Är det för stora fartskillnader i ERF?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
När jag började köra ERF (2 år sen) så körde jag 1.52 på Torpet första gången jag var där. Då var det förare där som var som möten för mig. Christer Miniin som då körde för Skjern MC körde som snabbast en låg 39 (om jag inte minns helt fel). Vad var då inte dom förarna för honom eller dom andra übersnabba förarna?? Ändå så var det inget gnäll om dom!!
Den tävlingen körde jag också. Då hörde du (och jag) till de långsammaste förarna. Det var väl någon/några som körde på tider runt 1.57 men mer spritt än så var det inte.

Senast låg de snabbaste i REC nån/ett par sekunder långsammare än då, medan de långsammaste körde nån minut långsammare än då.
 

Alex999

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 999s
Eftersom det är mig ni diskuterar i första hand så…

2.40 är långsamt, på premiären körde jag som bäst 2.14 och det är också långsamt men att säsongen skulle gör mig mer än 20sek långsammare kunde jag inte ens drömma om.

Tror att det främst beror på två saker, 3 vurpor och att det va ruskigt kallt på finalen. Min inställning till finalen var att genomföra utan vurpa och jag trodde att jag körde på ungefär samma tider som på premiären, men tydligen inte. Och jag är den första att beklaga om jag var orsaken till att någon annan ”nästan” vurpa. Är dock övertyga om att många av er vet vem jag är, så varför kom ni inte fram och sa nåt under racet? Eller är det inte mig ni diskuterar?

Tyvärr kommer ni klaga lika mycket när jag tränar, kanske ännu mer. Men jag kan lova att om jag inte kan köra Anderstorp på en tid runt 2 min till premiären 2008 kommer jag inte att starta.

Jag och teamet har haft jätte skoj under den här säsongen och vi åkte frusna men mycket nöjda från Anderstorp i söndags! 17e plats i serien är bättre än planerat och det tillsammans med att två gånger komma en placering från poängplats ger mer smak. Och jag vill gärna köra en säsong till. En stor fördel med ERFen är att man får köra länge och att man faktiskt kan placera sig utan att vara super snabb. Jag vet att jag är långsam och skulle därför inte ställa upp i ett sprintrace, eftersom jag inte klarar kvalgränsen.

Om jag förstår er rätt så ska jag inte tävla i REC, finns det någonstans ni tycker att jag ska/kan tävla? Om jag bara ska träna kommer jag att vara ivägen för er alla med B-licens på licens träningarna. Men jag kanske inte ska träna heller förrän jag kan köra Anderstorp på 2.00?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tyvärr kommer ni klaga lika mycket när jag tränar, kanske ännu mer. Men jag kan lova att om jag inte kan köra Anderstorp på en tid runt 2 min till premiären 2008 kommer jag inte att starta.


Jag vet inte om det är dig jag diskuterar mer principen än personer. jag hoppas verkligen inte att det klagas när du tränar för då är nått snett. Men du kan kanske också kan hålla med om att det kan vara bra att träna tills man når ett tempo som inte skilljer sig så mycket från resten. Jag tycker inte att det är en rättighet att få tävla, men någon kommer alltid ligga sist i tider. Det gäller att det inte skilljer för mycket. Det blir en onödig risk för alla andra på banan.
Jag hoppas att du hittar tempot och kör nästa år. har även för mig att vi pratade om det här på falken men jag kan ha fel :confused: (senil-light har slagit till :) )

björn
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Den tävlingen körde jag också. Då hörde du (och jag) till de långsammaste förarna. Det var väl någon/några som körde på tider runt 1.57 men mer spritt än så var det inte.

Senast låg de snabbaste i REC nån/ett par sekunder långsammare än då, medan de långsammaste körde nån minut långsammare än då.

Jag kanske va lite otydlig i hur jag formulerade mig.
Då var där förare som jag körde om som var som möten för mig trots mina 1.52. Då vet jag att vi inom teamet undrade hur det upplevdes från tex Christers perspektiv.
Min poäng var att jag hörde aldrig nått gnäll över dessa förare. Alla som var där var där för att få köra mycket och ha kul.
Det var helt klart olika grader på satsning och förar kapacitet vilket syntes i resultat listorna.
Men jag tror att då var alla mer inställda på att det var fart skillnader och därav mer beredda på det.

Till alla:
Misstolka mig rätt, jag menar inte att fartskillnader är bra på något sätt men jag anser inte att vi ska börja neka team/folk att starta i ett ERF för att dom kör FÖR sakta.
Anser lika lite att vi ska neka en "överkvalificerad" förare att köra.

Så länge det inte är fullt och risken finns att ett serie anmält team ska bli utkvalat så tycker jag att serien ska vara öppen för alla som vill ställa upp i någon form. Då även NEC!

//Robert
 

MC Doktorn

Guest
Eftersom det är mig ni diskuterar i första hand så…

2.40 är långsamt, på premiären körde jag som bäst 2.14 och det är också långsamt men att säsongen skulle gör mig mer än 20sek långsammare kunde jag inte ens drömma om.

Tror att det främst beror på två saker, 3 vurpor och att det va ruskigt kallt på finalen. Min inställning till finalen var att genomföra utan vurpa och jag trodde att jag körde på ungefär samma tider som på premiären, men tydligen inte. Och jag är den första att beklaga om jag var orsaken till att någon annan ”nästan” vurpa. Är dock övertyga om att många av er vet vem jag är, så varför kom ni inte fram och sa nåt under racet? Eller är det inte mig ni diskuterar?

Tyvärr kommer ni klaga lika mycket när jag tränar, kanske ännu mer. Men jag kan lova att om jag inte kan köra Anderstorp på en tid runt 2 min till premiären 2008 kommer jag inte att starta.

Jag och teamet har haft jätte skoj under den här säsongen och vi åkte frusna men mycket nöjda från Anderstorp i söndags! 17e plats i serien är bättre än planerat och det tillsammans med att två gånger komma en placering från poängplats ger mer smak. Och jag vill gärna köra en säsong till. En stor fördel med ERFen är att man får köra länge och att man faktiskt kan placera sig utan att vara super snabb. Jag vet att jag är långsam och skulle därför inte ställa upp i ett sprintrace, eftersom jag inte klarar kvalgränsen.

Om jag förstår er rätt så ska jag inte tävla i REC, finns det någonstans ni tycker att jag ska/kan tävla? Om jag bara ska träna kommer jag att vara ivägen för er alla med B-licens på licens träningarna. Men jag kanske inte ska träna heller förrän jag kan köra Anderstorp på 2.00?

Bra att du ville komma fram:)

Jag upplevde problemet som störst på Gelleråsen REC 27/7 ? fart skillnaden var brutal :skrämd Anderstorp är en säker bana med omkörningsmöjligheter i varje böj .

Det står inte i reglementet hur långsam/snabb man ska vara det är sant.
Så därför ska jag inte säga att man inte ska åka.

Men vad får du ut av att åka så långsamt när du inte ens gasar fullt på rakan och tappar 25s sen sist, det måste vara ett seriöst problem.

Om du har vurpat och anger att detär orsaken?, vet du varför du vurpade? ibland tror jag det är viktigt att veta varför man vurpat så kan man gå vidare.

Dessutom tror jag att rädsla inte skapar en bra förare.

Kom över dina hjärnspöken och lite träning så kommer du bli en snabbare tillika säkrare förare så kommer 2.00 vara en enkel match :tummenupp

Jag tror vi pratat på någon bandag :va

Mvh Martin (Ganska långsamm åxå)
 
Last edited:

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
jag hoppas verkligen inte att det klagas när du tränar för då är nått snett.

björn

Tyvärr så är det redan så.
Har själv inte medverkat på någon licens träning i år.

Har dock hört i depån hur det klagas på nån/några som flaxade över hela banan, gjorde dumma omkörningar och allmänt var i vägen.

Vi vet båda två att det tyvärr skulle bli någon form av lynch stämning om det dök upp någon/några som var extremt långsamma eller på något annat sätt inte körde som förväntat.

//Robert
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Tyvärr så är det redan så.
Har själv inte medverkat på någon licens träning i år.

