Ägandekostnad Ferrari

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Ja, nu tar vi och jämför en amerikansk skrammelburk med en Ferrari. Konstigt att ingen föreslagit en SAAB 9-5 Aero än.

Om man behöver starta en tråd för att få råd om att äga en Ferrari så kanske man inte har tänkt igenom hela sitt framtida bilägande...
Alternativt någon sorts försök till rampljusstund över hur mycket pengar man eventuellt (?) kommer ha om ett par år.

Hur som helst så känns det som att killen behöver få alla infallsvinklar han kan!

Du kan ju göra en snabb överslagsräkning på vad din RS4a kostar över en treårsperiod inkl allt och sen göra samma beräkning på en Corvette Z06.
Audin är visserligen bättre på att vara ett vindskyddat fortskaffningsmedel för familjen på vintern.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då gör jag det, eftersom trådstartaren efterfrågade information om Ferarri och alla tycker att dom gör honom en tjänst om dom föreslår något billigare som inte är en Ferarri så kommer vi ner till att göra den där resan efter en roslagsväg billigt men snabbt.

Jag tror faktiskt att dom också gör honom en tjänst för att använda en Ferrari som bruksbil är nog ett nöje för folk som inte behöver fråga vad det kostar. Till skillnad från en Porsche med likvärdig prestanda som faktiskt verkar fungera som bruksbil för en höginkomsttagare.

Men visst vore det kul att någon gång ha varit ägare till en Ferrari, Lambo eller liknande bil...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror faktiskt att dom också gör honom en tjänst för att använda en Ferrari som bruksbil är nog ett nöje för folk som inte behöver fråga vad det kostar. Till skillnad från en Porsche med likvärdig prestanda som faktiskt verkar fungera som bruksbil för en höginkomsttagare.

Men visst vore det kul att någon gång ha varit ägare till en Ferrari, Lambo eller liknande bil...

Jag uppfattade det inte som att bilen skulle vara bruksbil, i såna fall hade jag rekomenderat något annat också.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag uppfattade det inte som att bilen skulle vara bruksbil, i såna fall hade jag rekomenderat något annat också.


Han behövde väl inte bil dagligen men jag citerar:

"i framtiden skulle jag bara använda den på sommaren när man ska röra sig vid tillfällen då det ter sig lämpligare att ta bil än hoj. Exempelvis när man är flera, eller när man behöver bagage"
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Jag kollade på en 360 F1 förra året som behövde lite service, ringde en av de närmsta auktoriserade verkstäderna för prisuppgift, och blev gansk förvånad av att det inte var dyrare än det var, minns inte alla poster men cirka 3000 för att synka nybytta kopplingen.


Offtopic:
Jag må ha verkat sur i tråden där någon ville skaffa en Lincoln Navigator, men den bilen är ju inte ens bra på att vara vad den nu är. (stor och klumpig, törstig och slö, vräkig och plastig?)

Den är faktiskt bra på att vara det den är, Stor och stark och bra att dra tungt med. Dessutom får vovven plats bättre än i pickisar. :) Dessutom drar en gammal volvo med tung last precis lika mycket bränsle som lincolnen gör med släp, bara att lincolnen kan dra dubbla vikten. :) Men visst kan jag hålla med om att jänkare är plastiga. (och gungiga)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om man behöver starta en tråd för att få råd om att äga en Ferrari så kanske man inte har tänkt igenom hela sitt framtida bilägande...
Alternativt någon sorts försök till rampljusstund över hur mycket pengar man eventuellt (?) kommer ha om ett par år.

Hur som helst så känns det som att killen behöver få alla infallsvinklar han kan!

Du kan ju göra en snabb överslagsräkning på vad din RS4a kostar över en treårsperiod inkl allt och sen göra samma beräkning på en Corvette Z06.
Audin är visserligen bättre på att vara ett vindskyddat fortskaffningsmedel för familjen på vintern.
Om vi bortser från sådana små detaljer som fyrhjulsdrift, fyra dörrar och fem sittplatser, så har du som de flesta andra glömt bort två saker: Känsla och personlig preferens.
När jag, som gillar Audi, sätter mig i en RS4 sprider sig ett leende över läpparna. Samma procedur i en stötstångs-Z06 ger mig noll. Ingenting. Audin är säkert svindyr att driva i jämförelse. Och?

Entusiastbilar köper man till 90% på känsla. Att en drös människor läser biltidningar och kollar på Jeremy Clarkson och sedan "lär" mig att "du ska ha en ämmtre, ärrässfyra är bara understyrd", är det mig lika likgiltigt som om någon försöker att få mig att betala TV-licens. Inom parentes vore det kul om de någon gång fick känna på väggreppet i en RS4 med semiaktiv DRC-fjädring, och se om de saknar grepp.

Exempelvis en Subaru Impreza WRC är en fin körmaskin. Jag skulle dock aldrig betala för en sådan, då mina känslor för japanska bilar, även Nissan GT-R, är minst sagt ljumma.

