Är det för stora fartskillnader i ERF?

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Har du svårt att köra om en förare som inte hänger med SC? Då är kanske problemet hos dig eller som förare som har svårt att köra om en lånsam förare som ligger i orignalspår eller håller åt sidan.

Gulflagg runt hela banan = omkörning förbjuden!
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det är inte alla som säger "elaka" saker heller.. Nog fanken är alla välkomna, men det är heller inte alltid kul att bli utpekad som en säkerhetsrisk. Men ska folk hålla tyst om det? Det har hänt i andra klasser att man sagt till folk som är långsamma att träna eller skaffa en hoj som passar bättre i klassen om man åkt långsamt/farligt. Det MÅSTE ske, sen kanske man inte ska peka ut enskilda förare på internet heller, det är inte riktigt schysst.
Har kört tre race med alex på banan, inte upplevt henne som något större problem.
Det är en väldig skillnad i fart bara på ett par sekunders skillnad i varvtid. Man upplever någon som bara är 2-3 sekunder långsammare på exempelvis kga som "väldigt" långsam, och då har jag som bäst kört 12-tider där på gamla sträckningen, så hur man uppfattas av dem som är 5-6 sekunder snabbare där kan man ju bara gissa..
Hoppas att du kommer och kör nästa år, för det är roligaste som finns :yoparty

Här har du en poäng och som jag menar. Att hänga ut en förare på internet känns förjävligt och jag skulle inte vilja hamna där. Visst kan man säga till en förare att den kör långsammt. Men gör det ärligt och på rätt sätt och konkret.

Det jag inte förstår och måste fråga här i tråden är

Om en förare är långsammare än CS men håller originalspår, inte byter tvära spår, är det en säkethetsfara då verkligen och svår att köra om?

Gulflagg runt hela banan = omkörning förbjuden!

Jag kan flaggorna, utan tvekan.

Men det handlade inte om att köra om på gulflagg.

Det handlar som jag skrev om förare som inte är snabb nog.

Är en förare som inte kommer ikapp SC en fara?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om en förare är långsammare än CS men håller originalspår, inte byter tvära spår, är det en säkethetsfara då verkligen och svår att köra om?

Man får väl inte... det är väl det som är problemet. SC på banan = omkörningsförbud runt hela banan.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Det var meningen från början till slut, helt klart. Men det är bra jag och min man som vet att det är något jag verkligen vill. Inte lätt för andra att veta.

I regn skulle jag inte hänga med SC.

Varför låter du då en tråd här vara orsaken till att du lägger ner?

Jag ska ge dig ett ex på när det är mindre bra med FÖR långsamma förare.
På rakan på torpet så kom jag ut med en mindre klunga. Folk gungar lite höger och vänster, precis som man gör, men helt plötsligt så vlinglar folk till för att de kör om någon som myser på rakan. Jag själv vinglade också till och det var en mindre trevlig upplevelse. Efter det höll jag mig långt bredvid alla som låg framför mig. Det är som sagt inte i kurvorna problemet ligger.
Att jämföra bil och mc tror jag inte på!
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Jag kan flaggorna, utan tvekan.

Men det handlade inte om att köra om på gulflagg.

Det handlar som jag skrev om förare som inte är snabb nog.

Är en förare som inte kommer ikapp SC en fara?

SC är ute för att samla ihop fältet så att funkisarna kan göra sitt jobb att rensa banan.
Samtidigt som det är taktiskt rätt att gå in och tanka då för att inte tappa varv, men kommer man inte ifatt sc så tappar du ju likt förbannat varv medans den du låg och tampades med kanske kom om precis innan det blev gulflagg... helt plötsligt tappade du ett varv!!!

Det är sånt man i stridens hetta blir ganska uppretad på!

Just i det tillfället är det väk ingen fara men under racetempo kan det bli otrevligheter!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om en förare är långsammare än CS men håller originalspår, inte byter tvära spår, är det en säkethetsfara då verkligen och svår att köra om?
Jag vill påstå att den farten är en riskfaktor. Personen är det inte, han behöver bara träna lite mer. Det finns folk som är ute för att vinna eller eller bara kör ruskigt fort. När flera såna kommer i en klunga och kommer ikapp den långsammare föraren på ett "olämpligt" ställe så kan det bli stökigt det finns risk för kollision. Olämpligt ställe kan t ex vara direkt efter en skymd kurva, t ex efter krönet på Falkenberg. Där såg jag en gång en 125Jr-förare på påkörd bakifrån av en superbike, som inte såg junioren innan det var för sent.

Edit: och båda flög i backen!

Däremot är en sådan förare normalt sett inte svår att köra om.
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
SC är ute för att samla ihop fältet så att funkisarna kan göra sitt jobb att rensa banan.
Samtidigt som det är taktiskt rätt att gå in och tanka då för att inte tappa varv, men kommer man inte ifatt sc så tappar du ju likt förbannat varv medans den du låg och tampades med kanske kom om precis innan det blev gulflagg... helt plötsligt tappade du ett varv!!!

Det är sånt man i stridens hetta blir ganska uppretad på!

Just i det tillfället är det väk ingen fara men under racetempo kan det bli otrevligheter!


Jag kan lova dig att jag vet riktigt mycket om SC, flaggor, taktik vid SC osv.

Vänd på det hela och se ur en annan synvinkel ett tag.

Är det det föraren som inte går in som kanske gör fel och inte är taktisk och planerar långloppet rätt när den väljer att vara kvar ute och istället väljer att reta sig på en förare som inte gör något fel men kör långsammare än övriga?

Nu ett annat tips. Stridens hetta och bli uppretade, det är något man inte ska lägga tid på. Skit i att reta upp sig, det tar energi från tävlandet och är man på race kör man race och fokuserar på det. Lägger man fokus på reta upp sig bör man go back to det box så att säga och göra det man är där för. Köra race, ha kul.

Som någon skrev som ex om en Superbike kom ikapp en 125. Om man kör en Superbik och 125 på samma träning och man valt att deltaga så måste snabbar föraren ta hänsyn till att det är långsammare förare ute på banan, likaså som dessa långsammare mc inte korsar tvärs hit och dit på banan utan inser att dom snabba måste få komma om. Dock om det är en träning så måste man iante köra om på sekunden där man annars kör om på race. För inte var det väl så att en Superbike och 125a körde i samma race?

Dom fartskillnader man nämner här ser jag faktiskt inte som en fara, säkerhetsrisk. Faror är när man åker med trasig hoj på banan som kan utgöra faror, när förare som är så självsäkra och tror att dom kan allt vet allt och är bäst men faktum är rena kraschpiloterna (det finns faktiskt) eller när man kör riktigt fullt, sätter ut armbågar och annat för knuffa till motståndare.

Det är väl som i skidbacken, man som är snabbare bakom får ta hänsyn till dom framför i backen.

Jag tror i alla fall helt ärligt inte på att en stor säkerhetsrisk på banan är att man som snabbare förare är så kass som förare att man inte hinner vika undan för en långsammare förare som man kommer ikapp. Man har blicken långt fram och inte dyker en långsam förare upp bara på en microsekund framför en. Det finns så mycket annat som är farligare och som i så fall är större säkerhetsrisk tycker jag.

Men kanske säger jag förmycket när jag inte tävlat i RR utan bara har erfarenheten från bilsport och Go-kart i många år.
Försöker i alla fall förstå det hela men ser inte problemet med långsammare förare. Után ser det mer som en tillgång för RR i Sverige.
 

MC Doktorn

Guest
Jag kan lova dig att jag vet riktigt mycket om SC, flaggor, taktik vid SC osv.

Vänd på det hela och se ur en annan synvinkel ett tag.


Försöker i alla fall förstå det hela men ser inte problemet med långsammare förare. Után ser det mer som en tillgång för RR i Sverige.


Hu resonerar ni vid era bandags arr: om tex en förare kör på 1.40 runt gelleråsen och resten ca 1.15 ?

Rek ni inte att den ska byta grupp? och varför gör ni det?. Varför har ni olika snabba grupper? :)
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Hu resonerar ni vid era bandags arr: om tex en förare kör på 1.40 runt gelleråsen och resten ca 1.15 ?

Rek ni inte att den ska byta grupp? och varför gör ni det?. Varför har ni olika snabba grupper? :)


Vi använder inte tidtagning som mätmetod på våra bandagar.
 

MC Doktorn

Guest
Vi använder inte tidtagning som mätmetod på våra bandagar.
Ok det var bara ett ex för att visa fartskillnaden.
Det jag ville komma fram till är att om en riktigt långsam förare befinner sig i snabb grupp rek ni inte den personen att byta grupp av säkerhetsmässiga skäl.Annars skulle väl behovet av olika snabba grupper inte finnas? :)
 

sandstream

Guest
Ser ut som att de flesta delar min åsikt att det inte är fartskillnaden som är problemet. 68 mot 53 är inte "de flesta".
Ja, de flesta håller med dig i din poll, som var minst sagt vinklad i sin frågeställning, men inte ens du kan väl blunda för att det är ganska många som inte håller med dig?

När jag pratar om långsamma förare så är det precis som påpekats femtielva gånger i den här tråden de som kör 1 minut långsammare per varv och/eller inte kan hålla samma tempo som en SC.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vi använder inte tidtagning som mätmetod på våra bandagar.
Hur gör ni annars?

"All åkning sker i olika grupper som är anpassade efter tempot för deltagarna i just din grupp..."
 

sandstream

Guest
Varför delar man in sprintrace i A- och B-förare?
Kan det ha något med säkerhet att göra?
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Jag kan lova dig att jag vet riktigt mycket om SC, flaggor, taktik vid SC osv.

Vänd på det hela och se ur en annan synvinkel ett tag.

Är det det föraren som inte går in som kanske gör fel och inte är taktisk och planerar långloppet rätt när den väljer att vara kvar ute och istället väljer att reta sig på en förare som inte gör något fel men kör långsammare än övriga?
.

:va
Vad dillar du om???
Om du har varit ute i 40 minuter och SC kommer ut så går man självklart in och tankar för att inte tappa så mycket på tankningen.
Men först så måste du ju komma ifatt kön efter SC innan du går in så att du förhoppningsvis kommer ut igen innan SC har paserat så att man inte tappar varv!
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Ser ut som att de flesta delar min åsikt att det inte är fartskillnaden som är problemet. 68 mot 53 är inte "de flesta".

Din fråga i pollen var om jag inte har helt fel "Ska vi plocka långsamma förare av banan?". Jag tycker det är lite väl frisk språktänjning att likställa ett nej på den frågan med att vi inte ser fartskillnad som ett problem. Din poll må vara underhållande och skapa underlag för debatt, men om du ser den som nåt slags underlag för statistisk "sanning" så ska jag komma och förfölja dig med mina böcker i ämnet tills du kommer att tigga om nåd :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Din fråga i pollen var om jag inte har helt fel "Ska vi plocka långsamma förare av banan?". Jag tycker det är lite väl frisk språktänjning att likställa ett nej på den frågan med att vi inte ser fartskillnad som ett problem. Din poll må vara underhållande och skapa underlag för debatt, men om du ser den som nåt slags underlag för statistisk "sanning" så ska jag komma och förfölja dig med mina böcker i ämnet tills du kommer att tigga om nåd :)

Gör inte det, förfölj herr sandstream istället! Hur man kan få ett lägre antal ja än nej till att bli "de flesta" har jag svårt att förstå, hur vinklad frågan än är. Vinklingen var medveten, eftersom så många likställer fartskillnad med farliga förare.
 

sandstream

Guest
Gör inte det, förfölj herr sandstream istället! Hur man kan få ett lägre antal ja än nej till att bli "de flesta" har jag svårt att förstå, hur vinklad frågan än är. Vinklingen var medveten, eftersom så många likställer fartskillnad med farliga förare.
Nu börjar jag undra om du driver med oss :va
Du vinklar alltså omröstning med flit för att "så många likställer fartskillnad med farliga förare"?
Ja, det är liksom det som är poängen!

Att du vinklar mina svar kan jag köpa, du läste inte vad jag skrev för då hade du insett att "de flesta" jag nämner i mitt inlägg som du citerar är de som tycker att 2.40 är långsamt på Anderstorp. "De flesta" hade inget med resultatet i din vinklade omröstning att göra.

Att du inte vill diskutera kärnfrågan blir mer och mer uppenbart...
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top