Är det för stora fartskillnader i ERF?

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Fan det är nog ingen kass ide med väst.
Man räknar procenten på kvalet.
Och kör man betydligt långsammare än dom andra så på med en väst.

Det visar dom andra att man kanske ska vänta med den där dykningen på innern.
Och så lär det sporra lite för den med västen att bli av med den:gnissla :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Fan det är nog ingen kass ide med väst.
Man räknar procenten på kvalet.
Och kör man betydligt långsammare än dom andra så på med en väst.

Det visar dom andra att man kanske ska vänta med den där dykningen på innern.
Och så lär det sporra lite för den med västen att bli av med den:gnissla :tummenupp
Brno 2006 så sattes det neonvästar på dom som körde riktigt sakta, det är en enkel och billig åtgärd som varnar snabbare förare att inte chansa vid omkörning.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Fan det är nog ingen kass ide med väst.
Man räknar procenten på kvalet.
Och kör man betydligt långsammare än dom andra så på med en väst.

Det visar dom andra att man kanske ska vänta med den där dykningen på innern.
Och så lär det sporra lite för den med västen att bli av med den:gnissla :tummenupp

I så fall är det väl bara att besikta knäpuckarna, oskrapade = neonväst.:D Kan visserligen manipuleras genom en dramatiskt ökad försäljning av skrapade puckar.:tungan
 

sandstream

Guest
Brno 2006 så sattes det neonvästar på dom som körde riktigt sakta, det är en enkel och billig åtgärd som varnar snabbare förare att inte chansa vid omkörning.
Den metoden används även av LMS på träningar och den som vill kan bära västen i vilken grupp som helst. Funkar klockrent!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det är farten (fartskillnaden)! I tävlingssituation kommer alltid vinnarskallar köra om, och OM fartskillnaden är stor kommer farliga sitationer uppstå.

Dock tycker jag att Martinus inlägg var bra där det framgår att vi redan har en regel för detta. TL skall alltså vinka av denna uppenbara fara. (om vi nu talar om tider en bit över 2 minuter).

japp

Du har givetvis rätt i det du säger, det är vårdslösheten som är problemet, inte farten. Dock var det så att just vårdslösheten stod de snabbaste på Falkenberg för.

både och + annat också
Fartskillnaden är problemet när ett misstag sker.
Vårdslösheten skapar problemet.
Men det gör även tävlingsmomentet,, och det är ju därför man tävlar, man vill gasa jävlar.
om man nu inte gör det(gasar friskt), varför tävlar man?

Jag menar att det inte behöver vara vårdslöshet i en tävlingssituation.
 
Last edited:

Mille_PMC

White power
Gick med
5 Jul 2005
Ort
I en Villa
Hoj
R1 2010 Black Edition
Då jag inte surfar på detta forum ofta fick jag det sagt till mig att det är världens liv angående långsamma respektive snabba förare.

Det verkar även förefalla att det är vårat team som är i fokus. Då jag helst hade velat skriva – inga kommentarer, skriver jag några rader i alla fall.

Jag upplever REC som rookie tävling för nybörjare / framtida stjärnskott. Om inte alla skulle få deltaga skulle vara helt orättvist. (finns nog många som skulle vilja men inte har riktigt råd)

Ja jag håller med om att tider över 2 minuter är långsamma tider samtidigt som jag tycker att 1.40 är snabba tider för att vara ”rookie”. Angående instinkt för de långsamma förarna(?) Då jag fortfarande tycker alla är välkomna att köra REC och de långsamma förarna känner att de tycker det är kul att köra och fortfarande vill ”tävla” ska således köra vidare… Det ska inte vara någon som skrämmer tilltänkta REC kandidater till denna tävling.

Ta tjejen Johanna som började detta år med 2.15 och idag smetar på 1.49… Det är ju jättebra! Ta min kompis Davve som aldrig sett en bana 2007 och idag typ steker alla i både NEC/REC… Det är ju också jättebra!

Om långsamma förare fortfarande vill, har råd, känner att det är ap-kul m.m ska de verkligen fortsätta köra. Övning ger färdighet och det är stor skillnad på vanlig bandag kontra endurance racing. Min ståndpunkt är att snabba förare får inom RECen ta hänsyn till att inte alla kanske första året de kör i en tävling snurrar på 1.40 tider. Är det så hemskt att köra om en förare som kör 2.40, ja men börja gråt da!

//Mille
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag upplever REC som rookie tävling för nybörjare / framtida stjärnskott. Om inte alla skulle få deltaga skulle vara helt orättvist.

Är det så hemskt att köra om en förare som kör 2.40, ja men börja gråt da!

//Mille


Jag vet inte om det är er som diskuteras men. Ja livet är orättvist och det är ingen rättighet att få tävla, där imot att få träna tills man nått den nivån att man kan börja tävla. Det skulle kunna vara någon form av rättighet.

