dryga 20 000 och måste göras varje år.

Det är möjligtvis ett ganska tokigt forum att fråga i, men har någon koll på vad en sådan Italiensk pjäs kräver i underhåll?
Vidare hade jag gärna googlat om jag hade kunnat. Har märkliga routerproblem för tillfället som gör att mer eller mindre bara SH och Facebook fungerar, märkligt nog.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har svårt att tro att kamrem MÅSTE bytas varje år.

Förvisso kanske dom är av kinesiskt bakelitgummi, men så jävla fort kan den bara inte dö av ålder.

Varför skulle den INTE hålla lika länge som på en Toyota?

Det är en rem liksom.....
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Med tanke på att du bara kommer köra sommarhalvåret, och kanske bara soliga dagar(?), låter så täta kamremsbyten onödiga.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag snackade med en människa på ett Porsche Club Sverige-banmöte som tidigare hade ägt en Ferrari, och han snackade om ca 30.000-40.000 SEK per service, och det var standardservice, och skulle något fel hittas så fick man lätta på plånboken rejält extra o_O (sen om den krävde service varje år vet eller minns jag inte, men ändå)
Så efter bara något år med en Ferrari 360 Modena så sålde han den och införskaffade en 911 Carrera 4S istället och numera log han till och från servicen med dom "billiga" summorna Porsche-ägandet innebar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Servicekostnader enligt http://www.zatzy.com/allmaent/230173-servicekostnad-ferrari-6000-mil-kamremsbyte.html

Dom hänvisar till vonbraun.se men jag hittar inte siffrorna där..

Edit: Då folk speklureade ovan så: kamremsbyte vart tredje år, inte varje!


F355 GTB, GTS, Spider (1994 - 1999)

Modellen har en V8:a på 3,5 liter och 385 hkr monterad i bilens längdriktning. Motorn har hydraulisk 5-ventilsteknik vilket gör att man slipper tidskrävande ventiljusteringar vid service. Du kan köra hela 2000 mil mellan varje service och intervallen för kamremsbyte var 4 år på tidiga modeller. Intervallen korrigerades senare till 3 år. Vi rekommenderar av säkerhetsskäl att man följer den senare 3-års intervallen.

Ferrari F355 finns med två olika motorvarianter. Skillnaderna är relativt små, men har inverkan på intervall och pris på service. I din servicebok ser du om serviceintervallerna infaller på jämna kilometertal (tidiga modeller) eller udda kilometertal (senare modeller).

Ferrari F355 -96 (Bosch Motronic 2.7)
Servicebok Typ av service Pris SEK Inkl moms

--------------------------------------------------------------------------------

Årlig service Service 5 516 6 895
20 000 km Service 10 650 13 313
40 000 km Service 12 722 15 903
60 000 km Service. Rek kamremsbyte tillkommer 13 281 16 602
80 000 km Service 12 722 15 903
100 000 km Service 10 650 13 313
120 000 km Service. Rek kamremsbyte tillkommer 13 981 17 477


Övrigt Beskrivning Pris SEK Inkl moms

--------------------------------------------------------------------------------

Kamremsbyte Skall utföras var 3:e år eller var 50 000:e kilometer. Inkluderar ur- och inmontering av motor, kamrem samt även AC-, generator- och vattenpumpsrem. Spännrullar och oljebyte motor tillkommer. 17 936 22 420
Sportkatalysatorer Två sportkatalysatorer. Montering tillkommer (2718 kr ink moms). 9 900 12 375

--------------------------------------------------------------------------------


Ferrari F355 97- (Bosch Motronic 5.2)
Servicebok Typ av service Pris SEK Inkl moms

--------------------------------------------------------------------------------

Årlig service Service 5 516 6 895
10 000 km Service 11 121 13 902
30 000 km Service 12 152 15 190
50 000 km Service. Rek kamremsbyte tillkommer 15 064 18 830
70 000 km Service 12 152 15 190
90 000 km Service 11 121 13 902
110 000 km Service. Rek kamremsbyte tillkommer 15 064 18 830


Övrigt Beskrivning Pris SEK Inkl moms

--------------------------------------------------------------------------------

Kamremsbyte Skall utföras var 3:e år eller var 50 000:e kilometer. Inkluderar ur- och inmontering av motor, kamrem samt även AC-, generator- och vattenpumpsrem. Spännrullar och oljebyte motor tillkommer. 17 936 22 420
Sportkatalysatorer Två sportkatalysatorer. Montering tillkommer (2718 kr ink moms). 9 900 12 375
__________________
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lägg pengarna på en penisförlängning istället....:glömdet

Haha, nytt rekord i avundsjuka. Jag skall rejta tråden högt bara för det. :D Är du inte i Lincoln-tråden och gnäller så kommer du hit och klagar. :hihi

Trådstartare:
Kul projekt, det här kan inte vara så svårt att räkna ut.
Jag skulle främst ta med kapitalkostnad, försäkring, service, garagehyra och däck. Värdeminskning på en 500-papps Ferrari borde vara låg, den har väl tappat det mesta redan. Förvisso, kommer du kuska något tusental mil/år så drar det väl iväg.

Ferrari rockar! :yoparty
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
6 920 kr/månad, enligt Auto Motor Sport för föregångaren.

Kul projekt :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blir nog billigast att gasa tills det rasar och därefter slänga i en Cheva V8.

Kanske ta hela drivlinan från en framhjulsdriven Cadillac 500 och operera in därbak! Så får man automat och rattväljare och slipper allt jyckel med golvspak när man ska goffa i sig drive-thru-burgaren. Plus att man kan köra på billig mineralolja och får en underhållsfri motor med hydrauliska ventillyftare utan en massa kamremmar katalysatorer och skit
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Avundsjuk på vad? en dåligt ihopskruvad gammal Fiat, nej inte alls faktiskt.

Haha, nytt rekord i avundsjuka. Jag skall rejta tråden högt bara för det. :D Är du inte i Lincoln-tråden och gnäller så kommer du hit och klagar. :hihi

Trådstartare:
Kul projekt, det här kan inte vara så svårt att räkna ut.
Jag skulle främst ta med kapitalkostnad, försäkring, service, garagehyra och däck. Värdeminskning på en 500-papps Ferrari borde vara låg, den har väl tappat det mesta redan. Förvisso, kommer du kuska något tusental mil/år så drar det väl iväg.

Ferrari rockar! :yoparty
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Kanske ta hela drivlinan från en framhjulsdriven Cadillac 500 och operera in därbak! Så får man automat och rattväljare och slipper allt jyckel med golvspak när man ska goffa i sig drive-thru-burgaren. Plus att man kan köra på billig mineralolja och får en underhållsfri motor med hydrauliska ventillyftare utan en massa kamremmar katalysatorer och skit

För att inte nämna all körglädje man slipper!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Passa dig mer för den svenska avundsjukan:glömdet

Precis, den kom ikapp tre minuter efter att första forumtråden i projektet startades. Tänk bara på vad den kan ställa till med på en arbetsplats eller en radhusfest om någon ser Ferrarinyckeln. :eek:

Jag hade en kollega med en riktigt flott Porsche GT2, den tog han aldrig till jobbet och det var få som kände till den. Vet att han ljög om att hans enda bil var kombin han tog till kontoret på en direkt fråga om hans bilintresse.

Så ser verkligheten ut för sportbilsägaren. :(

Men, jag gillar det här projektet. Nu skall vi hjälpa Merovingian att skaffa Ferari. :banana

Jag börjar med idoga glada tillrop:
DO IT! DO IT! DO IT! DO IT! DO IT! DO IT! DO IT! DO IT!


EDIT, här kom det mer av det ur-svenska:
:D :D :D :D :D :D :D :D :D


Avundsjuk på vad? en dåligt ihopskruvad gammal Fiat, nej inte alls faktiskt.


:rofl
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag bor i en relativt ferrarität del av landet.
De som tjöppt en för att glänsa med, har ofta bytt bort den ganska snart.
De som håller sig med ferrari (gäller även lambo) längre tid har den oftast som ren banträffsbil.
Har man "bara" råd med en hobbybil, så tror jag inte att en ferrari (eller lambo) är bästa valet.
En 911, lotus eller corvette (ja faktiskt!) ger mer glädje för peningarna.
Betydligt användbarare.
En lotus exige är cool.
[YOUTUBE-ID]QEVSl5ChZ5w[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att inte nämna all körglädje man slipper!

Precis! No more kökörning med huggande sinterlameller och sånt skit.

Sen skulle va bra med lite mer svulliga däck också, lite såna som Kojak har. Så att man kommer upp på lyften i gds-hallen tex!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För att inte nämna all körglädje man slipper!

Just det ja.
Man kan ju inte få körglädje med amerikansker våtta.
[YOUTUBE-ID]6KqriNXdHeI[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]IekB4mg2wKg[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]7Y15EVerlTY[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]WIPBP-9TUnQ[/YOUTUBE-ID]
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Blir nog billigast att gasa tills det rasar och därefter slänga i en Cheva V8.

Det vore faktiskt riktigt kul. Oftast köper folk en Pontiac Fiero och bygger om till en Ferrari. Man skulle göra tvärt om och köpa en Ferrari och bygga om den till en Fiero.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top