Är det dags för mig att skenförsäkra?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Bingo skrev:
Det folkliga "skenförsäkring" motsvaras av det juridiskt mer korrekta "saknar försäkrat intresse". Samma betydelse.

Och "saknar försäkrat intresse" innebär det oförsäkrad eller?

EDIT: Har svaret i din tidigare tråd.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
zykl0n skrev:
Bara för att du tar pengar och ger din pappa och han sköter hela köpet är du inte säker på något vis.
Och jag tror inte jag orkar förklara varför för du verkar inte ha så lätt för att förstå eller också vill du inte.

Jag fick bråka i 15månader för att få ut pengar för min stulna hoj.
I det fallet var allt rätt med försäkringen men bolaget värderade ner min cykel till vattenvärde.
De bråkar gärna och länge, det värsta som kan hända är att de får betala ut pengar.

Skicka ett PM och förklara...

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
När min morsas gubbe skulle kolla upp vad en ev. försäkring på min skulle kosta så sa hon hos T & H att de var nån ide att skenförsäkra. Han frågade ju såklart om det var ok om andra än han körde. Hon sa att skulle dom misstänka att man skenade så är de inte ovanligt att dom, läs T & H ringer runt till arbetskamrater, grannar osv till morsans gubbe och fråga vem de är som EG. kör hojen... Därmed var ju den tanken som bortblåst och jag letar nu motardhoj ist.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Det är intressant att det ofta är skenförsäkrare som gapar om orimliga premier,
det är tydligen en giltig förklaring till att fuska. Om man blir ertappad är allt försäkrings-
bolagets fel i vilket fall.

Får man inte lära sig använda hjärnan i skolan längre?

/A

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Kostet78 skrev:

Det intressanta börjar när de frågar grannarna om cykeln brukar stå där, hur ofta de ser din far köra, hur ofta de ser dig komma dig och låna den, när de frågar din far om olika specifikationer på cykeln, när de ser att pengar överförs till din far från dig osv.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Kostet78 skrev:
Om hojjen är kontant betald med kvittot i din fars namn.... och om motorcyckeln är försäkrad osv... i din fars namn. Då är Motorcyckeln juridiskt sett din fars! Det är alla överens om eller.....?

Om försäkringen tillåter så får han även låna ut sin motorcyckel...
Det är vi oxå överens om hoppas jag......?

Om han lånat ut motorcyckeln till sin son... och denna råkar krasha så är det försäkringsbolagets sak att bevisa att motorcyckeln är sonens egentligen....
Nån som har nå invändningar....?

Misstänker försäkringsbolaget "skenförsäkring" kommer de skicka ut ett brev med en fråga om ägandeförhållande till fadern.... Och det kommer även vara intresserade av köpehandlingarna......

När försäkringsbolaget fått dessa (köpehandlingarna)kommer de värdera hojjen... och betala ut ersättning!!! :4skrika

Du verkar inte vilja förstå......

BEVISBÖRDAN LIGGER INTE HOS FÖRSÄKRINGSBOLAGET UTAN HOS DIG

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ljungqvist skrev:
Hur är det med bilar? jag kör både min pappas och min mammas bil regelbundet. Antar att alla föräldrar tar den billigast försäkrigen dom kan få vilket då förmodligen är någon 40+, 50+ eller likanande.

Jävligt illa av FB att säga att en sak över telefon, och efter en Ev vurpa påstå att försäkrigen inte alls gäller när dom har sagt att det gör det när man hörde sig för om försäkrigen via telefon.

Är inte det att luras? Jag kan ju inte veta all vad gäller försäkringar, jag litar ju på mannen/kvinnan som jag ringer till på FB.

Jag blir så trött...

Luras? Du vet väl mycket väl om det är din eller din pappas cykel, anledningen till att du försäkrar på honom är ju för att få en billigare premie, alltså skenförsäkring.

Gabor

Guest
[ Mellanskillnaden kan du lägga på fler däck och mer soppa = åka massor.
Knarrar från början/mitten av 90-talet går friskt, är rätt billiga att köpa och är fortfarande oftast inte hejdlöst nedgångna (även om såna finns också).

