Markus skrev:
Han presenterar i alla fall en siffra - bra eller dålig - det är mer än vad någon etablerad svensk politiker klarat av. Tror de inte folk undrar eller?
Finns det ingen som säger emot Hagen i Norge då? i så fall har de inget bra klimat där heller.
Visst är det en bra siffra! Speciellt om man tänker på att ca 3500-3800 normänn gifter sig med en utänning varje år! Dem har tydligen ett liknande problem i Danmark varför en del dansk/svensak par tvingas bo på vår sida Sundet.
Finns givetvis folk som säger emot men eftersom invandrarfientligheten är mer utbedd i Norge så är det ju politiker som gör det alltför intensivt, speciellt när det är så jämnt mellan blocken.
Dessutom är det lite grand så att det knappast hjälper att säga emot eftersom folk hör det dem vill höra och rationaliserar bort det som inte passar med ens egna önsknignar om hur världen skall vara. Detta sista gäller givetvis mig också!! Trots allt tror jag att det är mer känslor än kunskap som styr en debatt om invandring.
Två andra reflektioner från Norge: ca 20 % röstar på Carl i Hagen, som helt klart är en skicklig politiker (om det nu är en komplimang eller inte är jag osäker på!). Det lite roliga är att vid valanalysen efter valet för två år sedan visade det sig att det var mindre än 2% av akademikerna som stöttade honom.
troligen p.g.a. den mindre fria debatten bland dem!
vidare ett av hans knep är att säga att det kommer ca 16000 invandrare varje år till Norge, vilket är sant. För att i nästa mening, där han då pekar på något mer eller mindre allvarligt problem med invandringen, bytat ut ordet invandrare mot ex muslimer. Vilket får okritiska personer att tro att det är 16000 muslimer, vilket är LÅNGT från sanningen! Fast han ljuger ju inte...
Otroligt effektivt sätt att få personer att dra de slutsatser men önskar och ändå hålla dörren öppen för "Det har jag inte sagt!" Politikens konst.
De största grupperna till Norge är engelsmän, svenskar och danskar, generellt med god utbildning så invadringen är inte en belastning för Norge eftersom de har ett för begränsat utbildnignssystem för att förse landet med kvalificerat utbildat folk. Plus at de flesta kyparna är svenskar tydligen. Tusan att de utnyttjar oss för sin egen slöhet. Trots det så har man alltså en starkt negativ syn på invadring. Fast normänn är ju ett konstigt folk.