Äldre maskiner?

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jaha.. Då satt man där igen. (återfall)

Hej på er.
Det här är första inlägget här på sporthoj från mig bara så ni vet.
Jag har med glädje läst alla kommentarer ifrån er gällande gamla hojar och har konstaterat att jag i af inte är ensam om att gilla dom.
Dom flesta modeller ni snackat om är cyklar som jag själv har minnen till ifrån 80 talet då jag härjade som mest då.
Jag började köra 1983 då jag tog kk men det satt inte riktig fart förrän 1986 och det året skulle jag nog fylla en hel tråd med själv från minnen som jag har.

Jag tänkte i af berätta lite om hur folk resonerade då när jag körde om vad som gällde och så..

1981 kom GSX 1100 och tillsammans med Kawa 1000 så rådde det inget snack om att dom var mest respektingivande vad det gällde styrka.
Gsx´en var i af enligt mitt tycke helt enkelt hemsk att köra vad det gällde väghållning och precis som flera redan påpekat så talade chassiet om för dig när det var dags att lugna ner sig i gasandet om man inte skulle bli wobblad av vägen.

Kawa 1000 har jag aldrig ägt nån så där ska jag inte uttala mig mer än att vad jag förstod så var dom i af inte speciellt bättre gällande väghållningen.

1982 kom Katanan och jag kommer ihåg när den presenterades i Bike och hur hela min kropp skrek att en sån ska jag bara ha.
Efter det har jag ägt fyra stycken och den är enligt mitt tycke det snyggaste som tillverkats.
Dom personliga reflektioner jag har gällande cykeln är att den i originalutförande var tråkig och det hände inte mycket när man vred på gasen men dom som var med vet vet att ett par "smottisar" och ett vance/hines megafon gjorde susen. I af så hade man sen inga problem att väcka hela kvarter om man var ute på natten och gasade.

Gsx-R har det också blivit ett par stycken. Närmare bestämt 4 stycken där också.
En rolig grej hag var med om med den sista var att jag vid ett nattligt äventyr för ett par år sen blev hånad och nästan utbuad av dom yngre förmågorna som tyckte att sånt där gammalt skrot har inget här att göra...
det var ganska kul att knäppa dom på näsan en efter en och visa att gammal är faktiskt äldst.
Att jag sen hade gömt en lustgas tub under sadeln var ju inget som man behövde tala om...

Jag kan berätta mycket mer om vad jag varit med om men kan spara lite också..

Nu sitter jag i af här igen och känner abstinensen rinner på igen..
Jag har span på ett Katanachassie (redan halvt ombyggt) och vet lite senare idag om jag blir ägare eller ej...
Blir jag det kommer jag bygga mig en Katana som kommer vara i exakt det utförande jag vill ha den.
Dvs: Gsx-R gaffel, enkelsving Gsx-R hjul och bromsar. Sen ska jag (vilket jag inte tror är omöjligt) spika i en Hayabusamotor i den. Efter det har jag sålt min sista cykel.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Matte GC skrev:
1981 kom GSX 1100 och tillsammans med Kawa 1000 så rådde det inget snack om att dom var mest respektingivande vad det gällde styrka.
Gsx´en var i af enligt mitt tycke helt enkelt hemsk att köra vad det gällde väghållning och precis som flera redan påpekat så talade chassiet om för dig när det var dags att lugna ner sig i gasandet om man inte skulle bli wobblad av vägen...


GSX1100 kom väl redan -80 (ersatte GS1000) och rejsades i Superbike mot Kawa Z1000 (som faktiskt hade bränsleinsprutning, fast det hette "Fuel Injection" och var skithett på den tiden:), ...och Hondas fabulösa CBX1000 som kom redan -79. 1980 var ju också det första året med 100 hästars gräns på imorterade motorcyklar så CBX:en hade ju fått sänkt effekt från monstruösa 105 hästar på -79:an till 100 på -80:an. GSX:en hade ju TSCC i toppen (twin swirl combustion chambers) och det ansågs därför som den var lite starkare än Hondan.
Kawa hängde inte med alls förrän GpZ 1100 lanserades -81 och ansågs då (innan lanseringen) att det skulle vara den snabbaste produktionshojen som tillverkats. Suzukin var ändå lite starkare men bägge hade jätteproblem med nedläggningsvinkeln på bana, där faktiskt Hondas CBX var mycket bättre trots den breda sexan.