Har dock hört i depån hur det klagas på nån/några som flaxade över hela banan, gjorde dumma omkörningar och allmänt var i vägen.

Vi vet båda två att det tyvärr skulle bli någon form av lynch stämning om det dök upp någon/några som var extremt långsamma eller på något annat sätt inte körde som förväntat.

//Robert

Och på något sätt är det ju bra att det klagas faktiskt. Sen kan man klaga på olika sätt. Men visst är det bra att man höjer rösten och säger till om det är något man tycker är snett, eller som verkar vara farligt.

Om jag själv kör konstigt eller gör dumma saker på banan så skulle jag vilja ha reda på det.

Jag tror att problemet kan vara att det klagas för lite.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Och på något sätt är det ju bra att det klagas faktiskt. Sen kan man klaga på olika sätt. Men visst är det bra att man höjer rösten och säger till om det är något man tycker är snett, eller som verkar vara farligt.

Om jag själv kör konstigt eller gör dumma saker på banan så skulle jag vilja ha reda på det.

Jag tror att problemet kan vara att det klagas för lite.

Samma här, gör jag nåt galet som jag är omedveten om vill jag gärna ha reda på det. Vi sysslar alla med en farlig sport, ERF är inte på något sätt mindre farligt än sprintrace, snarare tvärtom.
Alex, jag upplevde inte dig som något större problem i REC, visst du åker väldigt långsamt, men inga större problem att passera dig(det var nog iofs du som inte körde ikapp sc'n på mantorp när jag låg bakom dig ett tag innan du vinkade förbi iofs ;)) Tycker som sagt att problemen låg bland de som var halvlångsamma, med vingel och annat som jag redan skrivit om i tidigare inlägg.
I ERF är det lite svårare att leta reda på föraren man tycker gjort något dumt, mycket förare och hojar att hålla reda på.
Så återigen, se för fanken till att hålla era spår, och "rejsa" inte mot dem som är 5-10 sekunder snabbare än er, försök häng på såklart..
 

MC Doktorn

Guest
Och på något sätt är det ju bra att det klagas faktiskt. Sen kan man klaga på olika sätt. Men visst är det bra att man höjer rösten och säger till om det är något man tycker är snett, eller som verkar vara farligt.

Om jag själv kör konstigt eller gör dumma saker på banan så skulle jag vilja ha reda på det.

Jag tror att problemet kan vara att det klagas för lite.

Klockrent:tummenupp kunde inte sagt det bättre själv.

Om man sen inte vill ta åt sig kritiken så .......:rolleyes:

(det var nog iofs du som inte körde ikapp sc'n på mantorp när jag låg bakom dig ett tag innan du vinkade förbi iofs ;)) .

Handen på hjärtat vad har man på en racebana att göra om man inte kan köra ikapp SC :va
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Handen på hjärtat vad har man på en racebana att göra om man inte kan köra ikapp SC :va
självklart inget alls, förare med så lågt tempo bör omedelbart stoppas av tävlingsledningen.
det kryllar av banåkningar med olika snabba grupper, sen finns det licensträningar.

Nu riktar detta sig inte till enskild person, men det blir nog så ändå eftersom en person rakryggat har berättat om sitt tempo, super eloge för det.
Der verkligen om ursäkt om mina ord svider, men det är min åsikt, baserat på säkerhetstänkande.
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
Och på något sätt är det ju bra att det klagas faktiskt. Sen kan man klaga på olika sätt. Men visst är det bra att man höjer rösten och säger till om det är något man tycker är snett, eller som verkar vara farligt.

Om jag själv kör konstigt eller gör dumma saker på banan så skulle jag vilja ha reda på det.

Jag tror att problemet kan vara att det klagas för lite.

Självklart är konstruktiv kritik bra!:tummenupp
Men att sitta och gapa hit och dit på ett forum som vissa gör även om dom hävdar att dom diskuterar känner inte jag klassificeras under det.

Varför inte dela ut den kritik man har direkt på banan till den förare som det berör?
Kan det bero på att det är ganska obekvämt att stå öga mot öga med någon annan människa och säga att vederbörande är farlig, långsam eller allmänt usel på vad denne sysslar med?

Betydligt bekvämare att sitta här och spy galla över allt och alla.

//Robert
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
tänkte själv börja köra licens träningar nästa år. och antagligen även erf. jag hade definitivt velat höra på plats vad jag gör för fel och rätta till de. Speciellt på träningar.

komma hem å läsa på sporthoj att man vinglat omkring å varit almänt ivägen hade nog förstört sporten rejält för mig.

de går att säga till någon på ett trevligt sätt, samt även kanske visa hur de skall gå till. Erf är väl en liten inkörsport för många å många åker långt ifrån rokie 1000 tempo.
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
En liten komisk detalj och slutledning av alla dessa trådar runt ERF säsongen (dock kanske dragen med liiiite för stor växel:D )

1. Dom långsamma är långsamma och därav farliga! =svartflagg av TL
2. Mellansegmentet har svårt och hålla spår och köra ibland lite huvudlöst därav farliga! =svartflagg av TL
3. Dom snabbaste gör fula omkörningar och är buffliga på banan därav farliga! =svartflagg av TL

Frågan lyder nu: Vilka blir då kvar??:va

//Robert

tänkte själv börja köra licens träningar nästa år. och antagligen även erf. jag hade definitivt velat höra på plats vad jag gör för fel och rätta till de. Speciellt på träningar.

komma hem å läsa på sporthoj att man vinglat omkring å varit almänt ivägen hade nog förstört sporten rejält för mig.

de går att säga till någon på ett trevligt sätt, samt även kanske visa hur de skall gå till. Erf är väl en liten inkörsport för många å många åker långt ifrån rokie 1000 tempo.


AMEN!!
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
En liten komisk detalj och slutledning av alla dessa trådar runt ERF säsongen (dock kanske dragen med liiiite för stor växel:D )

1. Dom långsamma är långsamma och därav farliga! =svartflagg av TL
2. Mellansegmentet har svårt och hålla spår och köra ibland lite huvudlöst därav farliga! =svartflagg av TL
3. Dom snabbaste gör fula omkörningar och är buffliga på banan därav farliga! =svartflagg av TL

Frågan lyder nu: Vilka blir då kvar??:va

//Robert



AMEN!!

svar: dom mellansnabba som håller spår;)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Varför inte dela ut den kritik man har direkt på banan till den förare som det berör?
Kan det bero på att det är ganska obekvämt att stå öga mot öga med någon annan människa och säga att vederbörande är farlig, långsam eller allmänt usel på vad denne sysslar med?


//Robert


vet inte om det är mig du menar, men jag tar nog den diskutionen ett gäng gånger per år. Oftas tas det bra imot andra vill bara inte förstå att just dom gjort fel.

björn
 

MC Doktorn

Guest
:D
En liten komisk detalj och slutledning av alla dessa trådar runt ERF säsongen (dock kanske dragen med liiiite för stor växel:D )

1. Dom långsamma är långsamma och därav farliga! =svartflagg av TL
2. Mellansegmentet har svårt och hålla spår och köra ibland lite huvudlöst därav farliga! =svartflagg av TL
3. Dom snabbaste gör fula omkörningar och är buffliga på banan därav farliga! =svartflagg av TL

Frågan lyder nu: Vilka blir då kvar??:va

//Robert
AMEN!!


Vilket resonemang, jag tror jag dör :lol :rofl
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag vill här hålla med Robert till viss del.

Har man åsikter om enskillda förare så tar man det med föraren privat och irl (I riktiga livet), man hänger inte ut vederbörande team/förare på internet och försöker "tvinga" dem att sluta tävla.

Det spelar ingen roll om det är hastighet, omkörning eller annat som man har åsikter om. Er åsikt gäller enbart för er själva och det bör ni ta upp med föraren direkt alt. med tävlingsledningen.

Att hänga på Sporthoj och klaga om låg lägsta hastighet efter sista racet på säsongen tycker jag är direkt fegt och löjligt, men för gärna fram riktiga åsikter! Alla har rätt att klaga. Men gäller klagomålen en person, så ta det "in person" och inte via nätet.


