Är det för stora fartskillnader i ERF?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det är tur att det finns trådar som denna nu när vintern är i antågande :tummenupp :corn
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är tur att det finns trådar som denna nu när vintern är i antågande :tummenupp :corn
Visst är det en bra början? Fy vad vi kommer att hata varandra... Ända tills vi träffas på första dagen på bana :D
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Har följt tråden och debatten utan att blanda mig i hittills, men nu måste jag bara ge min lilla syn av det hela.
Var på Falkenberg i somras och kollade på både rec, nec o bott rejsen för att reka inför en eventuell satsning 2008.
Allt det här har känts ganska avlägset förut men en kompis tjötade med mig att kolla på iaf.
Att vara jättesnabb har jag sett som en nödvändighet för att ge sig in i det hela överhuvudtaget.

Vi kollar på Nec på lördagen och alla kör grymt fort och säkert i 30 gradig värme, respekt ! Inget för mig konstaterar jag fort, men skoj att se på !

Rec på söndag, en annan nivå på tävlandet, roligare stämning i depån och det viktigaste: flera förare kör på tider som inte alls känns helt avlägsna, alla samsas på banan och vi ser inte röken av riskfylld körning och olyckor (så länge vi kollade iaf..).
Vafan, kan dom så kan vi ! Vi kanske inte ens kommer sist ! Vi gör det !
Nu blir det antagligen inget rec nästa år för min del ändå, men det jag vill förmedla är att det visar bredden inom rec när långsammare förare är med och kommer inspirera fler att börja köra !

Sen kan jag förstå situationen på Anderstorp om det skiljer så mycket som en minut på ett varv, men detta var faktiskt bara ett rejs av 6 st. På dom andra rejsen har det väl aldrig skiljt så mycket ? Tråkigt om folk hoppar av för att dom kör långsamt ett rejs och rädsla för snack på sporthoj efteråt.


Till Liwa:
Något skitsnack om Alex har det inte varit i hela tråden, hon valde själv att skriva ett inlägg (på typ sidan 10, eller nåt...) och ge sin syn på saken.
Det har varit en väldigt bra nivå och sjysst debatterande i tråden tycker jag iaf.
 

sandstream

Guest
På vilket vis blir det mer uppenbart?
Du verkar inte vilja ta till dig att det finns många som tycker att stora fartskillnader är farligt. Du verkar mer vara intresserad av att fylla startleden i ERF-klasserna och sopa problem under mattan.

Det är min reflektion och den kan självklart vara fel.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du verkar inte vilja ta till dig att det finns många som tycker att stora fartskillnader är farligt. Du verkar mer vara intresserad av att fylla startleden i ERF-klasserna och sopa problem under mattan.

Det är min reflektion och den kan självklart vara fel.

Du verkar vilja skapa ett stort problem som inte är speciellt stort utan att ens ha sett ett ERF.
Självklart vill jag att det ska vara stora startfält! Beskyllningar för att sopa problem under mattan får stå för dej, jag anser inte att det är ett stort problem. Det säger jag med 6 års erfarenhet av ERF, och efter att ha gjort hela resan från botten av fältet till täten. Klart att du får ha vilken åsikt du vill, men man kan ju önska att man skaffar sej lite insikt i det man har åsikter om, och inte bara låter fingrarna slinta över tangentbordet.
 

sandstream

Guest
Du verkar vilja skapa ett stort problem som inte är speciellt stort utan att ens ha sett ett ERF.
Jag vill inte skapa något problem alls, tvärtom vill jag lösa det problem vi diskuterar så att ingen blir skadad i onödan. Det har inget specifikt med ERF att göra utan gäller alla RR-klasser.

Och återigen är det du som inte tycker att det är något stort problem trots att ganska många både i den här tråden och i din omröstning verkar tycka annorlunda.

Ditt resonemang om att inga olyckor med långsamma förare har skett på 6 år håller inte.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag vill inte skapa något problem alls, tvärtom vill jag lösa det problem vi diskuterar så att ingen blir skadad i onödan. Det har inget specifikt med ERF att göra utan gäller alla RR-klasser.

Och återigen är det du som inte tycker att det är något stort problem trots att ganska många både i den här tråden och i din omröstning verkar tycka annorlunda.

Och återigen är det jag och en hel del andra, om man tittar på resultatet av pollen som inte håller med. Dessutom har frågan varit uppe vid ett par tillfällen under säsongen under tävlingar, och jag har inte hört mer än enstaka som tycker att det är ett problem. Behöver vi lösa ett problem som inte anses vara ett problem? Det har dessutom specifikt med ERF att göra, eftersom frågan ligger i ERF-forumet och kom till efter en diskussion om ERF.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Du verkar vilja skapa ett stort problem som inte är speciellt stort utan att ens ha sett ett ERF.
Problemet blir större om det inträffar en olycka. Att vänta på att problemet blir stort låter som ganska osunt säkerhetstänk.
 

sandstream

Guest
Behöver vi lösa ett problem som inte anses vara ett problem?
Just nu tycker 38.28%, dvs mer än var tredje person, i din omröstning att det är ett problem. Måste det gå upp till 50% för att vara ett problem? 70% kanske?

(Hälften av dessa 38.28% är ERF-förare)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
en tanke

Ska vi, när det gäller allvarliga säkerhetsfågor, (nu säger jag inte att detta är en sådan alls) "ta beslut" grundade på demokrati, alltså 51 -49% ??

Ställde mig precis frågan och har inget klart svar just nu, men det lutar mot nej.
 

MC Doktorn

Guest
Jag har kört samtliga 5 REC och 1 NEC med den Långsamma personen
Har jag verkligen störts av att det förekommit en enorm fartskillnad ?, vilket det verkligen gjort.

Jag har störts vid något tillfälle tex vid acceleration ur kurva men eftersom jag vetat att det är den motivlackade 999 an som kör långsamt har jag haft koll på den.Några andra har störts av SC har kört ifrån dom.

Men skulle det vara flera som körde så långsamt så skulle problemet bli stort.

Det stora problemet är om man inte hinner upp SC och fastnar bakom, det vore väldigt trist om tävlingar avgörs pga av detta.

Den gyllene medelvägen vore att man tillåter att det finns långsamma förare men att dom har någon markering på sig som gör att man tillåts att passera bakom SC.

Personligen hade jag inte ställt upp i en tävling om jag vore så långsamm.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Problemet blir större om det inträffar en olycka. Att vänta på att problemet blir stort låter som ganska osunt säkerhetstänk.

Som en gammal skiva upprepar jag mej: Farliga förare är problemet, inte långsamma eller snabba förare.

Äh, va fan, jag är less på hela diskussionen. Bara att konstatera att det går aldrig att vinna en sån här diskussion. Tycker bara det är så tråkigt när folk blir bortskrämda från våra roliga race pga påhopp och panikreaktioner, över nåt som inte är ett så stort problem som en del vill göra gällande. Självklart ska vi ha högsta möjliga säkerhet, och det involverar såklart att man ska ha en homogen grupp av förare. Men drar man det resonemanget till sin spets så får vi till slut startfält indelade i intervall om 2-3 sekunder, om det anses som en acceptabel skillnad i varvtid? Tror du att man får bort alla olyckor då? Jag tror tvärtemot att vi får se fler avåkningar om alla åker ungefär lika fort. Dock inte av samma typ som på skräckfilmen, men det har vi ju inte heller sett på nåt enda ERF hitills.

Just nu tycker 38.28%, dvs mer än var tredje person, i din omröstning att det är ett problem. Måste det gå upp till 50% för att vara ett problem? 70% kanske?

(Hälften av dessa 38.28% är ERF-förare)

Det betyder att 61.72% tycker att det är inte ett stort problem. Har dom fel åsikt då?

Ska vi, när det gäller allvarliga säkerhetsfågor, (nu säger jag inte att detta är en sådan alls) "ta beslut" grundade på demokrati, alltså 51 -49% ??

Ställde mig precis frågan och har inget klart svar just nu, men det lutar mot nej.

Nej, det tycker inte jag. Jag tycker att säkerhetstänkandet generellt inom ERF är högt. Men återigen, kärnfrågan är om detta verkligen är ett allvarligt problem?
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Äh, jag ger upp. För tydligen kan många bara tänka på ett sätt. Att långsamma förare är en riskfara.

Det gör att flera som vill tävla inte ska få göra det enligt många. Det gör att man som med idrott för barn på tidigt stadium sållar bort folk som inte är lika bra och låter inte alla vara med som vill vara med.

Eftersom vi ska förebygga problemen redan innan det ens hänt en olycka innan i ämnet så är det väl bäst att plocka bort alla snabba förare med som kör över sin förmåga. Dom kan faktiskt ställa till säkerhetsrisker i lika mycket framtiden.....


Själv trodde jag i och med uppdelningen med NEC och REC att ERF skulle få vara en folklig RR del där alla kan få vara med och ha kul. Men det är många som anser att långsamma förare inte ska vara där.

Ska ERF med REC och NEC sluta med att det blir för bara snabba förare med stora feta sponsoravtal, hårda regler med olika krav, bli en klass i STCC.

Ska ERF gå till att vi har startfält som inte ens är 20 st för att man sak sålla bort förare?

