Är det dags att börja betala för att använda luftpumpen på bensinstationerna?

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tänkte sova när jag är död. Det blir ju typ gratis då.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man får en cykelpump och en digital lufttrycksmätare på Biltema för 150.- :tummenupp

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Köpte en sån. Den gillade inte att jag fyllde på (ökade från 2 till 2.5) alla fyra däcken på bilen i en följd, sen dess låter den konstigt och glappar som om något smälte i processen. Sen är det lite bök att den går på 12 V, måste jaga bilnycklar, sätta i tändning etc, en billig HÅLLBAR pump som går på 220 hade varit bättre

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har aldrig haft problem med att hitta luft på mackar där jag bott... Ja, de obemannade oräknade då. Däremot är jag lite fundersam över hur väl trycket stämmer överens med verkligheten.
(Jag har bott i Kalmar, Karlskrona, Vimmerby och Enköping så bara småstäder)

Raderad medlem 51742

Guest
Köpte en sån. Den gillade inte att jag fyllde på (ökade från 2 till 2.5) alla fyra däcken på bilen i en följd, sen dess låter den konstigt och glappar som om något smälte i processen. Sen är det lite bök att den går på 12 V, måste jaga bilnycklar, sätta i tändning etc, en billig HÅLLBAR pump som går på 220 hade varit bättre

Har precis samma erfarenhet av den modellen. Ska nog mer ses som en nödpump man har i bilen. Även om de där varianterna är rätt små så är det definitivt inget jag skulle vilja släpa runt på hojen för jämnan - särskilt inte när de funkar så dåligt. Då tror jag nog mer på idén att ha något rejälare i garaget, som du är inne på, men det löser ju inte problemet när man behöver fylla upp luft när man inte är hemma.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag kan relatera till ditt problem. Löste det med en liten biltemakompressor. Lätt värt den lilla peng för att slippa krångla med det efter man fått på sig alla kläder å sen stå i kö för något som ändå är trasigt. Att den sen kan användas till så mycket annat också gör det ju bara mer värt.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Går ändå inte att lita på deras luftklockor polarna fyllde på 2.2bar enligt deras mätare och när vi testade hemma va det över 3bar i hjulen.....

Raderad medlem 51742

Guest
Har aldrig haft problem med att hitta luft på mackar där jag bott... Ja, de obemannade oräknade då. Däremot är jag lite fundersam över hur väl trycket stämmer överens med verkligheten.
(Jag har bott i Kalmar, Karlskrona, Vimmerby och Enköping så bara småstäder)

Ja, det känns som att så fort man kommer utanför stan blir det lättare att hitta "riktiga" mackar med luft.

Om tryckmätaren stämmer har inte så stor betydelse för mig numera då jag har sensorer i däcken som visar däcktrycket (temperaturkompenserat) i färddatorn, utan det blir mer att jag kanske vet att jag skall fylla på 0,1 fram och 0,2 bak, men inte ens det duger ju pumparnas tryckmätare till ibland. Inte ovanligt att mätarnålen pekar dit den vill beroende på hur man vinklar mätaren.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
En del tar in sina tankar för att idioter snor de, inget är konstigt med det. Shell i Katrineholm har en bra station att fylla luft,,,, knappar in sitt tryck, börja fylla och ett pip talar om när det är klart.
Ett typiskt i-lands problem att detta skulle vara ett problem.

Raderad medlem 51742

Guest
En del tar in sina tankar för att idioter snor de, inget är konstigt med det. Shell i Katrineholm har en bra station att fylla luft,,,, knappar in sitt tryck, börja fylla och ett pip talar om när det är klart.
Ett typiskt i-lands problem att detta skulle vara ett problem.

Hade fler mackar haft den typen av pump hade det nog löst en stor del av problemet. Har noterat att de verkar vara rätt vanliga i Stockholmstrakten. I Göteborgsområdet känner jag bara till en mack (Shell Landvetter) som har den modellen och just den var trasig igår så det resulterade i att den bara släppte ut en massa luft.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag upplever ett liknande problem som dig CFr, förut kunde man alltid lita på att bensinmackarna verkligen hade välfungerande luftpumpar som man bara behövde ställa sig vid pumpskåpet och börja fylla på luft, idag får man ens vara glad om de har en fungerande papperskorg.