Detta är mina preferenser. Jag skulle troligen köpa en Porsche före en Ferrari, trådskaparen gör det inte. Jag stödjer honom till hundra procent, för jag vet hur han har resonerat. På känsla.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Om vi bortser från sådana små detaljer som fyrhjulsdrift, fyra dörrar och fem sittplatser, så har du som de flesta andra glömt bort två saker: Känsla och personlig preferens.
När jag, som gillar Audi, sätter mig i en RS4 sprider sig ett leende över läpparna. Samma procedur i en stötstångs-Z06 ger mig noll. Ingenting. Audin är säkert svindyr att driva i jämförelse. Och?

Entusiastbilar köper man till 90% på känsla. Att en drös människor läser biltidningar och kollar på Jeremy Clarkson och sedan "lär" mig att "du ska ha en ämmtre, ärrässfyra är bara understyrd", är det mig lika likgiltigt som om någon försöker att få mig att betala TV-licens. Inom parentes vore det kul om de någon gång fick känna på väggreppet i en RS4 med semiaktiv DRC-fjädring, och se om de saknar grepp.

Exempelvis en Subaru Impreza WRC är en fin körmaskin. Jag skulle dock aldrig betala för en sådan, då mina känslor för japanska bilar, även Nissan GT-R, är minst sagt ljumma.

Detta är mina preferenser. Jag skulle troligen köpa en Porsche före en Ferrari, trådskaparen gör det inte. Jag stödjer honom till hundra procent, för jag vet hur han har resonerat. På känsla.

Helt rätt att gå sin egen väg och göra som man vill. Det borde flera göra!

Anledningen till att jag påpekade att det finns andra märken som ger mer för pengarna, i mitt tycke, är att trådens frågeställning inte kändes relevant och genomtänkt.

Hur "entusiast" tycker du man framstår när man skriver; "Tjena, jag kommer nog ha en halvmille på banken snart och då vore det skoj med en Ferrari, är det dyr service på en sån?"
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Helt rätt att gå sin egen väg och göra som man vill. Det borde flera göra!

Anledningen till att jag påpekade att det finns andra märken som ger mer för pengarna, i mitt tycke, är att trådens frågeställning inte kändes relevant och genomtänkt.

Hur "entusiast" tycker du man framstår när man skriver; "Tjena, jag kommer nog ha en halvmille på banken snart och då vore det skoj med en Ferrari, är det dyr service på en sån?"
Nej, det är riktigt. Det är tyvärr många som kollar inköpskostnad, skatt och försäkring och glömmer de tunga delarna.
 

Merovingian

Guest
Vad spännande att den här tråden tog sådan fart.
Jag satt och läste igenom alla inlägg och fnulade på en respons på allting, men så kom Valmers och skrev ovanstående inlägg och gjorde det mesta av jobbet åt mig.
Att jämföra Ferrari med BMW, speciellt M3,(vilken är kanske den vidrigaste dyrbilen som finns tack vare demografin som köper den) är som att tänka sig följande scenario:

En man går in i en skivbutik. Han söker en CD med Pavarotti att spela till helgerna vid tillfällen då en cognac och kontemplering i fåtölj gör sig bäst.
Butiksattendanten går och letar, men kommer tillbaks ur lagret tomhänt. Han svarar då mannen: "Jag hittade inget med Pavarotti. Går det bra med Rammstein eller östtysk tunneltechno?"

Det cirkulerar viss fundering och floskel, märker jag. Oundvikligt med en tråd som denna.
Att man ska sluta fundera om man behöver ställa frågan är ju bara fullständiga dumheter. Jag har ett intresse, och ett intresse vill man fylla med kunskap. Det är väl vettigt att veta vad som förväntas av en i form av omkostnader och verkstadsintervaller vid ägande av nämnd bil, inte sant? :)
Även om man råkar ha en miljard kronor på banken faller det under ren dumhet att inte veta vad man lägger pengar på och hur mycket. Även om man inte nödvändigtvis bryr sig så bör man åtminstone reflektera, annars är man bara dum. Precis samma dumhet som är så är så populär att diskutera här i Lyxfällan-tråden.
Vidare instämmer jag med förgående skrivare om att man måste ha god mariginal. Vilket är varför man inte kommer se mig i nämnd bil varken idag eller i morgon.

Alternativt någon sorts försök till rampljusstund över hur mycket pengar man eventuellt (?) kommer ha om ett par år.

Gå och lägg dig. :smasha
 
Last edited:

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
Äh, vafan, klart grabben skall ha en Ferrari! Jag minns så många ögonblick jag stått bredvid vackra, exklusiva bilar och bara den stunden har gjort min dag. Åh, jag minns Scagliettin på Strandvägen, Gessles 599 GTB, Gallardon i Oslo som lät som fän, den (då) splitternya M5:an som stod på ett sommarbröllop jag var på, den ryska Bentleyn vid kungaslottet, Ducatin i Venedig, jag tror det var en 550 Barchetta i Saltsjöbaden, en grön Aston Martin och ägaren jag växlade något ord med på macken utanför London, alla F40:n...

Jag motsätter mig att bilen bara skall stå och samla damm majoriteten av tiden i något garage ute i förorten, för dessa teknikens kulturskatter skall visas upp och vara tillgängliga kryddor för oss pöbel på gatan också. Nu låter jag det vara osagt om jag tycker samma sak när jag börjar skuffa barnvagn på halvtid...

Liknelsen med Pavarotti var faktiskt inte så dum, det är verkligen så det känns dessa sommarkvällar när det inte riktigt slår med en Peugeot 206 CC eller Mercedes SLK200. För fan, hur kul är det att se ännu en 986/996 årsmodell 98 komma rullandes bland resten av Aerona och T5:eek:rna i raggarrundan?

Nej, stå på dig och försök rasta den som en hund; en lång tur varje dag det inte regnar eller är för för kallt.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ferrari och andra dyra sportbilar känns så mycket.... 50+ årskris. Om du vill känna dig lite yngre och kan tänka dig en liknande :rolleyes: bil så finns det ett bra substitut. Den är liksom 355:an Italiensk, 2-sitsig, hardtop, motorn bak(mittmotor) och dessutom "något" billigare att äga. I med en turbo, lite chassieförbättringar och du får mycket ”bang for the buck”. :)

Ferrari 355 gubb-edition?? .............................. Fiat x1/9 ung o tuff-edition??
Sorry: hittade ingen bra "Magnum"-hardtop-bild.
 

Bifogat

  • x19.jpg
    x19.jpg
    42 KB · Visningar: 254
  • 355.jpg
    355.jpg
    45.8 KB · Visningar: 89
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ferrari och andra dyra sportbilar känns så mycket.... 50+ årskris. Om du vill känna dig lite yngre och kan tänka dig en liknande :rolleyes: bil så finns det ett bra substitut. Den är liksom 355:an Italiensk, 2-sitsig, hardtop, motorn bak och dessutom "något" billigare att äga. I med en turbo, lite chassieförbättringar och du får mycket ”bang for the buck”. :)
Fiat x1/9 ung o tuff-edition??
En smårolig bil som ingen ville ha.
Det underligaste är att de levererades med 1600 (mirafiori) motorn, när tvåliters supermirafiori motorn passade utan problem?
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
En smårolig bil som ingen ville ha.
Det underligaste är att de levererades med 1600 (mirafiori) motorn, när tvåliters supermirafiori motorn passade utan problem?

Vet inte så mycket om olika motorer till den, men en del har ju fixat turbo på dessa. Hade de haft lite mer krut direkt ifrån fabriken så hade de garanterat haft en försäljningssucce likt Mazda miatan när den kom. Vad hade 2 liters mirafionimotorn för data?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet inte så mycket om olika motorer till den, men en del har ju fixat turbo på dessa. Hade de haft lite mer krut direkt ifrån fabriken så hade de garanterat haft en försäljningssucce likt Mazda miatan när den kom. Vad hade 2 liters mirafionimotorn för data?

1600 mirafiorin hade 85 hästar.
2000 supermirafiori hade 113.
Fanns även med kompressor (vet ej om det var mekanisk eller turbo) och hette då "Volumetrico" och gav 140 kusar.

Googlade lite och insåg att jag hade fel.
ar stensäker på att det ar samma motor som i 131an.
Men Bertonen började tillverkas 1972 med en 1300 motor på 73 hästar.
Sent 1978 kom det en 1500 på 85 hästar.
1500 motorn tror jag dock är samma grundkonstruktion som 1600 ety jag vet att folk bytt rakt av utan problem.
2000 motorn passar på´samma drivlina som 1600.

En trelig entusiastbil.
Gillar även porsche 914.
Samma tänk, men de blev aldeles för dyra.
1970_porsche_914_6_05_m.jpg

Ett riktigt misslyckat försök till folksportbil däremot är Skoda Rapid.
Det skall jag ha en vacker dag!
Skoda_Rapid_001.jpg
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det är för att det bara är 50-åringar som jobbat arslet av sig i hela sitt liv som har råd till Ferrari. Varenda 18-åring skulle köpa Ferrari om dom hade råd men det har dom ju inte.

Ja precis, rika 50+are eller "pappa betalar"-ynglingar. Därför känns det för mig inget intressant att äga en ferrari. Möjligtvis en 911 när jag har passerat 50, men inte förrän då.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Intressanta fakta


Eftersom x1/9 väger så lite så blir det rätt ok prestanda ändå, jämförelsevis för den tiden.

Skoda rapid? Var det den som de välte med i teknikmagasinet? Delad bakaxel för extra spännande köregenskaper...

Det finns en del kul fordon från den tiden som förtjänar att någon äkta entuast tar hand om dem. Själv minns jag när jag första gången åkte i en fiat 850, en liiiten kul bil. Ger upplevelser som inte kan avläsas i prestandasiffror men i känsla.
 

Bifogat

  • fiat_850.jpg
    fiat_850.jpg
    74.4 KB · Visningar: 68
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top