Och det är manligt att stå för sina egna kostnader. :tummenupp
Och det är fjolligt att lämpa över räkningen på andra hojåkare.[/QUOTE]
Och FEGT.....men Robban har rätt, och alla pengar du spar lägger du på sköna :tuttar, mera däck och mer sopp , och då träffar du på ännu fler :tuttar ,,,och det är det som är meningen med livet :tummenupp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är nog många som skenförsäkrar, men mycket är som sagt i relativitetens namn också, har ex Asta 95 år i Kalix en rr-hoj försäkrad som hennes barnbarn i som är 22 o Stockholm kör då.. MEN har ex jag en far som har 2 hojar(eller 1) SÅ FÅR JAG KÖRA DEN HUR MYCKET SOM HELST!!!!!! Detta har jag ifrågasatt med flera försäkringsbolag, folks(k)am försökte" ja ja men tänk på att det skall vara riktiga papper" MEN HALLÅ!!!!!!!!!!!!!! Sa jag, får inte jag som son låna min fars hoj ?? Är det bara så man uppfyller kriterierna i papprerna är det grönt!!(så man inte kör ex en plus 50 försäkring eller senior då man är 22 själv ex).

Detta har man t om fått som tips av vissa försäkringsbolag att låta ex närstående stå för en annars dyr försäkring.

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Det verkar inte vara nån fara...

LiCrO skrev:
Är nitton fyller tjugo om en månad och drömmer om att ha en nyare cykel. Just nu är det bara en dröm som aldrig skulle kunna uppfyllas på grund av för lite pengar då jag läser och inte har så mycket pengar.
Men gång på gång ser jag killar i min engna ålder som kör nyare cyklar som r6 och gsxr. Har alltid undrat hur de har råd med detta och flera gånger fått svaret att cykeln står på deras pappa eller liknande.
För har jag tänkt att man ska ha det man har råd till att äga men man börjar ju tänka om när man ser och hör att så många andra skenförsäkrar och det är nog många mer än de som vågar erkänna det.

Hur ska man göra. låta det bara vara en dröm, eller ska man uppfylla den?

Det var en kille som var ganska ovan på att köra som skulle med oss med lite "erfarenhet" och ut o köra. Han hade köpt hoj (CBR 929 -00) och splirrans nytt skinnställ och hjälm. Detta var typ första gången han skulle ut o prova sina nya prylar. Det bar sig tyvärr inte bättre än att han körde ut i första kurvan efter 50-skyltarna... Hojen står på hans morsa som är typ 50 bast, men det var tydligen inga problem att fixa hojen o ny utrustning m.m.

Men man fattar ju varför sporthojar är så DYRA i försäkring....

Coola Ola

Guest
Kostet78 skrev:
Skicka ett PM och förklara...

Det som du inte förstår är att försäkringsprocessen inte är straffrättslig process. Du (eller din far då) har ingått ett avtal med försäkringsbolaget. Endast bolaget och försäkringstagaren är inblandade, varken staten eller någon annan. Därför behöver inte försäkringsbolaget bevisa nånting egentligen, så länge de anser att det föreligger oegentligheter kan de anse avtalet förverkat och ogiltigt. Det är då upp till dig att bevisa att försäkringsbolaget har gjort fel och du har rätt. I en civilrättslig domstol finns inget rättskydd som betalar dina rättegångskostnader, du får alltså stå för det själv och advokater kostar åtminstone runt tusenlappen i timmen. Ganska dyrt, mao. Som tidigare konstaterats i tråden lägger försäkringsbolagen ner stora pengar på utredningsenheter och de kan utan vidare fråga båda dina och dina föräldrars grannar om dina hojvanor. De tittar inte bara på papper utan går ut i verkligheten och tar reda på fakta, oavsett hur många ägandebevis och kontoöverföringar du kan visa upp.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
kle1991 skrev:
Det är nog många som skenförsäkrar, men mycket är som sagt i relativitetens namn också, har ex Asta 95 år i Kalix en rr-hoj försäkrad som hennes barnbarn i som är 22 o Stockholm kör då.. MEN har ex jag en far som har 2 hojar(eller 1) SÅ FÅR JAG KÖRA DEN HUR MYCKET SOM HELST!!!!!! Detta har jag ifrågasatt med flera försäkringsbolag, folks(k)am försökte" ja ja men tänk på att det skall vara riktiga papper" MEN HALLÅ!!!!!!!!!!!!!! Sa jag, får inte jag som son låna min fars hoj ?? Är det bara så man uppfyller kriterierna i papprerna är det grönt!!(så man inte kör ex en plus 50 försäkring eller senior då man är 22 själv ex).

Detta har man t om fått som tips av vissa försäkringsbolag att låta ex närstående stå för en annars dyr försäkring.

Tyvärr förekommer det säljare som tipsar om sådant ja, oftast eftersom de själv inte är tillräckligt kunniga på området. Det är dock ingen garanti så länge ni inte har det på papper att det under inga omständigheter kan nekas ersättning om det är ni som kör istället för pappa. Jag säger inte detta för att jävlas utan för att folk uppenbarligen blir lurade av bolagen och sen blir utan pengar.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Chris Ash skrev:
Du verkar inte vilja förstå......

BEVISBÖRDAN LIGGER INTE HOS FÖRSÄKRINGSBOLAGET UTAN HOS DIG

Är du riktigt säker.... Varför ringer försäkringsbolaget runt hos grannar och bekanta och kontrollerar transaktioner... Om dom inte har bevisbördan???????

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Chris Ash skrev:
Det är den som blir utan pengar som blir irriterad, fatta någon gång att försäkringsbolagen kan göra en kovändning vid en olycka. Om det nu är så att pappa+son verkligen köper en hoj ihop och får den lägre premien fast med högre självrisk så se för tusan till att ni har ordentliga papper på detta.

Köper man en hoj och ställer den på pappa så ÄR det skenförsäkring. Då kan man bli utan pengar, vilket en hel del har blivit.

På 1. Absolut

På 2. Om den står på Pappa, samt att det står att mamma och brollan och sonen får köra - då är det alltså skenförsäkring enligt dig. Eller? och som enl Bingo innebär "saknar försäkrat intresse" o mao oförsäkrad(min kommentar) Nu blir det svävande igen. Stod det inte att dessa personer får köra? :va Då är väl allt grönt?

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Kostet78 skrev:
Är du riktigt säker.... Varför ringer försäkringsbolaget runt hos grannar och bekanta och kontrollerar transaktioner... Om dom inte har bevisbördan???????
För att det sista ett försäkringsbolag vill är att betala ut pengar...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Kostet78 skrev:

De gör de ju inte förrän du har stämt dem, försäkringbolagen vägrar bara att betala, sen är det upp till dig att dra det vidare om du vill få det prövat.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Coola Ola skrev:
Det som du inte förstår är att försäkringsprocessen inte är straffrättslig process. Du (eller din far då) har ingått ett avtal med försäkringsbolaget. Endast bolaget och försäkringstagaren är inblandade, varken staten eller någon annan. Därför behöver inte försäkringsbolaget bevisa nånting egentligen, så länge de anser att det föreligger oegentligheter kan de anse avtalet förverkat och ogiltigt. Det är då upp till dig att bevisa att försäkringsbolaget har gjort fel och du har rätt. I en civilrättslig domstol finns inget rättskydd som betalar dina rättegångskostnader, du får alltså stå för det själv och advokater kostar åtminstone runt tusenlappen i timmen. Ganska dyrt, mao. Som tidigare konstaterats i tråden lägger försäkringsbolagen ner stora pengar på utredningsenheter och de kan utan vidare fråga båda dina och dina föräldrars grannar om dina hojvanor. De tittar inte bara på papper utan går ut i verkligheten och tar reda på fakta, oavsett hur många ägandebevis och kontoöverföringar du kan visa upp.

Hmmm tnx!

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
#Olsson# skrev:
På 1. Absolut

På 2. Om den står på Pappa, samt att det står att mamma och brollan och sonen får köra - då är det alltså skenförsäkring enligt dig. Eller? och som enl Bingo innebär "saknar försäkrat intresse" o mao oförsäkrad(min kommentar) Nu blir det svävande igen. Stod det inte att dessa personer får köra? :va Då är väl allt grönt?

Får köra innebär ju inte att det enbart är du som kör men pappa äger, det blir ju rätt lätt att föstår vem som igentligen har ekonomiskt intresse i cykeln då.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
#Olsson# skrev:
På 1. Absolut

Men försök begripa principen om försäkrat intresse, du kan inte försäkra något du inte äger. Alltså kan du som är den egentliga brukaren av fordonet inte överlåta försäkringen på någon annan, försäkrar din pappa hojen och det är din så finns inte försäkringen. Det är skillnad på att låna pappas hoj då och då och att skriva den på honom för att få billigare premie.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept