Har du svårt att köra om en förare som inte hänger med SC? Då är kanske problemet hos dig eller som förare som har svårt att köra om en lånsam förare som ligger i orignalspår eller håller åt sidan.
Gulflagg runt hela banan = omkörning förbjuden!
Har du svårt att köra om en förare som inte hänger med SC? Då är kanske problemet hos dig eller som förare som har svårt att köra om en lånsam förare som ligger i orignalspår eller håller åt sidan.
Det är inte alla som säger "elaka" saker heller.. Nog fanken är alla välkomna, men det är heller inte alltid kul att bli utpekad som en säkerhetsrisk. Men ska folk hålla tyst om det? Det har hänt i andra klasser att man sagt till folk som är långsamma att träna eller skaffa en hoj som passar bättre i klassen om man åkt långsamt/farligt. Det MÅSTE ske, sen kanske man inte ska peka ut enskilda förare på internet heller, det är inte riktigt schysst.
Har kört tre race med alex på banan, inte upplevt henne som något större problem.
Det är en väldig skillnad i fart bara på ett par sekunders skillnad i varvtid. Man upplever någon som bara är 2-3 sekunder långsammare på exempelvis kga som "väldigt" långsam, och då har jag som bäst kört 12-tider där på gamla sträckningen, så hur man uppfattas av dem som är 5-6 sekunder snabbare där kan man ju bara gissa..
Hoppas att du kommer och kör nästa år, för det är roligaste som finns![]()
Gulflagg runt hela banan = omkörning förbjuden!
Om en förare är långsammare än CS men håller originalspår, inte byter tvära spår, är det en säkethetsfara då verkligen och svår att köra om?
Det var meningen från början till slut, helt klart. Men det är bra jag och min man som vet att det är något jag verkligen vill. Inte lätt för andra att veta.
I regn skulle jag inte hänga med SC.
Jag kan flaggorna, utan tvekan.
Men det handlade inte om att köra om på gulflagg.
Det handlar som jag skrev om förare som inte är snabb nog.
Är en förare som inte kommer ikapp SC en fara?
Man får väl inte... det är väl det som är problemet. SC på banan = omkörningsförbud runt hela banan.
Jag vill påstå att den farten är en riskfaktor. Personen är det inte, han behöver bara träna lite mer. Det finns folk som är ute för att vinna eller eller bara kör ruskigt fort. När flera såna kommer i en klunga och kommer ikapp den långsammare föraren på ett "olämpligt" ställe så kan det bli stökigt det finns risk för kollision. Olämpligt ställe kan t ex vara direkt efter en skymd kurva, t ex efter krönet på Falkenberg. Där såg jag en gång en 125Jr-förare på påkörd bakifrån av en superbike, som inte såg junioren innan det var för sent.Om en förare är långsammare än CS men håller originalspår, inte byter tvära spår, är det en säkethetsfara då verkligen och svår att köra om?
.....eller är de flesta ute och cyklar när de tycker att folk som kör 2.40 på Anderstorp borde tas av banan?
.
SC är ute för att samla ihop fältet så att funkisarna kan göra sitt jobb att rensa banan.
Samtidigt som det är taktiskt rätt att gå in och tanka då för att inte tappa varv, men kommer man inte ifatt sc så tappar du ju likt förbannat varv medans den du låg och tampades med kanske kom om precis innan det blev gulflagg... helt plötsligt tappade du ett varv!!!
Det är sånt man i stridens hetta blir ganska uppretad på!
Just i det tillfället är det väk ingen fara men under racetempo kan det bli otrevligheter!
Jag kan lova dig att jag vet riktigt mycket om SC, flaggor, taktik vid SC osv.
Vänd på det hela och se ur en annan synvinkel ett tag.
Försöker i alla fall förstå det hela men ser inte problemet med långsammare förare. Után ser det mer som en tillgång för RR i Sverige.
Hu resonerar ni vid era bandags arr: om tex en förare kör på 1.40 runt gelleråsen och resten ca 1.15 ?
Rek ni inte att den ska byta grupp? och varför gör ni det?. Varför har ni olika snabba grupper?![]()
Ok det var bara ett ex för att visa fartskillnaden.Vi använder inte tidtagning som mätmetod på våra bandagar.
Ja, de flesta håller med dig i din poll, som var minst sagt vinklad i sin frågeställning, men inte ens du kan väl blunda för att det är ganska många som inte håller med dig?Ser ut som att de flesta delar min åsikt att det inte är fartskillnaden som är problemet. 68 mot 53 är inte "de flesta".
Hur gör ni annars?Vi använder inte tidtagning som mätmetod på våra bandagar.
Jag kan lova dig att jag vet riktigt mycket om SC, flaggor, taktik vid SC osv.
Vänd på det hela och se ur en annan synvinkel ett tag.
Är det det föraren som inte går in som kanske gör fel och inte är taktisk och planerar långloppet rätt när den väljer att vara kvar ute och istället väljer att reta sig på en förare som inte gör något fel men kör långsammare än övriga?
.
Ser ut som att de flesta delar min åsikt att det inte är fartskillnaden som är problemet. 68 mot 53 är inte "de flesta".
Din fråga i pollen var om jag inte har helt fel "Ska vi plocka långsamma förare av banan?". Jag tycker det är lite väl frisk språktänjning att likställa ett nej på den frågan med att vi inte ser fartskillnad som ett problem. Din poll må vara underhållande och skapa underlag för debatt, men om du ser den som nåt slags underlag för statistisk "sanning" så ska jag komma och förfölja dig med mina böcker i ämnet tills du kommer att tigga om nåd![]()
Nu börjar jag undra om du driver med ossGör inte det, förfölj herr sandstream istället! Hur man kan få ett lägre antal ja än nej till att bli "de flesta" har jag svårt att förstå, hur vinklad frågan än är. Vinklingen var medveten, eftersom så många likställer fartskillnad med farliga förare.
Att du inte vill diskutera kärnfrågan blir mer och mer uppenbart...
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |