Äldre personer i olyckor och statistik

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Av totalt 28 omkomna var 10 personer 40 år eller äldre. 18 personer var under 40 år.
Ja, dom är farlig gamlingarna...

Sen ska man minnas att det är 21årgångar under 40 år som har körkort, och det är 50-60 (minskande) årgångar över.....

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Gamla i trafiken är nog ett mindre problem. De flesta riktigt gamla jag känner inser sina begränsningar, och kör bara när det är lite trafik och ljust ute. De kör lugnt, kanske lite för försiktigt ibland. Några har självmant slutat köra bil, fast då uppstår ju problemet med transporter. Staten är snål med färdtjänst om man inte kan uppvisa något handikapp.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Just den varianten är ganska vanlig å de är samtidigt lite farligt.. De kommer nya trafik regler som många missar för just med den attityden. .
Det är nog inte många som känner till alla trafikregler, men man klarar sig rätt bra med grundläggande kunskaper och gott omdöme. De regler som kommit till de senaste 40 åren är inget jag känner till. Hur informeras allmänheten om dessa regler?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är nog inte många som känner till alla trafikregler, men man klarar sig rätt bra med grundläggande kunskaper och gott omdöme. De regler som kommit till de senaste 40 åren är inget jag känner till. Hur informeras allmänheten om dessa regler?
Det är ens skyldighet att ta reda på själv... Är inge som kommer som ett sms till dig..
Skadar inte kolla transportstyrelsen.se där finns lite..En körskola kan även upplysa vad som är nytt. .

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Handlar inte om körvana utan nonchalans mot andra trafikanter. . Finns inga poliser ute på gatorna... Lättare å hitta en fyrklöver än polis i trafiken... Me andra ord kan folk köra å bryta mot alla trafikregler utan att bli haffade..

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har C-kort som ska förnyas var femte år, och då behöver jag gå igenom en läkarkontroll. Tycker det är skitnajs och vettigt. Borde vara åtminstone var tionde år för A och B, tycker jag. Bara att få veta att du faktist ser bra är rätt smart.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har C-kort som ska förnyas var femte år, och då behöver jag gå igenom en läkarkontroll. Tycker det är skitnajs och vettigt. Borde vara åtminstone var tionde år för A och B, tycker jag. Bara att få veta att du faktist ser bra är rätt smart.
Möjligen syntest. Det är nog ytterst få trafikolyckor som orsakas av medicinska problem. Och ser men inte andra bilar lär man inte hitta sin egen på parkeringen heller... Jag är säker på att de flesta olyckor orsakas av slarv, misstag, nonchalans, dumhet, övermod, droger, rattfylla och annat som inte kommer upptäckas vid en läkarundersökning.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Högre krav kommer nog ge fler motorcyklister och mer frihet for kollektivet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag fick en broshyr och ett presentkort på ett syntest på bilprovningen för något år sedan.

Av en ~20 åring med cocacola bottnar till glasögon och krokigt paralellstag emellan ögonen...

Okej, jag kan inte titta i två väderstreck samtidigt som han kunde, men jag tror jag skulle märka om jag hade för dålig syn för att köra bil utan glasögon, för jag frågade var gränsen gick senast jag gjorde syntest, och läser man inte den raden då är man fan rejält synskadad

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Högre krav kommer nog ge fler motorcyklister och mer frihet for kollektivet.
Högre krav på, och kunnande hos, individen leder till en säkrare trafikmiljö med färre olyckor, vilket i sin tur dels gör att vi sticker ut mindre och går mer under radarn, och dels håller bort tvingande elektroniska överrockar, tex ISA, maxeffektsregler, vägar med MC-förbud osv. Vi får högre frihet med högre krav med andra ord.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vad menas med äldre i denna tråd? Inte över 30 väl? Det är ju ur ett barns perspektiv.

Av totalt 28 omkomna var 10 personer 40 år eller äldre. 18 personer var under 40 år.
50 år eller äldre, totalt 9 personer. 19 personer var under 50 år.
60 år eller äldre, totalt 4 personer. 24 personer var under 60 år.
70 år eller äldre, totalt 2 personer. 26 personer var under 70 år.

Det framgår inte vilka som var vållande till olyckorna eller om det var 50/50 om de inblandade hade rätt körkortsbehörighet, villkor glasögon, droger eller alkohol i blodet, för mycket eller för lite mediciner i kroppen, psykisk obalans, defekta fordon osv.
I olika medier anges ofta väglaget som orsak till olyckan, då gäller det bilolyckor. Vi som har körkort vet att det är vårt ansvar att anpassa hastigheten efter väglag, sikt och olika risker.

På 80-talet var unga killar med bakåtvänd keps överrepresenterade i bilolyckor. Idag ser man sällan bakåtvända kepsar tack och lov.
Så vad menas med äldre i denna tråd?
80+ förmodligen. Dessa är de säkraste förarna då de inte ens förekommer i statistiken.

D6227C43-48CE-4221-82F5-EB9E9D3C5E81.jpeg
Min doktor vid senaste besöket:
-... för du är ju fortfarande ung.
-Vad sa du?
-Ja du är ju fortfarande ung.

På Vårdcentralen alltså, inget jäkla äldreboende om ts trodde det.

Fast ts har väl redan tappat intresset efter lite vevande mot våra äldre.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Så vad menas med äldre i denna tråd?
80+ förmodligen. Dessa är de säkraste förarna då de inte ens förekommer i statistiken.

View attachment 475417
Min doktor vid senaste besöket:
-... för du är ju fortfarande ung.
-Vad sa du?
-Ja du är ju fortfarande ung.

På Vårdcentralen alltså, inget jäkla äldreboende om ts trodde det.

Fast ts har väl redan tappat intresset efter lite vevande mot våra äldre

...å det citatet är 15 år gammalt nu, så i dagsläget är det väl 90-åringar som skall betraktas som "äldre".
Det var bättre förr.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
589D8291-3026-4E4B-9917-2734BC0B9DFD.png
Benidorm ett paradis för engelska pensionärer i övre medelåldern.
Tandem-permobiler överallt. Verkade lättraggat.
I’ll be back. :)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Högre krav på, och kunnande hos, individen leder till en säkrare trafikmiljö med färre olyckor, vilket i sin tur dels gör att vi sticker ut mindre och går mer under radarn, och dels håller bort tvingande elektroniska överrockar, tex ISA, maxeffektsregler, vägar med MC-förbud osv. Vi får högre frihet med högre krav med andra ord.
Det blir högre frihet för de som uppfyller de höga kraven. De som sållas bort i testerna upplever nog att de får mindre frihet.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Mina tvingande läkarundersökningar kollar jumer än synen. Så det finns ju en chans att andra fel som kan bli farliga i trafiken upptäcks.
Frågan är väl om läkarna vågar rekommendera indragning av körkort till transportstyrelsen.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin