Äldre maskiner?

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld
RG500-Johannes skrev:
Heh,

Men det var ändå hyfsat vrid i den tyckte jag på den tiden jag hade en.

Kör nu RG500 som nicket antyder, min första "riktiga" hoj. Jag var 9 år när den rullades ut ur fabriken, lite lustigt.

Klart att det är kul att styra runt gamla hojar och är man en sucker för Miami Vice, Automan, tidig synthpop och pastellfärger så hamnar man snart i 80-talsträsket...

/J
Oooo... Gamma, mmm fina hojar, brorsan har en RD500 med lite godis på, den går ungefär lika som min (föredetta)YZF750 upp till 250kmt+. Tack vare karaktären känns den dock att gå f*n så mycket värre. Synd bara att chassit är lite gammalmodigt..

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
RG500-Johannes skrev:
...Kör nu RG500.../J

thumbup.gif
Kul hoj.

Last edited:

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
Min första hoj är en RD125 -86.. har man inte pengar så.. jag har väldigt kul med min hoj.. Men det är klart en ny hoj skulle ju vart kul.. men roligast per krona då vinner nog ja..

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
SmackMan skrev:
..jag har väldigt kul med min hoj...

Det är det viktigaste. :tummenupp

Den som finner nöjet i hojåkandet har och kommer att få mycket skoj.
Det är inte vad som står på tanken eller vad det kostar som är det viktigaste.
Utan att ha kul.

Lycka till SmackMan.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag måste säja att jag har väldigt positiva minnen av min CB125T av -79 års modell, året var -82 och körkortet var alldeles nytt, hojen hade upp- och nervänt TT-styre (Clipons var inte så vanliga då:) och en liten toppkåpa, dessutom så hade jag ett Stigefeldt 2-1 system som gjorde att kaffekoppscylindrana lät som 1000 cc...hur coolt som helst :)

Tyvärr så varade detta häftiga bara fram till hösten när jag fick provköra den första RD125LC:n som var flångny då, vattenkyld tvåtaktare på 21 hästar, hyraulisk frambroms, långslagig fungerande fjädring och ett väldigt lätt och smidigt chassi... dom som inte var med då fattar nog inte vilken skillnad det var, det var precis samma känsla som när jag provade R1:an för första gången, -98, hårresande!!!! :tummenupp

Fy f-n vad det är tråkigt att köra hoj... :rolleyes:
(OBS! Grov ironi)

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Poacher skrev:
Är det inga här som vill snacka om äldre hojar?
Jag menar då 80-tal och äldre.

Jag har förstått at folk mest dyrkar nya hojar här, men som det ser ut finns heller inga svenska forum för äldre maskiner?

Jag snackar gärna om dem iaf, vi behöver ju inte bli så gamla som 60-tal.
Är ni bara nybakade killar eller har ni ingen nostalgi alls?

Saknar detta på forumet.

Här är min pärla...
Jag är ganska nybakad.. (fast inte kille..)
Förhoppningsvis ska den här gamla damen hjälpa mig till kortet... hon kan nog mer än mig.. men första gången jag såg henne så tyckte jag att hon såg ut som ett monster.. inte precis den nätta tjejhoj jag letade efter.. men som ett tidigare inlägg: "hon är min, inte bankens, och hon kostar bara 1300 om året.. i helförsäkring"

Bifogat

• Mirres.jpg
    Mirres.jpg
    100.6 KB · Visningar: 184
Last edited:

P-E

Guest
Jadu, aldrig kört en gammal, hoj. Men de ser inte roliga ut med sina klena ramar, klena bromsar och klena dämpare. Kan tänka mig att du är äckliga och köra, noll vägegenskaper eller så. men det är bara vad jag TROR.

Därimot gillar jag gamla bilar, de är coola. Vissa av de, typ Corvette Stingray.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
P-E skrev:
Jadu, aldrig kört en gammal, hoj. Men de ser inte roliga ut med sina klena ramar, klena bromsar och klena dämpare. Kan tänka mig att du är äckliga och köra, noll vägegenskaper eller så. men det är bara vad jag TROR.

Därimot gillar jag gamla bilar, de är coola. Vissa av de, typ Corvette Stingray.

