Äldre maskiner?

Viglo

Z-900 prolink
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
z900
Mulles skrev:
Skulle nog kunna tänka mej att på diskutera om och ha en äldre sporthoj.
Jag skulle nog välja en Z900 från mitten av 70-talet om jag fick välja.
Hade en arbetspolare en gång som i slutet på -70 körde en sån, uppborrad
till 1200 och dragracekittad, på strippen - rätt frän var den allt(giftgrön) måste jag medge.

Nu skall väl sägas att jag inte heller var med på den tiden men däremot på 80-talet och då hade jag inte råd till annat än gamla GSXE 750/1100 -82.
Arbetskompisen hade sparat Z900 till eftervärlden så det var pga det jag
hade nöjet att se den

Dem gamla godingarna säljer man aldrig, man ställer undan dem och tar fram dem igen när man får lust att uppleva gamla minnen.Dem kostar ju nästan inget att försäkra och det är ju kul. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
von reisen skrev:
Jag ska inte döma andras mc-intresse men det har ju hänt lite med hojarna på 20 år så enligt min åsikt finns ju ingen anledning att åka gammalt junk. Priserna är ju helt ok på beg för tex sporthoj 600 cc årsmod. 95-00. Det som är minst intressant tycker jag är effekten (100 hk räcker långt) och mest intressant är väghållning och låg vikt. Den gamla 750:n rundsmälldes väl och förpassades till skrot efter 2 säsonger. :D

Visst är nya sporthojar bättre när det gäller väghållning och prestanda,
inget snack om den saken.

Men det jag menade att det går att ha skitkul på en gammal sporthoj med,
om man inte stirrar sig blind på varvtider och km/h.

Fartupplevelsen blir en helt annan,det är ju för att ha kul man kör
inte för att vinna MotoGp eller....

Gabor

Guest
stordrulen skrev:
Visst är nya sporthojar bättre när det gäller väghållning och prestanda,
inget snack om den saken.

Men det jag menade att det går att ha skitkul på en gammal sporthoj med,
om man inte stirrar sig blind på varvtider och km/h.

Fartupplevelsen blir en helt annan,det är ju för att ha kul man kör
inte för att vinna MotoGp eller....

Du glömde försäkringspremien...billigare än en volvo... :banana :yoparty

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
80-talare!!...

Visst vill vi/jag/o förhoppningsvis andra prata såna hojar!!!

Jag vet inte om jag ens ska nämna vad jag åker...men just nyss läste jag att nån sa att naturligtvis så älskar man minnet men ställer undan såna hojar!!...

Visst börjar man bli gammal...men SÅ gammal är jag verligen inte...o det kommer att ta många år till innan jag ställer undan mina z1300:eek:r...(har kört runt 3000 mill i sommar på mina)...

O var alltså med på den tiden CBX:erna o GSX:erna kom...o visst hade dom MASSOR av hästar på den tiden...(fast 20 mindre än z1300:eek:rna vissrligen)...men INTE var dom i närheten av vridet o skojet i 1300:eek:rna...faktiskt inte ens än i dag om jag får säga det själv...

Jag håller med om att visst har väghållningen utvecklats enormt...MEN tyvärr har motorerna bara blivit sämre o sämre...Alltså tråkigare o tråkigare...förutom det faktum att många i samma ålder som jag inte ens kan sitta på en modern hoj förutom Honda CB 1300 o Yama XJ 1300 o liknande...

Även om jag är gammal/stenålders idag....så har jag i alla fall provkört det mesta som har två hjul UTOM plastraketerna som jag inte får plats i/på...så har jag än i dag inte kört en hoj med skojigare motor än en gammal/ny z1300...

Hade en typ här i sommar som testade min hoj o som åkte Katana på strippen med en Marklundshoj i vanliga fall...o han hade aldrig nånsin varit med om detta vrid...som z1300:an hade....

Som tex GSX:en hade på -80-talet......Ehhumm..

Fasen...vet i nte vad jag ska säga mer...förurutom att som jag ser det o har varit med om/under åren...-80-tals hojar är för GRABBAR...små fjuniga 18-åringar köper moderna plastleksaker o kör utav fasen...medans vi andra har SKOJ!

Ha det!

Som sagt...Hoppas denna tråd fortsätter...

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Det kan väl vara trevligt med en tråd om äldre hojar. Däremot är det ju knappast enbart fjunisar som gillar plastraketer. Det beror ju på vilka hojar man gillar och vilken körstil man har. Själv gillar jag alla sorters maskiner som är racemässiga, RR hojar när det gäller sporthojar.

Fördelar med dem gamla maskinerna är väl försäkringen och mindre risk att få den stulen bla. Hur är det med reservdelar till en hoj som är 15-20 år?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
von reisen skrev:
....Hur är det med reservdelar till en hoj som är 15-20 år?

Faktiskt kanonbra tillgång på reservdelar om man kör Honda i alla fall. Dessutom är det väldigt bra priser på t.ex. motordelar som jag upplevt det.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Tja jag menade väl egentligen inte att nya hojar är dåliga eller så, utan bara att även äldre maskiner kan vara kul att snacka om för oss som har någon erfarenhet av sånna.

De hade sina egenheter på ett annat sätt tex, idag funkar ju det mesta perfekt direkt och har sällan några utmärkande egenskaper.
Jag tänker inte dra på med hur bra det var förr på nåt sätt, men det var heller inte som många tror ren öken och att motorcyklar uppfanns för 2 år sen.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Min först tunga hoj va en gammal -83 gpz750, slö som faan och när jag bytte till en -92 gsx1100r så tyckte jag att DEN va väldig smidig och lättkörd! Men visst har gamla hojar ocjså sin charm lite mer charm i dom än i dagens massproducersde plastraketer. Skulle gärna utöka stalle med en katana eller en cbx elller om man hade tur och tittade en kawa 750 3-pip. Sen tycker jag att dom gamla 500 tvåtaktarna e vansinnigt balla!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Min första tunga hoj va en Yamaha 650 US Custom -80, jag köpte den av en polare som hade ställt den i en källare ett par år, den hade rost på styret och all aluminium va oxiderat, den såg ut att ha legat under vatten ett par år.

Den startade ibland på startmotorn men oftast fick man kicka igång skrotet, den va inte bara ful och opålitlig, den saknade dessutom väghållning och bromsar, dock tog jag KK på detta as och körde (mekade) en sommar.

Nästa vår bytte jag till en GSX 750 ES -83, en rolig hoj som troget rullade 5000 mil på två år utan problem.

-90 fick jag hjärnsläpp och bytte till en spritt ny GSX1100R, den har jag fortfarande kvar, tung och klumpig men den har sin charm ändå.

Jag googlade lite och hittade bilder på hur den fula ankungen och ES:en såg ut.

Bifogat

• index.jpg
    index.jpg
    33 KB · Visningar: 132
  • qwe.jpg
    qwe.jpg
    21.7 KB · Visningar: 136
  • normal_114_1496.jpg
    normal_114_1496.jpg
    44 KB · Visningar: 105

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
haha, en sk Kalle Anka chopper:lol
Kul att se hojen, en stilstudie över den tidens försök till custom.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Räknas -87 som för nytt?
Gammalt behöver inte vara kasst. Väghållningen är helt ok och lär bli ännu bättre när fjädringskomponenterna får en översyn och justering. Bromsarna är helt fenomenala som de är. Angiven torrvikt 153 kg, få moderna hojar ens bland 600 som har lika låg torrvikt, men de har ju desto mera effekt...
Just effekten är väl det man saknar mest, hade min haft samma litereffekt som en modern 600 hade den varit mycket giftig.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Poacher skrev:
haha, en sk Kalle Anka chopper:lol
Kul att se hojen, en stilstudie över den tidens försök till custom.
Läste i en reklambroschyr från denna hoj, den Japanska Engelsmannen, en underbar driftsäker twin, skitsnack... den startade bara när den ville och motorn vibrerade så att allt lossnade som inte va fastrostat.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
var 21 bast skulle skaffa hoj..skulle bort ett par km bara o kika på en gsx1100-82 skulle tydligen va trimmad..
kom dit såg den utanför då sa jag att den ska jag ha..den va så snygg i mina ögon..visade sig att hela motorn var iordninggjord av motospeed..vassare kammar, cutad,r fälgar o bromsar o lite annat godis
efter att min bror provkört(inge kort då) o lite snack så var man suka ägare...körde den ett litet tag innan den fick en liten marksyning :3freak då ville jag coola till den lite.
vart en synbar jätteblå hoj som rullade på vägen , lätt sänkt. med ett grymt ljud....en riktig caferacer enligt mitt tycke...sålde den senare i förmån för en tl1000s..man va ju tvungen o förnya sig...men bli man utan peninga nån dag så kanske de bli nå likn billigt igen :yoparty

Last edited:

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Började med Honda.

CB125 -79, Tungt kort -81 = CB500-77,
Sedan blev det en hoj med både väghållning och bromsar. OK inte standardhoj men 70/80 talets värstingsporthoj: Rickman Kawasaki -77 Motospeed preppad med 1075 mm. Bergstadig i alla hastigheter, men hjulbas som en hel buss! Man fick bryta ned den i kurvorna. En riktigt manlig hoj. Köpte GPz900 när den kom ut -84. Trevlig hoj, tyckte dock aldrig om 16" framhjulet. Sedan wobblade man runt på en CB900 -82, accpumpar och undertrucksfuggar= 1 liter/mil!
Under studietiden inköptes en XT500 -77, ingen sporthoj, men den lärde jag mig bakhjulsåkning. Enda hoj jag kört alla växlarna ut på bakslangen.
När man skaffat jobb införskaffades en gammal dröm, nämligen en Grön Z1000R2-82 (Eddie Lawson Replica). Blev kvar i 8 år. Den enda "moderna" sporthoj jag haft blev sedan en ZX9 -98. Byttes mot min nuvarande Triumph Tiger (2600:-/Helår,helförs.) :)

Så man har mest harvat runt på gammalt skrot men tydligen älskat det eftersom man håller på fortfarande. Kommer nog alltid att åka hoj. Jag blir oerhört glad när jag kommer till en mc-träff och man ser alla (andra) gubbar på sina 20-30 år gamala hojar som fortsätter att åka år ut och år in.

Till Er yngre vill jag bara säga: Se inte ner på äldre förare på äldre hojar. En dag blir Ni gamla och (klarar inte av/vill inte) vika i hop Er på en sporthoj. Är Ni riktiga "knuttar" fortsätter Ni åka på andra alternativ. Har Ni hoj bara för att impa på andra så går Ni antagligen över till någon "fräsig" bil. :rolleyes:

Lite OT kanske men Ni får ha överseénde med en gammal gubbe. :tomten

Bifogat

• CB900 3.jpg
    CB900 3.jpg
    32.6 KB · Visningar: 119
  • Rickman 2.jpg
    Rickman 2.jpg
    52.6 KB · Visningar: 157
  • CB 500.jpg
    CB 500.jpg
    53 KB · Visningar: 100
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tycker att Qwerty uttryckte det rätt bra.

Jag har iofs båda typerna av hoj och men måste säga att en nyare knarr, även om den tekniskt är bättre, är rätt charmlös. En gammal knarr har massor av egenheter och charm som inte finns hos en nyare knarr. Men det kanske kommer med tiden. Alla tider har sina fordon så att säga.

Och sen vill jag säga att jag åkt bana med 265 kilo GSX 1100 EF-84. Förvisso i långsammaste gänget (på en bankörning på Gelleråsen) eftersom jag bara hade hundra hästar att roa mig med. Men likförbannat var det endast ett fåtal hojar i detta gäng som åkte fortare än vad jag gjorde, och då fanns där ändå ett flertal potenta sporthojar. Jag hängde av ett flertal av dessa moderna, glittriga sporthojar och hade rent ut sagt skitkul.

Och ytterligare en sak:
På 80-talet åktes det racing med hojar som CBR1100, GSX1100 (obs, utan "r"), GPZ1100 (1520 mm hjulbas minsann!) och till och med sexcylindriga CBX! Dessa hojar framfördes av riktiga män (och kvinnor)! Tyvärr var mitt hojintresse som lägst just då, jag var mittemellan 125 cc och tyngre järn, en period i mitt liv som tillfälligtvis förmörkades av diverse 4-hjuliga åk. Missade därför alla möjligheter att se dessa sänken in real action på bana. Snyft.

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Robban_C skrev:
Och sen vill jag säga att jag åkt bana med 265 kilo GSX 1100 EF-84. Förvisso i långsammaste gänget (på en bankörning på Gelleråsen) eftersom jag bara hade hundra hästar att roa mig med. Men likförbannat var det endast ett fåtal hojar i detta gäng som åkte fortare än vad jag gjorde, och då fanns där ändå ett flertal potenta sporthojar. Jag hängde av ett flertal av dessa moderna, glittriga sporthojar och hade rent ut sagt skitkul.
Det visar ju att det hänger mer på maskinisten än maskinen. Eller som man sa på 80-talet: det finns inte många som kan utnyttja kapaciteten i en 1100R. Jag antar att det gäller än.
Själv hade jag vansinnigt roligt ett par år i det tidiga 70-talet med en Suka 250, man kunde hålla fullt nästan jämt. Ändå fodrade minsta motlut i 90 att man taggade ner minst två steg.

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Jag trivs rätt bra med min gamla Kawa. Jag kör rätt sansat och behöver inget effektmonster, dock hade det varit trevligt med mindre vikt och mer smidighet.
Jag hade en GPz600 på 90-talet och provkörde en GPz900 i samma veva....klart bättre fart men vilket åbäke att brottas med i jämförelse.
Gissar att min nuvarande är ung. lika klumpig som 900:an, fast klenare.

Last edited:

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -87
Åker gammal Gsx 750e, inget effektmonster direkt, taskig väghållning!
Låter gött och kräver massor av våld för att komma igenom kurvor! :hihi
Det bästa är nog ändå att den är min och inte bankens, samt att försäkringen bara kostar 1300 om året! Helförsäkrad!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept