Är det dags för mig att skenförsäkra?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Nä nu ger jag upp. Efter en sådan här tråd kan man lika bra lägga sig ner och titta på hur blommor växer, för det ger klart mer respons/effekt/stimuli än att ens FÖRSÖKA komma på hur man skall förklara en gång för alla hur saker och ting fungerar.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
BlueNote skrev:
Är det så gällande alla försäkringar? Låter jävligt konstigt. I de försäkringskontrakt jag har läst är det inte förbjudet för andra att köra hojen. Så är det nog inte med många andra heller.. och varför skulle det vara det med just hojar? Man försäkrar hojen och INTE han som kör den.

ja instämmer, om han nu inte får låta nån annan köra hojen så är det ju ingen mening att försäkra den alls egentligen. Om han inte skulle få ut nått, det är ju bara att skriv att olyckan inträffade med ägaren i så fall....så gör väl dom alldra flesta...... :confused:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Miss_Orchidee skrev:
ja instämmer, om han nu inte får låta nån annan köra hojen så är det ju ingen mening att försäkra den alls egentligen. Om han inte skulle få ut nått, det är ju bara att skriv att olyckan inträffade med ägaren i så fall....så gör väl dom alldra flesta...... :confused:

Tvivlar på att folk i allmänhet vågar göra så. Då blir det bedrägeri och fängelse.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Miss_Orchidee skrev:

"Skriva att olyckan inträffade med ägaren...?"

Tja, hoppas att man kan gå därifrån i så fall. Lite tufft svara på försäkringsbolagets frågor om var din rullstol kom ifrån...

Gör nu så att du återvänder till sidan 1, och läser hela tråden en gång till.

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
En liten paralell, men som ändå visar på hur jobbiga f-bolagen kan vara...

En tjejkompis kille kraschade med sin hoj där det låg oljegrus i en kurva, high-sideade och ådrog sig ordentliga skador för ca 3-4 år sen. Han krossade båda hälarna vid nedslaget samt fick flera andra frakturer. Hojen var inte värd så mkr så den var bara halvförsäkrad, men det är det som det här härör till. Utan till hans problem med att få ut ersättning för sina egna skador.

Han har gått till 6 olika läkare, som hans försäkringsbolag rekommenderat, för att de ska kunna bekräfta att de skador han har kommer från just den olyckan. Alla sa samma sak, att han fick dem då. Även andra läkare, rehabiliterare och kiropraktorer säger samma sak. Men bolaget säger att han måste ha fått skadorna nån gång tidigare i livet.
Han har aldrig råkat ut för nåt liknande tidigare i olycksväg, så det är alltså omöjligt att han kan ha fått dem tidigare. Det spelar ingen roll för f-bolaget, de kommer inte betala ut nån ersättning. Kompisen har fått lägga ut flera tio tusentals kronor på läkarbesök under åren men kommer alltså inte få nån ersättning.
Och då hade han, som sagt, gått till de läkare som han f-bolag rekommenderat att han skulle gå till.

Där är ett av många exempel på att intyg om diverse saker inte betyder ett smack i försäkringsbolagens ögon!!
Men visst, kör på med att det räcker med ett simpelt kvitto för att ni ska få ut pengar på den hoj ni kraschat (och äger) men står i pappas namn för att få en billigare försäkring... :kocko

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Miss_Orchidee skrev:

Du har uppenbarligen inte förstått mycket om hur saker och ting fungerar, tror du att försäkringsbolag är dumma i huvudet?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Freppa skrev:
Nä nu ger jag upp. Efter en sådan här tråd kan man lika bra lägga sig ner och titta på hur blommor växer, för det ger klart mer respons/effekt/stimuli än att ens FÖRSÖKA komma på hur man skall förklara en gång för alla hur saker och ting fungerar.

jo, de enklaste ting kan bli så svåra när det kostar pengar.

Enklare än att spela dum är ju att säga att man skenförsäkrar men fattar vad det innebär, inte låtsas att man är född i farstun hela tiden.

Återgår till blomodlingen jag med.

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
BlueNote skrev:
Är det så gällande alla försäkringar? Låter jävligt konstigt. I de försäkringskontrakt jag har läst är det inte förbjudet för andra att köra hojen. Så är det nog inte med många andra heller.. och varför skulle det vara det med just hojar? Man försäkrar hojen och INTE han som kör den.
Jag har försäkrat i LF och jag är den enda som får köra den förutom min sambo, annars gäller inte försäkringen.
Jag håller med tidigare skrivare att har man inte råd att försäkra hojen i sitt eget namn så får man vackert hålla sig med en billigare hoj.
Allt fusk och bedrägeri gör att på lång sikt så blir det bara jävligare, krångligare och dyrare att äga en hoj.
Att man skenförsäkrar är ju huvudorsaken till att man vill få en ändring till stånd där det enbart är den som är ägare av fordonet som får köra den. Jag har inget dokumentbevis på det här utan jag vet bara att jag läst det i någon tidning. Likadant är det med att man vill få det dit hän att det är ägaren av ett fordon som blir straffad om fordonet framförs för fort m.m.
Då slipper polisen jaga fortkörare, bara ta regnummret och sända böterna eller kräva in körkortet och ev. förpassas till fängelse.
//Uffe

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...