Är bilprovningen något man ska ha kvar?

Är bilprovningen något man ska ha kvar?


  • Antal röstningar
    0

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Svara helt så seriöst det går. Jo visst finns det nitiska personer inom detta yrke men de finns i alla andra yrken också. Visst har de tyvärr monopol på detta men om den inte fanns vågar man lita på verkstäderna? Somliga har kanske tummen mitt i handen eller är hobbymekar. Det är trots allt din egen säkerhet det gäller oftast. Kom gärna med synpunkter om de har hittat fel ni kanske inte har tänkt på eller om de bara är ute efter att underkänna ert fordon. Kom med både ris och ros
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om vi inte hade Bilprovningen så skulle ju polisen med sina redan små resurser vara tvungna att göra betydligt fler flygande besiktningar och det är väl knappast bra ur synvinkeln att vi alla vill ha färre rattfyllon och hojtjuvar.

Det kostar ju inte direkt mycket att besikta, dessutom blir det ju färre och färre besiktningar för nya fordon, jag tror att jag inte behöver besikta på fyra år. Det är väl bara fighters och turbobyggen som är ovän med Bilprovningen.
 

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
EBS skrev:
Sverige är väl det enda land som har bilprovning som jag har förstått det?
Citat från den gamla tråden


Dom flesta länder har såvitt jag vet bilprovning av något slag men att man besiktigar sitt fordon hos en auktoriserad verkstad och skickar in pappret till landets vägverk.

Jag tycker att Sverige ska släppa på monopolet för bilprovning och låta auktoriserade verkstäder sköta besiktingen. Men helt klart ska någon form av bilprovning vara kvar. Trafiksäkerheten är viktig.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Som gammelbilsförare så tycker jag nog allt att det är en rätt ok instans.
Visst har man råkat ut för labila besiktningsmän som jävlas eller gör ett skitjobb.
Men det gör man överallt, jag har långt mer bra erfarenheter av SBP än dåliga iaf.
Skulle jag vara tvungen att lämna in bilen på en verkstad för att få den godkänd årligen skulle mitt bil/hojägande öka med X antal kronor per år.
Eller ja det behöver kanske inte bli så, men jag tror nog att verkstaden som gör kontrollen blir bra sugna på att byta prylar för att godkänna fordonet.
Har svårt att tro att dom släpper iväg ett fordon och låter en hemmapulare som jag tex fixa det hemma och sedan kommer tillbaka för kontroll.
Men har man ett nyare fordon som man lämnar in för service pga att garantier osv ska gälla så borde det väl funka med en extra koll som motsvarar SBP:s koll.
Men jag tycker absolut inte att man ska lägga ansvaret enbart i händerna på verkstäder, låter som ett ypperligt tillfälle för verkstaden att tjäna ngr extra slantar genom att slå ner på saker som kanske gynnar verkstaden mer än trafiksäkerheten.
//Tobbe
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Efter att ha sett vad som folk åker runt i där på MTV:s Pimp My Ride så är jag väldigt glad att vi har bilprovningen!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vad är alternativen? Ingen bilprovning alls? Privata verkstäder?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
[Akryl]*Amid skrev:
Efter att ha sett vad som folk åker runt i där på MTV:s Pimp My Ride så är jag väldigt glad att vi har bilprovningen!
Räcker att kolla på bilprovningen här i växjö, dom har en tavla med skräckexempel på vad folk åkt omkring med för defekta delar på sina vagnar.
Jisses, man tror inte det är möjligt.
Folk som limmar dit skruvskallar när man monterar dragkrok, åker med fjädrar som är av flera varv, p-ändar som bara genom guds barmhärtighet håller ihop osv osv.
Det är bara att inse, folk MÅSTE ha ngnstans att kolla sina bilar.
Mitt X bil är ett sådant exempel, hon åkte omkring och bromsade med stålet på bakbeläggen mot skivorna.
Alla som hört hur det låter vet att det missar man inte, när jag kom tillbaka efter att jag lånat hennes bil så frågade jag hur i hela friden hon kunde åka omkring i bilen när den lät som den gjorde utan att säga ngt?!
Hennes svar blev: Är det ngt konstigt med bilen? :va
vad ska man svara då? :huvet :huvet
//Tobbe
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ft skrev:
Vad är alternativen? Ingen bilprovning alls? Privata verkstäder?

Ungefär så kan det bli. Verkstäderna bestämmer vad du måste byta punkt slut! Men vem vet om 10 år?
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Litar inte på dem och tycker att de är ett skräckexempel på hur man inte sköter ett serviceföretag (men de har ju monopol så)... men jag litar fan så mycket mer på SBP än på att bilbånkarna skall ta över ansvaret!
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Jag anser att bilprovningen är bra!

Jag betalar gärna 600:-/år för att minska risken att jag blir påkörd av någon mindre samvetsgrann person som kör runt i ett fordon utan bromsar.

Att de sedan är mindre förlåtande när man har de välljudande piporna på kan jag stå ut med.....
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
JohanL skrev:
Jag anser att bilprovningen är bra!

Jag betalar gärna 600:-/år för att minska risken att jag blir påkörd av någon mindre samvetsgrann person som kör runt i ett fordon utan bromsar.

Att de sedan är mindre förlåtande när man har de välljudande piporna på kan jag stå ut med.....

En person som kör en bil utan bromsar skiter nog i om bilprovningen säger bu eller bä.
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
EBS skrev:
En person som kör en bil utan bromsar skiter nog i om bilprovningen säger bu eller bä.

Ok, trodde du visste.... :rolleyes:
Om Bilprovningen dömt ut ett fordon så syns det i Vägverkets fordondatabas. Detta syns i Polisens dator om de gör en sökning på fordonet.

Men det handlar ju också om att göra de som är mindre kunniga om sitt fordon uppmärksamma på att det inte fungerar som det ska.

En person som kör en bil utan bromsar skiter nog i att besikta den....
 

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
tobbeviking skrev:
Det är bara att inse, folk MÅSTE ha ngnstans att kolla sina bilar.
Mitt X bil är ett sådant exempel, hon åkte omkring och bromsade med stålet på bakbeläggen mot skivorna.
Alla som hört hur det låter vet att det missar man inte, när jag kom tillbaka efter att jag lånat hennes bil så frågade jag hur i hela friden hon kunde åka omkring i bilen när den lät som den gjorde utan att säga ngt?!
Hennes svar blev: Är det ngt konstigt med bilen? :va
vad ska man svara då? :huvet :huvet
//Tobbe

Instämmer helt! :tummenupp
I mitt ex fall så var det en rostig ventilerad bromsskiva fram som orsakade att hela instrumentpanelen fick en amplitud på ca 5 - 7 cm och hela bilen drog väldigt snett om man bromsade på motorvägen. X:ets komentar var "ja det är ju lite vibrationer men det gör väl inget." Typ den går ju...
Sorgligt att somliga inte inser att det faktiskt måste kosta lite mer än soppa att ha bil. :kocko

Man kan ju alltid gnälla på besiktningsmän om men tänk då på att deras jobb är att hålla farliga fordon borta. Jag vill inte hitta ett tappat avgasrör i fullt nedlägg i en krök i alla fall.
Sen kanske jag inte direkt har samma motivation för buller och miljökrav. Det påverkar ju inte trafiksäkerheten direkt...

ps kanske onödigt tillägg men exets bil ovan var givetvis en Ford. Och av alla bilar jag någonsin kommer att äga ska ingen någonsin vara en ford för värre bilar finns inte. Vill du bli rik, öppna fordverkstad! :lol
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har större tilltro till SBP än verkstäder, vad kommer inte de att hitta som "måste" bytas?
Sen missas det säkert en del, har varit med om nybesiktad bil där hjullagret skar efter ca 5 mil, men lyckats få en 2:a på avsaknad av innerbackspegel (på en LandRover PU som vi lyft av taket på)...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
motardnisse skrev:
Ungefär så kan det bli. Verkstäderna bestämmer vad du måste byta punkt slut! Men vem vet om 10 år?

I USA är det verkstäderna som besiktar bilar årligen. De får byta lampor (och debitera dig för det) men är det större saker måste de konsultera dig först. Snacka om att det är läge att plantera fel på en icke felaktig bil bara för att få reparera den. Robert Ashberg skulle pinka på sig av lycka!!!

Svensk Bilprovning är nog rätt bra ändå, iaf opartisk.

<edit>Min förlänga hoj med sidewinder och öppen megafon besiktade jag i USA ståendes på släpet innan jag skull åka och tävla, inga problem.</edit>
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Iceman1975 skrev:
Litar INTE på bilprovningen!

Det är som ett lotteri!

Kan du motivera ditt svar lite? De som besiktar fordon har tyvärr en tidspress på sig vilket jag tycker är helt fel. Under denna tid så ska de försöka titta på allt. Då är det inte helt omöjligt att de missar just ett sånt fel ang hjullager enligt någon här! Iceman 1975 vem lagar din bil?
 

Twin Turbo

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ingen än...
Litar heller inte på bilprovningen.
Inte för att de missar saker (upptäcker själv vad som är fel på bilen) utan mest för att du underkänner bilar och ger ombesiktning för småsaker som de inte nämner för nästa bilägare som kör in. Såklart att de skall underkänna dåliga bromsar och allvarliga säkerhetsbrister, men när de börjar peta i streamers och annat (som bilen blivit godkänd med i flera år förut på annat besiktningsställe) så håller jag verkligen med om att det är ett riktigt lotteri. Beror helt på vilken besiktningsgubbe, var man besiktigar och vilket humör de är på om bilen skall gå igenom. Hatar sån översittarattityd och är verkligen inte för att sånt skall fortsätta. Om samma regler gäller för alla på alla stationer över hela landet så är det helt ok.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Twin Turbo skrev:
Om samma regler gäller för alla på alla stationer över hela landet så är det helt ok.

Men lixom... alla vet inte allt och kommer inte heller att göra det, trots alla regler. Har man ett typgodkänt fordon med alla moddar inskrivna och uppbackade är man ju grön. Fast det kostar ju att typa om fordonet... men är förmodligen bara 3% av ombyggnadskostnaden - i genomsnitt, typ. Sluta gnäll, ta kontakt med SFRO och gör det rätt istället.

Lixom. :D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
andersbrink skrev:
Men lixom... alla vet inte allt och kommer inte heller att göra det, trots alla regler. Har man ett typgodkänt fordon med alla moddar inskrivna och uppbackade är man ju grön. Fast det kostar ju att typa om fordonet... men är förmodligen bara 3% av ombyggnadskostnaden - i genomsnitt, typ. Sluta gnäll, ta kontakt med SFRO och gör det rätt istället.

Lixom. :D


Där har du rätt. En t.ex helfordonsgodkänd bil ska vara sådan som när den kom från fabriken! Men som jag sa i första inlägget det finns tyvärr nitiska personer i alla yrken om du inte förstod det (twin turbo). Om man tar t,ex buller på hojar. visst kan en del bli griniga för att deras hoj låter 105 Db. 105Db är rätt mkt. Gränsen 103Db tycker jag personligen är rätt bra istället för att ev sänka ner den till det som står t,ex i regbeviset eller hur? Tyvärr är de regler som besiktningsgubbarna går efter är det som vägverket har skrivit.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top