Problemet som dom flesta vill belysa är ju säkerheten! och som R2 skrev, det hade varit annat ljud i pipan om några hade slagit ihopp och gjort sig duktigt illa. Incidenter har ju bevisligen skett. Där av, bör man se över det hela innan det händer.

björn
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Jag vet inte om det är er som diskuteras men. Ja livet är orättvist och det är ingen rättighet att få tävla, där imot att få träna tills man nått den nivån att man kan börja tävla. Det skulle kunna vara någon form av rättighet.

Problemet som dom flesta vill belysa är ju säkerheten! och som R2 skrev, det hade varit annat ljud i pipan om några hade slagit ihopp och gjort sig duktigt illa. Incidenter har ju bevisligen skett. Där av, bör man se över det hela innan det händer.

björn

Dom verkade kört med oljeläck. ?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag upplever REC som rookie tävling för nybörjare / framtida stjärnskott. Om inte alla skulle få deltaga skulle vara helt orättvist. (finns nog många som skulle vilja men inte har riktigt råd)

Ja jag håller med om att tider över 2 minuter är långsamma tider samtidigt som jag tycker att 1.40 är snabba tider för att vara ”rookie”.
Alla team utom de 40 främsta, som tackade ja till en permanent plats i NEC 2007, är "rookie". Det har inget att göra med hur snabba/långsamma förarna är.

Ur reglementet:

"1.6 Team

ERF körs i 2 klasser Nordic Endurance Challenge och Rookie Endurance Challenge.

Nordic Endurance Challenge skall ha 40 permanenta platser. Dessa permanenta platser tilldelas de 40 poängmässigt översta Teamen från ERF serien 2006. Teamen skall senast den 15 januari tackat ja till permanent plats annars erbjuds platsen nästkommande Team.

Upp klassning sker efter varje säsong, de 5 sista i NEC. klassas ner till REC-serien för att lämna plats åt de 5 främsta från REC-serien. Dessa team skall senas 15 januari tackat ja till platsen annars övergår den till nästa Team ifrån REC-serien."
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Nu har jag inte kört nåt långlopp än, men tänkte eventuellt prova något nästa år. Har skummat igenom tråden och håller med björn e, vad är det för fel o träna lite innan man börjar tävla? För mig känns det som en självklarhet, har även läst några inlägg där det hänvisas till att man utvecklas mycket genom att köra med snabbare förare och det är helt sant. Dock behöver du ju inte tävla för att uppnå detta moment, om man är oerfaren så finns det högst troligt snabbare förare även på träningar som man kan hänga på.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det låter verkligen som att det kommer konstiga resonemang för vissa håll. Om man putsat sin bästa tid med 30 % så kan man konstatera att personen i fråga borde kört bana och tränat mer innan start. En viss grundnivå måste man få begära. Argument som att man är långsam för att det var första bankörningen eller så länge sedan man var på en bana behöver vi nog inte ens kommentera.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Man ändrade i reglementet innan för att få bort dom som inte körde så snabbt med SP250 i ERF. Nu kör folk ÄNNU långsammare än vad dom en gång gjorde för att bli bannade därifrån. Men nu låter det helt plötsligt som att det är allmänhetens körning och alla ska få köra ändå?
Ja, det där är helt uppåt väggarna.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Du har givetvis rätt i det du säger, det är vårdslösheten som är problemet, inte farten. Dock var det så att just vårdslösheten stod de snabbaste på Falkenberg för.

Det är mycket möjligt att det var de snabbaste som stod för vårdslösheten, det har jag ärligt talat ingen koll på.

Att en långsam förare upplever en omkörning som vårdslös betyder ju inte med automatik att den är det.

Absolut inte, men om även förare som är snabba upplever att vissa gör omkörningar som är vårdslösa så kanske det ligger någonting i det?

Dock vill jag ändå passa på att nämna att det överlag görs snygga omkörningar. Som nu på Anderstorp var jag inte med om en enda som körde om på ett fult sätt, inte heller på Knutstorp.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om det nu inte är ett problem att blanda apsnabba och Långsamma förare.. bör det då finnas några B-race i framtiden? Borde det inte vara Öppna tävlingar så att de långsamma kan få lära sig mycket av att bli omkörda ofta? Givetvis då så länge som det finns plats på gridden...

Skulle det verkligen bli bra?:confused:
 

sandstream

Guest
Om långsamma förare fortfarande vill, har råd, känner att det är ap-kul m.m ska de verkligen fortsätta köra. Övning ger färdighet och det är stor skillnad på vanlig bandag kontra endurance racing. Min ståndpunkt är att snabba förare får inom RECen ta hänsyn till att inte alla kanske första året de kör i en tävling snurrar på 1.40 tider. Är det så hemskt att köra om en förare som kör 2.40, ja men börja gråt da!
Tycker du resonerar helkonstigt. Kör man 2.40 på Anderstorp så ska man inte tävla. Då ska man köra bandagar och/eller RR-träningar.

Ponera att 2-3 man kommer i en klunga och den som är sist går ut för att köra om. Framför dem ligger en person som inte håller fullt på rakan. Pang säger det!
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Ponera att 2-3 man kommer i en klunga och den som är sist går ut för att köra om. Framför dem ligger en person som inte håller fullt på rakan. Pang säger det!

