Det var helt klart bättre förr
Hur många har inte börjat sin karriär i diket på en RD350. Hojen som funkar lika bra på vinterväglag som bland tussilagon
Nu börjar det visserligen komma lite udda hojar igen, men visst har det väl varit lite "mainstream" sedan mitten av -80 när de slutade med såna udda saker som turbo å ettriga tvåtaktare...
När jag "återföll" efter mina 18 månader utan hoj runt -97 köpte jag en Suzuki 650 Turbo för att den var billig. Den visade sig inte ha världens drag, men den överraskade genom jämförelsevis OK chassi. Det var iaf inga problem att hänga med de andra glada amatörerna på sina CBR600 å liknande runt kurviga delen Gelleråsen. Men då talar vi inte den snabbaste gruppen....
Man kunde tillåmed runda nån enstaka GSXR1100 av klumpigare årsmodell på insidan i Ejes om man vågade, men då nötte man krökar trots häng
En annan kul egenskap var att den nästan hade värre acc i motlut eller med passagerare, då turbon byggde upp trycket tidigare och gav en annan effektkurva. Jätteknepigt
Att toppa den med passagerare var ungefär samma upplevelse. Den där stackars 673-kubikaren slutade inte varva trots passagerare utan gick lika fort ändå (nåja, fort å fort...220 drygt i mätarfart).
Sen hade vi ju "de gröna" åxå
Ack ja...man har inte kört hoj förrän man kört en gammal 70 eller 80-talare med gummiram
Fast jag kan inte säga egentligen att det var roligare, om jag tänker efter. Den jag har nu är nog bland det roligaste jag kört, om än inte det kvickaste eller mest effektstarka. Det är ändå en -98...