Men som sagt jag har ju bara erfarenhet från bilkörning och det gick tydligen inte att jämföra. Så det får bli rest my case för mig i denna tråd och överlåta till det här till dom som kör ERF.


/Liwa1
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
håller väl helt med humlan i sitt resonemang. har inte heller kört erf så har inte så mycket att komma med. Dock kommer jag antagligen köra rec nästa år. De jag tycker är roligt med just klassen är att de är blandad skara på förare. Tycker de är en bra inkörstävling där man får mycket banerfarenhet, lär känna bra folk. lär sig uppträda i tvälingsamanhang. Helt enjkelt en bra skola för högre tävlingar.

De måste ju finnas nån tävling där riktiga rookies kan börja. KOllar man på r1000 så går de ju redan så sjukt fort så de felsta inklusvie mig skulle bli bortsållade redan i kvalet å någon tävlingserfarenhet hade jag inte kunnat få innan jag lyckats kvala in. Då hade jag antagligen redan varit bra nervös eftersom trotts att jag kvalat in inte kört något race tidigare.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Som en gammal skiva upprepar jag mej:

1. Farliga förare är problemet, inte långsamma eller snabba förare.

Äh, va fan, jag är less på hela diskussionen. Bara att konstatera att det går aldrig att vinna en sån här diskussion.

2. Tycker bara det är så tråkigt när folk blir bortskrämda från våra roliga race pga påhopp och panikreaktioner, över nåt som inte är ett så stort problem som en del vill göra gällande.

3. Självklart ska vi ha högsta möjliga säkerhet, och det involverar såklart att man ska ha en homogen grupp av förare. Men drar man det resonemanget till sin spets så får vi till slut startfält indelade i intervall om 2-3 sekunder, om det anses som en acceptabel skillnad i varvtid? Tror du att man får bort alla olyckor då?

4. Jag tror tvärtemot att vi får se fler avåkningar om alla åker ungefär lika fort. Dock inte av samma typ som på skräckfilmen, men det har vi ju inte heller sett på nåt enda ERF hitills.
Du är på Sporthoj. Här upprepar vi oss. Diskussioner för man inte för att "vinna".

1. Att farliga förare är ett problem tror jag att de flesta är ense om...

2. Vem har sagt att det är ett stort problem? Hur stort har de sagt att det är?

Om vi går till lite mer auktorativa källor:

Vårt reglemente förutser att det kan dyka upp förare som håller så lågt tempo att det kan bli farligt: "6.7.3.5 Långsamtkörande förare kan av tävlingsledaren om han bedöms som en säkerhetsrisk svartflaggas."

Det finns dessutom en regel som är till för att utesluta för långsamma hojar i ERF. Det motiverades tydligen med att det blev för stora hastighetsskillnader. ERF-organisationen anser alltså också att hastighetsskillnader är ett problem.

Det är ganska ensamt på din kant...

3. Vem vill dra det till sin spets? Var skriver någon det? Tolka inte in så mycket i vad folk skriver. Läs vad de skriver!

4. Det spelar väl ingen roll att det inte har hänt? Det hade inte hänt en enda avåkning med allvarliga personskador på Sturup Raceway. Trots det vägrade Pro Superbike köra där för att de ansåg att säkerheten var för dålig. Säkerhetsarbete sköts bäst proaktivt - gör nåt innan det händer nåt.

Minst två personer har skrivit i tråden att de varit nära att köra av pga en långsam förare. Du bortförklarade det ena fallet med att det inte berodde på farten i sig. Det andra ignorerade du.

Nä,du har valt att ignorera allt som ens antyder att det kan finnas ett problem. Förklaringar är du helt oemottaglig för.

En sista, rätt intressanta, fråga, hur hanterar vi situationen att en förare blir frånkörd av safety car? Den personen bryter faktiskt mot reglementet. Man skall hålla samma tempo, man skall ligga 5-10 meter bakom framförvarande ekipage: "Alla tävlande måste hålla samma fart som Safetycar och MC´n framför dem. Alla skall hålla ett avstånd till fordonet framför dem med mellan 5 och 10 meter."

@ den som undrar vad vi sysslar med. Vi gillar att träta med varandra. Det är inte så illa som det kan verka av inläggen :)

De måste ju finnas nån tävling där riktiga rookies kan börja.
REC är utmärkt att börja i.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du är på Sporthoj. Här upprepar vi oss. Diskussioner för man inte för att "vinna".

1. Att farliga förare är ett problem tror jag att de flesta är ense om...

2. Vem har sagt att det är ett stort problem? Hur stort har de sagt att det är?

Om vi går till lite mer auktorativa källor:

Vårt reglemente förutser att det kan dyka upp förare som håller så lågt tempo att det kan bli farligt: "6.7.3.5 Långsamtkörande förare kan av tävlingsledaren om han bedöms som en säkerhetsrisk svartflaggas."

Det finns dessutom en regel som är till för att utesluta för långsamma hojar i ERF. Det motiverades tydligen med att det blev för stora hastighetsskillnader. ERF-organisationen anser alltså också att hastighetsskillnader är ett problem.

Det är ganska ensamt på din kant...

3. Vem vill dra det till sin spets? Var skriver någon det? Tolka inte in så mycket i vad folk skriver. Läs vad de skriver!

4. Det spelar väl ingen roll att det inte har hänt? Det hade inte hänt en enda avåkning med allvarliga personskador på Sturup Raceway. Trots det vägrade Pro Superbike köra där för att de ansåg att säkerheten var för dålig. Säkerhetsarbete sköts bäst proaktivt - gör nåt innan det händer nåt.

Minst två personer har skrivit i tråden att de varit nära att köra av pga en långsam förare. Du bortförklarade det ena fallet med att det inte berodde på farten i sig. Det andra ignorerade du.

Nä,du har valt att ignorera allt som ens antyder att det kan finnas ett problem. Förklaringar är du helt oemottaglig för.

En sista, rätt intressanta, fråga, hur hanterar vi situationen att en förare blir frånkörd av safety car? Den personen bryter faktiskt mot reglementet. Man skall hålla samma tempo, man skall ligga 5-10 meter bakom framförvarande ekipage: "Alla tävlande måste hålla samma fart som Safetycar och MC´n framför dem. Alla skall hålla ett avstånd till fordonet framför dem med mellan 5 och 10 meter."

@ den som undrar vad vi sysslar med. Vi gillar att träta med varandra. Det är inte så illa som det kan verka av inläggen :)

1. OK! Vi är överens om nåt iallafall!


Här hade jag gjort ett långt inlägg, men så insåg jag att det nyttar inget till. Jag lägger ner diskussionen nu.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu spårar ju detta ur.

Tråden heter från början: "är det stora fartskillnader i ERF?"
svaret är nej, med mycket sällan förekommande undantag*.

Tråden handlar INTE om att stoppa långsamma förare, de är mycket välkomna.
Det är mycket mycket långsamma förare som möjligen är problemet.
Kan även vara (Stefans ståndpunkt) "farliga förare", och självklart en kombination av detta.

NU, handlar tråden om ifall vi tycker att en sådan förare skall få vara med och tävla?
och i så fall, vad ska vi göra för att minimera riskerna?

Åter igen, långsamma nybörjare är självklart välkomna till ERF.
(nej jag bestämmer inte, inte mer än nån annan)

kanske va det detta som svemo hade svemo i tankarna när de satte reglerna för årets utformning av SportProduction? "vanliga hojar och inga A förare"
Där är det ju ännu lämpligare att börja.

*
(men det visar sig nästan alltid att de värsta smällarna beror just på dessa mycket sällan förekommande undantagen, kan vara annat än långsamhet, är oftast bristande bansäkerhet, därför tänker man framåt, "vad kan hända?"
finns ju exempel på när detta missats, Kato är väl det mest uppseendeväckande)
 

sandstream

Guest
Äh, jag ger upp. För tydligen kan många bara tänka på ett sätt. Att långsamma förare är en riskfara.
Nej, långsamma förare är ingen stor fara, det är extremt långsamma förare som kan vara en fara.

Jag tror inte att någon i den här diskussionen vill skrämma bort folk från ERF eller någon annan RR-klass. Däremot vill många med mig belysa problemet som extremt långsamma förare kan orsaka.

Som jag förstått ERF-serien och REC-klassen så ska den vara öppen för alla. Den tanken är bra men det finns en gräns för vad man klarar av säkerhetsmässigt. Man kan sätta på folk västar mm men de kommer fortfarande vara långsamtgående fordon och reglementet måste antagligen skrivas om så att man får köra om dem under SC osv.
 

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Lägg ner skiten och börja

spela dataspel, då är risken minimal för att något skall hända.

Skulle vara kul med statestik på antalet ihopkörningar/krockar på ERF kontra sprintrace under ett år i Sverige. Tror inte ett smack på att "långsamma" förareär farligare en andra. Däremot är idioter på banan som inte kan tänka när hjälmen är på farliga. Snabb förare= hålla koll när man kommer ikapp. Oavsett ERF eller sprintrace.

Det verkar som deflesta som skriver här i tråden är en samling muppar som tror att man kan utesluta allt osm inte är lika som dom.
Det kan man kalla ERF nazism ;)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top