Den första hojtesten jag läste var faktiskt i tidningen Råd&Rön (hör och häpna:) där dom provkörde Suz GS1000 och Kawa Z1000, dom ondgjorde sej över att man kunde släppa ut sådana mördarmaskiner till vanligt folk. Tänk er tvåhjuliga fordon med fruktansvärda 80-90 hästar (i motorn) och en fulltankad vikt på "bara" 260 kg, undra på att dom förfasade sej...

Jag var väl en 11-12 bast då och jag såg absolut inga som helst problem med att släppa sådana hojar till allmänheten, fantasin kittlades enormt :)
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jo suckan tog över tronen från cbx som värsta hoj när den kom.
Kawas gpz1100 var väldigt låååååååång, vet inte vad de skulle ha en sån lång hjulbas till.
Mätare på tanken var inte så smart heller.
Katanan är inte en så vanlig syn idag, men man såg många av dem förr minns jag, den ansågs ju väldigt häftig väldigt länge även när den blivit gammal, mycker pga designen.
Det byggdes ju en replica av den i slutet av 90-talet tror jag det var, en 250 som såg likadan ut:lol
Fast den var några storlekar mindre bara.

Alla z1000 hade inte insprutning heller.
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Niklasinorr skrev:
GSX1100 kom väl redan -80 (ersatte GS1000) och rejsades i Superbike mot Kawa Z1000 QUOTE]
Jag säger inte emot dig där...
Jag kommer ihåg GSXén från 1981 men du kan ha rätt. Spelar inte så stor roll.
CBXén var en hoj som man bara kunde drömma om då vad jag kommer ihåg var mycket dyrare så det var inte så många som hade den. Mest respekt ingivande monstret men det väl nåt år senare var Z1300 och för dom som kommer ihåg Arto Nyqvist framfart på den vet att det gick att göra massor med den även fast den var hejdlöst tung.
En annan cykel från ungefär samma tid var Honda CB1100R men det var samma sak där.. För dyr för dom flesta så så många såldes inte. I af inte i dom kretsar jag höll till...

Men jag kommer också ihåg det du nämner om hur många förfasades över att dessa monster kunde vara tillgängliga för "vanligt" folk...

Ps: Är det inte någon inne på forumet som har nån av dom gamla järnsängarna kvar?...
Det jag menar med det var alla eftermarknadschassien som fanns att köpa.
Typ Nikko Bakker Martin Harris mfl....
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Ramtillverkarna gick ju i graven när japsarna började bygga egna ramar:lol
Ja utom Bimota då möjligtvis.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Poacher skrev:
Jo suckan tog över tronen från cbx som värsta hoj när den kom.
Kawas gpz1100 var väldigt låååååååång, vet inte vad de skulle ha en sån lång hjulbas till.
Mätare på tanken var inte så smart heller.
Katanan är inte en så vanlig syn idag, men man såg många av dem förr minns jag, den ansågs ju väldigt häftig väldigt länge även när den blivit gammal, mycker pga designen.
Det byggdes ju en replica av den i slutet av 90-talet tror jag det var, en 250 som såg likadan ut:lol
Fast den var några storlekar mindre bara.

Inte för vara petig men jag tror att du referar till GpZ:an som kom -83, den var skitlång och hade mätare på tanken. Den som kom -81 hade en tank som såg ut som en likkista, ett fyrkantigt lyse (som GSX:en) samt en jättestor låda med instrumenten ovanpå lyset, -82 fick den en liten toppkåpa om jag inte missminner mej, och -83 kom den långa, låga och som jag tyckte då, väldigt snygga hojen :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Matte GC skrev:
Ps: Är det inte någon inne på forumet som har nån av dom gamla järnsängarna kvar?...
Det jag menar med det var alla eftermarknadschassien som fanns att köpa.
Typ Nikko Bakker Martin Harris mfl....


Bakker, Martin och Spondonramar har jag sett är väldigt poppis bland tyska Streetfighterbyggare. Men jag minns framförallt franska Martin som gjorde hojar som var jefla coola, dom såg ut som något som precis hade kört 24-timmars på LeMans...

...down memory lane... :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Poacher skrev:
Jo det var 83an jag tänkte på, fast motorn var den samma va?

Jo, förutom att dom faktiskt handportade topparna på fabriken för att hänga med Suzukin... :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Besserwisser skrev:
När kom Honda VF1000R? Den va en höjdare också.

Få se nu, CB1100R kom väl -83 va? Jag tror VF1000R kom -85 eller nåt sånt. Det finns en sådan här i Luleå någonstans, helt i originalskick. Jag såg den på MC-besiktningen för några år sedan...

Som kuriosa så vägde den 282kg...smidigt...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad sysslade Yamaha med på den här tiden? XJ750 var väl det häftigaste dom hade -81 eller minns jag helt galet? Det var väl först med RD250 -81 som dom kom med något sportigt Yamahas första sportiga 4t var väl FZ750 -86? 83 släppte dom ju sin sportiga 750 replica som kallades "Seca" efter Laguna Seca, det var en uppborrad 650 med plastklätt aphängarstyre som mest påminner om en Virago...
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Niklasinorr skrev:

Mmm.
Inte bara det.. jag satt och snackade hoj med en gammal roadracing åkare i florida för ett par veckor sen och börjar man snacka modeller hit och dit så blir man helt snurrig för det är mer som skiljer än vad som är lika...
Katanan tex var 1000cc (16 ventilare). Den motorn vad jag vet såldes aldrig i sverige.
Katanan fanns också som 750cc och såg då ut som våran 1100 och inte som den otroligt fula 550´n i fall nån kommer ihåg den.

Tidigare i tråden var det nån som var inne på Kawasakis 1000cc´s turbo hoj. Det visste han var det stod en. Om den sen var till salu framgick inte.

Sen om det gick att köra fort på gammelcyklarna... Nja... jag är tveksam till att det finns nån vanlig stjärna av idag som skulle kunna hänga på Freddie Spencer och Eddie Lawsons tider som dom hade på gamla CB1100ór och liknande...
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Niklasinorr skrev:
Vad sysslade Yamaha med på den här tiden? XJ750 var väl det häftigaste dom hade -81 eller minns jag helt galet? Det var väl först med RD250 -81 som dom kom med något sportigt Yamahas första sportiga 4t var väl FZ750 -86? 83 släppte dom ju sin sportiga 750 replica som kallades "Seca" efter Laguna Seca, det var en uppborrad 650 med plastklätt aphängarstyre som mest påminner om en Virago...

Yamaha var helt off tills dom kom med Fz 750 (86 tror jag det var) innan dess hade dom byggt touring(racer)cyklar typ FJ1100.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Så här kunde det se ut.
Vilka är det på bilderna? Vad är det för hojjar?
 

Bifogat

  • Karlskoga1980.jpg
    Karlskoga1980.jpg
    105.5 KB · Visningar: 204

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
enhjuling skrev:
Så här kunde det se ut.
Vilka är det på bilderna? Vad är det för hojjar?
*Bara ler*
Nummer 11 är i af en Suzuki Gsx 1100. Nummer 31 vill jag få till en kawasaki. troligtvis en 1000.
Nummer 39 och 5 är skitsvårt för det ser ut som eftermarknadskåpor..
Och nummer 14 vill jag få till en Honda CBX 1000.

Härlig bild.
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Matte GC skrev:
Yamaha var helt off tills dom kom med Fz 750 (86 tror jag det var) innan dess hade dom byggt touring(racer)cyklar typ FJ1100.
Och -87 så dök denna upp..
2 st växellåder kostade det att lära sig att köra på bakhjulet :gnissla
Här på bilden med 6" bakfälg och hemmabyggd lyddämpare :)
 

Bifogat

  • Resize of Untitled-19.jpg
    Resize of Untitled-19.jpg
    44.8 KB · Visningar: 115
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top