Jåke skrev:
Säkerligen, men jag menade då masstillverkade modeller för världsmarknaden, japanerna själva hade säkert nån konstig modell med turbo tidigare med, de provar ju ofta produkten hemma först innan den lanseras stort.
Jo nu kanske det börjar bli lite OT.
Nu kan gammelhojarsnacket fortsätta så tråden lever.
Jag hade en Suzuki GT 250 78a ett tag, den hette nog X7 eller nåt sånt.
Det var en hoj från de åren när hojar skulle vara billiga pendlarmaskiner och eftersom premierna var efter kubik så byggdes massor av sånna här hojar och 400cc fyrtaktare.
Det var en hemsk maskin som var obefintlig för det mesta och som sen skar på ena cylindern så jag fick gå flera kilometer med skräpet (varför begriper jag inte, skulle ha dumpat den i diket och gått hem).
Törstig som fasen var den uppåt litern milen ville den ha om man började använda den fantastiska prestandan av 30hk.
Nu är åtminstonde de lite äldre av dessa samlarhojar och man kan se sånna putsade i hojtidningarna, det gäller de flesta 2t hojarna från 60-70-talet.
Men 400cc 4t har inte fått det intresset ännu, så de kan man hitta i garage lite här och var, ingen ville ju ha dem efter några år när hojar som transportmedel var helt ute och senare ändrades även försäkringssystemet helt.
En granne har en sån "2t dödare" som det hette i reklamen de syftade på yammas RD350 pre 83, tråkigt för Honda så kom yamma med en ny modell det året, en med 59hk, Hondan har helkonstiga bromsar, skivorna sitter inuti trummor, det fanns även på 550 modellen, förstår inte avsikten med detta alls, men det var en massa kontigt som kom på hojarna i början av 80-talet.
Minns ni Anti dive tex?