Är det dags för mig att skenförsäkra?

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Kawasaki ZX-6R 1998.

25 kW. Halvförsäkring/år 3400kr, 2700kr, 3700kr (19 resp. 20 resp. 21 år) i stockholm.

Köp en likadan så får du dessa premier

/a

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
#Olsson# skrev:
Gör så här. Strunta i allt snack om "skenförsäkring". Jag tvivlar på att den termen existerar i t ex TSL. Leta rätt på det bästa försäkringsalternativet för dig och din familj. Acceptera och följ regler och avtal. Om du får en förmånlig ersättning av F-bolaget vid t ex en crash, så ska du inte ha dåligt samvete för det utan vara glad att du valt en bra produkt. Om det står att familjens hund får köra MC'n så är det inte ditt fel och framförallt inte ditt ansvar att välja bort denna produkt. Om folk irriterar sig på dig och ditt val av försäkring, så be dem kontakta försäkringsbolaget som säljer produkterna.

:corn

Det är den som blir utan pengar som blir irriterad, fatta någon gång att försäkringsbolagen kan göra en kovändning vid en olycka. Om det nu är så att pappa+son verkligen köper en hoj ihop och får den lägre premien fast med högre självrisk så se för tusan till att ni har ordentliga papper på detta.

Köper man en hoj och ställer den på pappa så ÄR det skenförsäkring. Då kan man bli utan pengar, vilket en hel del har blivit.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
weeeiii skrev:
min nuvarande hoj hade kostat 11000kr/hel/helår...och hojens värde ligger på Ca. 20 000, vafan tror ni att man gör...inte fan försäkrar man den på mig själv!

:huvet :huvet :huvet

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Skenförsäkringsbegreppet handlar om ägande.
Många blandar ihop detta med utlåning och vem som kör ett fordon vid en olycka.

Försäkringsbolag vill sälja försäkringar och betala ut så lite pengar som möjligt.
De lurar gärna kunder att skriva på avtal som de inte förstår.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Nicke skrev:
Jag vet att de kan gå ganska långt i tveksamma fall (t.ex. sporthoj på morsan/farsan). De kan t.ex. fråga era grannar om vem som brukar köra hojen.

Det blir nog jävligt jobbigt den dag du ev. ligger skadad i diket. Då måste det ljugas ordentligt samt att det förhoppningsvis inte finns vittnen som sett dig köra hojen osv.

Det behövs inte ljuga ett SMACK :kocko

Enligt försäkringsreglerna FÅR min far låna ut MC:n till mig, dig eller nån annan som är nykter och har A kort!!
Och om man gör som jag skrev i de tidigare inlägget så har försäkrings bolaget stora problem att bevisa vem som äger MC:n

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
#Olsson# skrev:
Gör så här. Strunta i allt snack om "skenförsäkring". Jag tvivlar på att den termen existerar i t ex TSL.
Det folkliga "skenförsäkring" motsvaras av det juridiskt mer korrekta "saknar försäkrat intresse". Samma betydelse.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Chris Ash skrev:
Köper man en hoj och ställer den på pappa så ÄR det skenförsäkring. Då kan man bli utan pengar, vilket en hel del har blivit.

Helt riktigt!! Är man så korkad ska man inte ha nå pengar!!
Men Köper Pappa en hoj och lånar ut den till mig...så får man pengar när man krashar!

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Många hävdar att de frågat försäkringsbolaget om det är ok att skriva sin mc på sin pappa.
Men vem har ni frågat?
En försäljare som vill ha ett snabbt avslut för att lägga en såld försäkring till dagens provisionsintäkt.
Kanske även tillfälligt inhyrd från ett bemanningsföretag.

Vad tror ni gäller när olyckan är framme?
Det ni hävdar att ni fått muntligt löfte om eller det avtalet ni godkänt på papper?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kostet78 skrev:
Om din far nu "råkar" låna ut sin MC till dig och du krashar så är det försäkringsbolagets sak att försöka bevisa att du är den verkliga ägaren... :fakta
Nja, de brukar nöja sig med att säga att "Vi tror att det är du, sonen, som är den egentlige ägaren och inte försäkringstagaren, pappan. Därmed anser vi att det saknas försäkrat intresse och vi tänker inte betala ut någon som helst ersättning. Om ni anser att vår bedömning är felaktig står det er fritt att stämma oss inför domstol och få saken rättsligt prövad."

De är inte dumma i huvudet...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Kostet78 skrev:
Men Köper Pappa en hoj och lånar ut den till mig...så får man pengar när man krashar!

Inte alls säkert, du glömmer att försäkringbolaget kan skita fullständigt i vad du säger och neka ersättning, bevisbördan ligger hos dig, inte dem.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Har du provat? Jag tycker "no pay - no play". Betalar 32' hel/helår för min men ställer på/av hyfsat ofta. Du kanske har hakat upp dig på den tekniska delen av ljugandet och låter pappa betala hoj och försäkring så att det ska se bra ut på pappret. Jag hör i alla fall till dom som hoppas att de nya hårdare tagen ska få MÅNGA att tveka till skenförsäkring pga risken att helt bli utan ersättning.

Kostet78 skrev:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
weeeiii och andra som bara kalkylerar med helförsäkring:
Varför hel?
Precis som weeeiii har konstaterat så innebär det att man har betalat hojen en gång till på två år. Kanske på ändå kortare tid i vissa fall.
I princip kan man alltså hålla sig till trafikföräkring och sen kasta hojen efter två år. Kostnaden har ju blivit densamma.

Eller tänk...
Tänk om man åker längre än två år på enbart trafik. Man sparar ju faktiskt massor av pengar. Som kan gå till soppa, däck, kraschkåpor etc.

Vad är det för fel på trafik? (Eller halv om man nu bor så att man är beroende av stöldförsäkringen.)

Så fort det pratas om försäkring så pratas det enbart om hel. Precis som om det inte finns nåt alternativ alls. Precis som om alternativet ren trafik inte ens finns. Jag förstår inte. Jag är väl för gammal antar jag. :)

Nä, nu lämnar jag tråden eftersom jag vet att dessa trådar brukar bli typ 20 sidor långa eller nåt sånt.
Ha´t fint pöjkar!

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Bingo skrev:
Nja, de brukar nöja sig med att säga att "Vi tror att det är du, sonen, som är den egentlige ägaren och inte försäkringstagaren, pappan. Därmed anser vi att det saknas försäkrat intresse och vi tänker inte betala ut någon som helst ersättning. Om ni anser att vår bedömning är felaktig står det er fritt att stämma oss inför domstol och få saken rättsligt prövad."

De är inte dumma i huvudet...

Då är det ju bara att stämma dem då!!

Klart försäkringsbolagen fattar att det är en skenförsäkring... Men finns det något fall som gått till domstol och blivit dömd!!! Ehhh... NÄ!
Inte de som har gjort som jag skrev i mitt tidigare inlägg...
Kvitto, kontant, etc i Pappsingens namn!!
Och hur många "grannar" tror ni ställer upp och vittnar emot er i en domstol...

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kostet78 skrev:

Klart försäkringsbolagen fattar att det är en skenförsäkring... Men finns det något fall som gått till domstol och blivit dömd!!! Ehhh... NÄ!

Jo det finns faktiskt många exempel.
Och när det går så långt som till domstol är det riktigt svårt att vinna.
Hur tror du det går när multimiljardföretaget slåss mot lilla dig.
Hur många år har du råd att processa?

Jag har lite insideinfo från ett bolag och jag kan säga att de nyare hårdare tagen fått mer genomslag än vi sett här.
Av någon anledning startas inte så många trådar av typen:
”jag blev utan pengar pga skenförsäkring”

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kostet78 skrev:
Fan, tänkte inte på det... Och med tanke på att de ALDRIG vunnit ett mål som detta behöver man inte oroa sig för att torska motpartens rättegångskostnader heller. Utgången är ju given.

Over and out :hej

Last edited:

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Kostet78 skrev:

Får man inte betala sina egna domstolskostnader i så fall? Vilket snabbt springer iväg...

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
Nada at the moment
Bara att ringa och kolla med försäkringsbolagen om du får köra den fast försäkringen står på din farsa. Tror till 100% att dom inte tillåter det eller ens vill ta imot dig som försäkringstagare. Själv e jag 22 och köpte ny hoj för ett tag sedan. Var bara att glömma japanare.. inte en chans att dom ville ha mig. Vågade ju inte låta försäkringen stå på farsan heller om jag nu kör i vurpar.Om hojen skadas kan man alltid hävda att det var han som vurpade.. Värre skulle ju vara om jag vurpade o skadade mig själv. Inte så säker på att jag får ut pengar då. Sattsade på ett säkert kort o köpte en triumph. Dom har bra försäkringar via IF och jag betalar nu 6700kr om året för en helförsäkring. Visst försäkringen står på farsan men jag får köra hojen utan prob. Dock så dubblas självrisken och blir för mig 18 000 om det skulle hända något med hojen. Men det är bättre än inget alls:)Så antingen får du nöja dig med en äldre hoj eller så får du överväga en triumph eller bmw..

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag tycker att det är intressant att folk, trots allt som skrivit och trots att de förmodligen har försäkringsvillkoren hemma, fortfarande inte förstår. Jag tycker inte att det är så svårt, om pappa för sina egna pengar/lånade pengar köper en hoj till sig själv för att använda den själv och ha den parkerad hemma när han inte använder den, och lånar ut den nån gång ibland till sin son, då är det inte skenförsäkring. Om sonen köper en hoj för sina egna/lånade pengar genom sin far, pappas namn står på ägarbeviset, pappa försäkrar hojen och får en långt lägre premie, utan att köra en meter och utan att veta vad det är han står som ägare till, då är det skenförsäkring. Hur svårt är det igentligen att förstå? När jag var 19 hade jag inte ens en gsx600f att leka med så undrar vem det är som är lyckligt lottad?
Klart man är avundsjuk och suktad när folk har bättre7snyggare/roligare saker än man själv, men sånt är livet, vilket troligen kommer som en överraskning för flertalet här inne.
Försäkringsbolag är inte dumma, det är inte svårt att spåra en transaktionskedja via bank tex, det är inte svårt att knacka på dörren hos pappa och fråga vid vilket varvtal rödmarkeringen ligger på hojen eller hur brett bakdäcket är. Gissa om pappa kan det?
Fattar inte varför jag ens orkar skriva, det enda det genererar är gnäll och massor med "min pappas arbetskamrats rumskompis brorson som är 18 år och har mellankort fick minsann ersättning när han körde på bakhjulet med sin fulleffekts-R1 och skrotade den och han skenförsäkrade på sin farmors häst"-historier.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Kostet78 skrev:
OM De nu kan bevisa att det är en skenförsäkring!

vet i eget fall att dem mer eller mindre skiter i om dem kan bevisa idags läget.. har dem bara en minsta misstanke om fiffel så slå de till med släggan...

vet det iom att ja kvadda min bil som stog i min fars namn å grejer..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Kostet78 skrev:

Visst, stäm du ett försäkringsbolag i ett mål som detta och du kommer inte bara att ha utebliven ersättning att oroa dig för.....

Hoppas du får chansen att prova, så kan du berätta hur det gick sen..... :rolleyes:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024