Är det för stora fartskillnader i ERF?

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Jag tror att fenomenet att att sitta bakom en PC och gnälla på andra finns hos oss alla:)

Fördelen är att man kanske reflekterar saker mer konstruktivt i efterhand, under racet så är man upptagen av att köra packa snacka skit etc.
Det är lättare att formulera sig och "våga" säga vad man tycker.

Jo detta är sant. Problemet blir bara att problemet kvarstår mao förarna som upplevs som problem inte kan rätta till sina brister. För ingen som läser här i efterhand tar åt sig. Utom i väldigt uppenbara fall, typ Alex.
Ingen av alla "JagärnyaRossi" typer där ute har insikten att inse att kritiken kan handla om dom också.
Jag själv är inkluderad där!!

Personligen tog jag upp det här med Alex ?och Robban tror jag?? under en bandag i somras, jag tror att vi kom ganska bra överens eller:va

Jodå jag minns det väl, enda dispyten mellan dig och mig bestod väl av vilket det "rätta" spåret ut på start och mål är. Men det var kanon att du kom och luftade vad du störde dig på.

Grattis till 3:e platsen som ni tog mitt framför näsan på oss :näsblod :tummenupp mao bra kört

Mvh Martin Eves

Tackar tackar!!:) Vi hade grymt med flyt vid sista SC och lyckades knipa platsen framför er. Låg bakom Pelle under SC och trodde ni fortfarande låg framför oss. Jag vet att han är betydligt snabbare än mig men jag försökte hänga på så mycket jag bara kunde. När jag kom in i depån så visade det sig att vi hade "snott" ett varv på er vid sista depåstoppet.

Ett JÄTTEGRATTIS till er är på sin plats också för serie segern!!:klappar

//Robert:martialar
 

MC Doktorn

Guest
Jo detta är sant. Problemet blir bara att problemet kvarstår mao förarna som upplevs som problem inte kan rätta till sina brister. För ingen som läser här i efterhand tar åt sig. Utom i väldigt uppenbara fall, typ Alex.
Ingen av alla "JagärnyaRossi" typer där ute har insikten att inse att kritiken kan handla om dom också.
Jag själv är inkluderad där!!



Ett JÄTTEGRATTIS till er är på sin plats också för serie segern!!:klappar

//Robert:martialar

Tackar Pelle körde toksnabbt (näst snabbast på REC) på en hoj han aldig kört än mindre sett.
Ni hade dessutom en riktigt fint preppad R etta .

Vi alla borde bli bättre (inkl mig med) på att våga ta konflikten på plats det känns mer straight och konstruktivt lixom :tummenupp / Martin
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En enda fråga kvarstår.
*Hur många har smält in bakifrån i en långsammare förare på ERF race?

Om det är noll, så varför diskuterar vi överhuvudtaget?
Uppenbarligen har det ju funkat alldeles utmärkt med de nuvarande reglerna.

Med just den typen av argument bäddar man för att det kan hända längre fram, raka motsatsen till säkerhetstänkande.

Vill påpeka att jag inte haft problem med någon på bana, jag tycker att långsamma förare skall få tävla i rec, tom utan inhoppade nec förare om det så krävs.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Eftersom det är mig ni diskuterar i första hand så…
?

Jag läste ditt inlägg 2 min efter det kom in och vill kommentera detta.
(Har EJ läst allt efter det) Blev för irriterad !!!!

OM NÅGON beklagat sig om du kört långsamt på träning. Sök rätt på mig.:mad:
Det är skitstövlar som inte vet vad dom talar om:mad: Jag tar hand om detta.
Träning ÄR till för att bli snabbare . (punkt) Oavsett hur snabb man redan är.

LMS har delat upp träningen på 2 eller 3 grupper.
SNABB (Vilket du borde köra i nåra träningar)
Snabbare?(vilket du kommer ganska snabbt till)
Snabbast! (Efter 10-12 träningar... OM du satsar seriöst)

Vet inte vilken klubb du tillhör eller vilka ambitioner du har, Vet heller inte vem du är i depån.

Kom fram till VEM SOM HELST på LMS träning och fråga om hjälp med spårval.
Och dom ser till att du får det.:tummenupp

OM DU ÄR SERIÖS är du efter 6-7 träningar... under 2min på Anderstorp.
Vill du bara få en kick av att tävla & synas i en mansdominerande sport eller nått.... Prova en annan sport.

Jag ställer GÄRNA upp och visar spårval, kurvhastighet mm. Är det mer du är osäker om FRÅGA. Men ska du köra RACING... GE JÄRNET.... 2,40 är fisåka.

PM:a gärna... Fråga dom runt i kring dig...... Du ÄR inte blyg, då skulle du aldrig ha gett dig in i detta i så fall. Stanna kvar i racing. LÄR DIG LITA PÅ HOJEN:tummenupp

Hoppas du silar skitsnacket och tar åt dig poängen, tränar upp dig till nästa år och kör skinnstället av oss medelmåttor.
Mvh
//
Benny
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Man ändrade i reglementet innan för att få bort dom som inte körde så snabbt med SP250 i ERF. Nu kör folk ÄNNU långsammare än vad dom en gång gjorde för att bli bannade därifrån. Men nu låter det helt plötsligt som att det är allmänhetens körning och alla ska få köra ändå?


Vad säger reglementet om fartskillnader i SP?
På Falkenberg var jag 9 sekunder efter ettan.
Visst, det är långsamt och det vet jag ju om. Men i vår klass brukar vi också prata med varann. Jag får tips på vad jag bör tänka på, inte minst för att underlätta varvningarna :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad säger reglementet om fartskillnader i SP?
På Falkenberg var jag 9 sekunder efter ettan.
Visst, det är långsamt och det vet jag ju om. Men i vår klass brukar vi också prata med varann. Jag får tips på vad jag bör tänka på, inte minst för att underlätta varvningarna :)

Ingenting mer än att domaren eller vilken det är har rätt att svartflagga om den anser det vara en fara om någon kör för sakta. Samma regler som för alla andra dvs.

I ERF hände det iaf en olycka med att en av dom snabbaste förarna körde ihop med en av dom långsamaste SP-hojarna vid den första varvningen. Var efter bara nått varv in i racet på Kga '00. Sen blev det massa snack om långsamma "hojar" då. Så man satte en kubikgräns på min 500cc tror jag det var då för att det inte skulle vara sån stor skillnad med långsammare hojar på banan.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Fördelen är att man kanske reflekterar saker mer konstruktivt i efterhand, under racet så är man upptagen av att köra packa snacka skit etc.
Det är lättare att formulera sig och "våga" säga vad man tycker.

Personligen tog jag upp det här med Alex ?och Robban tror jag?? under en bandag i somras, jag tror att vi kom ganska bra överens eller:va
Mvh Martin Eves

Bra! Du har en bra poäng i att man under race inte har mycket tid över för annat än just racing. Poäng tagen. Och TACK! :D


Men du med det tänket skulle vi inte köra RR i Sverige idag. Det hade förbjudits för länge sedan eller tänker du lika dant i en farlig böj, här behövs ingen leca det är ju jätte skönt gräs att landa i :huvet

kom in i matchen det är inga skit saker det här. vi har haft en dödsolycka och ett par riktigt elaka skador på ganska kort tid. vi håller på med en farlig sport och man måste göra sitt för att minimera riskerna och en enkel sådan grej KAN vara att alla kör inom en viss tidsram som är acceptabel.
björn

Jag är MYCKET väl medveten om att det är en farlig sport. Att nämna detta i just denna diskussion var onödigt, tror du inte att jag är väl medveten om hur det funkar och vilka risker som finns? Mer till poängen, tror du inte den föraren var medveten om det?

Jag håller med om att banan inte är nånn j*vla lekplats, men om man uteslutar satsande team i en rookieserie är det nog på väg åt det hållet du talar om, nämligen att vi inte kommer att åka RR i Sverige.

En sak som jag tycker är intressant.. Teamen har tidigare tvingat serien att avblåsa ett race pga. för dålig säkerhet på banan.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Bra! Du har en bra poäng i att man under race inte har mycket tid över för annat än just racing. Poäng tagen. Och TACK! :D




Jag är MYCKET väl medveten om att det är en farlig sport. Att nämna detta i just denna diskussion var onödigt, tror du inte att jag är väl medveten om hur det funkar och vilka risker som finns? Mer till poängen, tror du inte den föraren var medveten om det?

