Ja, dom är farlig gamlingarna...Av totalt 28 omkomna var 10 personer 40 år eller äldre. 18 personer var under 40 år.
Sen ska man minnas att det är 21årgångar under 40 år som har körkort, och det är 50-60 (minskande) årgångar över.....
Ja, dom är farlig gamlingarna...Av totalt 28 omkomna var 10 personer 40 år eller äldre. 18 personer var under 40 år.
Det är nog inte många som känner till alla trafikregler, men man klarar sig rätt bra med grundläggande kunskaper och gott omdöme. De regler som kommit till de senaste 40 åren är inget jag känner till. Hur informeras allmänheten om dessa regler?Just den varianten är ganska vanlig å de är samtidigt lite farligt.. De kommer nya trafik regler som många missar för just med den attityden. .
Det är ens skyldighet att ta reda på själv... Är inge som kommer som ett sms till dig..Det är nog inte många som känner till alla trafikregler, men man klarar sig rätt bra med grundläggande kunskaper och gott omdöme. De regler som kommit till de senaste 40 åren är inget jag känner till. Hur informeras allmänheten om dessa regler?
Dagens taxichaffisar har väl mest körvana från Bagdad o Mogadishu - åtminstone här i GöteborgHade körvana varit en tongivande parameter för hur bra man kör hade man inte blivit irriterad på taxichaufförers irrationella beteende lika ofta.
Möjligen syntest. Det är nog ytterst få trafikolyckor som orsakas av medicinska problem. Och ser men inte andra bilar lär man inte hitta sin egen på parkeringen heller... Jag är säker på att de flesta olyckor orsakas av slarv, misstag, nonchalans, dumhet, övermod, droger, rattfylla och annat som inte kommer upptäckas vid en läkarundersökning.Jag har C-kort som ska förnyas var femte år, och då behöver jag gå igenom en läkarkontroll. Tycker det är skitnajs och vettigt. Borde vara åtminstone var tionde år för A och B, tycker jag. Bara att få veta att du faktist ser bra är rätt smart.
Högre krav på, och kunnande hos, individen leder till en säkrare trafikmiljö med färre olyckor, vilket i sin tur dels gör att vi sticker ut mindre och går mer under radarn, och dels håller bort tvingande elektroniska överrockar, tex ISA, maxeffektsregler, vägar med MC-förbud osv. Vi får högre frihet med högre krav med andra ord.Högre krav kommer nog ge fler motorcyklister och mer frihet for kollektivet.
Så vad menas med äldre i denna tråd?Vad menas med äldre i denna tråd? Inte över 30 väl? Det är ju ur ett barns perspektiv.
Av totalt 28 omkomna var 10 personer 40 år eller äldre. 18 personer var under 40 år.
50 år eller äldre, totalt 9 personer. 19 personer var under 50 år.
60 år eller äldre, totalt 4 personer. 24 personer var under 60 år.
70 år eller äldre, totalt 2 personer. 26 personer var under 70 år.
Det framgår inte vilka som var vållande till olyckorna eller om det var 50/50 om de inblandade hade rätt körkortsbehörighet, villkor glasögon, droger eller alkohol i blodet, för mycket eller för lite mediciner i kroppen, psykisk obalans, defekta fordon osv.
I olika medier anges ofta väglaget som orsak till olyckan, då gäller det bilolyckor. Vi som har körkort vet att det är vårt ansvar att anpassa hastigheten efter väglag, sikt och olika risker.
På 80-talet var unga killar med bakåtvänd keps överrepresenterade i bilolyckor. Idag ser man sällan bakåtvända kepsar tack och lov.
Så vad menas med äldre i denna tråd?
80+ förmodligen. Dessa är de säkraste förarna då de inte ens förekommer i statistiken.
View attachment 475417
Min doktor vid senaste besöket:
-... för du är ju fortfarande ung.
-Vad sa du?
-Ja du är ju fortfarande ung.
På Vårdcentralen alltså, inget jäkla äldreboende om ts trodde det.
Fast ts har väl redan tappat intresset efter lite vevande mot våra äldre
..och ju förr desto äldre.Det var bättre förr.
Det blir högre frihet för de som uppfyller de höga kraven. De som sållas bort i testerna upplever nog att de får mindre frihet.Högre krav på, och kunnande hos, individen leder till en säkrare trafikmiljö med färre olyckor, vilket i sin tur dels gör att vi sticker ut mindre och går mer under radarn, och dels håller bort tvingande elektroniska överrockar, tex ISA, maxeffektsregler, vägar med MC-förbud osv. Vi får högre frihet med högre krav med andra ord.
Statistik är svårt. De 27000 som gjorde testet kanske var de som hade problem med synen redan innan, siffran 11% kan därmed vara missvisande.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |