Äldre personer i olyckor och statistik

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Myndigheterna tänker så här: de som kör utan körkort, de som kör drogpåverkade, de kriminella, de kan man inte göra något åt för de struntar i lagar och regler. Så då riktar man in sig på oss laglydiga, och skapar nya regler och lagar som vi ska rätta oss efter. Sänkt hastighet, fler fartkameror är konceptet.

För fartkameror tar ju alla som är kriminella, saknar körkort och kör drogpåverkade....
Eller inte...

Men stålar får dom in! Från tant Agda som är sen till bingon och inte riktigt hinner få ner farten till 70 exakt vid skylten där kameran mäter....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bra skrivet, jag hade turen att det saknades mitträcke då vägskadorna fick GSX:en att tokvobbla.

Då jag körde till Sundsvall var det en sträcka jag låg i ca 80 km/h trots 90 eller 100 hastighetsbegränsning sen blir vägen slät och fin men då sänks hastighetsbegränsningen till 80 km/h och då kändes det betydligt säkrare att köra ca 110 km/h trots att trakikverket inte anser detta.
Du ligger tyvärr kvar i Trafiksäkerhetsverkets tänkande. :7peta
Det är borta nu med Noll Vision att undvika olyckor. :fakta
Olyckor får ske bara konsekvensen inte betyder död eller allvarlig skada, Noll Vision. Det går att räkna på hastigheten man kan krocka för bilister med ett skyddande skal, men för oss oskyddade trafikanter är det slumpen. Räcken räddar bilisters liv på motorcyklisters bekostnad.
Jag anpassar också min hastighet efter eget omdöme, med hänsyn till risken för böter, men mest för min egen säkerhet. Flyger under radarn och sänker hastigheten vid kamerorna som tar den enda viktiga regeln i Noll Vision, hastigheten.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
…Det går att räkna på hastigheten man kan krocka för bilister med ett skyddande skal, men för oss oskyddade trafikanter är det slumpen…
Nej, nej - jag kan glädja Dig att TrV för några år sedan räknade just på krockvåldskurvor även för oss motorcyklister. Helst skulle maximal hastighet för oss på två hjul vara 60 km/h för att vi skulle klara en kollision (naturligtvis gäller detta där mötesolyckor inte är möjliga).

Jag vet att detta ”vetenskapliga faktum” framförts i diskussioner angående framtida trafiksäkerhet och att det lyfts fram i diverse internationella sammanhang.

Än har det gått att förfäkta - det vore naturligtvis direkt förödande att skapa ännu större hastighetsskillnader i vårt trafikflöde och påkörningsolyckorna skulle sannolikt få statistiken över döda/svårt skadade att skjuta i höjden.

En liten artikel i ämnet krockvåld och motorcyklister: https://www.svmc.se/smc/trafik-och-...et/finns-nagon-saker-hastighet-pa-motorcykel/

Det kan ju vara nyttig info för Dig så att Du kan sova gott - inom Noll Vision vet man alltid att räkna på exakt alla fall som kan uppkomma i vår trafikmiljö?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, nej - jag kan glädja Dig att TrV för några år sedan räknade just på krockvåldskurvor även för oss motorcyklister. Helst skulle maximal hastighet för oss på två hjul vara 60 km/h för att vi skulle klara en kollision (naturligtvis gäller detta där mötesolyckor inte är möjliga).

Jag vet att detta ”vetenskapliga faktum” framförts i diskussioner angående framtida trafiksäkerhet och att det lyfts fram i diverse internationella sammanhang.

Än har det gått att förfäkta - det vore naturligtvis direkt förödande att skapa ännu större hastighetsskillnader i vårt trafikflöde och påkörningsolyckorna skulle sannolikt få statistiken över döda/svårt skadade att skjuta i höjden.

En liten artikel i ämnet krockvåld och motorcyklister: https://www.svmc.se/smc/trafik-och-...et/finns-nagon-saker-hastighet-pa-motorcykel/

Det kan ju vara nyttig info för Dig så att Du kan sova gott - inom Noll Vision vet man alltid att räkna på exakt alla fall som kan uppkomma i vår trafikmiljö?
Jo, jag har läst att det räcker med 60 för att riskera att dö i räcken... 30 in i en gatlykta kan döda en moppedist också...
Hastighetskillnader är inga problem med Noll Vision, för annars skulle juh både Epa och moppebilar vara förbjudna. :fakta :crash
Nu kommer det väl att dröja 10 - 15 år innan allt är digitalt så jag får väl som bäst 50 - 55 år som motorcyklist innan jag slutar köra...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
För fartkameror tar ju alla som är kriminella, saknar körkort och kör drogpåverkade....
Eller inte...

Men stålar får dom in! Från tant Agda som är sen till bingon och inte riktigt hinner få ner farten till 70 exakt vid skylten där kameran mäter....
Det är problemet. Pundarna saknar körkort, fast adress och inkomst, så vad ska rättsapparaten göra åt dem? Just det - ingenting. "Agda" däremot kan man lätt bestraffa. Ser bra ut i statistiken också. Nolltolerans mot "Agda", stor tolerans mot buset.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Egna erfarenheter:
30 år hojlös. Precis som med trampcykel. Har man en gång lärt sig kan man det. Inga problem att börja igen. Trots att hojarna numera har växeln på fel sida. Att moderna hojar har blinkers är största problemet.
När jag efter 20 år skulle uppgradera med E, visade det sig att teorin var väldigt annorlunda.
Mycket som ändrats i lagstiftningen. Myndigheterna är inte bra på att informera om ändrade regler. Utom förstås vid högertrafikomläggningen.

