Ägandekostnad Ferrari

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
plus att Porsche är den enda riktigt sportbilen man kan köra från Sverige ner till Nüburgring, dra några varv och sedan köra hem den - no släp eller andra fordon needed :)

(och Porsche Club Sverige är en riktigt grymt strukturerad klubb (med många medlemmar och) med många aktiviteter per år, både vad gäller fika, möten, banmöten, slalomkörning och resor)

manneman

Guest
Drar man in pizzaräzers i en Ferrari diskussion så tycker man antagligen att katolska präster är skitbra barnvakter med...

Däremot finns det ett både snabbare och billigare alternativ som spelar i samma liga.
För några år sedan bodde jag i Halmstad och min polare Hasse hade en Maserati 3200 GT -99a som vi hämtade i Belgien för 275 K -03, vi satt i den kärran en gång och drog med en M3a 286a. Vid 150 tryckte Hasse och M3an vart ett minne blott!

3,2-liters V8, dubbelturbo, 369 hk, 391 Nm, 0-100: 4,9 sek och en toppfart på 280 km/h+.
En polare som är 191 cm lång fick åka i baksätet från Halmstad till Stettin via Danmark vid ett tillfälle och han var hur nöjd som helst. Bagagen lämnar väl lite att önska men va fan det är ingen familjekombi vi snackar om, det är en genuin 2+2 som byggs av Ferrari. Kostar det så smakar det, trycker du så tar han 2,2-2,3/mil och fiskör du så får du ändå räkna med 1,4-1,5 OCH den rastar 355an lätt både i tryck och väghållning.

Till halva servicekostnaden! :tummenupp

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Phett! Köp. Du vet ju själv vad du vill.
Men jag vill åka med. Behöver penisförlänga lite.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mja. Det beror på hur man menar. De är i en egen liga när det kommer till dålig hållbarhet, finish och ekonomi. Snygga och fräna är de ju men på listan över kvalitet och förmåga att leverera i förhållande till pris ligger de i botten. (Som allt annat italienskt)

Det är ju som du säger, man dricker inte Amarone för att bli full, äter Salsiccia för att bli smal eller köper Armani för att gå i skogen. Italien är Italien liksom, heaven and hell. :gnissla Funktionalitet är inte deras grej.

Sportbilarnas sportbil är ändå, enligt mig, Porsche.

Jättetrevligt men en annan grej, brutalt men präktigt på något sätt. Funktionalitet är tyskarnas grej, passion italienarnas kanske.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det är ju som du säger, man dricker inte Amarone för att bli full, äter Salsiccia för att bli smal eller köper Armani för att gå i skogen. Italien är Italien liksom, heaven and hell. :gnissla Funktionalitet är inte deras grej.

Jättetrevligt men en annan grej, brutalt men präktigt på något sätt. Funktionalitet är tyskarnas grej, passion italienarnas kanske.

Visst är det så. Men är man inte väldigt, väldigt sugen på att stoppa mycket pengar i svarta hål så skall man låta bli italienska supersportbilar.

Men det beror ju lite på om man vill ha en för att synas i eller en för att köra med.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Visst är det så. Men är man inte väldigt, väldigt sugen på att stoppa mycket pengar i svarta hål så skall man låta bli italienska supersportbilar.

Top Gear hade ett kul avsnitt där de köpte äldre italienska superbilar. Summeringen blev:

"But no matter. We did end up

with a Top Gear top tip, okay?

Yes, you can buy a supercar for less

than £10,000,

but for the love of God, don't."

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Köp en 355 :Bugar[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=_qtd2yxvVR0&feature=PlayList&p=7AC6680E0F2FEA67&playnext=1&playnext_from=PL&index=4[/YOUTUBE-ID]

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Köp för all del, men låt en auktoriserad Ferrari-verkstad gå igenom det tilltänkta objektet först. Det cirkulerar många fullagade krockbilar, exempelvis.
Dessutom kan det vara bra att få en lista på saker som kanske inte är slut men som behöver bytas inom ett par år. Det kan vara mycket, och dyrt.

Jag bytte bromsskivor och belägg på min RS4 i veckan. :rädd :nudlar

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men det beror ju lite på om man vill ha en för att synas i eller en för att köra med.

Jag vet inte om det är så i detta fall, det är säkert inte så med alla Ferrari-ägare i alla fall. Fåntrattarna som cirkulerar Strandvägen-Narvavägen-Karlavägen-bussfil Sturegatan-Stureplan-Strandvägen-osv tror jag inte är representativa. Inte mer representativa än de som står med sina puckelställ utanför McD på onsdagarna i alla fall...

Skulle jag ha en Ferrari skulle den gå till Roslagen T/R då och då, dvs hojvägarna. Det är ju också där man möter tiotalet åt gången ibland. :yoparty

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag vet inte om det är så i detta fall, det är säkert inte så med alla Ferrari-ägare i alla fall. Fåntrattarna som cirkulerar Strandvägen-Narvavägen-Karlavägen-bussfil Sturegatan-Stureplan-Strandvägen-osv tror jag inte är representativa. Inte mer representativa än de som står med sina puckelställ utanför McD på onsdagarna i alla fall...

Skulle jag ha en Ferrari skulle den gå till Roslagen T/R då och då, dvs hojvägarna. Det är ju också där man möter tiotalet åt gången ibland. :yoparty

Jo. Men just den där roslagen T/R svängen görs till halva priset och dubbla hastigheten med en Porsche. Så Ferrarin behöver man inte om man inte också vill mäta kuk på strandvägen.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
De amerikanska sportvagnarna är både billigast i inköp samt service och ägandekostnader :)

Inte aktuellt alls kanske?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo. Men just den där roslagen T/R svängen görs till halva priset och dubbla hastigheten med en Porsche. Så Ferrarin behöver man inte om man inte också vill mäta kuk på strandvägen.

Om det ska vara billigt ska man nog varken ha en Porsche eller en Ferrari. Varför inte en V70? :rolleyes:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Eller så handlar det om tycke och smak helt enkelt. Han ville ha en sportbil för fina sommardagar. Ferrarin är förmodligen överlägsen för det.
Att Porschen sedan är "bättre" i alla praktiska avseenden spelar då mindre roll. Ja, jag vet. Det kan vara svårt att förstå.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jorasattää...

Ja, nu tar vi och jämför en amerikansk skrammelburk med en Ferrari. Konstigt att ingen föreslagit en SAAB 9-5 Aero än.

Då gör jag det, eftersom trådstartaren efterfrågade information om Ferarri och alla tycker att dom gör honom en tjänst om dom föreslår något billigare som inte är en Ferarri så kommer vi ner till att göra den där resan efter en roslagsväg billigt men snabbt.

Jag skulle tro att billigast och snabbast gör man det i någon av dom stora tillverkarnas prestandavariant, Audi, Toyota, Skoda, eller Saab Aero (för att få med den då)

Nu var det inte det tråden handlade om, trådstartaren vill ha en Ferarri, då är inte en Porche eller en Corvette ett alternativ, lika lite som en Skoda RS.

Jag må ha verkat sur i tråden där någon ville skaffa en Lincoln Navigator, men den bilen är ju inte ens bra på att vara vad den nu är. (stor och klumpig, törstig och slö, vräkig och plastig?)

En Ferarri är bra på att vara en Ferarri!

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Med tanke på att moton måste lyftas ur så lär ju kamremsbytet kosta en hel del...
Sen är det ju inte bara kamremsbyte som ska göras så de lär ju dra iväg en hel del...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Om det ska vara billigt ska man nog varken ha en Porsche eller en Ferrari. Varför inte en V70? :rolleyes:

Pratade vi inte om sportbilar? Porschen är inte billig heller men mer smäll för pengen är den ju helt klart.

Eller så handlar det om tycke och smak helt enkelt. Han ville ha en sportbil för fina sommardagar. Ferrarin är förmodligen överlägsen för det.
Att Porschen sedan är "bättre" i alla praktiska avseenden spelar då mindre roll. Ja, jag vet. Det kan vara svårt att förstå.

Han mumlar ju om att stoppa polarna i bilen ibland och även att använda den en del dagar när det inte är hojväder. I dessa avseenden och alla andra också, om det inte kommer till att glänsa, är ju Porschen överlägsen.

Jorasattää...

Jaja. Jag överdrev kanske en smula...

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...