Det är exakt det här som är mitt mardrömsscenario. I kurvorna är det mindre problem för där är det lägre fart=mindre farligt.

Om långsamma förare fortfarande vill, har råd, känner att det är ap-kul m.m ska de verkligen fortsätta köra. Övning ger färdighet och det är stor skillnad på vanlig bandag kontra endurance racing. Min ståndpunkt är att snabba förare får inom RECen ta hänsyn till att inte alla kanske första året de kör i en tävling snurrar på 1.40 tider. Är det så hemskt att köra om en förare som kör 2.40, ja men börja gråt da!
//Mille

Nej, det är absolut inte hemskt att köra om nån som är långsammare, det är inte alls det som är problemet. Däremot skulle det var hemskt att köra in i någon som kör väldigt mycket långsammare. Då skulle många börja gråta. I alla fall jag, oavsett om jag var den långsamma eller den snabba.

Det handlar faktiskt inte så mycket som snabb eller inte, utan mer om att man ska ha hyfsat jämnt inom gruppen. När man kör race vill man veta att alla uppträder på ungefär samma sätt och har ungefär samma fart, annars blir det för många parametrar att hålla reda på.
 
Last edited:

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
När man kör race vill man veta att alla uppträder på ungefär samma sätt och har ungefär samma fart, annars blir det för många parametrar att hålla reda på.

Exakt min tanke.
Det ÄR upphinnande hoj som ska ta sig om snyggt. Men man måste som långsam agera på ett tydligt och logiskt sätt.

Kommer ut på flygrakan, ser en hoj i slutet på rakan och sänker ner huvudet bakom glaset.. När jag kommer fram till bromspunkten, är den långsamma föraren fortfarande kvar på rakan och börjar förbereda sig för kurvan.:va

Bakom mig kommer Roger i överljudshastighet...
Flaggvakten vinkar frenetiskt med blåflagg ... (BRA jobbat av dom f.ö:tummenupp )

Jag aviserar (bakåt) att köra om på vänsterkanten....Men får vrångflänga över hojen till höger då den långsamma föraren gör det jag absolut INTE förväntar mig.. Skrämd av blåflaggan avbryter hon svängen och flyttar ut MER till vänster, för att stannar kvar i vänsterspår ½m från kanten genom hela kurvan.....

Roger.. Omänsklig som han är.... Tar 90gr kurvan från höger innerspår, utan att sakta ner nämnvärt:yoparty

Detta är ett typexempel på varför det är farligt med ovana och långsamma förare. Hade hon lagt ner i rätt spår VET man vad som väntar, och handlar därefter.
//
B
 

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Globen ser mig
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
Jag råkade ut för ungefär samma sak. Vid 2 tillfällen låg jag bakom samma förare som fick blåflagg efter långrakan och började vingla och vända sig om. På kvalet råkade jag ut för en som vid målflagg sträckte upp handen och slog av, livsfarligt beteende men tyvärr ganska vanligt för nybörjare. Detta är väl egentligen inga fartproblem utan mer nybörjarproblem och hade jag haft sådan stenkoll som du vem som är vem så hade jag sagt till dom.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Då är det inte enbart fartrelaterat utan även en utbildningsfråga för de långsamma förarna. Ett informationsansvar som egentligen de som har introducerat dem för bankörning har. Även mer rutinerade team-kamrater borde hjälpa sina långsammare deltagare med detta.

Första gången jag körde på banan frågade jag om det var något att tänka på. Den viktigaste informationen var, "håll ditt spår. De som är snabbare hittar alltid en väg runt dig".

När man inte längre var långsammast har man råkat ut för liknande saker med förare som har tittat i backspeglarna på banan och viljat vara "snälla" genom att flytta sig och därmed lagt sig mitt i det spår man själv har valt.

Tänk på att det är lättare att ta RR-licens än att ta grönt kort för att få spela golf. Hur känns den logiken?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad är problemet med att träna sig snabb tills man är inom kvalgränserna?

Det är ju ofta 107-120% kvalgräns i Sverige, och det övre är ju definitivt humant. På en bana som anderstorp man kan då vara upp mot 25 sekunder efter bästa tid, alltså runt 2 minutersstrecket.

Det bör var upp till arrangören att se till att det är säkert på banan och därmed bibehåller att det finns kvalgränser och att man helt enkelt måste klara gränserna. Och i ERF, bör alltså inte enbart första "kvalman" vara precis innanför gränserna, utan allihopa.

Jag ser inte varför det ska vara en mänsklig rättighet att få tävla när man varken har erfarenheten att köra på bana eller hastigheten uppe. Tycker det är ofint mot de som faktiskt gör rätt och tränar och tränar och nu idag har farten uppe tack vare det.

Klämpunkten är väl att om man inte tillåter alla att köra, så finns det inte ekonomi bakom att anordna tävlingar i Sverige, och det tror jag är den bistra sanningen. För om man kunde ekonomiskt sett försvara att man strikt kör på kvalgränser, så skulle alla göra det, eller hur?
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top