Hmm jadu inte är chassit det bästa och inte bromsarna och väghållningen heller om du jmf med moderna hojar.

Vågar dock påstå att de som lärt sig och aktivt kört dessa gml hojjar är idag bättre och säkrare förare än¨många av de som enbart kört moderna hojar någonsin kommer att bli....

Du bör nog tänka på att dessa hojar en gång i tiden var värst...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SENSEI skrev:
Hmm jadu inte är chassit det bästa och inte bromsarna och väghållningen heller om du jmf med moderna hojar.

Vågar dock påstå att de som lärt sig och aktivt kört dessa gml hojjar är idag bättre och säkrare förare än¨många av de som enbart kört moderna hojar någonsin kommer att bli....

Du bör nog tänka på att dessa hojar en gång i tiden var värst...
Ja det har du rätt i, en hoj som säger till när det går för fort genom att vobbla och flexa är lärorik att köra, dagens dödsraketer har superchassie och monsterbromsar, dock hjälper inte det alltid eftersom när däcken tappar fästet så är det försent.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
GSXR1100R skrev:
Ja det har du rätt i, en hoj som säger till när det går för fort genom att vobbla och flexa är lärorik att köra, dagens dödsraketer har superchassie och monsterbromsar, dock hjälper inte det alltid eftersom när däcken tappar fästet så är det försent.
Lustigt att du nämner just det...
Jag och gsx1100frad har just diskuterat det... De gml maskinerna de talade om när du var illa ute. Dagens de säger bara ok och hänger med.... vare sig det är bra eller dåligt... :rolleyes:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
P-E skrev:
...typ Corvette Stingray.
Har haft två stycken, -74 kupa, -69 cab. Apropå kassa hejdare, mjuka ramar och obefintlig väghållning så att säga. Man kan säga så här, de är tvåsitsiga och båda platserna är väghållningsmässigt passagerarplatser. :D
Men det är balla bilar som säkert kommer att hamna i min ägo igen nån gång.
En ca -70:a/-71:a med L88 och manuell låda (gärna en modernare) skulle smaka gött.

Sorry, back to the topic!

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Har en CB650 -81 i garaget med 2000 lugna mil på mätaren.
Största anledningen till att det tar lång tid att ta sig från A till B på denna hoj är att många äldre som skall komma fram och säga att dem har haft en likadan en gång...

P-E

Guest
Robban_C skrev:
Har haft två stycken, -74 kupa, -69 cab. Apropå kassa hejdare, mjuka ramar och obefintlig väghållning så att säga. Man kan säga så här, de är tvåsitsiga och båda platserna är väghållningsmässigt passagerarplatser. :D
Men det är balla bilar som säkert kommer att hamna i min ägo igen nån gång.
En ca -70:a/-71:a med L88 och manuell låda (gärna en modernare) skulle smaka gött.

Sorry, back to the topic!

Den är ju snygg som fan eller hur? :yoparty

P-E

Guest
Därimot skulle jag vilja ha en hoj från 80 talet, dock ett krav, den ska ha hydralisk skiva i fram så man kan göra stoppies. Skulle vara kul som första hoj lära sig wheela med och sånt.Att den är billig i försäkring och pris är inte helt fel. :)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
P-E skrev:
Därimot skulle jag vilja ha en hoj från 80 talet, dock ett krav, den ska ha hydralisk skiva i fram så man kan göra stoppies. Skulle vara kul som första hoj lära sig wheela med och sånt.Att den är billig i försäkring och pris är inte helt fel. :)
Hydrauliksa bromsar har funnits på de flesta hojar sedan slutet av 70 talet iaf ...
Fast för att göra stoppies så blir det nog till att uppgradera ok och bromspump...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Och en klibbig framtoffla. Hojarna från 80-talet är långa, låga och tunga....

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Nej, det är sant. :tummenupp
Jag tänkte i min enfald på en gammal GPZ1100 eller nåt liknande. Dom kräver nog sin man (både som mek och som chaffis) för att göra stoppie med.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Besserwisser skrev:
Det gäller inte alla från 80-talet

nej men den där begärs det oftast otroliga överpriser för...enligt mig då... :tomten

men men utbud möter efterfrågan och så sätts priset...
Skulle inte ha något emot o äga en gammelgixxer!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati