Äldre maskiner?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag pratar inte mer med er för nu är jag sur. Inte mer idag i alla fall. :7peta Nu ska jag sova. :tomten
Och jag ska fanimej inte alls drömma om 2-t. :)
Dumma ni! :pannkyss

Edit: bara så ingen misstolkar (rätt liten risk) så har jag skrivit detta med ett leende. :tummenupp
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Kevorkian skrev:
Har du någon aning om när den första serietillverkade turbohojen kom?
Jag misstänker 1982 när Honda och Yamaha kom med sina modeller, sen följdes de av de andra japanerna efter det (suzuki 83 och kawa 84).
edit: hittar på vissa ställen nu när jag tittade att Honda hade sin CX 500 T redan 81 så då är väl den först då.


Men vem vet turbo är ju ingen uppfinning som kom på 80-talet, så det kanske har funnits på nån hoj förr?

Bäst att tillägga att jag menar för världsmarknaden, japanerna själva hade ju fler modeller, de förberedde ju bla en xj 1100 Turbo, med insprutning mm, men jag vet inte om nån sån byggdes i fler ex.
 
Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Poacher skrev:
Jag misstänker 1982 när Honda och Yamaha kom med sina modeller, sen följdes de av de andra japanerna efter det (suzuki 83 och kawa 84).

Men vem vet turbo är ju ingen uppfinning som kom på 80-talet, så det kanske har funnits på nån hoj förr?

Bäst att tillägga att jag menar för världsmarknaden, japanerna själva hade ju fler modeller, de förberedde ju bla en xj 1100 Turbo, med insprutning mm, men jag vet inte om nån sån byggdes i fler ex.


Om man får sväva iväg från ämnet en stund!
Volvo Titan var den första lastbilen i världen med turbo! Och det redan 1954! :yoparty
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jåke skrev:
Kawasaki USA byggde några Z1000 turbo årsmodell 1979.... :mattias




:felämne :rofl :tungan
Säkerligen, men jag menade då masstillverkade modeller för världsmarknaden, japanerna själva hade säkert nån konstig modell med turbo tidigare med, de provar ju ofta produkten hemma först innan den lanseras stort.
Jo nu kanske det börjar bli lite OT.

Nu kan gammelhojarsnacket fortsätta så tråden lever.

Jag hade en Suzuki GT 250 78a ett tag, den hette nog X7 eller nåt sånt.
Det var en hoj från de åren när hojar skulle vara billiga pendlarmaskiner och eftersom premierna var efter kubik så byggdes massor av sånna här hojar och 400cc fyrtaktare.
Det var en hemsk maskin som var obefintlig för det mesta och som sen skar på ena cylindern så jag fick gå flera kilometer med skräpet (varför begriper jag inte, skulle ha dumpat den i diket och gått hem).
Törstig som fasen var den uppåt litern milen ville den ha om man började använda den fantastiska prestandan av 30hk.

Nu är åtminstonde de lite äldre av dessa samlarhojar och man kan se sånna putsade i hojtidningarna, det gäller de flesta 2t hojarna från 60-70-talet.

Men 400cc 4t har inte fått det intresset ännu, så de kan man hitta i garage lite här och var, ingen ville ju ha dem efter några år när hojar som transportmedel var helt ute och senare ändrades även försäkringssystemet helt.
En granne har en sån "2t dödare" som det hette i reklamen de syftade på yammas RD350 pre 83, tråkigt för Honda så kom yamma med en ny modell det året, en med 59hk, Hondan har helkonstiga bromsar, skivorna sitter inuti trummor, det fanns även på 550 modellen, förstår inte avsikten med detta alls, men det var en massa kontigt som kom på hojarna i början av 80-talet.
Minns ni Anti dive tex?
 
Last edited:

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S

Bifogat

  • 1976_re5_rotary_570.jpg
    1976_re5_rotary_570.jpg
    45.4 KB · Visningar: 120
  • instrument.JPG
    instrument.JPG
    14.5 KB · Visningar: 101
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Poacher skrev:
Är det inga här som vill snacka om äldre hojar?
Jag menar då 80-tal och äldre.

Jag har förstått at folk mest dyrkar nya hojar här, men som det ser ut finns heller inga svenska forum för äldre maskiner?

Jag snackar gärna om dem iaf, vi behöver ju inte bli så gamla som 60-tal.
Är ni bara nybakade killar eller har ni ingen nostalgi alls?

Saknar detta på forumet.

Jag vill snacka gamla hojar :tungan

Ett par 50-60 timmar till i min rd 350 -84, sen är den klar!

Nu en vinter senare, 10 000:- senare och kanske 300-400 timmar senare är den nästan klar! Är näst intill utbränd också.. :confused:

Lär lägga upp bilder och lite text när den är klar. =)
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
<micke> skrev:
Jag vill snacka gamla hojar :tungan

Ett par 50-60 timmar till i min rd 350 -84, sen är den klar!

Nu en vinter senare, 10 000:- senare och kanske 300-400 timmar senare är den nästan klar! Är näst intill utbränd också.. :confused:

Lär lägga upp bilder och lite text när den är klar. =)
Ser fram emot lite 2-t porr..
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Lite mera 2-T RD350 -84? med modifieringar :va :3freak
Ngn form av navstyrning, undrar om det var en hit..
 

Bifogat

  • and7.jpg
    and7.jpg
    32.3 KB · Visningar: 123
  • and9.jpg
    and9.jpg
    35.2 KB · Visningar: 96

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Schnyygg RD/RZ 500... :yoparty
 

Bifogat

  • RD_500_Replica-04.jpg
    RD_500_Replica-04.jpg
    139.5 KB · Visningar: 129
  • RD_500_Replica-08.jpg
    RD_500_Replica-08.jpg
    84.9 KB · Visningar: 93

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Poacher skrev:
Säkerligen, men jag menade då masstillverkade modeller för världsmarknaden, japanerna själva hade säkert nån konstig modell med turbo tidigare med, de provar ju ofta produkten hemma först innan den lanseras stort.
Jo nu kanske det börjar bli lite OT.

Nu kan gammelhojarsnacket fortsätta så tråden lever.

Jag hade en Suzuki GT 250 78a ett tag, den hette nog X7 eller nåt sånt.
Det var en hoj från de åren när hojar skulle vara billiga pendlarmaskiner och eftersom premierna var efter kubik så byggdes massor av sånna här hojar och 400cc fyrtaktare.
Det var en hemsk maskin som var obefintlig för det mesta och som sen skar på ena cylindern så jag fick gå flera kilometer med skräpet (varför begriper jag inte, skulle ha dumpat den i diket och gått hem).
Törstig som fasen var den uppåt litern milen ville den ha om man började använda den fantastiska prestandan av 30hk.

Nu är åtminstonde de lite äldre av dessa samlarhojar och man kan se sånna putsade i hojtidningarna, det gäller de flesta 2t hojarna från 60-70-talet.

Men 400cc 4t har inte fått det intresset ännu, så de kan man hitta i garage lite här och var, ingen ville ju ha dem efter några år när hojar som transportmedel var helt ute och senare ändrades även försäkringssystemet helt.
En granne har en sån "2t dödare" som det hette i reklamen de syftade på yammas RD350 pre 83, tråkigt för Honda så kom yamma med en ny modell det året, en med 59hk, Hondan har helkonstiga bromsar, skivorna sitter inuti trummor, det fanns även på 550 modellen, förstår inte avsikten med detta alls, men det var en massa kontigt som kom på hojarna i början av 80-talet.
Minns ni Anti dive tex?


Vill bara tillägga att när det gäller Kawas z1000 Turbo från -79 så var den upptagen i Kawas modellkataloger som vilken modell som helst....och vem som helst fick köpa den...så nåt "konstigt"/udda objekt var det inte...fast den var det egentligen..*ler*..

Det fanns dock två undantag:
Den såldes mig veterligt bara i USA och UTAN garanti!

Ha det
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Hej ni som har lite koll!

Jag är också intresserad av gamla hojar och så, dock så är jag ju en yngling o har inte haft tillfälle o äga något häftigt :( för cb400 är ju inte direkt nåt astufft...

