Som sagt har vi redan lagar och regler. Det viktiga är få folk att förstå varför dom ska följa dom. Varför går inte normalt folk och skjuter varandra, eller gör bryt hos grannen? Men att sicksacka i 70 genom ett villaområde med snoken i mobilen, det tycker samma person är helt ok. Alla dom tre sakerna är lika olagliga, och det är lika låg risk att bli gripen och straffad. Varför? För att den handlar om förståelse, moral och acceptans i samhället. Kan man få folk att förstå att det är lika fel att bete sig som idioter i trafiken, och följa dom lagar som finns, så behövs det varken mer övervakning eller hårdare lagar. Men eftersom folk inte gör det så växer det upp vägbulor fortare än maskrosor och mer och mer elektroniska bojor.
Bra sammanfattat, inom juridiken tangerar Din beskrivning begreppet ”allmänna rättsmedvetandet”, d v s vad allmänheten i stort uppfattar som okey respektive inte okey inom samhället.
Alla dessa stora kampanjer vi kan observera från tid till annan (typ Håll Sverige Rent, PantaMera, trafikinfo) har just detta som syfte - att påverka det allmänna rättsmedvetandet. Det är väl känt att när lagstiftningen avviker från det allmänna rättsmedvetandet blir det problem med efterlevnaden.
Och här har TrV särskilt stora bekymmer när det gäller hastigheten. Mitt hemmalän fick precis den tveksamma äran att inneha titeln för Svea rikes sämsta vägnät. 7 km från mitt hem körde en motorcyklist ihjäl sig på E4 i sommar, samma dag kom det upp skyltar som varnar för vägskador och -bulor. Sannolikt studsade motorcyklisten på tjälbulorna, tappade kontrollen och flög in i mitträcket där döden väntade, en tragedi i sig. Samtidigt hittar vi åtskilliga mil där hastighetsbegränsningen är irrelevant låg på grund av att mitträcke saknas. I det allmännas ögon skiter man i att hålla vägarna i anständigt skick utan vill i stället sänka hastigheten för att därigenom kompensera för det bristande vägunderhållet. Det är inte någon bra förutsättning för att skapa trafiksäkerhetskultur. Inte bra alls.
När TrV sedan går ut och uppmanar Polisen att fokusera på ringa hastighetsöverträdelser (5-10 km/h) tar man sig för pannan - tala om att skapa en perfekt storm för myndighetsförakt. Det är i ljuset av denna situation som Din analys blir klockren - det handlar om att motorcyklisterna måsta tänka själva när det gäller att bedöma vad som är en rimlig hastighet ur strikt säkerhetssynpunkt - det handlar ju om vårt liv och vår hälsa. Här är körkortskraven inträdesbiljetten, resten handlar om mc-kollektivets värderingar, förarens erfarenhet och eventuell fortbildning. Tyvärr finns i nuläget ingen bra metod för att nå de som kör utan körkort, de är klart överrepresenterade i olycksstatistiken men nästan omöjliga att identifiera och påverka.
Så det ”vuxna” sättet att agera är som Du säger - kör snyggt, se till att inte köra fortare än att vi kan hantera även det oväntade och flyg under radarn, d v s exponera inte i onödan eventuella överträdelser för samhälle och myndigheter. Vad som sedan borde ske är att myndigheten satsar mer på underhåll, ser till att åtgärda problem innan olyckan är ett faktum och harmoniserar sin uppfattning om hastighet utifrån reella förhållanden. Där är vi dock inte ännu.
Mina 2p