Jag håller med om att banan inte är nånn j*vla lekplats, men om man uteslutar satsande team i en rookieserie är det nog på väg åt det hållet du talar om, nämligen att vi inte kommer att åka RR i Sverige.

En sak som jag tycker är intressant.. Teamen har tidigare tvingat serien att avblåsa ett race pga. för dålig säkerhet på banan.


Som jag sagt innan, jag diskuterar inte personer jag diskuterar en säkerhets detalj, lika väl som banans utformning avgör hur pass säkert ett arrangemang är. Kan också hålla med om att det inte är önskvärt att utesluta team från att tävla. Men å andra sidan tycker jag till skillnad från dig, att alla kanske inte borde få starta utan att ha en grund fart. Vilken den är kan sedan diskuteras i all evighet. Du förde ett resonemang som du säkerligen själv kan hålla med om är lite korkat att "har det inte hänt kommer det inte att ske" vilket jag reagerade på. Jag tror både du och jag vill ha så säkra tävlingar som vi bara kan. Hur vi når dit är upp till team, arrangör och banägare, till slut när allt kommer till kritan kan bara vi själva avgöra om vi vill köra med dom förutsägningar som finns. :)

björn
 

sandstream

Guest
Tyvärr kommer ni klaga lika mycket när jag tränar, kanske ännu mer.
Det tror jag inte. Precis som Benny skriver kan du komma till Sviestad och träna. Börja i lugna gruppen och jobba dig uppåt. Var inte rädd för att fråga folk om spårval mm. Finns gott om folk som kan åka med ut och visa spår mm.

Om du har möjlighet så ställ på din hoj och kör bandagar i lugn eller medelgrupp för att få mer bantid.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Objektivt så förstår jag diskussionen om långsamma förare och att dessa kan orsaka situationer. Men summa summarum efter säsongen är ju klar. En enda fråga kvarstår.
*Hur många har smält in bakifrån i en långsammare förare på ERF race?

Om det är noll, så varför diskuterar vi överhuvudtaget?
Uppenbarligen har det ju funkat alldeles utmärkt med de nuvarande reglerna.

Det där var det dummaste jag har läst i denna diskussionen. Du tänker som politiker som beslutar om övergångsställen vid vägar, "Äh, ingen har ju blivit överkörd och dött än, det är bäst vi väntar tills det händer innan vi gör något"

:confused:

Självklart är stora fartskillnader farligt. Självklart skall man ställa grundkrav på de deltagande i en tävling. Självklart skall alla få träna.

/ Jens
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hur kändes det att vara otrogen????

Vad gäller för 2008 kommer ni teama ihop:tungan ?

Kändes faktiskt ganska bra att vara otrogen.. Den R1:an skulle man kunna äga..

Extra kul att komma på pallen även fast jag inte fick någon pokal.. Det delades bara ut 2.. Så jag blev utan. Men då är jag ju bara depåpersonal också:D
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Här smäller det uttav h-vete! pga att den långsamma hojen kör VÄLDIGT långsamt. Men Såååååååååååå nära att jag själv gjort liknande saker när man tar fart genom sista högerknicken för att köra om 1000hojar och plötsligt backar det något långsamt emot mig!!!! På träning och utan att jag tycker att jag varit slarvig/oförsiktig.
http://www.youtube.com/watch?v=19PewNovA7g
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Tre hojar på rad.
Ett två och sen smäller det....exakt detta har jag bevittnat på ”nära håll”, dvs från depån på Sviestad.

Under träningsdag (gamla bansträckningen) ligger tre RR förare och ’slipstreamar’ varandra varv efter varv. En fjärde osäker förare som funderar på att börja tävla går ut på "sitt första varv" på banan. RR-gänget går ut på långa rakan i 200 km/h:

Första föraren, ”Där ligger en långsam förare, jag tar han på yttern”.
Andre föraren ”Vad händer???? Saaaaatans en långsam hoj måste flytta mig i sidleds fort”.
Tredje föraren ”Nu djävlar...vad f-n gör de, perfekt jag tar dem på innern” SMACK !!!!!

Den fjärde hojen accelererar från ca 70 till 200 på 0.01 sekund.
Ni med lite fantasi kan tänka er hur de hojarna och förarna såg ut.

Detta är inget ställningstagande om ”långsamma” ska får köra i ERF eller inte.
Det är däremot en fingervisning att sådant har hänt.
Har det hänt kan det hända igen.

Vilket föranleder nästa fråga.
Långsamma team som förekommer på banan, på Mantorp i år var det ju några som ”tourade” runt i NEC för målpoäng det var ju nära en ”incident” precis före målgång. Vissa utan kåpor, andra med elfel och någon med trasig växellåda...?

Västar på ”nya” och/eller ”långsamma” team i REC? Ja, kanske.
Vitt skulle vara perfekt om det nu inte syntes så dåligt.
Men INTE gula, gröna, röda, svart/vita....
Notera att en färgglad väst är inget undergörande och hade kanske inte hjälpt i fallet ovan.
Det är inte lätt...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vilket föranleder nästa fråga.
Långsamma team som förekommer på banan, på Mantorp i år var det ju några som ”tourade” runt i NEC för målpoäng det var ju nära en ”incident” precis före målgång. Vissa utan kåpor, andra med elfel och någon med trasig växellåda...?

Svartflagg! Direckt!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Var precis så jag menade, man ligger bakom någon, viker ut för att köra om och vips så "står" det någon där :näsblod

Kan du inte ställa upp i ett endurance så att du vet vad du pratar om? Tycka en hel massa utan att ens ha sett ett erf känns halvbra. Man får ju faktiskt ha liiite koll framför den man ska köra om, inte blunda bara för att man ligger bakom. Filmen som länkades till känns inte så relevant för ERF, det vet alla som kört ett eller annat race. Man åker med betydligt större marginaler än man gör i ett sprintrace. De incidenter vi haft som kan härröras till fartskillnad har samtliga berott på att det varit folk som inte är vana vid ERF, som inte insett att man ska köra mer än 20 minuter. Skräckpropaganda leder sällan till nåt bra. Glöm inte bort att man som förare har ett ansvar mot sej själv och sina medtävlare att köra om på ett säkert sätt.
 

sandstream

Guest
Kan du inte ställa upp i ett endurance så att du vet vad du pratar om? Tycka en hel massa utan att ens ha sett ett erf känns halvbra. Man får ju faktiskt ha liiite koll framför den man ska köra om, inte blunda bara för att man ligger bakom. Filmen som länkades till känns inte så relevant för ERF, det vet alla som kört ett eller annat race. Man åker med betydligt större marginaler än man gör i ett sprintrace.
Så du menar på fullt allvar att en olycka som den i filmen bara kan uppstå på sprintrace?
De incidenter vi haft som kan härröras till fartskillnad har samtliga berott på att det varit folk som inte är vana vid ERF, som inte insett att man ska köra mer än 20 minuter.
Men då så, då är det alltså inte långsamma eller snabba ERF-förare som är problemet, det är sånna som hoppar in och bara kör några enstaka race, eller vad menar du egentligen?
Skräckpropaganda leder sällan till nåt bra. Glöm inte bort att man som förare har ett ansvar mot sej själv och sina medtävlare att köra om på ett säkert sätt.
Skräckpropagnda leder sällan till något bra men det är tio gånger värre att köra strutsvarianten som du gör och blunda för uppenbara problem.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Så du menar på fullt allvar att en olycka som den i filmen bara kan uppstå på sprintrace?
Men då så, då är det alltså inte långsamma eller snabba ERF-förare som är problemet, det är sånna som hoppar in och bara kör några enstaka race, eller vad menar du egentligen?
Skräckpropagnda leder sällan till något bra men det är tio gånger värre att köra strutsvarianten som du gör och blunda för uppenbara problem.

Hur vet du att det existerar ett problem? Har du sett ett enda endurance? Jag säger inte att det inte kan ske en sån olycka, jag säger att det snackas en hel massa om ett problem som inte har varit ett problem under alla år jag kört ERF. Varför är du så aggresiv? Du skriker om uppenbara problem på en tävlingsform du aldrig kört, men lyssnar inte på oss som kört massor av race. Var det svårt att förstå när jag skrev att problemet beror på orutinerade enduranceförare och inte snabba/långsamma enduranceförare?
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top