Hursomhelst, kommer ihåg att jag såg någon dokumentär om Norton och det ska tydligen ha gjorts en race hoj med vankelmotor????!

Typ innan själva vevan med nemesisen o så...

Någon som känner till den? kan få fram info?
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Superbee skrev:
Hej ni som har lite koll!

Jag är också intresserad av gamla hojar och så, dock så är jag ju en yngling o har inte haft tillfälle o äga något häftigt :( för cb400 är ju inte direkt nåt astufft...

Hursomhelst, kommer ihåg att jag såg någon dokumentär om Norton och det ska tydligen ha gjorts en race hoj med vankelmotor????!

Typ innan själva vevan med nemesisen o så...

Någon som känner till den? kan få fram info?

Wankeln från Norton är ganska vanlig faktiskt...

Har tyvärr ingen info just nu, (alltså nåra länkar eller så), men dom tävlade med den ett tag o vann faktiskt ett antal tävlingar....även på IOM...
Dock fick dom sluta med tävlingar då man som vanligt när det gäller wanklar inte kunde komma överens om vilken klass den skulle gå i....

Men åtminstone vet jag att den engelska polisen köpte ett antal wanklar som tjänstefordon....
Dock var saluhojarna luftkylda till skillnad från räcerna som hade vattenkylning...

Ha det
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Superbee skrev:
Hej ni som har lite koll!

Jag är också intresserad av gamla hojar och så, dock så är jag ju en yngling o har inte haft tillfälle o äga något häftigt :( för cb400 är ju inte direkt nåt astufft...

Hursomhelst, kommer ihåg att jag såg någon dokumentär om Norton och det ska tydligen ha gjorts en race hoj med vankelmotor????!

Typ innan själva vevan med nemesisen o så...

Någon som känner till den? kan få fram info?
Du kan börja med at titta lite här http://www.jpsnorton.com/racebikes.asp
Gör en sökning på www.google.com så får du många träffar.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Fredag eftermiddag och tråden om gamla reliker väcks igen bland 200hästars Suzuki och bakhjulstrådar.

Fler tokiga ideér och berättelser om de "riktiga" hojarna, ni vet de som alltid fanns förr:lol
 
Last edited:

Snorfen

Guest
Ankan skrev:
Nu börjar det bli nostalgiskt på allvar. Hade en -84 som jag köpte ny det året. Nog var centralstödet ivägen, men det gick rätt lätt att skrapa fotpinnarna också. Tyckte hojen var rena drömmen att köra, särskilt jämfört med den cb 400 N jag hade innan.
Körställningen var lite svettig i början vill jag minnas. Åkte dock runt Europa två somrar på den, och då var körställningen inget problem. Synnerligen touringmässig med dagens mått.
Det enda trista jag kan dra mig till minnes var att kammar och vippor var helslut efter 4000 mil. Slitytan på kamnockarna var då helt borta! Detta trots täta oljebyten.


Om jag inte minns fel var väl hojarna kända för att ta lite extra olja??
Min gör det iaf...höll på och fick hjärtfel i somras då jag helt plötsligt fick inspiration att kolla oljan efter vägen.Snustorrt...ajabaja!!
:gnissla
Ni har så rätt om centralstödet..slängde iväg mitt i somras men var mest för att det nyinköpta Laser-systemet tog i.
Min blir nog kvar sen när jag kommer på grön kvist igen...kostade några tusingar och mkt roligare för pengarna får man nog inte,trots att det är ett gammalt blysänke.
Sen vill nog ingen köpa den heller nu när det knappt finns ngr grejer kvar på den... :hihi
Men nog skulle jag vilja ha en 1100-rova i den iaf.....
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jo slå gnistor med centralstödet är man bra på, krävs ite mycket innan det skrapar i.
Man är lite rädd att det ska lyfta bakhjulet.
Man lär sig med tiden hur mycket det går att luta, men ibland missbedömer man för att det kanske är vägbulor här och där i kurvan, då kan de skrammla till rätt bra.
Det är lite kul att se gamla bilder när de kör tävling med de här gamla hojarna som folk idag knappt tror att de går att köra ens.
DE var hårda förr:lol
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top