Har man lärt sig det så kan man det, men det betyder inte att man fortfarande är lika bra chaufför som man en gång var och som man gärna själv tror man fortfarande är.

Det man tappar tydligast är körkänslan, känslan för var man har hojens balans, hur bra grepp man har den tappar man och den tar tid att få tillbaka och jag tror inte ens att man som äldre kan få samma känsla som en ung person.
Man kan kompensera det med ren teknik i hur man kör hoj och man kan kompensera med större erfarenhet av att bedöma hur övriga förare runt om agerar.

Och när det väl går åt skogen är en gammal kropp inte lika smidig och stark som en ung kropp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fick en broshyr och ett presentkort på ett syntest på bilprovningen för något år sedan.

Av en ~20 åring med cocacola bottnar till glasögon och krokigt paralellstag emellan ögonen...

Okej, jag kan inte titta i två väderstreck samtidigt som han kunde, men jag tror jag skulle märka om jag hade för dålig syn för att köra bil utan glasögon, för jag frågade var gränsen gick senast jag gjorde syntest, och läser man inte den raden då är man fan rejält synskadad
Den gränsen för när man måste ha glasögon när man kör är extremt väl tilltagen, och jag tycker man är halvblind vid den gränsen, och det säger jag som ännu mer halvblind.
Man bör definitivt börja använda glasögon när man kör innan lagen kräver det enligt min åsikt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För fartkameror tar ju alla som är kriminella, saknar körkort och kör drogpåverkade....
Eller inte...

Men stålar får dom in! Från tant Agda som är sen till bingon och inte riktigt hinner få ner farten till 70 exakt vid skylten där kameran mäter....

Ja, fy fan vilka idiotiska kameraplaceringar dom har där söder om Umeå, man kommer på E4an i 90 och så kommer det en kameraskylt, sedan pang en 60-skylt och 20 meter bakom den en kamera så man tvingas tvärnita om det är mörkt och kanske möte så att man inte ser kameran i god tid.

Verkligen trafiksäkert...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, fy fan vilka idiotiska kameraplaceringar dom har där söder om Umeå, man kommer på E4an i 90 och så kommer det en kameraskylt, sedan pang en 60-skylt och 20 meter bakom den en kamera så man tvingas tvärnita om det är mörkt och kanske möte så att man inte ser kameran i god tid.

Verkligen trafiksäkert...

En bekant tog ett självporträtt på en mindre väg, på bilden syns baksidan av hastighetsskylten, så det är typ 10m in på den nya hastigheten dom mäter.

Jag har en kamera utanför mig, och man hör tydligt hur bilarna idiotbromsar, växlar ner och gasar på, bullret har ökat avsevärt hos mig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, fy fan vilka idiotiska kameraplaceringar dom har där söder om Umeå, man kommer på E4an i 90 och så kommer det en kameraskylt, sedan pang en 60-skylt och 20 meter bakom den en kamera så man tvingas tvärnita om det är mörkt och kanske möte så att man inte ser kameran i god tid.

Verkligen trafiksäkert...
Och miljövänligt, Tragikvärket har en extrem förkärlek för att alltid sätta kameror i botten på svackor, så att man måste bromsa ner i nedförsbacken och sen gasa järnet uppför, istället för att bygga lite överskott och rulla uppför. Det är ju nästan så att man skulle bussa MP och Greta på dom.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Och miljövänligt, Tragikvärket har en extrem förkärlek för att alltid sätta kameror i botten på svackor, så att man måste bromsa ner i nedförsbacken och sen gasa järnet uppför, istället för att bygga lite överskott och rulla uppför. Det är ju nästan så att man skulle bussa MP och Greta på dom.
Det där är uppenbart korkat men de som fattar besluten verkar tyvärr inte alltid ha förmågan att väga in övergripande och långsiktig smidighet o funktion när de fokuserar på sitt mål...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, fy fan vilka idiotiska kameraplaceringar dom har där söder om Umeå, man kommer på E4an i 90 och så kommer det en kameraskylt, sedan pang en 60-skylt och 20 meter bakom den en kamera så man tvingas tvärnita om det är mörkt och kanske möte så att man inte ser kameran i god tid.

Verkligen trafiksäkert...
Kamerorna måste vara ett stort misslyckande. Om det på en sträcka av två mil sitter tre fartkameror så innebär det att man kör lagligt ca 3×100 meter, resten av sträckan kör man som vanligt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och miljövänligt, Tragikvärket har en extrem förkärlek för att alltid sätta kameror i botten på svackor, så att man måste bromsa ner i nedförsbacken och sen gasa järnet uppför, istället för att bygga lite överskott och rulla uppför. Det är ju nästan så att man skulle bussa MP och Greta på dom.

Det är alltid dom sämsta bilarna också, volvo 240's som drar mer olja än bensin vid acceleration...

Eller som en lokal A-traktor formulerade på bakrutedekalen:
"Det är en hybrid, den bränner både olja och bensin"
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top