Objektivt så förstår jag diskussionen om långsamma förare och att dessa kan orsaka situationer. Men summa summarum efter säsongen är ju klar. En enda fråga kvarstår.
*Hur många har smält in bakifrån i en långsammare förare på ERF race?

Om det är noll, så varför diskuterar vi överhuvudtaget?
Uppenbarligen har det ju funkat alldeles utmärkt med de nuvarande reglerna.
 

Robso

Jappsen
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Öhlins R1-05 & 999s
vet inte om det är mig du menar, men jag tar nog den diskutionen ett gäng gånger per år. Oftas tas det bra imot andra vill bara inte förstå att just dom gjort fel.

björn

Var absolut inte dig jag syftade på!:pannkyss
Jag vet att det inte har riktats någon kritik ute på ERF tävlingarna mot dom långsammare förarna men här så klagas det både friskt och högljutt.

//Robert
 

MC Doktorn

Guest
Jag vill här hålla med Robert till viss del.

Har man åsikter om enskillda förare så tar man det med föraren privat och irl (I riktiga livet), man hänger inte ut vederbörande team/förare på internet och försöker "tvinga" dem att sluta tävla.

Det spelar ingen roll om det är hastighet, omkörning eller annat som man har åsikter om. Er åsikt gäller enbart för er själva och det bör ni ta upp med föraren direkt alt. med tävlingsledningen.

Att hänga på Sporthoj och klaga om låg lägsta hastighet efter sista racet på säsongen tycker jag är direkt fegt och löjligt, men för gärna fram riktiga åsikter! Alla har rätt att klaga. Men gäller klagomålen en person, så ta det "in person" och inte via nätet.


Objektivt så förstår jag diskussionen om långsamma förare och att dessa kan orsaka situationer. Men summa summarum efter säsongen är ju klar. En enda fråga kvarstår.
*Hur många har smält in bakifrån i en långsammare förare på ERF race?

Om det är noll, så varför diskuterar vi överhuvudtaget?
Uppenbarligen har det ju funkat alldeles utmärkt med de nuvarande reglerna.
Jag tror att fenomenet att att sitta bakom en PC och gnälla på andra finns hos oss alla:)

Fördelen är att man kanske reflekterar saker mer konstruktivt i efterhand, under racet så är man upptagen av att köra packa snacka skit etc.
Det är lättare att formulera sig och "våga" säga vad man tycker.

Personligen tog jag upp det här med Alex ?och Robban tror jag?? under en bandag i somras, jag tror att vi kom ganska bra överens eller:va

Men som sagt va detta forum är sveriges enda? där man kan diskutera RR.Jag gillar att det råder en åsiktsfrihet och diskutera öppet.

Sen ska man kanske inte ta allt för stort allvar på detta forum:rolleyes:

Grattis till 3:e platsen som ni tog mitt framför näsan på oss :näsblod :tummenupp mao bra kört

Mvh Martin Eves
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Objektivt så förstår jag diskussionen om långsamma förare och att dessa kan orsaka situationer. Men summa summarum efter säsongen är ju klar. En enda fråga kvarstår.
*Hur många har smält in bakifrån i en långsammare förare på ERF race?

Om det är noll, så varför diskuterar vi överhuvudtaget?
Uppenbarligen har det ju funkat alldeles utmärkt med de nuvarande reglerna.

Men du med det tänket skulle vi inte köra RR i Sverige idag. Det hade förbjudits för länge sedan eller tänker du lika dant i en farlig böj, här behövs ingen leca det är ju jätte skönt gräs att landa i :huvet

kom in i matchen det är inga skit saker det här. vi har haft en dödsolycka och ett par riktigt elaka skador på ganska kort tid. vi håller på med en farlig sport och man måste göra sitt för att minimera riskerna och en enkel sådan grej KAN vara att alla kör inom en viss tidsram som är acceptabel.

björn

Var absolut inte dig jag syftade på!:pannkyss
Jag vet att det inte har riktats någon kritik ute på ERF tävlingarna mot dom långsammare förarna men här så klagas det både friskt och högljutt.

//Robert

så klart det gör, det är mycket enklare framför sin skärm där man kan stänga av när man får mothugg :)

björn
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top