Upplever att det finns 2 typer:
Antingen den alltmer vanliga autopumpen som nu brukar ha ett tvivelaktigt munstycke som ej fastar på en ventil samt att det då och då är så att man måste gå in och hämta munstycket (vilket känns fånigt).
Eller den "äldre" pumpen som man lyfter till sitt fordon, där oftast den skumma utformningen av pumpmunstycket sabbar chanserna att fylla på luft i ett motorcykelhjul, lyckas man ändå trixa dit den brukar de var så uselt inställda att de enbart klarar av att fylla i ett halvt bar så att man måste ladda om och om igen.

Bensinmackarna verkar mer och mer enbart förvandlas till mataffärer, i framtiden får man väl vända sig någon annanstans för att tanka och fylla på luft (kanske som i en hel del afrikanska länder där alla går runt med plastflaskor med bensin plus att folk här då också börjar gå runt med luftpumpar)

Det brukar sägas att utveckling är bra, men utveckling av bensinmackar är riktigt usel.

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Problemet med slangvarianten är att många tror att slangen är töjbar och drar den tills skiten går av.
Problemet med luftklockan är att många tycker det är bra att plocka med den och sälja för några tusenlappar.
Problemet med maten är att det är enda sättet att gå runt, vilket många inte gör och därför har fått slå igen( där av alla automatpumpar och Time butiker).
Problemet med lönsamheten är butikernas marginal på bensinen.
Det var inte bättre förr men fan så mycket roligare för oss som jobbar i branschen.

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet med slangvarianten är att många tror att slangen är töjbar och drar den tills skiten går av.
Problemet med luftklockan är att många tycker det är bra att plocka med den och sälja för några tusenlappar.
Problemet med maten är att det är enda sättet att gå runt, vilket många inte gör och därför har fått slå igen( där av alla automatpumpar och Time butiker).
Problemet med lönsamheten är butikernas marginal på bensinen.
Det var inte bättre förr men fan så mycket roligare för oss som jobbar i branschen.

Ja, det känns ju rätt dumt att bensinstationerna skall ha så svårt att gå runt på det som borde vara deras kärnverksamhet - att tillhandahålla de tjänster och produkter som behövs för att hålla våra fordon rullande. Kan det vara så att höjda skatter på bränsle under årens lopp gjort att man tvingats sänka sina marginaler och ägna sig åt korv m.m. istället?

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Nej, det är inte skatternas fel att handlarna har det svårt att gå runt.
Sen har vi ju OKQ8 som fortsatt att jobba med just bilprodukter och verkar få det att fungera hyggligt.

Sen är det ganska roligt det här med att pumpa däck, är förmodligen den grejen folk är absolut mest noggranna med. Kollas mer lufttryck än olja, däckmönster osv:) många kunder kollar däcktrycket minst en gång i veckan, men olja gör ju verkstaden en gång om året:)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vad håller ni på med där nere på västkusten? Mackar där man får panta för att fylla luft? Aldrig sett eller råkat ut för här i kungliga hufvudstaden.

Raderad medlem 51742

Guest
Vad håller ni på med där nere på västkusten? Mackar där man får panta för att fylla luft? Aldrig sett eller råkat ut för här i kungliga hufvudstaden.

Kanske har det slumpat sig så att mackar i Stockholmstrakten börjat använda de där automatiska pumparna som lösning på problemet med stölder och sen har andra mackar i området tagit efter. I Göteborg har motsvarande spridning av lösning på problemet skett, men med pantsystemet istället. Resultatet: i Göteborg kan man knappt fylla på luft någonstans utan att lämna körkortet i pant. I Stockholm finns de automatiska pumparna på många ställen. På landsbygden funkar det som det alltid har gjort (bortsett från att många mackar slagit igen) för där har man inte samma problem med stölder och vandalisering. Bara en teori...

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Mej veteligt bjuder inga bensinstationer på bensinen om jag bara tankar en liter (men det är ju så lite ju....).
Inte heller bjuder de på spolarvätskan de har brevid soppapumparna.
Att komprimera luft är inte gratis så jag skulle inte knorra för mycket om de ville ha några spänn för det..

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Eller så har man täta däck.. har inte pumpat mina däck på 2 år.. dom håller trycket. Bil och mc.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Gah! Betala för luftpumpen!!111 Då får dom ta mig fan sänka priset på kaffet och allt annat som är 10-20% dyrare än i vanliga handeln!

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom