Är det för stora fartskillnader i ERF?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du är på Sporthoj. Här upprepar vi oss. Diskussioner för man inte för att "vinna".
Lika säkert som "Amen" i kyrkan
Minst två personer har skrivit i tråden att de varit nära att köra av pga en långsam förare.
Varför inte försöka se det från andra hållet för en gångs skull?
Kanske dessa förare var för snabba för att köra i REC, dom skulle kanske hållt till i NEC istället? En skillnad uppkommer ju mellan två parter och det kan aldrig enbart bero på den ena parten hur stor denna skillnad är.
REC är utmärkt att börja i.
Håller med, men se för bövelen till att inte vara för långsam. :näsblod
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Varför inte försöka se det från andra hållet för en gångs skull?
Kanske dessa förare var för snabba för att köra i REC, dom skulle kanske hållt till i NEC istället?
Jaja, visst är det så. Det vore det bästa. Men du vet vilket reglemente vi har.

Får man önska fritt och inte behöver ta hänsyn till något annat så är det naturligtvis den bästa lösningen.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jaja, visst är det så. Det vore det bästa. Men du vet vilket reglemente vi har.

Får man önska fritt och inte behöver ta hänsyn till något annat så är det naturligtvis den bästa lösningen.
:6surkart Jaha, och vart för du diskussionen nu när du håller med mig då? Vad ska jag svara på ditt inlägg nu va, va, va, va?
:D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
:6surkart Jaha, och vart för du diskussionen nu när du håller med mig då? Vad ska jag svara på ditt inlägg nu va, va, va, va?
:D
Nä, vi har varit på tok för överens på sistone. Det håller inte :fakta

Håller med, men se för bövelen till att inte vara för långsam.
Varför inte försöka se det från andra hållet för en gångs skull?
Träna tills du inte riskerar bli varvad av den näst långsammaste innan du börjar tävla.

(Intern humor, för den som inte förstår) :D
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kanske läge att skriva ett mejl till ansvariga kring ERF-rejsen?
Det är bra o lufta åsikter, men det kanske är bra om informationen når fram till arrangörerna också.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
är det lönt,finns ändå inget ventilerat att framföra som är vettigt tyvärr...

om det funnits en tävling för flest ggr sandstream skrivit i samma tråd så vann denna i stark konkurrens med varannat inlägg i alla andra trådar:tummenupp :)
nu börjas det väl....
 

sandstream

Guest
om det funnits en tävling för flest ggr sandstream skrivit i samma tråd så vann denna i stark konkurrens med varannat inlägg i alla andra trådar:tummenupp :)
Och om det funnits en tävling för dålig stavning, obegripliga formuleringar mm så hade du varit där och nosat på en pallplats. Men det är klart, att hålla ner SHIFT och trycka på en annan tangent samtidigt kan ibland ställa till det :pannkyss
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
är det lönt,finns ändå inget ventilerat att framföra som är vettigt tyvärr...

om det funnits en tävling för flest ggr sandstream skrivit i samma tråd så vann denna i stark konkurrens med varannat inlägg i alla andra trådar:tummenupp :)
nu börjas det väl....

Såklart det är lönt att framföra sina åsikter. Sen är det ju en annan sak att man vill få andra att tro som en själv...det kan vara lite brötigare. Tydligen :)

I vilket fall är det kul att se att den här tråden är den med mest inlägg och flest läsningar på ERF-forumet genom åren, vilket jag tolkar som att det ÄR ett intressant ämne...och intressanta ämnen kräver upprepningar :D
 

sandstream

Guest
...och intressanta ämnen kräver upprepningar :D
För att inte förstöra snigelhammars illusion om att jag skriver vartannat inlägg i alla trådar så är det nu alltså min tur igen :D

Att det krävs upprepning är inte så konstigt eftersom många inte läser mer än första sidan och sedan gör ett inlägg som hamnar på sidan 32.
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Kanske läge att skriva ett mejl till ansvariga kring ERF-rejsen?
Det är bra o lufta åsikter, men det kanske är bra om informationen når fram till arrangörerna också.

ERF organisationen är informerade om debatten här på forumet.

Men vilken information skulle dom få?
Att en handfull människor har fyllt 16 sidor på SH där samma handfull har sagt samma saker om och om igen?
Några gapar om att dom långsammaste ska bort.
Några andra om att dom snabbaste är farliga.

Tråden i sig har inte varit helt tokig för jag har tänkt betydligt mer runt ämnet och problemen som finns eller skulle uppstå om ERF organisationen lyssnade på folket som skriker högst här inne.

Till exempel så skulle aldrig en hyggligt snabb förare som är bästa kompis med en långsam förare aldrig kunna ställa upp i ett Endurance race FOR FUN. För det skulle då inte finnas någon klass som dom fick ställa upp i tillsammans.:eek:

Om mitt exempel här skulle bli verklighet så skulle majoriteten som har skrivit i den här tråden fråga:
-Vad får dom ut av det där?

ERF är (förhoppningsvis fortfarande) en klass där några vänner kan ställa upp för att ha kul och få mycket bantid till en skapligt billig peng.

Ja, alla kan tävla i ERF och i sprintklasserna också för den delen. För är man inte snabbast så finns det någon/några som ligger i samma tids spann som man kan mäta sina krafter emot.

Som jag har sagt tidigare i tråden så finns det så många fler aspekter än snabba varv i endurance tävlingar så att plocka en förare (som kör i ett team) för att vederbörande kör långsamt eller långsammast för den delen är i mitt tycke en helt absurd tanke.

//Robert:martialar
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Många inlägg med åsikter, vilket iofs är bra, hur många har kört i ERF?

Det är jävligt lätt att känna sig skitsnabb själv, om man lite "lustigt" kan raljera över varför de långsammare förarna överhuvudtaget ställer upp i race och hur de ska tas bort från banan.

Förstår inte gnället, vad är problemet? Det är väl bara att köra om de som är långsammare. Det är ju en del av tävlingsmomentet, att ta sig förbi den som är framför. Snyggt, snabbt och säkert. Att det uppstår stora fartskillnader får man räkna med. Kör inte som i sprintrace på 100%, öka marginalerna något.

En del nämner incidenter pga att en förare kört långsamt. Vad för incidenter? 1 som kanske skulle kunna bero på fartskillnad? Hur många andra incidenter har skett under säsongen pga andra orsaker?

Låt alla (snabba som långsamma) som är villiga att satsa all den tid och pengar, som det tar för att kunna köra REC, vara med och ha kul och utvecklas. Inga kvalgränser eller annat påhitt, sålänge alla får plats. TL skall plocka av förare som av någon anledning uppfattas som farlig, varför inte lita på att de gör sitt jobb?

Jag hoppas att REC kommer att vara en klass för alla.
Tyvärr kommer det troligen att ta bort en del av glansen för de som känner sig som världsmästare i REC. Men hey, om det är ett problem, öka farten och se till att bli uppklassad till NEC.
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Hu resonerar ni vid era bandags arr: om tex en förare kör på 1.40 runt gelleråsen och resten ca 1.15 ?

Rek ni inte att den ska byta grupp? och varför gör ni det?. Varför har ni olika snabba grupper? :)
Troligen då det finns en grupp med lägre tempo.

Om en förare då är betydligt långsammare än de övriga i den långsammaste gruppen, ska den personen inte få köra då?

Eller är alla välkomna att köra i den gruppen med lägst tempo?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Troligen då det finns en grupp med lägre tempo.

Om en förare då är betydligt långsammare än de övriga i den långsammaste gruppen, ska den personen inte få köra då?

Eller är alla välkomna att köra i den gruppen med lägst tempo?

Som jag nog sagt, det blir nog ett annat ljud i pipan efter första smällen. Jag tror ingen här vill ta bort långsama förare. Jag litar på att ERF gör som dom finner bäst.

björn
 

MC Doktorn

Guest
Om en förare då är betydligt långsammare än de övriga i den långsammaste gruppen, ska den personen inte få köra då?

Eller är alla välkomna att köra i den gruppen med lägst tempo?

Det var mina frågor till bandags arrangören Liwa och actionspics som jag aldrig fick svar på.


Annars finns denna tråd som kanske kan påverka, och mina och andras åsikter när det gäller ERF finns där
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169736
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Troligen då det finns en grupp med lägre tempo.

Om en förare då är betydligt långsammare än de övriga i den långsammaste gruppen, ska den personen inte få köra då?

Eller är alla välkomna att köra i den gruppen med lägst tempo?


Det är väl ändå självklart att man ska få köra i långsamma gruppen även om man kör mycket långsammare än dom övriga så länge man framför cykeln på ett säkert sätt vilket också bör gälla dom andra oavsett tempo.

Håller man däremot ett tempo som motsvarar långsam grupp på en bandag så borde nog det naturliga valet vara att köra bandagar i stället för att tävla.

Har själv kört ett REC och jag hade inte problem med att det var stora fartskillnader.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Troligen då det finns en grupp med lägre tempo.

Om en förare då är betydligt långsammare än de övriga i den långsammaste gruppen, ska den personen inte få köra då?

Eller är alla välkomna att köra i den gruppen med lägst tempo?

Det finns en sak som kallas träning och en som kallas tävling. När man tränat så länge att man klarar av att hålla övriga gruppens nivå (+/- inom rimliga gränser, vilka är de som debbateras i denna tråd) är det dags att tävla, innan dess är man kvar i träningsstadiet.

Björn.E har uttryckt det otroligt bra! När första olyckan sker blir det helt andra ljud bland debattörerna. Jag själv har kört ett (1) ERF i REC och var nära att bli den förste att ramma en mycket långsammare förare, trots otroligt duktiga flaggvakter som kontinuerligt varvningsflaggade! Som tur är slutade det bara med att jag stal lite spår och bad om ursäkt! Kunde slutat mycket värre!

/ Jens
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det finns en sak som kallas träning och en som kallas tävling. När man tränat så länge att man klarar av att hålla övriga gruppens nivå (+/- inom rimliga gränser, vilka är de som debbateras i denna tråd) är det dags att tävla, innan dess är man kvar i träningsstadiet.

Björn.E har uttryckt det otroligt bra! När första olyckan sker blir det helt andra ljud bland debattörerna. Jag själv har kört ett (1) ERF i REC och var nära att bli den förste att ramma en mycket långsammare förare, trots otroligt duktiga flaggvakter som kontinuerligt varvningsflaggade! Som tur är slutade det bara med att jag stal lite spår och bad om ursäkt! Kunde slutat mycket värre!

/ Jens

mycket bra sammanfattat :tummenupp
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Det är väl ändå självklart att man ska få köra i långsamma gruppen även om man kör mycket långsammare än dom övriga så länge man framför cykeln på ett säkert sätt vilket också bör gälla dom andra oavsett tempo.

Det var det som var innebörden av att dra den parallellen.

Lika självklart som jag tycker att:
Om förare nu vill tävla och inser att det går för fort i de snabbare klasserna ska de få köra i den "långsamma" klassen. Den klassen är väl, ärligt talat, REC. Här om någonstans borde det finnas utrymme även för de som inte är så snabba.

Blir det trångt i startfältet och ledningen blir tvugna att införa kval finns det en risk att de då inte heller får köra i REC, men det är iofs en annan fråga.
 

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1, Crf å CB 750
Det var det som var innebörden av att dra den parallellen.

Lika självklart som jag tycker att:
Om förare nu vill tävla och inser att det går för fort i de snabbare klasserna ska de få köra i den "långsamma" klassen. Den klassen är väl, ärligt talat, REC. Här om någonstans borde det finnas utrymme även för de som inte är så snabba.

Blir det trångt i startfältet och ledningen blir tvugna att införa kval finns det en risk att de då inte heller får köra i REC, men det är iofs en annan fråga.


Eller om man är så långsam att man inte klarar att köra i de snabbare klasserna kan man ju köra Bott eller SP där det ju uppenbraligen också finns gott om plats. Då behöver man ju inte köra mer än 20 min för att få tävlingsvana.

Finns det någon klass som är "långsam"?

Träna först tävla sedan.:yoparty
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Eller om man är så långsam att man inte klarar att köra i de snabbare klasserna kan man ju köra Bott eller SP där det ju uppenbraligen också finns gott om plats. Då behöver man ju inte köra mer än 20 min för att få tävlingsvana.

Finns det någon klass som är "långsam"?

Träna först tävla sedan.:yoparty

Nu handlade det väl ändå inte om att de långsamma inte får plats i ERF.
Tycker du att det blir mindre chans för incidenter om man kör långsamt i en annan klass?
Jag kallar det för att flytta problemet i stället för att lösa det.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top